Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity Berlijn

Bericht door waldo79 »

en-es schreef: zo 14 mar 2021, 17:29 Maar dan moeten reizigers naar/van Nordhorn minstens twee keer overstappen als ze de IC willen nemen.
Waar maak je je druk over? De discussie hierboven is nogal theoretisch van aard en ik kan niet meer doorgronden wat feit en fictie is.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Precies waar maak ik me druk over. Elke 2 uur een stop in Bad Bentheim. Probleem ook weer opgelost. :trein:
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Intercity Berlijn

Bericht door marvinkok »

Zolang er geen spanningssluis aangelegd is moet je toch wel stoppen in Bentheim. Afhankelijk van het materieel kost je dat toch al snel een minuut of 3 a 4. Mijn record is 1,5 minuut na stilstand weer vertrokken, maar dan moet je alles wel meehebben :Y
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Gamma »

cassie127 schreef: zo 14 mar 2021, 17:09
Gamma schreef: zo 14 mar 2021, 14:49
MetroRET schreef: za 13 mar 2021, 22:41 Sterker nog... als ik deze kaart mag geloven, wordt ook Wolfsburg door beide Intercity's niet aangedaan.
https://assets.ctfassets.net/scbs508baj ... erkehr.pdf
Met een vertrek van .49 uit Hengelo richting Amsterdam belandt je toch pardoes op de 7900?
Dit is wel het definitieve patroon wat de IC Berlijn gaat krijgen. Hier mee heeft ProRail ook al zitten rekenen en komen op een .53 uit Hengelo maar met 1,5 minuten rijtijd tekort. zie ook deze presentatie: https://t.co/Uq4Xz4rmmK?amp=1
Ik bedoelde de richting Amsterdam.
Deutchlandtakt gaat uit van .49 uit Hengelo naar Amsterdam
De Prorail-presentatie gaat over drgl 2024 en dus .09 uit Hengelo naar Amsterdam. Dan zit je niet zoveel in de weg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Daniel »

Voor de liefhebbers nog een nuttig grafiekje met de aantallen internationale instappers in de IC Berlijn...
Afbeelding

Dat stelt de waarde van de stop in Hilversum, Apeldoorn en Deventer toch wel in een ander daglicht. Had overigens ook niet direct verwacht dat Amersfoort meer internationale instappers zou hebben dan Osnabrück en Hannover, maar daarin speelt achterland aannemelijk een niet geheel onbelangrijke rol.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Waar heb je deze grafiek nou weer vandaan? :o
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met de instappers op het moment dat de Intercity Berlijn op Amsterdam Zuid gaat beginnen/eindigen. Dan lijkt het mij vanuit Rotterdam en Den Haag logischer om via Amsterdam Zuid te gaan reizen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Daniel »

Z2N schreef: zo 14 mar 2021, 21:48 Waar heb je deze grafiek nou weer vandaan? :o
Die werd getwitterd door de wethouder Mobiliteit van Amersfoort: https://twitter.com/Buijtelaar/status/1 ... 73248?s=20
cassie127 schreef: zo 14 mar 2021, 22:15 Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met de instappers op het moment dat de Intercity Berlijn op Amsterdam Zuid gaat beginnen/eindigen. Dan lijkt het mij vanuit Rotterdam en Den Haag logischer om via Amsterdam Zuid te gaan reizen
Vanuit Den Haag is dat nog best aannemelijk. Maar Rotterdam - Amersfoort met de rechtstreekse IC duurt nu 56 minuten en via de HSL en Amsterdam Zuid doe je er 1 uur en 5 minuten over met de huidige rijtijden bij elkaar opgeteld (van Rotterdam naar Amersfoort).
Rekening houdend met ICNG gaat daar nog een minuut of 5 vanaf (de Thalys legt Rotterdam Schiphol in 19 minuten af vs 25 voor de IC-direct), dan is een overstap in Amersfoort dus nog altijd nipt het snelst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Intercity Berlijn

Bericht door PHS »

Daniel schreef: zo 14 mar 2021, 21:08 Voor de liefhebbers nog een nuttig grafiekje met de aantallen internationale instappers in de IC Berlijn...
Hoewel je grafiekje zeker nuttig is, moet wel worden opgemerkt dat de IC Berlijn op internationale reizigers alleen nooit zou kunnen leven. De IC is minstens zo belangrijk voor binnenlands vervoer, en in Duitsland misschien zelfs belangrijker dan het internationale vervoer.

Ik denk dat Twente ook zou kunnen profiteren van een snellere IC met Amsterdam.

Geheel terzijde: in hoeverre zou het (dienstregeling)technisch mogelijk zijn om zonder spoorverdubbeling de Keolis IC op Zwolle - Enschede te vervangen door de Berlijntrein? Uiteraard komen Raalte en Nijverdal dan te vervallen als haltes van de IC.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Durashift »

Ik heb ff geluisterd. Ik weet nu dus dat Apeldoorn e.o. de GreenTech regio is. :s

Apeldoorn en Deventer kunnen wel samen optrekken, denkt de Apeldoornse wethouder. Nieuw station ertussen in bouwen, direct bereikbaar vanaf de snelweg. Dat wordt dus een eigen afrit vanaf de A50. ;)

Het eindbeeld (wens) van de minister is toch het bouwen van een HSL Oost (als het budget onbeperkt zou zijn) als oplossing.

De nuance kwam van de expert, meneer de Vree. :pos:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Ardan »

Ah ja. Een exclusief Pimpelstation bij blokpost 3a in Teuge. Goed plan :pos:
Ik doe ook maar wat
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Intercity Berlijn

Bericht door RobertT »

Daniel schreef: zo 14 mar 2021, 21:08

Dat stelt de waarde van de stop in Hilversum, Apeldoorn en Deventer toch wel in een ander daglicht. Had overigens ook niet direct verwacht dat Amersfoort meer internationale instappers zou hebben dan Osnabrück en Hannover, maar daarin speelt achterland aannemelijk een niet geheel onbelangrijke rol.
Hannover heeft natuurlijk de ICE naar Berlijn.Zie vaak reizigers in Hannover vanuit de IC Berlijn overstappen op de ICE.
Ik mis alleen Almelo,maar ik vermoed dat die ergens rond het aantal van Apeldoorn zal hangen.daarmee heb je dus gelijk de 3 stations(met Hilversum) die in het verleden al werden overgeslagen toen de Berlijntrein nog als een losse trein reed,dus niet geintregeerd in de binnenlandse IC's
Overigens had ik Hengelo niet hoger verwacht als Deventer,in mijn ervaring vond ik in Deventer meestal meer reizigers instappen dan in Hengelo.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

PHS schreef: zo 14 mar 2021, 22:40
Daniel schreef: zo 14 mar 2021, 21:08 Voor de liefhebbers nog een nuttig grafiekje met de aantallen internationale instappers in de IC Berlijn...
Hoewel je grafiekje zeker nuttig is, moet wel worden opgemerkt dat de IC Berlijn op internationale reizigers alleen nooit zou kunnen leven. De IC is minstens zo belangrijk voor binnenlands vervoer, en in Duitsland misschien zelfs belangrijker dan het internationale vervoer.

Ik denk dat Twente ook zou kunnen profiteren van een snellere IC met Amsterdam.

Geheel terzijde: in hoeverre zou het (dienstregeling)technisch mogelijk zijn om zonder spoorverdubbeling de Keolis IC op Zwolle - Enschede te vervangen door de Berlijntrein? Uiteraard komen Raalte en Nijverdal dan te vervallen als haltes van de IC.
Helaas is dat op de geplande patroontijden van de Deutschlandtakt van/naar Duitsland net niet mogelijk zonder de aanleg van extra spoor.

De dienstregeling op Zwolle - Almelo is al te krap voor 4 treinen per uur en past net met 3 treinen per uur (en aangepaste patroontijden tussen Raalte en Wierden in beide richtingen).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Intercity Berlijn

Bericht door CamilleKreemers »

Wat als je in de ochtend en begin avond een twee slagen snel inlegt met haltes te Amsterdam, Amersfoort, Deventer, Hengelo, Osnabruck, Hannover en Berlijn?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Durashift »

^^^ als men in DLD dan die RE verbinding gereed heeft.. want in de uitzending werd duidelijk dat de forenzen vanaf de DLD (kleine) stations wel gebruik maken van deze trein en het dan een stuk drukker is dan midden op de dag.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

CamilleKreemers schreef: zo 14 mar 2021, 23:18 Wat als je in de ochtend en begin avond een twee slagen snel inlegt met haltes te Amsterdam, Amersfoort, Deventer, Hengelo, Osnabruck, Hannover en Berlijn?
Daarnaast moet je voorlopig op Bad Bentheim blijven stoppen vanwege het wisselen van de spanning. Rheine blijft belangrijk door de aansluitingen op het Fernverkehr naar Münster en Emden (en voor de overstap op de RE die niet in Bad Bentheim komt)

En de Intercity Berlijn gaat ieder uur rijden waarvan uiteindelijk 1× per twee uur de snellere variant met alleen de door jou genoemde stops (op Rheine na).

Afbeelding
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Intercity Berlijn

Bericht door RobertT »

waarbij Münster dan ook nog eventueel via Osnabrück een aansluiting heeft
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Maar onaantrekkelijk is omdat je dan één uur langer onderweg bent. Rheine heeft een vergelijkbaar inwonersaantal als Hengelo en net als Hengelo weer aansluitingen in andere (belangrijke) richtingen die de trein verder vullen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Intercity Berlijn

Bericht door RobertT »

Ik bedoel vooral de verbinding vanuit Münster richting Berlijn,die gaan eerder via Osnabrück.
vanuit Amsterdam is via Rheine naar Münster een kwartiertje sneller dan via Enschede
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Maar als je straks rechtstreeks vanaf Münster naar Zwolle kunt per RE/IC (in 1:50) dan is dat voordeel ook weg. Kun je (met een beetje overstap in Zwolle) binnen 3 uur op Amsterdam staan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Daniel »

RobertT schreef: zo 14 mar 2021, 23:10 Hannover heeft natuurlijk de ICE naar Berlijn.Zie vaak reizigers in Hannover vanuit de IC Berlijn overstappen op de ICE.
Ehm, het grafiekje zijn internationale instappers, daar telt Hannover naar Berlijn dus niet mee ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Staatslijn K »

Ik zag toch enkele reacties over een discussie over Bad Bentheim, waar ik misschien ook aan denk, hoewel het meer kost. Is om de trein van Emlichheim naar Rheine te verlengen. Aan de ene kant heb je een directe verbinding naar een andere grote plaats in de omgeving, aan de andere kant scheelt het ook een overstap op de trein tussen Norddeich en het Ruhrgebied. Zelfs als de reis naar Münster sneller is via Enschede, laat de IC Berlijn en de IC Norddeich-Keulen maar een knoop vormen (of elk uur een knoop met een IC) voor de regio daar. In dat geval kun je de stop in BB schappen. Voor goedkope reisjes naar Duitsland is dit een stuk minder, maar eigenlijk klinkt dit wel erg interessant, hoewel we de trein moeten vullen en dan zijn stops in Deventer, Minden, Rheine en Wolfsburg ook wel handig
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity Berlijn

Bericht door waldo79 »

cassie127 schreef: zo 14 mar 2021, 23:27
CamilleKreemers schreef: zo 14 mar 2021, 23:18 Wat als je in de ochtend en begin avond een twee slagen snel inlegt met haltes te Amsterdam, Amersfoort, Deventer, Hengelo, Osnabruck, Hannover en Berlijn?
Daarnaast moet je voorlopig op Bad Bentheim blijven stoppen vanwege het wisselen van de spanning. Rheine blijft belangrijk door de aansluitingen op het Fernverkehr naar Münster en Emden (en voor de overstap op de RE die niet in Bad Bentheim komt)

En de Intercity Berlijn gaat ieder uur rijden waarvan uiteindelijk 1× per twee uur de snellere variant met alleen de door jou genoemde stops (op Rheine na).
Waar komt die uurdienst nu vandaan? Is dat een concreet idee van NS/DB of is dat een wens van de politiek of door iemand hier uit zijn duim gezogen?
Blijf bij de feiten, mensen :geek:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Die uursdienst is opgenomen in het Deutschlandtakt 2030, dat is al redelijk concreet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

Dat stelt de waarde van de stop in Hilversum, Apeldoorn en Deventer toch wel in een ander daglicht. Had overigens ook niet direct verwacht dat Amersfoort meer internationale instappers zou hebben dan Osnabrück en Hannover, maar daarin speelt achterland aannemelijk een niet geheel onbelangrijke rol.
Dit is een mooi voorbeeld van goedkoop scoren. De IC Berlijn is in Duitsland vooral bedoeld voor binnenlands vervoer. Reizigers die gebruik maken van de stations Minden, Wolfsburg en Stendal zullen de trein vooral gebruiken om naar Berlijn, Osnabrück of Hannover te reizen en niet naar Nederland. Dat wordt hier in deze grafiek niet weergegeven. Vervolgens wordt het belang van Amersfoort volkomen overschat, omdat hier reizigers instappen die uit Utrecht, Den Haag en Rotterdam komen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten