Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Maar even een algemeen draadje voor de Intercity Berlijn

Pas over dik tien jaar echt sneller met de trein naar Berlijn
Het gaat nog zeker tot 2030 duren voordat de trein van Amsterdam naar Berlijn sneller kan gaan rijden. Staatssecretaris Van Veldhoven schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat het spoor en het materieel moeten worden verbeterd om de intercitytrein echt sneller te laten rijden. De staatssecretaris wil dat de trein op de lange termijn een uur korter onderweg is.

Van Veldhoven erkent dat door de huidige reistijd de intercity naar Berlijn niet voor alle reizigers een aantrekkelijk alternatief is. De trein doet er nu 6 uur en 22 minuten over en stopt onderweg 15 keer. De NS wil daar minstens 2 uur van af.

In samenwerking met Duitse partners, NS en ProRail is onderzoek gedaan naar mogelijkheden om de trein te versnellen en hoe dat haalbaar is op de korte termijn.

15 minuten
Uit het onderzoek blijkt nu dat in 2021 de trein een kwartier sneller kan gaan rijden door relatief kleine aanpassingen in het traject, zoals het inzetten van nieuw materieel en het overslaan van enkele stations in Duitsland. Mogelijk kan deze versnelling nog oplopen tot 45 minuten tussen 2025 en 2030.

https://nos.nl/artikel/2269915-pas-over ... rlijn.html

Er wordt ook gekeken naar een andere route binnen Nederland. De opties zijn via Zwolle of via Arnhem
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door isadora »

cassie127 schreef:........
Er wordt ook gekeken naar een andere route binnen Nederland. De opties zijn via Zwolle of via Arnhem
In het kader van "alle kleine beetjes helpen", maar dat zal ook niet meteen een half uur winst opleveren.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity Berlijn

Bericht door waldo79 »

Wat moet ik me bij een route via Arnhem voorstellen? Je krijgt dan een dubbeling met de ICE naar Frankfurt.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Er wordt in Duitsland gesproken over een andere tijdsligging in 2023. De IC Berlijn zou dan op het hele uur in Hannover moeten zijn. Dat betekent dat je ongeveer 20 minuten vroeger uit Bad Bentheim moet vertrekken, iets wat best te halen is met een versnelling vanaf Deventer. In Almelo moet dan de [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] ingehaald worden (ten koste van een stop hier), waarmee je in Hengelo net achter de knoop aan kunt. Het stuk Hengelo-Bad Bentheim kan ook nog wel een paar minuten sneller. Door in Bad Bentheim niet van loc te wisselen (tegen die tijd moeten de Vectrons toch wel rijden?) win je nog eens bijna 10 minuten. Enige probleem is dat je ergens bij Osnabrück de [serie=Stoptrein (RB61)|2019|Hengelo - Bad Bentheim - Bielefeld Hbf20350[/serie] voorbij zult moeten.
welriekendepastinaak
Berichten: 31
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48

Re: Intercity Berlijn

Bericht door welriekendepastinaak »

Kan DB niet gewoon ICE4 geschikt maken voor Nederland, en met 250 over de schnellfahrstrecke? In Nederland wat stations voorbij en via Zwolle, en dan moet 4 uur wel lukken.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Dat maakt in feite nauwelijks uit.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity Berlijn

Bericht door waldo79 »

Nogal inefficiënt gebruik van ICE materieel. Alleen de laatste 200 km vanuit Amsterdam gezien zijn geschikt voor snelheden boven de 200 km/h.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Moshi »

waldo79 schreef:Wat moet ik me bij een route via Arnhem voorstellen? Je krijgt dan een dubbeling met de ICE naar Frankfurt.
Deels inderdaad, maar dat kan het juist aantrekkelijk maken om dat traject op te waarderen omdat er dan meerdere (internationale) treinen van profiteren. Na Arnhem kun je via Oberhausen of Zutphen naar Berlijn. In dat laatste geval investeer je meteen in de noordtak van de Betuwelijn.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door regenmaker »

Of we kunnen naar Pier luisteren die het land vol wil leggen met 200 en 250 km/h spoorlijnen.

AD
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Klaasje »

Als iemand 6 miljard plus het onderhoud- en vervangingsbudget van de komende 25 jaar naar mijn bankrekening overmaakt organiseer ik wel een spoorverbinding van 200 km/h tussen Amersfoort en Oldenzaal/Enschede. Geen probleem.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Statler Rail »

Ze hebben een route via Arnhem en dan via o.a Dortmund en "Bielefeld" richting Hannover bekeken. Het is op zich een leuk rapport, alleen weer erg eenzijdig vanuit Nederlands perspectief. Ze hebben vooral gekeken naar de infrastructuur aan Nederlandse kant van de grens en wat voor Nederland interessant is, maar hoe dat in Duitsland in de dienstregeling moet worden ingepast en welke beperkingen de infrastructuur in Duitsland heeft, daar hebben ze dan weer niet naar gekeken. Ja, ze hebben gekeken wat de baanvaksnelheden op het traject in Duitsland zijn. Maar een vervoerskundige analyse cq visie over het Duitse deel ontbreekt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Moshi schreef:
waldo79 schreef:Wat moet ik me bij een route via Arnhem voorstellen? Je krijgt dan een dubbeling met de ICE naar Frankfurt.
Deels inderdaad, maar dat kan het juist aantrekkelijk maken om dat traject op te waarderen omdat er dan meerdere (internationale) treinen van profiteren. Na Arnhem kun je via Oberhausen of Zutphen naar Berlijn. In dat laatste geval investeer je meteen in de noordtak van de Betuwelijn.
Vanuit het optiek van Duitsland is een route Amsterdam - Berlijn via Dortmund commercieel niet interessant, want Düsseldorf wordt niet bediend, wat het commerciële zwaartepunt van het Ruhrgebied is en het belangrijkste vliegveld heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Intercity Berlijn

Bericht door JothamvW »

Oh nee, overstappen in Oberhausen dat op minder dan een half uur afstand ligt... -o-

Sowieso, is er ook gepubliceerd hoe ze die route via Emmerich en Dortmund in gedachten hebben?
Kopmaken op Oberhausen Hbf, de huidige goederensporen tussen Sterkrade en het Hbf of een derde optie?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Je kan ten zuiden van Oberhausen afslaan naar Mülheim en Essen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Er ligt daar gewoon een spoorlijn met personenvervoer. Vroeger ook door treinen naar/van Nederland gebruikt. Kopmaken is niet nodig.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door reisthijs »

JothamvW schreef:Oh nee, overstappen in Oberhausen dat op minder dan een half uur afstand ligt... -o-
Vind je het heel raar als de reizigers liever voor een snelle rechtstreekse verbinding kiezen? :?

Tenzij de reis met overstap een stuk goedkoper is - maar dan verdient DB er ook minder aan. Dat is commercieel dus niet interessant.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Als iemand 6 miljard plus het onderhoud- en vervangingsbudget van de komende 25 jaar naar mijn bankrekening overmaakt organiseer ik wel een spoorverbinding van 200 km/h tussen Amersfoort en Oldenzaal/Enschede. Geen probleem.
Ik denk dat je nu wel het bouw- en projectmanagement van ProRail een klein beetje onderschat. Er zijn de afgelopen jaren bij diverse grote projecten de nodige dingen misgegaan, maar volgens mij gaat het de laatste jaren wel weer redelijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Uitgezonderd het kamperlijntje en de Bovenleidingen op Zwolle - Wierden waar men er vanuit is gegaan dat men met GTW ging rijden terwijl er toen al bekend was dat dit FLIRT zou gaan worden
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Intercity Berlijn

Bericht door RTBS »

De NS kan zoveel willen maar ik denk niet dat de Duitsers een aantal ICE-stations over gaan slaan omdat wij dat zo graag willen. Op het traject via Arnhem heb je nou eenmaal behoorlijk wat extra stations waar gewoon gestopt moet worden. Ook zal deze ongetwijfeld in Utrecht en Arnhem stoppen. Daarnaast moet je die flinke omweg ook nog compenseren en als ik het goed heb moet je in Dortmund ook nog eens keren voor de richting Berlijn. En dan heb ik het nog niet eens over het drukke traject waar met name tussen Ruhrgebiet en Hannover behoorlijk vaak (forse) vertragingen zijn.

Gezien de noodzaak om treinen in Nederland eindelijk eens wat sneller te laten rijden kan men eerst eens beginnen om het huidige traject flink te versnellen, zeker op het lange traject over de Veluwe kan de snelheid flink omhoog net als tussen Deventer en Rijssen. Indien nodig een derde spoor aanleggen op bepaalde trajecten zodat de stoppers niet steeds in de weg zitten. Alleen nog in Amersfoort, Hengelo, Osnabruck en Hannover stoppen en geen locwissel meer en je bent al een heel eind. Kost wel een paar centen maar het wordt hoog tijd!
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Western Soldier »

reisthijs schreef:
JothamvW schreef:Oh nee, overstappen in Oberhausen dat op minder dan een half uur afstand ligt... -o-
Vind je het heel raar als de reizigers liever voor een snelle rechtstreekse verbinding kiezen? :?

Tenzij de reis met overstap een stuk goedkoper is - maar dan verdient DB er ook minder aan. Dat is commercieel dus niet interessant.
Alsof Dortmund een kleine stad is? Dortmund heeft op dit ogenblik geen enkele verbinding met Nederland. Via Düsseldorf zou gewoon enorm om zijn om naar Berlijn te gaan. Düsseldorf blijft volgens het plan wel gewoon de ICE en RE19 naar Nederland houden. Bovendien is het al zeker dat er een trein naar Eindhoven komt. Lijkt mij een enorme plus en zo extreem vol is de ICE in Nederland nu ook niet.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Mikos »

Western Soldier schreef:Dortmund heeft op dit ogenblik geen enkele verbinding met Nederland.
Ieder uur, rechtstreeks naar Enschede.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Voor de richting Berlijn hoef je in Dortmund echt niet te keren hoor. Trein kan gewoon doorrijden via Hamm en Bielefeld.

En mocht je naar een andere plaats in Nederland (dan Enschede) willen, dan is het met slechts één overstap te doen vanuit Dortmund.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Western Soldier »

Mikos schreef:
Western Soldier schreef:Dortmund heeft op dit ogenblik geen enkele verbinding met Nederland.
Ieder uur, rechtstreeks naar Enschede.
Oh Ja die vergat ik
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
welriekendepastinaak
Berichten: 31
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48

Re: Intercity Berlijn

Bericht door welriekendepastinaak »


DB orders Talgo trains for international services

GERMAN Rail (DB) announced on February 5 that it has awarded Talgo a framework contract to supply up to 100 long-distance trains with an initial order for 23 sets worth €550m.

The fleet, which is due to enter service from 2023, will comprise electric locomotives and Talgo 230 coaches.
DB says it plans to deploy the fleet on Berlin – Amsterdam, Cologne – Westerland (Sylt), and Hamburg – Oberstdorf services.

DB board member for passenger transport Mr Berthold Huber told the German Press Agency (DPA) this week that 200 new trains will join the long-distance fleet by 2024, representing a total investment of around €6bn.
This year DB expects 15 ICE 4 high-speed trains and 10 sets of Bombardier IC2 double-deck coaches to enter service.
Last September DB announced the acquisition of 18 additional seven-car ICE 4 sets and 50 intermediate vehicles to lengthen trains already on order.

Huber says DB Long Distance carried 145 million passengers in 2018, an increase of 3 million compared with 2017, although punctuality was well below target.

https://www.railjournal.com/fleet/db-or ... -services/
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

En voor de mensen die dit liever 'gewoon' in het Nederlands lezen... https://nos.nl/artikel/2270702-snelle-t ... rlijn.html
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten