Intercity Berlijn
Intercity Berlijn
Maar even een algemeen draadje voor de Intercity Berlijn
Pas over dik tien jaar echt sneller met de trein naar Berlijn
Het gaat nog zeker tot 2030 duren voordat de trein van Amsterdam naar Berlijn sneller kan gaan rijden. Staatssecretaris Van Veldhoven schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat het spoor en het materieel moeten worden verbeterd om de intercitytrein echt sneller te laten rijden. De staatssecretaris wil dat de trein op de lange termijn een uur korter onderweg is.
Van Veldhoven erkent dat door de huidige reistijd de intercity naar Berlijn niet voor alle reizigers een aantrekkelijk alternatief is. De trein doet er nu 6 uur en 22 minuten over en stopt onderweg 15 keer. De NS wil daar minstens 2 uur van af.
In samenwerking met Duitse partners, NS en ProRail is onderzoek gedaan naar mogelijkheden om de trein te versnellen en hoe dat haalbaar is op de korte termijn.
15 minuten
Uit het onderzoek blijkt nu dat in 2021 de trein een kwartier sneller kan gaan rijden door relatief kleine aanpassingen in het traject, zoals het inzetten van nieuw materieel en het overslaan van enkele stations in Duitsland. Mogelijk kan deze versnelling nog oplopen tot 45 minuten tussen 2025 en 2030.
https://nos.nl/artikel/2269915-pas-over ... rlijn.html
Er wordt ook gekeken naar een andere route binnen Nederland. De opties zijn via Zwolle of via Arnhem
Pas over dik tien jaar echt sneller met de trein naar Berlijn
Het gaat nog zeker tot 2030 duren voordat de trein van Amsterdam naar Berlijn sneller kan gaan rijden. Staatssecretaris Van Veldhoven schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat het spoor en het materieel moeten worden verbeterd om de intercitytrein echt sneller te laten rijden. De staatssecretaris wil dat de trein op de lange termijn een uur korter onderweg is.
Van Veldhoven erkent dat door de huidige reistijd de intercity naar Berlijn niet voor alle reizigers een aantrekkelijk alternatief is. De trein doet er nu 6 uur en 22 minuten over en stopt onderweg 15 keer. De NS wil daar minstens 2 uur van af.
In samenwerking met Duitse partners, NS en ProRail is onderzoek gedaan naar mogelijkheden om de trein te versnellen en hoe dat haalbaar is op de korte termijn.
15 minuten
Uit het onderzoek blijkt nu dat in 2021 de trein een kwartier sneller kan gaan rijden door relatief kleine aanpassingen in het traject, zoals het inzetten van nieuw materieel en het overslaan van enkele stations in Duitsland. Mogelijk kan deze versnelling nog oplopen tot 45 minuten tussen 2025 en 2030.
https://nos.nl/artikel/2269915-pas-over ... rlijn.html
Er wordt ook gekeken naar een andere route binnen Nederland. De opties zijn via Zwolle of via Arnhem
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Intercity Berlijn
In het kader van "alle kleine beetjes helpen", maar dat zal ook niet meteen een half uur winst opleveren.cassie127 schreef:........
Er wordt ook gekeken naar een andere route binnen Nederland. De opties zijn via Zwolle of via Arnhem
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Intercity Berlijn
Wat moet ik me bij een route via Arnhem voorstellen? Je krijgt dan een dubbeling met de ICE naar Frankfurt.
Re: Intercity Berlijn
Er wordt in Duitsland gesproken over een andere tijdsligging in 2023. De IC Berlijn zou dan op het hele uur in Hannover moeten zijn. Dat betekent dat je ongeveer 20 minuten vroeger uit Bad Bentheim moet vertrekken, iets wat best te halen is met een versnelling vanaf Deventer. In Almelo moet dan de [serie=Sprinter|2019|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] ingehaald worden (ten koste van een stop hier), waarmee je in Hengelo net achter de knoop aan kunt. Het stuk Hengelo-Bad Bentheim kan ook nog wel een paar minuten sneller. Door in Bad Bentheim niet van loc te wisselen (tegen die tijd moeten de Vectrons toch wel rijden?) win je nog eens bijna 10 minuten. Enige probleem is dat je ergens bij Osnabrück de [serie=Stoptrein (RB61)|2019|Hengelo - Bad Bentheim - Bielefeld Hbf20350[/serie] voorbij zult moeten.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48
Re: Intercity Berlijn
Kan DB niet gewoon ICE4 geschikt maken voor Nederland, en met 250 over de schnellfahrstrecke? In Nederland wat stations voorbij en via Zwolle, en dan moet 4 uur wel lukken.
Re: Intercity Berlijn
Dat maakt in feite nauwelijks uit.
Re: Intercity Berlijn
Nogal inefficiënt gebruik van ICE materieel. Alleen de laatste 200 km vanuit Amsterdam gezien zijn geschikt voor snelheden boven de 200 km/h.
Re: Intercity Berlijn
Deels inderdaad, maar dat kan het juist aantrekkelijk maken om dat traject op te waarderen omdat er dan meerdere (internationale) treinen van profiteren. Na Arnhem kun je via Oberhausen of Zutphen naar Berlijn. In dat laatste geval investeer je meteen in de noordtak van de Betuwelijn.waldo79 schreef:Wat moet ik me bij een route via Arnhem voorstellen? Je krijgt dan een dubbeling met de ICE naar Frankfurt.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9181
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Intercity Berlijn
Als iemand 6 miljard plus het onderhoud- en vervangingsbudget van de komende 25 jaar naar mijn bankrekening overmaakt organiseer ik wel een spoorverbinding van 200 km/h tussen Amersfoort en Oldenzaal/Enschede. Geen probleem.
-
- Berichten: 1057
- Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
- Locatie: Europa
Re: Intercity Berlijn
Ze hebben een route via Arnhem en dan via o.a Dortmund en "Bielefeld" richting Hannover bekeken. Het is op zich een leuk rapport, alleen weer erg eenzijdig vanuit Nederlands perspectief. Ze hebben vooral gekeken naar de infrastructuur aan Nederlandse kant van de grens en wat voor Nederland interessant is, maar hoe dat in Duitsland in de dienstregeling moet worden ingepast en welke beperkingen de infrastructuur in Duitsland heeft, daar hebben ze dan weer niet naar gekeken. Ja, ze hebben gekeken wat de baanvaksnelheden op het traject in Duitsland zijn. Maar een vervoerskundige analyse cq visie over het Duitse deel ontbreekt.
Re: Intercity Berlijn
Vanuit het optiek van Duitsland is een route Amsterdam - Berlijn via Dortmund commercieel niet interessant, want Düsseldorf wordt niet bediend, wat het commerciële zwaartepunt van het Ruhrgebied is en het belangrijkste vliegveld heeft.Moshi schreef:Deels inderdaad, maar dat kan het juist aantrekkelijk maken om dat traject op te waarderen omdat er dan meerdere (internationale) treinen van profiteren. Na Arnhem kun je via Oberhausen of Zutphen naar Berlijn. In dat laatste geval investeer je meteen in de noordtak van de Betuwelijn.waldo79 schreef:Wat moet ik me bij een route via Arnhem voorstellen? Je krijgt dan een dubbeling met de ICE naar Frankfurt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Intercity Berlijn
Oh nee, overstappen in Oberhausen dat op minder dan een half uur afstand ligt... -o-
Sowieso, is er ook gepubliceerd hoe ze die route via Emmerich en Dortmund in gedachten hebben?
Kopmaken op Oberhausen Hbf, de huidige goederensporen tussen Sterkrade en het Hbf of een derde optie?
Sowieso, is er ook gepubliceerd hoe ze die route via Emmerich en Dortmund in gedachten hebben?
Kopmaken op Oberhausen Hbf, de huidige goederensporen tussen Sterkrade en het Hbf of een derde optie?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Intercity Berlijn
Je kan ten zuiden van Oberhausen afslaan naar Mülheim en Essen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Intercity Berlijn
Er ligt daar gewoon een spoorlijn met personenvervoer. Vroeger ook door treinen naar/van Nederland gebruikt. Kopmaken is niet nodig.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Vind je het heel raar als de reizigers liever voor een snelle rechtstreekse verbinding kiezen? :?JothamvW schreef:Oh nee, overstappen in Oberhausen dat op minder dan een half uur afstand ligt... -o-
Tenzij de reis met overstap een stuk goedkoper is - maar dan verdient DB er ook minder aan. Dat is commercieel dus niet interessant.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Intercity Berlijn
Ik denk dat je nu wel het bouw- en projectmanagement van ProRail een klein beetje onderschat. Er zijn de afgelopen jaren bij diverse grote projecten de nodige dingen misgegaan, maar volgens mij gaat het de laatste jaren wel weer redelijk.Klaasje schreef:Als iemand 6 miljard plus het onderhoud- en vervangingsbudget van de komende 25 jaar naar mijn bankrekening overmaakt organiseer ik wel een spoorverbinding van 200 km/h tussen Amersfoort en Oldenzaal/Enschede. Geen probleem.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Intercity Berlijn
Uitgezonderd het kamperlijntje en de Bovenleidingen op Zwolle - Wierden waar men er vanuit is gegaan dat men met GTW ging rijden terwijl er toen al bekend was dat dit FLIRT zou gaan worden
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Intercity Berlijn
De NS kan zoveel willen maar ik denk niet dat de Duitsers een aantal ICE-stations over gaan slaan omdat wij dat zo graag willen. Op het traject via Arnhem heb je nou eenmaal behoorlijk wat extra stations waar gewoon gestopt moet worden. Ook zal deze ongetwijfeld in Utrecht en Arnhem stoppen. Daarnaast moet je die flinke omweg ook nog compenseren en als ik het goed heb moet je in Dortmund ook nog eens keren voor de richting Berlijn. En dan heb ik het nog niet eens over het drukke traject waar met name tussen Ruhrgebiet en Hannover behoorlijk vaak (forse) vertragingen zijn.
Gezien de noodzaak om treinen in Nederland eindelijk eens wat sneller te laten rijden kan men eerst eens beginnen om het huidige traject flink te versnellen, zeker op het lange traject over de Veluwe kan de snelheid flink omhoog net als tussen Deventer en Rijssen. Indien nodig een derde spoor aanleggen op bepaalde trajecten zodat de stoppers niet steeds in de weg zitten. Alleen nog in Amersfoort, Hengelo, Osnabruck en Hannover stoppen en geen locwissel meer en je bent al een heel eind. Kost wel een paar centen maar het wordt hoog tijd!
Gezien de noodzaak om treinen in Nederland eindelijk eens wat sneller te laten rijden kan men eerst eens beginnen om het huidige traject flink te versnellen, zeker op het lange traject over de Veluwe kan de snelheid flink omhoog net als tussen Deventer en Rijssen. Indien nodig een derde spoor aanleggen op bepaalde trajecten zodat de stoppers niet steeds in de weg zitten. Alleen nog in Amersfoort, Hengelo, Osnabruck en Hannover stoppen en geen locwissel meer en je bent al een heel eind. Kost wel een paar centen maar het wordt hoog tijd!
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Intercity Berlijn
Alsof Dortmund een kleine stad is? Dortmund heeft op dit ogenblik geen enkele verbinding met Nederland. Via Düsseldorf zou gewoon enorm om zijn om naar Berlijn te gaan. Düsseldorf blijft volgens het plan wel gewoon de ICE en RE19 naar Nederland houden. Bovendien is het al zeker dat er een trein naar Eindhoven komt. Lijkt mij een enorme plus en zo extreem vol is de ICE in Nederland nu ook niet.reisthijs schreef:Vind je het heel raar als de reizigers liever voor een snelle rechtstreekse verbinding kiezen? :?JothamvW schreef:Oh nee, overstappen in Oberhausen dat op minder dan een half uur afstand ligt... -o-
Tenzij de reis met overstap een stuk goedkoper is - maar dan verdient DB er ook minder aan. Dat is commercieel dus niet interessant.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Intercity Berlijn
Ieder uur, rechtstreeks naar Enschede.Western Soldier schreef:Dortmund heeft op dit ogenblik geen enkele verbinding met Nederland.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Re: Intercity Berlijn
Voor de richting Berlijn hoef je in Dortmund echt niet te keren hoor. Trein kan gewoon doorrijden via Hamm en Bielefeld.
En mocht je naar een andere plaats in Nederland (dan Enschede) willen, dan is het met slechts één overstap te doen vanuit Dortmund.
En mocht je naar een andere plaats in Nederland (dan Enschede) willen, dan is het met slechts één overstap te doen vanuit Dortmund.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Intercity Berlijn
Oh Ja die vergat ikMikos schreef:Ieder uur, rechtstreeks naar Enschede.Western Soldier schreef:Dortmund heeft op dit ogenblik geen enkele verbinding met Nederland.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: za 02 dec 2017, 15:48
Re: Intercity Berlijn
DB orders Talgo trains for international services
GERMAN Rail (DB) announced on February 5 that it has awarded Talgo a framework contract to supply up to 100 long-distance trains with an initial order for 23 sets worth €550m.
The fleet, which is due to enter service from 2023, will comprise electric locomotives and Talgo 230 coaches.
DB says it plans to deploy the fleet on Berlin – Amsterdam, Cologne – Westerland (Sylt), and Hamburg – Oberstdorf services.
DB board member for passenger transport Mr Berthold Huber told the German Press Agency (DPA) this week that 200 new trains will join the long-distance fleet by 2024, representing a total investment of around €6bn.
This year DB expects 15 ICE 4 high-speed trains and 10 sets of Bombardier IC2 double-deck coaches to enter service.
Last September DB announced the acquisition of 18 additional seven-car ICE 4 sets and 50 intermediate vehicles to lengthen trains already on order.
Huber says DB Long Distance carried 145 million passengers in 2018, an increase of 3 million compared with 2017, although punctuality was well below target.
https://www.railjournal.com/fleet/db-or ... -services/
Re: Intercity Berlijn
En voor de mensen die dit liever 'gewoon' in het Nederlands lezen... https://nos.nl/artikel/2270702-snelle-t ... rlijn.html
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten