Intercity Berlijn
Re: Intercity Berlijn
Zoals jullie wellicht gelezen hebben is het onderzoek van Pointer met DeStentor (onderdeel van AD) uitgevoerd. Gisteravond heeft DeStentor gepubliceerd.
Let op betreft een premiumartikel. Deze is ook tot nu toe alleen gepubliceerd in de Gelderlander en staat ook gepubliceerd op Topics (waar iedereen met een abonnement van de titels van DPG media kan inloggen)
PREMIUM: Dit is waarom we nog steeds geen snelle treinverbinding hebben naar Berlijn
Een snellere trein van Amsterdam naar Berlijn wordt tegengehouden door vrijwel alle Nederlandse gemeenten aan het traject. Dat blijkt uit documenten die door Pointer en de Stentor zijn opgevraagd middels een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Hiermee staan ze de ambities van het Rijk om de internationale verbinding een impuls te geven in de weg. ,,Uiteraard pleit ik voor mijn eigen gemeente.”
Het internationale treintraject tussen Amsterdam en Berlijn heeft de afgelopen jaren aan populariteit gewonnen. In 2018 reisden een miljoen reizigers de grens over; het jaar daarop steeg het aantal reizigers dat gebruikmaakte van de trein met maar liefst 20 procent. Uiteraard zijn hierin ook reizigers meegerekend die binnen Nederland met de Berlijntrein rijden, aangezien de boemel ook een regionale functie heeft. Maar met een reistijd van zesenhalf uur tussen Amsterdam en Berlijn blijft het daardoor internationaal moeilijk concurreren met het vliegtuig, dat je binnen iets meer dan een uur naar de Duitse hoofdstad brengt.
Lees verder met geluid- en beeldmateriaal: https://www.destentor.nl/apeldoorn/dit- ... ~ace068af/
Het artikel is ook te lezen via topics:
Topics: https://www.topics.nl/treinverbinding-n ... /?context=
Let op betreft een premiumartikel. Deze is ook tot nu toe alleen gepubliceerd in de Gelderlander en staat ook gepubliceerd op Topics (waar iedereen met een abonnement van de titels van DPG media kan inloggen)
PREMIUM: Dit is waarom we nog steeds geen snelle treinverbinding hebben naar Berlijn
Een snellere trein van Amsterdam naar Berlijn wordt tegengehouden door vrijwel alle Nederlandse gemeenten aan het traject. Dat blijkt uit documenten die door Pointer en de Stentor zijn opgevraagd middels een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Hiermee staan ze de ambities van het Rijk om de internationale verbinding een impuls te geven in de weg. ,,Uiteraard pleit ik voor mijn eigen gemeente.”
Het internationale treintraject tussen Amsterdam en Berlijn heeft de afgelopen jaren aan populariteit gewonnen. In 2018 reisden een miljoen reizigers de grens over; het jaar daarop steeg het aantal reizigers dat gebruikmaakte van de trein met maar liefst 20 procent. Uiteraard zijn hierin ook reizigers meegerekend die binnen Nederland met de Berlijntrein rijden, aangezien de boemel ook een regionale functie heeft. Maar met een reistijd van zesenhalf uur tussen Amsterdam en Berlijn blijft het daardoor internationaal moeilijk concurreren met het vliegtuig, dat je binnen iets meer dan een uur naar de Duitse hoofdstad brengt.
Lees verder met geluid- en beeldmateriaal: https://www.destentor.nl/apeldoorn/dit- ... ~ace068af/
Het artikel is ook te lezen via topics:
Topics: https://www.topics.nl/treinverbinding-n ... /?context=
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
RTV Utrecht noemt ook nog wat hoofdlijnen uit het artikel, voor wie het premium-artikel niet kan lezen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Intercity Berlijn
Vooral eigen belangen lijkt me zo. Iedere stoeptegel wil een stop hebben van die internationale trein, maar er moeten ook wel snellere paden beschikbaar zijn...
Re: Intercity Berlijn
Okee, het ligt dus aan Amersfoort. Die liggen dwars.
Re: Intercity Berlijn
De Stedendriehoek ligt ook dwars hoor
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Intercity Berlijn
Na, dat lijkt me nogal te kort door de bocht. Amersfoort is wel een relevante stop vanwege de overstapfunctie vanuit Utrecht, Rotterdam en Den Haag. Het wil vooral niet lukken doordat zo'n verbinding speelbal wordt van allerlei tegenstrijdige belangen.
En we kunnen in NL wel versnellen, maar dat moet maar net aansluiten in een gunstig Duits treinpad.
En we kunnen in NL wel versnellen, maar dat moet maar net aansluiten in een gunstig Duits treinpad.
Re: Intercity Berlijn
Maar ondertussen mag gemeente Raalte van ProRail nog niet beginnen met het realiseren van extra parkeerplekken op stations Raalte en Heino.
ProRail wil namelijk eerst goed onderzoeken hoe spoorverdubbeling en de verbreding van perrons gerealiseerd kan worden, voordat de gemeente mag beginnen met de aanleg van extra parkeerplaatsen voor auto en fiets.
Op deze manier willen beide partijen voorkomen dat er gebouwd gaat worden om het vervolgens weer te slopen. Bij de verbreding van de perrons wordt rekening gehouden met treinen welke met 140km/h kunnen passeren.
En datzelfde geldt ook voor een fietserstunnel die de gemeente onder het spoor en de N35 door wil realiseren (al speelen de plannen van de N35 bij die laatste ook mee).
Daarnaast is voor de Intercity Zwolle - Münster die de regio ook nogsteeds wil realiseren ook meer dubbelspoor nodig tussen Zwolle en Wierden. Verwacht dat hier de komende jaren dus nog wel het een en ander gaat gebeuren.
Laatst gewijzigd door cassie127 op zo 14 mar 2021, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Intercity Berlijn
Eh, dat is een discussie die toch losstaat van de IC Berlijn.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Intercity Berlijn
Amersfoort is nog een redelijke plaats en heeft een overstap functie voor Utrecht en Zuid-Holland. Hetzelfde met Deventer voor Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen en Brabant. Hengelo is voor Twente, Zwolle en de noordelijke provincies interessant. In Duitsland zou ik Rheine, Osnabrück, Minden en Wolfsburg ook altijd meenemen omdat je de trein ook moet vullen. Bad Bentheim (kort) zou ook interessant kunnen zijn als de trein uit Nordhorn daarop aansluit. 5 stops is ongeveer 15 minuten, de locwissel in BB en een kortere stop in Deventer zijn nog eens 15 minuten. Onder de 6 uur is dus prima haalbaar. Daarmee is de trein al sneller dan de auto, waarbij niemand 6 uur achtereen rijdt.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Re: Intercity Berlijn
De stop in Bad Bentheim trekt overigens ook veel Nederlandse reizigers doordat het vaak €20,- scheelt per persoon t.o.v. instappen in Hengelo.
Daarnaast is Bad Bentheim natuurlijk ook interessant voor Nordhorn ja zoals je noemt. Die hebben straks een overstap van 15 minuten in Bad Bentheim als ik zo de geplande vertrektijd zie vanaf 2024.
En men doet momenteel nog onderzoek naar reactivering en aanleg van spoorlijn Bad Bentheim - Gronau, wat in de toekomst ook nog voor meer in- en uitstappers op de IC Berlijn kan zorgen in Bad Bentheim.
Ik boek persoonlijk ook bijna altijd mijn tickets vanaf Bad Bentheim aangezien ik in Nederland vrij reizen heb. Afhankelijk van welke trein ik tot Bad Bentheim neem kost mij dat €2,15 tot €4,25 voor een enkeltje grens - Bad Bentheim (100% korting NL + Bahncard 25) en vanaf Bad Bentheim lukt het mij dan vaak om voor €13,40 naar München te gaan.
Daarnaast is Bad Bentheim natuurlijk ook interessant voor Nordhorn ja zoals je noemt. Die hebben straks een overstap van 15 minuten in Bad Bentheim als ik zo de geplande vertrektijd zie vanaf 2024.
En men doet momenteel nog onderzoek naar reactivering en aanleg van spoorlijn Bad Bentheim - Gronau, wat in de toekomst ook nog voor meer in- en uitstappers op de IC Berlijn kan zorgen in Bad Bentheim.
Ik boek persoonlijk ook bijna altijd mijn tickets vanaf Bad Bentheim aangezien ik in Nederland vrij reizen heb. Afhankelijk van welke trein ik tot Bad Bentheim neem kost mij dat €2,15 tot €4,25 voor een enkeltje grens - Bad Bentheim (100% korting NL + Bahncard 25) en vanaf Bad Bentheim lukt het mij dan vaak om voor €13,40 naar München te gaan.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Intercity Berlijn
Niet alleen Nordhorn/Neuenhaus natuurlijk: er zijn vergevorderde plannen om die verbinding te verlengen naar Coevorden.
Re: Intercity Berlijn
Ik denk inderdaad ook dat als je Amsterdam, Amersfoort, Deventer en Hengelo doet je alle uithoeken van het land goed kan bedienen.Staatslijn K schreef: ↑zo 14 mar 2021, 12:57Amersfoort is nog een redelijke plaats en heeft een overstap functie voor Utrecht en Zuid-Holland. Hetzelfde met Deventer voor Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen en Brabant. Hengelo is voor Twente, Zwolle en de noordelijke provincies interessant. In Duitsland zou ik Rheine, Osnabrück, Minden en Wolfsburg ook altijd meenemen omdat je de trein ook moet vullen. Bad Bentheim (kort) zou ook interessant kunnen zijn als de trein uit Nordhorn daarop aansluit. 5 stops is ongeveer 15 minuten, de locwissel in BB en een kortere stop in Deventer zijn nog eens 15 minuten. Onder de 6 uur is dus prima haalbaar. Daarmee is de trein al sneller dan de auto, waarbij niemand 6 uur achtereen rijdt.
Re: Intercity Berlijn
Het gegeven dat stops als Bad Bentheim nodig zijn om de trein te vullen zegt al wat over het IC gehalte van de verbinding. Van oudsher is het een internationale sneltrein - het stoppatroon ten westen van Hannover heeft dan ook veel weg van een RE.
Re: Intercity Berlijn
Met een vertrek van .49 uit Hengelo richting Amsterdam belandt je toch pardoes op de 7900?MetroRET schreef: ↑za 13 mar 2021, 22:41 Sterker nog... als ik deze kaart mag geloven, wordt ook Wolfsburg door beide Intercity's niet aangedaan.
https://assets.ctfassets.net/scbs508baj ... erkehr.pdf
Re: Intercity Berlijn
Vandaar ook dat je die schets met een korreltje zout moet nemen, ook de inplanning van de ICE sluit niet goed aan op de Nederlandse dienstregeling.
Re: Intercity Berlijn
Een RE stopt wel wat vaker dan de IC tussen Bad Bentheim en Hannover.
Re: Intercity Berlijn
Grappig dat hier allerlei draden ontsporen in wilde gedachtenspinsels.
Re: Intercity Berlijn
Amsterdam-Berlijn via Lunteren-Emmerich?
-
- Berichten: 629
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
En de IC-status van Hoogeveen dan?
Re: Intercity Berlijn
Dit is wel het definitieve patroon wat de IC Berlijn gaat krijgen. Hier mee heeft ProRail ook al zitten rekenen en komen op een .53 uit Hengelo maar met 1,5 minuten rijtijd tekort. zie ook deze presentatie: https://t.co/Uq4Xz4rmmK?amp=1Gamma schreef: ↑zo 14 mar 2021, 14:49Met een vertrek van .49 uit Hengelo richting Amsterdam belandt je toch pardoes op de 7900?MetroRET schreef: ↑za 13 mar 2021, 22:41 Sterker nog... als ik deze kaart mag geloven, wordt ook Wolfsburg door beide Intercity's niet aangedaan.
https://assets.ctfassets.net/scbs508baj ... erkehr.pdf
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Intercity Berlijn
Voor regionaal vervoer rond Bad Bentheim is er tegenwoordig de 20350. Lijkt me wel te voldoen.waldo79 schreef: ↑zo 14 mar 2021, 14:46Het gegeven dat stops als Bad Bentheim nodig zijn om de trein te vullen zegt al wat over het IC gehalte van de verbinding. Van oudsher is het een internationale sneltrein - het stoppatroon ten westen van Hannover heeft dan ook veel weg van een RE.
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Trei ... 350_(2021)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Intercity Berlijn
Maar dan moeten reizigers naar/van Nordhorn minstens twee keer overstappen als ze de IC willen nemen.
Re: Intercity Berlijn
1x/2 uur blijft de IC stop in Bad Bentheim toch behouden....
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten