Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Daar zit natuurlijk wel de crux: ook in Nederland heeft de Berlijntrein een grote binnenlandse rol. Voor Twente is het bijvoorbeeld de enige rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal, wat misschien verklaart waarom een Almelo liever de Berlijntrein-stop houdt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Meltrain »

Als de IC Berlijn straks elk uur gaat rijden, moet die dan ook per se elk uur vanaf Amsterdam Centraal vertrekken?
Je zou er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen om alleen nog de "snelle" variant vanaf Amsterdam Centraal te laten rijden (en dan desnoods via Zwolle te laten rijden) en de langzame variant Utrecht Centraal als beginpunt te geven.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Volgens mij zou de Pimpel op termijn ook naar de Zuid as gaan verhuizen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Hij past in principe ook na de verbouwing nog op Amsterdam Centraal, maar gaat dan wel op het Westelijk Eiland keren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Daniel »

Maar past hij ook nog tussen alle Sprinters nadat SAAL klaar is door dan? Als hij daar als enige IC blijft zou hij weleens heel populair voor binnenlands gebruik kunnen worden tussen Amsterdam, Hilversum, Amersfoort en verder.

Overigens ziet men op de huidige route nog mogelijkheden voor tot een half uur versnelling middels snelheidsverhoging op Hengelo - Oldenzaal, een extra perron in Oldenzaal en liefst ook een extra perron in Deventer. De andere routes (via Zwolle of Arnhem) zijn pas op z'n vroegst op de lange termijn een optie, maar worden nog wel verkend.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Lange_Dre »

Zodra de IC Berlijn naar Amsterdam Zuid gaat, zou het een goed moment kunnen zijn om de trein via Schiphol door te trekken naar Den Haag CS. Eventueel ipv een reguliere IC wanneer de sporen bij Schiphol te vol zitten.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Ik zou het in elk geval een slimme zet vinden om hem op Schiphol te laten starten en enkele ritten als de in Duitsland ook wel bekende Lufthansa treinen te laten rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

Door laten rijden naar Gvc ipv een reguliere IC uit Amf wordt wat lastig, want Ledn-Shl zal straks alleen bediend worden door ICs die doorrijden naar Utrecht (3100 naar Gvc, 3200 naar Rtd en 3500 naar Ddr).
Laatst gewijzigd door MetroRET op di 16 mar 2021, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Intercity Berlijn

Bericht door RobertT »

Daniel schreef: ma 15 mar 2021, 05:35
RobertT schreef: zo 14 mar 2021, 23:10 Hannover heeft natuurlijk de ICE naar Berlijn.Zie vaak reizigers in Hannover vanuit de IC Berlijn overstappen op de ICE.
Ehm, het grafiekje zijn internationale instappers, daar telt Hannover naar Berlijn dus niet mee ;)
Eh,ja.foutje :s :D
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

Z2N schreef: ma 15 mar 2021, 18:25 Daar zit natuurlijk wel de crux: ook in Nederland heeft de Berlijntrein een grote binnenlandse rol. Voor Twente is het bijvoorbeeld de enige rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal, wat misschien verklaart waarom een Almelo liever de Berlijntrein-stop houdt.
Het heeft dan meer zin denk ik om gewoon de binnenlandse IC's wat vaker te laten rijden, en blijkbaar is het grootste deel van de internationale markt Amsterdam-Berlijn (2/3 van de internationale reizigers). Leg de trein dan gewoon non-stop in. (A)
Je kunt ook denken aan een route Den Haag-Utrecht-Bad Bentheim, vanuit Amsterdam kun je makkelijk in Utrecht komen, en vanaf Rotterdam ook. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Aking »

En is er ruimte voor dat ding in de sjoelbak? :trein:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Meltrain »

Vinny schreef: di 16 mar 2021, 18:16
Z2N schreef: ma 15 mar 2021, 18:25 Daar zit natuurlijk wel de crux: ook in Nederland heeft de Berlijntrein een grote binnenlandse rol. Voor Twente is het bijvoorbeeld de enige rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal, wat misschien verklaart waarom een Almelo liever de Berlijntrein-stop houdt.
Het heeft dan meer zin denk ik om gewoon de binnenlandse IC's wat vaker te laten rijden, en blijkbaar is het grootste deel van de internationale markt Amsterdam-Berlijn (2/3 van de internationale reizigers). Leg de trein dan gewoon non-stop in. (A)
Je kunt ook denken aan een route Den Haag-Utrecht-Bad Bentheim, vanuit Amsterdam kun je makkelijk in Utrecht komen, en vanaf Rotterdam ook. :Y
Ik vroeg me ook al af of het mogelijk was om de IC Berlijn (1x/2 uur) naar Utrecht i.p.v. Amsterdam te laten rijden.
Verlengen naar Den Haag zou ik echter niet doen, omdat je dan kop moet maken en de trein mogelijk onvoldoende capaciteit biedt tussen Den Haag en Utrecht.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Intercity Berlijn

Bericht door diederickx »

Je geeft eigenlijk zelf al antwoord op de vraag.
Kopmaken in Utrecht doe je liever niet, daarmee vallen Rotterdam, Den Haag, Leiden, Schiphol en Amsterdam af als eindbestemming.
Eindigen in Utrecht doe je liever niet. Kost een kostbaar perronspoor.
Dan blijven er niet zo veel serieuze eindbestemmingen meer over als je Luik, Hamont, Berghem Piekenhoef, de Valleilijn, Hoogeveen niet meerekent.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Intercity Berlijn

Bericht door umbusko »

Gewoon non-stop doortrekken naar Maastricht. Heb ik er ook nog iets aan en hebben we een mooie rel in Brabant. (A)
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Durashift »

Ja, maak er gewoon een internationale cirkeltrein van ;)

Vanaf Maastricht door naar Luik, Luxemburg wellicht en dan weer linksaf Duitsland in, retour Berlijn. :trein:
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Timon91 »

Laten we wel wezen, een ICE München-Kassel-Dortmund-Essen-Köln-Frankfurt is er ook (was er in ieder geval wel) en is ook niet bijster logisch, dus hop, gewoon doortrekken naar Luik dat ding :mrgreen:
Mijn Flickr account.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity Berlijn

Bericht door waldo79 »

Maar als Luik een ICE krijgt, wil Vlaanderen er ook één
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Staatslijn K »

Maar Luik heeft al een ICE én een Thalys, maar weer geen Eurostar. Ik zou de ICE Amsterdam CS - Frankfurt /Basel via de HSL naar Antwerpen verlengen en de Eurostar vanaf Amsterdam non-stop naar Luik
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Intercity Berlijn

Bericht door diederickx »

Mijn hemel wat heb ik aangericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Meltrain »

diederickx schreef: di 16 mar 2021, 21:44 Eindigen in Utrecht doe je liever niet. Kost een kostbaar perronspoor.
Spoor 4 lijkt me hiervoor uitermate geschikt.
Dan blijven 1 t/m 3 over voor de 4900, 5500, 5600 en 5700. Buiten de spitsuren past dat prima.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

De 28300 is er ook nog (als die ooit terugkeert :mrgreen: )
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Intercity Berlijn

Bericht door DDietzen »

Wel een béétje realistisch luchtfietsen kameraden, als je een IC Berlijn eindigt op een kopspoor dan zet je de loc klem :N en dat valt natuurlijk op te lossen door de locs langer te laten keren dan de rijtuigen maar dat wordt ook weer zo duur :(
Staatslijn K schreef: wo 17 mar 2021, 09:11 Maar Luik heeft al een ICE én een Thalys, maar weer geen Eurostar. Ik zou de ICE Amsterdam CS - Frankfurt /Basel via de HSL naar Antwerpen verlengen en de Eurostar vanaf Amsterdam non-stop naar Luik
To be fair, een ICE uit Duitsland doorkoppelen aan een Thalys naar Brussel scheelt wel wat leegmatritten en duimendraaien van ICE naar het Westelijk eiland en van Thalys naar de Wgm. En qua timing sluiten de huidige paden van de s120 en 9300 nagenoeg perfect op elkaar aan als je het via de Zuidtak doet. Asdz in één klap twee nieuwe internationale verbindingen erbij, vanuit Shl en Rtd rechtstreeks naar Duitsland, en vanuit Ut rechtstreeks naar België. Ik zeg doen :Y

(Maar dan hebben we nog steeds de Berliner niet doorgekoppeld, waar het eigenlijk om ging. How about Amr, met een stop op Zzs voor alle Duitse (en Twentse) molentoeristen? *O* )
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

De ICB-stammen hebben straks toch een trek-duw constructie met die ECx-stammen.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Lange_Dre »

Aking schreef: di 16 mar 2021, 18:18 En is er ruimte voor dat ding in de sjoelbak? :trein:
Zodra de wisselstraat daar is aangepast komen spoor 11 en 12 weer in NS dienst, ruimte in de sjoelbak is er dan voldoende :mrgreen:
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Intercity Berlijn

Bericht door DDietzen »

MetroRET schreef: wo 17 mar 2021, 10:29 De ICB-stammen hebben straks toch een trek-duw constructie met die ECx-stammen.
Krijgen de stuurstanden ook ATB dan? Dat was mij dan ontgaan. Ik ging ervan uit dat het voor de Amsterdamdienst gewoon gesleept zou blijven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten