Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

'Aangenomen dat de reistijd in Nederland hetzelfde blijft' is wel een boeiende asterisk, want in Nederland valt nog voldoende te versnellen. De huidige versnelde Berlijners tonen dat tussen Amsterdam en Bentheim 10 minuten bespaard kan worden, dan zou je op 5u17 uitkomen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Overigens naast het voornemen om ieder uur op Amsterdam - Berlin, heeft DB nu ook het voornmenen om ieder uur te gaan rijden tussen Amsterdam en Köln (en ik zie ergens een doorkoppeling naar Stuttgart). Alleen moet er dan wel meer ICE materieel komen dat ook Nederland in kan (ICE NEO met nl/be-pakket ofzo)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Intercity Berlijn

Bericht door verfmeer »

Waarom is er ICE-materieel nodig voor Amsterdam-Köln? Je kan toch nooit harder dan 200 km/h.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Zoals ik net aangeef zou die trein door moeten gaan rijden naar Stuttgart. En van Köln tot Stuttgart rij je vanaf 2030 vrijwel de hele route over spoor geschikt voor 300km/h.Op Köln Hbf is al jaren gebrek aan capaciteit, specifiek voor extra treinen die daar beginnen of eindigen, dus die treinen moeten hoe dan ook doorrijden naar een andere bestemming.

Daarbij komt dat er voor Amsterdam/Brussel - Frankfurt/Basel nu 12 a 13 stellen nodig zijn, waarbij er in totaal 16 ICE-3 stellen zijn die Nederland en België in mogen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door reisthijs »

De ontwerpers van het Deutschlandtakt denken daar toch anders over, de verbinding Amsterdam-Köln Deutz-Stuttgart-Tübingen is gepland met max 230 km/h. Dan zou daar hetzelfde materieel kunnen gaan rijden als op Amsterdam-Berlijn.
Laatst gewijzigd door reisthijs op wo 03 feb 2021, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

FV18 is ingetekend als een tweeuursdienst Amsterdam - Köln Hbf - Frankfurt Hbf met in de andere uren tussen Köln - Frankfurt een trein Brussel - Köln - Frankfurt. Deze lijn heeft materieel nodig voor 300 km/uur en is dus de huidige ICE-dienst.

FV94 is ingetekend als tweeuursdienst Amsterdam - Köln Hbf. Een alternatief is een route via Frankfurt Flughafen - Stuttgart - Tübingen, maar het pad op de HSL kan ook aan de FV90 Hamburg - Gelsenkirchen - Frankfurt - Nürnberg - München gegeven. Ik denk dat ze daarmee nog gaan puzzelen wat commercieel handiger is. Maar dat is een lijn tot 230 km/uur, en de FV90 voor 200 km/uur, dus de vraag is wat ze daar sowieso op de SFS Rhein-Main mee willen doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Jef400 »

reisthijs schreef: wo 03 feb 2021, 09:21 De ontwerpers van het Deutschlandtakt denken daar toch anders over, de verbinding Amsterdam-Köln Deutz-Stuttgart-Tübingen is gepland met max 230 km/h. Dan zou daar hetzelfde materieel kunnen gaan rijden als op Amsterdam-Berlijn.
Dus grotendeels over klassiek spoor?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Köln Deutz zou een route via de SFS betekenen, anders zou je wel via Köln Hbf gaan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Meltrain »

Volgens het artikel van Treinreiziger komen er tussen Amsterdam en Berlijn twee IC's (elk een tweeuurdienst) met verschillende stoppatronen: de "langzame" versie blijft op alle nu bediende stations stoppen (m.u.v. Stendal) en de "snelle" trein stopt alleen nog in Rheine, Osnabrück, Hannover en Berlijn Spandau. eerlijk gezegd had ik Wolfsburg ook nog in dit rijtje verwacht.
Maar dat betekent dus dat de reistijden niet altijd even lang worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

Verder gaat de snellere versie via de kelder naar Berlin Südkreuz, ipv via de Stadtbahn naar Ostbahnhof.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door reisthijs »

Het verschil valt mee, met de langzame versie duurt de reis van Nederland naar Berlijn 20 minuten langer dan met de snellere.

Dit alles is terug te vinden in de netzgrafik van het Deutschlandtakt:
Netzgrafik 3. Entwurf Fernverkehr.pdf
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Durashift »

Zondagavond, 14 maart, 19 uur een pointer (reporter) radio uitzending over de tegenlobby van regionale, NL, overheden om 'de pimpel' sneller te laten rijden.
(..) Stations overslaan zou op het huidige traject tijdwinst opleveren. Maar gemeenten met een station op de lijn, willen hun plek niet opgeven. Pointer maakte in samenwerking met De Stentor een rondgang langs de wethouders en bracht de vertragende regiolobby in kaart.
Exposure

Eerder deed Pointer al onderzoek naar de Duitse regiolobby. Daaruit bleek dat Duitse plaatsen actief lobbyen om onderdeel te blijven van de trein en er zelfs in slagen onderzoek naar het schrappen van stations tegen te houden. (..)
(..) De Stentor en Pointer vragen interne mailwisseling op over het eventuele schrappen van Amersfoort als station. (..) Er wordt geschreven door een adviseur van de wethouder: "Ik heb wel onderzoek gezien over aantallen reizigers. Grensoverschrijdend zijn dat er inderdaad weinig. De Berlijntrein gaat ook niet over aantallen, wel over uitstraling."

(..)

Apeldoorn wordt nu al af en toe overgeslagen. "Dat wordt rechtgezet", verzekert wethouder Wim Willems ons. En ook in Deventer weet wethouder Frits Rorink zeker dat zijn stad onderdeel van de lijn blijft: "Ik denk dat Deventer als tussenstop van de Berlijntrein gewoon een belangrijke blijft."(..)
https://pointer.kro-ncrv.nl/berlijntrei ... vertraging
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Hilversum, Apeldoorn en Almelo zijn sowieso al kansloos denk ik. Bij de huidige route zullen Amersfoort, Deventer en Hengelo wel blijven, al zouden Amersfoort en Deventer ook hun stop kwijt kunnen raken aan Zwolle bij een verdubbeling van Zwolle-Wierden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Hainje »

Waarom zou die trein via Zwolle gaan rijden? Via Amersfoort is toch sowieso sneller?
🍉
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Zwolle - Amsterdam kan nu binnen één uur gereden worden. Hanzelijn is geschikt voor hogere snelheden dan 140km/h, dus daar valt nog meer tijdswinst te halen.

Op de huidige infrastructuur ben je in 40 minuten vanaf Zwolle in Hengelo. En ook dit kan nog sneller met spoorverdubbeling. Scheelt onder de streep 20 minuten t.o.v. de route over Amersfoort.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Maar de verdubbeling van Zwolle - Wierden staat niet op het programma, dus valt de Berlijntrein niet via Nijverdal in te plannen. Bovendien is de route via Apeldoorn nu ook trager dan nodig, dat door de 'snellere' Berlijners (143, 146 en 241) duidelijk wordt. De 146 rijdt in 1u48 van Hengelo naar Amsterdam, en dat mét twee minuten durende stops in Almelo en Hilversum. Als je die schrapt ben je in 1u42 in Amsterdam (tegen 1u58 voor de normale ritten nu), zonder enige investering in de infrastructuur. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Meltrain »

In theorie heb je gelijk, maar die reistijdwinst valt alleen te behalen als er geen andere treinen in de weg rijden.
Mogelijk moet je dus alsnog ergens extra inhaalsporen aanleggen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

Via Nijverdal kan als er twee extra inhaalsporen worden aangelegd, zeg ik uit mijn hoofd. Het zal ook meer uit capaciteitsoverweging zijn dat de IC Berlijn via Zwolle wordt geleid.
Zondagavond, 14 maart, 19 uur een pointer (reporter) radio uitzending over de tegenlobby van regionale, NL, overheden om 'de pimpel' sneller te laten rijden.
Het lijkt me dat de vervoerder gaat over de tussenstops van de trein. Op zich zit dat niet in de concessie HRN voorgeschreven. De kortste klap is denk ik gewoon één keer per dag een trein die wel stations als Hilversum en Almelo bedient Duitsland in sturen. Zijn ze daar ook blij, en de rest van de dag treinen die in Nederland zo weinig mogelijk tussenstations hebben (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Ardan »

Hebben ze het in Duitsland dan ook over het skippen van bruisende oorden als Bad Oeynhausen?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Ze hebben het in de langetermijnplannen over een uurdienst die één keer per twee uur Bad Bentheim (technisch nog niet mogelijk), Bunde, Bad Oeynhausen, Minden en Stendal overslaat. In het andere uur wordt alleen Bad Oeynhausen en Stendal geschrapt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Ardan »

Dus dan non-stop van Wolfsburg naar Berlijn, dat is wel weer een enorm eind zonder stop. Net als de (of sommige) ICE's nu op dat traject. Nu is het ten westen van Hannover ook wel het dichtstbevolkst.
Ik doe ook maar wat
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

Sterker nog... als ik deze kaart mag geloven, wordt ook Wolfsburg door beide Intercity's niet aangedaan.
https://assets.ctfassets.net/scbs508baj ... erkehr.pdf
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Daar zullen ze in de autostad niet blij mee zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

Denk niet dat er veel mensen van Wolfsburg naar Nederland willen reizen en voor de bestemming Berlijn blijven genoeg reisalternatieven over.
Het stuk tussen Bad Bentheim en Bad Oeyenhausen is lastiger: wil je daar stations overslaan zal er eigenlijk ook in het Regionalverkehr wat moeten verbeteren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: Intercity Berlijn

Bericht door PHS »

Vinny schreef: zo 14 mar 2021, 07:40 Het stuk tussen Bad Bentheim en Bad Oeyenhausen is lastiger: wil je daar stations overslaan zal er eigenlijk ook in het Regionalverkehr wat moeten verbeteren.
En dat is precies wat er gaat gebeuren: de RE60 Rheine - Braunschweig krijgt per 2024 een tweeuurlijkse versterker tussen Rheine en Löhne, waar kan worden overgestapt op de RE70 richting Braunschweig. Er blijft zo ieder uur een goede verbinding bestaan tussen Rheine en Hannover.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten