Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Cas »

Centraal - Duisburg is de ICE. Of beter gezegd, alle reizen waarin je opeenvolgend op een Centraal Station en dan op Duisburg op/overstapt: de ICE via Amsterdam Centraal (maar die komt niet voor)/Utrecht Centraal /Arnhem Centraal - Duisburg, en technisch gezien ook de RE19 vanaf Arnhem Centraal.

Leerdam is inderdaad een foutje, en (denk ik) de enige die voorbij m'n filter is geglipt :oops: . Een paar andere miskleunen waren bijvoorbeeld Zwijndrecht, Soest, Emmen(dingen) en Haren, maar die heb ik er op tijd uit weten te plukken.
Laatst gewijzigd door Cas op di 04 jan 2022, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
請勿靠近車門
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Staatslijn K »

Stel dat we de IC Berlijn via Hengelo alleen versnellen door de locwissel in Bad Bentheim en het overslaan van Apeldoorn en Almelo (Hilversum wordt geïntegreerd in de binnenlandse dienst, de trein tussen Den Haag en Amersfoort rijdt in het aansluitende pad naar Deventer). Daarmee win je een kwartier ten opzichte van de huidige tijden.

De ICE via Duisburg is dan een soort aanvulling, waarbij gekeken kan worden naar een mogelijke aansluiting naar Düsseldorf en Keulen, maar vooral de uurdienst met snelle treinen naar Duisburg en via twee routes (ongeveer even snel) elk uur een verbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Hiermee worden de belangrijkste verbindingen elk uur bediend, en hebben zowel Arnhem (zuidoost) als Hengelo (noordoost) een snelle verbinding naar Berlijn. Een combinatie klinkt het beste, alleen is het de vraag in hoeverre dit past op de drukke trajecten in Hannover, het Ruhrgebied en met de aanwezige stoptreinen
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MaartenD »

Cas schreef: di 04 jan 2022, 18:41 Centraal - Duisburg is de ICE. Of beter gezegd, alle reizen waarin je opeenvolgend op een Centraal Station en dan op Duisburg op/overstapt: de ICE via Amsterdam Centraal (maar die komt niet voor)/Utrecht Centraal /Arnhem Centraal - Duisburg, en technisch gezien ook de RE19 vanaf Arnhem Centraal.
Dan zou ik er toch nog eens naar kijken.
Het klopt niet voor Weert en alles tussen Weert en Eindhoven, vanaf Weert is de snelste route is 5:58 Roermond-Venlo-Duisburg, de rest gaat via Eindhoven naar Venlo.

Vanaf Boxtel is het om 8:22 wel via Deventer, maar een half uur later vertrekken via Venlo komt op dezelfde tijd aan.
Vanaf Vierlingsbeek (op de Maaslijn volgens mij de eerste die je via Hengelo tekent) is om 8:38 via Venlo. Via Deventer is bijna een uur langer.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Cas »

Vanuit Weert heb je op 26 januari voor de reis die je aanhaalt (5:58) 4 overstappen, van 4, 8, 5 en 10 minuten. Of dat een realistische optie is voor de non-hobbyist, zeker met bagage, zeker op onbekende stations als Viersen, waag ik te betwijfelen. Daarom is dit gepland met een minimum overstaptijd in van 10 minuten, en dan komt de IC Berlijn via Amersfoort het snelst uit de bus. Dat had ik er inderdaad duidelijker bij moeten zetten, in plaats van in de spoiler.
Het liefst had ik twee verschillende minimum overstaptijden gehanteerd in Nederland en Duitsland, aangezien je hier van iets meer punctualiteit kan uitgaan, maar dat is niet mogelijk in de planner.

Edit: omdat ik niet de concentratie heb voor m'n stagewerk maar blijkbaar wel voor dit, heb ik een middenweg genomen: routeplanning zonder minimumoverstap, maar met 15 minuten penalty voor elke overstap. Dat lijkt me best realistisch: ik zou op een reis van 5+ uur best een half uur langer in de trein willen zitten, als ik daardoor niet twee keer extra over hoef te stappen. Zie hier het resultaat:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cas op wo 05 jan 2022, 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.
請勿靠近車門
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Intercity Berlijn

Bericht door henrivanderweijden »

Toch vreemd dat je Veenendaal-de Klomp op het kaartje aangeeft via Hengelo. Als ik op 26 Jan in de DB-app kijk geeft ie zowel via Hengelo als via Duisburg aan waarbij Duisburg in de meeste gevallen sneller is.
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Philip »

Geweldig interessant kaartje!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

Ik vind dit kaartje wel voor Zwolle pleiten eerlijk gezegd; het lichtblauwe gebied wordt daarmee uitstekend bediend. Zuidelijker kun je gebruik maken van de verbinding via Duisburg of zelfs Aachen en noordelijker via Leer (als de Friesenbrücke weer hersteld is). Hier zou je ook nog wat kunnen pleiten voor de "Inselexpress'' waar Arriva een tijdje mee geëxperimenteerd heeft. Een directe treinverbinding Harlingen Haven - Leer. Alle grensovergangen worden dan maximaal benut.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MaartenD »

We kunnen denk ik wel de conclusie trekken dat Apeldoorn de meest overbodige halte is, zeker vanuit Voorst-Empe en Klarenbeek zal er weinig verkeer komen, hoogstens van Apeldoorn zelf.
Verder is Almelo ook niet erg relevant, reizigers vanuit Zwolle krijgen dan wel de overstap in Almelo aangeboden, maar als die vervalt kunnen ze in de 7900 blijven zitten tot Hengelo. Alleen vanuit Marienberg/Emmen heb je een korte overstap in Almelo die je in Hengelo niet haalt. Het doortrekken van de 31000 tot Hengelo zou denk ik wel interessant zijn (wie wil er nu naar Almelo), ware het niet dat je dan een extra stel nodig hebt.
Hilversum zou waarschijnlijk ook geschrapt kunnen worden zonder veel extra reistijd voor de reizigers van die paar stations die via Hilversum gaan.
Deventer is ook een stop die gevoelsmatig belangrijker lijkt dan hij daadwerkelijk is.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Vinny schreef: wo 05 jan 2022, 20:53 Ik vind dit kaartje wel voor Zwolle pleiten eerlijk gezegd; het lichtblauwe gebied wordt daarmee uitstekend bediend. Zuidelijker kun je gebruik maken van de verbinding via Duisburg of zelfs Aachen en noordelijker via Leer (als de Friesenbrücke weer hersteld is).
De blauwe strook van Amersfoort heeft alleen veel meer inwoners, die omvat de gehele provincie Utrecht en vrijwel heel Zuid-Holland, gebieden die door een omklap via Zwolle meer reistijd krijgen. Alle gebieden die via Almelo reizen kunnen zonder reistijdverlies overstappen in Hengelo. Voor de gebieden die nu al via Amersfoort sneller dan via Duisburg zijn wordt de verbinding bovendien nog sneller door de geschrapte locwissel in Bad Bentheim, terwijl de Hollandstrecke nu eigenlijk al overbelast is en niet zomaar meer langeafstandstreinen kan opvangen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Daniel »

MaartenD schreef: wo 05 jan 2022, 21:13Hilversum zou waarschijnlijk ook geschrapt kunnen worden zonder veel extra reistijd voor de reizigers van die paar stations die via Hilversum gaan.
Vrijwel alle stations waarvandaan reizen via Hilversum gaan hebben inderdaad ofwel een directe trein naar Amsterdam ofwel naar Amersfoort. En Hollandsche Rading en Hilversum Sportpark zullen niet zoveel reizigers naar Berlijn hebben.

Overigens opmerkelijk dat Nieuw-Vennep kennelijk via Hilversum het snelst is terwijl het bij Sassenheim het snelst via Amsterdam Centraal gaat. Beide stations worden immers door dezelfde treinen bediend dus dat zou geen verschil moeten maken.
Deventer is ook een stop die gevoelsmatig belangrijker lijkt dan hij daadwerkelijk is.
Daar valt mij vooral het grote achterland op wat voornamelijk door de overstaptijd veroorzaakt wordt: de IC Berlijn zit in Deventer in de knoop met de 3600 dus dat komt al gauw gunstig uit.

Opmerkelijk in de laatste kaartjes is dat voor Zeeland de reis via Hengelo als snelst gezien wordt met de overstappenalty erbij, terwijl dat juist extra overstappen oplevert.
henrivanderweijden schreef: wo 05 jan 2022, 19:37 Toch vreemd dat je Veenendaal-de Klomp op het kaartje aangeeft via Hengelo. Als ik op 26 Jan in de DB-app kijk geeft ie zowel via Hengelo als via Duisburg aan waarbij Duisburg in de meeste gevallen sneller is.
Op het laatste kaartje gaat het vanaf Veenendaal-De Klomp het snelst via Deventer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Cas »

Vooropgesteld even alle verschillen en keuzes voor beide kaartjes, op een rij gezet:
Hier v1, de snelste route, elke overstap minstens 10 minuten lang, gepland voor 26 januari 8:00.
Hier v2, de 'beste' route (elke extra overstap telt voor 15 min bovenop de reisduur), alle overstappen mogelijk, gepland voor 10 februari 08:00.

Ik zag toch weer werkzaamheden op 26 jan, daarom heb ik het verplaatst voor het tweede kaartje. Volgens mij was het alleen maar een verschoven dienstregeling voor de RE19, maar toch.
Onthoud trouwens ook dat ik alleen de reizen kan zien die je meteen ziet als je op Bahn.de plant, zonder op Früher of Später te klikken. 400 stations opvragen duurt al een tijdje, dat ga ik niet ook nog eens voor verschillende tijdstippen doen.

henrivanderweijden schreef: wo 05 jan 2022, 19:37 Toch vreemd dat je Veenendaal-de Klomp op het kaartje aangeeft via Hengelo. Als ik op 26 Jan in de DB-app kijk geeft ie zowel via Hengelo als via Duisburg aan waarbij Duisburg in de meeste gevallen sneller is.
Dit is wat ik vond voor Veenendaal-de Klomp (gesorteerd op reisduur):
Bahn.de API, minstens 10 min overstap schreef:Arnhem Centraal-Zutphen-Hengelo-Hannover Hbf: 06:15 | Arnhem Centraal-Zutphen-Hengelo: 06:27 | Arnhem Centraal-Duisburg Hbf: 06:30 | Utrecht Centraal-Amersfoort Centraal-Hannover Hbf: 06:33 | Utrecht Centraal-Amersfoort Centraal: 06:45 | Arnhem Centraal-Duisburg Hbf: 07:19
Dat komt overeen met de reisroutes die ik van bahn.de krijg, mits je die minimum 10 minuten overstap invult.
De normale route laat je namelijk 30 minuten wachten in Arnhem op de 3600, zodat je daarmee in Deventer in 7 minuten direct kan overstappen. Je kan diezelfde IC Berlijn echter ook halen door met de sprinter naar Zutphen te gaan en vanuit daar naar Hengelo: dat is een overstap meer, maar voor elke overstap heb je wel minstens 10 minuten.
Daniel schreef: wo 05 jan 2022, 22:03 Vrijwel alle stations waarvandaan reizen via Hilversum gaan hebben inderdaad ofwel een directe trein naar Amsterdam ofwel naar Amersfoort. En Hollandsche Rading en Hilversum Sportpark zullen niet zoveel reizigers naar Berlijn hebben.
Inderdaad, en dat is een nadeel van deze aanpak: je kan niet zien hoe goed het alternatief is, zowel hypothetisch (Zwolle) als bestaand (Almelo, Hilversum).
Daniel schreef: wo 05 jan 2022, 22:03 Overigens opmerkelijk dat Nieuw-Vennep kennelijk via Hilversum het snelst is terwijl het bij Sassenheim het snelst via Amsterdam Centraal gaat. Beide stations worden immers door dezelfde treinen bediend dus dat zou geen verschil moeten maken.
Het 'Hilversumse' station daar is Hoofddorp ;) de 5700 doet goede zaken op de sprinterstations van de zuidtak, tegen 4 minuten overstap in Hilversum kan een sprinter naar Amsterdam Centraal niet op. Via Asd zou natuurlijk alsnog weinig extra reistijd zijn, en zelfs een frequentere verbinding.
Daniel schreef: wo 05 jan 2022, 22:03 Opmerkelijk in de laatste kaartjes is dat voor Zeeland de reis via Hengelo als snelst gezien wordt met de overstappenalty erbij, terwijl dat juist extra overstappen oplevert.
Zeeland doet eigenlijk in al mijn versies onverwachte dingen. Als je kijkt op het reistijdkaartje dat ik eerder maakte op basis van versie 1 (klik), zie je dat de reistijd daar enorm lang is. Na wat plannen ben ik achter de oorzaak: de 3600 vanuit Roosendaal om 9:27 heeft een 'overstap' van 33 minuten in Deventer (normaal 7 minuten, nu dus 3/33). 3 minuten is voor hafas/bahn.de te weinig, dus zijn de opties de IC Roosendaal - IC Deventer (uit Roosendaal om 9:27) - 33 minuten wachten of de sprinter Roosendaal - IC Zutphen - sprinter Hengelo (uit Roosendaal om 9:57). Dan is de route over Hengelo inderdaad sneller, ja.
請勿靠近車門
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Intercity Berlijn

Bericht door RobertT »

Voor bijna de hele 3600 is Deventer een goede overstap aangezien dit er maar 1 is.Vanuit Breda en Tilburg kan het sneller via Venlo,maar dat is meer overstappen.Ikzelf kies ook altijd voor Deventer door die ene overstap.Zou de route over Venlo of Arnhem verbeteren,dan kan dat voor het zuiden een beter alternatief zijn
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MaartenD »

Daniel schreef: wo 05 jan 2022, 22:03
Deventer is ook een stop die gevoelsmatig belangrijker lijkt dan hij daadwerkelijk is.
Daar valt mij vooral het grote achterland op wat voornamelijk door de overstaptijd veroorzaakt wordt: de IC Berlijn zit in Deventer in de knoop met de 3600 dus dat komt al gauw gunstig uit.

Opmerkelijk in de laatste kaartjes is dat voor Zeeland de reis via Hengelo als snelst gezien wordt met de overstappenalty erbij, terwijl dat juist extra overstappen oplevert.
Vanaf Zeeland met 10 minuten overstappen krijg ik een route via Deventer. De snelste route is met één overstap via Amsterdam, dus dat mag in principe volgens de reisregels. Alleen is die route met een overstap van 5 minuten. Echter, met wat vrijheid pak je in Rotterdam de ICD naar Amsterdam en heb je overstappen die aan de eisen voldoen:

Code: Selecteer alles

 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Bahnhof                 |   An   |   Ab   | Zug Nr.  | Bemerkungen    |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Vlissingen              |        |  08:10 | IC  2235 |FB 1.           |
 | Amsterdam Centraal      |  10:55 |  11:00 | IC   145 |2. CK PF 3G FR FB RE BT |
 | Berlin Hbf              |  17:22 |        |          |                |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+

Code: Selecteer alles

 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Bahnhof                 |   An   |   Ab   | Zug Nr.  | Bemerkungen    |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Vlissingen              |        |  08:10 | IC  2235 |FB 1.           |
 | Rotterdam Centraal      |  09:38 |  09:51 | ICD 1017 |ZY 2.           |
 | Amsterdam Centraal      |  10:32 |  11:00 | IC   145 |2. CK PF 3G FR FB RE BT |
 | Berlin Hbf              |  17:22 |        |          |                |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
Dus wat mij betreft is alles voorbij Roosendaal via Amsterdam te doen en daarmee verliest Deventer een heel stuk van zijn belangrijkheid.
Vanuit de IJssellijn zou Deventer vervangen kunnen worden door Hengelo als je de 10-minutenoverstap eis neemt. Dat komt omdat de snelste route via Deventer ook met een korte overstap is.
Snelste, overstap van 7 minuten:

Code: Selecteer alles

 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Oss                     |        |  09:05 | IC  3626 |FB 1.           |
 | Deventer                |  10:15 |  10:22 | IC   143 |2. CK PF 3G FR FB RE BT |
 | Berlin Hbf              |  15:22 |        |          |                |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
10-minutenoverstap in Deventer:

Code: Selecteer alles

 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Oss                     |        |  08:35 | IC  3624 |FB 1.           |
 | Deventer                |  09:45 |  10:22 | IC   143 |2. CK PF 3G FR FB RE BT |
 | Berlin Hbf              |  15:22 |        |          |                |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
Via Hengelo ook met 10-minutenoverstap, wel een extra overstap:

Code: Selecteer alles

 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
 | Oss                     |        |  08:35 | IC  3624 |FB 1.           |
 | Zutphen                 |  09:32 |  10:06 | 31227    |FB K2 RO 2. |
 | Hengelo                 |  10:44 |  10:59 | IC   143 |2. CK PF 3G FR FB RE BT |
 | Berlin Hbf              |  15:22 |        |          |                |
 +-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
Daarmee wordt Deventer tot een belangrijkheid als Apeldoorn gedegradeerd, alleen voor mensen uit Deventer of de stations direkt in de nabijheid.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

De blauwe strook van Amersfoort heeft alleen veel meer inwoners, die omvat de gehele provincie Utrecht en vrijwel heel Zuid-Holland, gebieden die door een omklap via Zwolle meer reistijd krijgen
Zelfs als de IC Berlijn alleen stopt op Amsterdam Centraal, Zwolle en Hengelo dan kost dat helemaal geen extra reistijd vanuit Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Deze nemen de bestaande IC naar Enschede en stoppen te Hengelo over i.p.v. Amersfoort.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

Laat Rotterdam al enige tijd geen rechtstreekse verbinding meer hebben met Apeldoorn en verder, dus dat zou je dan een extra overstap kosten (die met de 2800 niet binnen 10 minuten haalbaar zou zijn).
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door ArrivaBas »

Internationale reizigers uit Rotterdam en zijn omgeving pakken idealiter een trein die naar Groningen of Leeuwarden rijdt, zodat je pas in Amersfoort hoeft over te stappen op de andere tak van de NoordOost. Kortere overstappen zijn in Amersfoort en Hengelo wat mij betreft geen bezwaar, maar in Utrecht Centraal is dat niet verstandig.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Vinny schreef: do 06 jan 2022, 08:46
De blauwe strook van Amersfoort heeft alleen veel meer inwoners, die omvat de gehele provincie Utrecht en vrijwel heel Zuid-Holland, gebieden die door een omklap via Zwolle meer reistijd krijgen
Zelfs als de IC Berlijn alleen stopt op Amsterdam Centraal, Zwolle en Hengelo dan kost dat helemaal geen extra reistijd vanuit Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Deze nemen de bestaande IC naar Enschede en stoppen te Hengelo over i.p.v. Amersfoort.
Dat kost sowieso een extra overstap en extra reistijd, vanuit de Randstad sluit in Amersfoort de 11700 aan op de Berlijntrein (2000 bij de ritten met snellere paden binnen Nederland). Met de gegeven norm van minimaal 10 minuten overstap is dat dus sowieso geen optie.
Laatst gewijzigd door Z2N op do 06 jan 2022, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Cas »


Vinny schreef:
De blauwe strook van Amersfoort heeft alleen veel meer inwoners, die omvat de gehele provincie Utrecht en vrijwel heel Zuid-Holland, gebieden die door een omklap via Zwolle meer reistijd krijgen
Zelfs als de IC Berlijn alleen stopt op Amsterdam Centraal, Zwolle en Hengelo dan kost dat helemaal geen extra reistijd vanuit Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Deze nemen de bestaande IC naar Enschede en stoppen te Hengelo over i.p.v. Amersfoort.
De bestaande IC die 1x p/u rijdt, überhaupt niet in Rotterdam komt, en een overstap van 51 minuten heeft op de ICB in Hengelo? Daarmee krijg je Zuid-Holland de trein niet in.
請勿靠近車門
JanAlmelo
Berichten: 1
Lid geworden op: do 06 jan 2022, 13:15

Re: Intercity Berlijn

Bericht door JanAlmelo »

https://neubaustrecke-bielefeld-hannove ... rsicht.jpg

Van de zogenaamde snelle Berlijntrein (zie boven) profiteert maar een klein gedeelte van Nederland.
Eindhoven ligt ook in het groene gebied. Als je van Eindhoven naar Berlijn wilt ga je natuurlijk straks via Venlo, Düsseldorf en verder. Niet via Arnhem.
Vanuit Amersfoort/Apeldoorn enz. heb je natuurlijk ook niks aan een Berlijn trein via Arnhem.

Trajekt Hengelo-Wierden-Deventer nu al overbelast. Bouw een nieuwe lijn Hengelo-Apeldoorn. Is ook nog korter dan de huidige route. Daarna versnelling traject Apeldoorn- Amersfoort eenvoudig te realiseren. Daarna verder van Amersfoort naar Utrecht om ook een goede aansluiting voor Rotterdam/Den haag te realiseren!? Vanuit Utrecht kun je ook gemakkelijk doorrijden naar Amsterda/Schiphol.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

De bestaande IC die 1x p/u rijdt, überhaupt niet in Rotterdam komt, en een overstap van 51 minuten heeft op de ICB in Hengelo? Daarmee krijg je Zuid-Holland de trein niet in.
In mijn hoofd bestond de verbinding Rotterdam-Enschede nog; afijn als de IC Berlijn via Zwolle rijdt dan heeft die een andere tijdligging vanzelfsprekend. De consequentie voor de overstap weet ik zo niet, maar dikke kans dat die beter wordt (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

Rotterdam-Enschede is al geschrapt sinds de indiensttreding van de Hanzelijn, een kleine 10 jaar geleden. :mrgreen:
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Pak ik toch mijn aloude lijstje er maar weer bij, waarin Rotterdam zelfs een rechtstreekse verbinding krijgt met Berlijn:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Maar dat past niet op de bestaande infrastructuur, zelfs na een verdubbeling van Zwolle-Almelo blijf je met de bottleneck van Almere zitten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity Berlijn

Bericht door waldo79 »

Cas schreef: do 06 jan 2022, 09:43
Vinny schreef:
De blauwe strook van Amersfoort heeft alleen veel meer inwoners, die omvat de gehele provincie Utrecht en vrijwel heel Zuid-Holland, gebieden die door een omklap via Zwolle meer reistijd krijgen
Zelfs als de IC Berlijn alleen stopt op Amsterdam Centraal, Zwolle en Hengelo dan kost dat helemaal geen extra reistijd vanuit Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Deze nemen de bestaande IC naar Enschede en stoppen te Hengelo over i.p.v. Amersfoort.
De bestaande IC die 1x p/u rijdt, überhaupt niet in Rotterdam komt, en een overstap van 51 minuten heeft op de ICB in Hengelo? Daarmee krijg je Zuid-Holland de trein niet in.
Er gaat elk half uur een intercity van Rotterdam naar Amersfoort. Hoe kom je op een overstap van 51 minuten dan?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

1700 > 140
Die komt inderdaad niet uit Rotterdam, wat er ook staat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten