Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Gamma »

Ja oké, maar de in Berlijn zal waarschijnlijk het huidige stoppatroon tussen Amsterdam en Deventer aanhouden.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Bemined »

Niet als deze als extra trein rijdt zoals de 146 en 241 die Apeldoorn overslaan (de reguliere 1500 of 2000 neemt die stop dan over).
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Gamma »

Maar dan red je de tijden totaal niet van de versnelde ic Berlijn-treinen.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Bemined »

Hoe bedoel je? Het plan was destijds gepresenteerd was (voor de kwestie baanstabiliteit) was tussen Amsterdam en Deventer in het huidige IC pad en daarna versneld (kortere haltering Deventer en overslaan Almelo). Amsterdam - Deventer kan dan dus niet zomaar trager worden, want dat is het normale IC pad. Eventuele extra reistijd door deels met 100km/u te moeten rijden moet dus opgevangen worden door of een kleinere marge of door stops in te korte of op te heffen.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

Ik ben ook wel benieuwd hoe men dit pad zou willen inpassen in de Nederlandse treindienst, weliswaar aangeduid als conzept 2024/2025, maar deze tijden zijn ook voorzien voor eind 2023 (https://fahrweg.dbnetze.com/resource/bl ... t-data.pdf)

https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Intercity Berlijn

Bericht door DDietzen »

In die netgrafiek/sigarenzak zie ik ook een extra tweeuursdienst Amsterdam-Keulen. Is die ook met de ICE L ingepland (en zal die dan ook moeten worden getrokken door gehuurde Vectrons net zoals de IC Berlijn), of met de BR408 (die ik eerlijk gezegd niet zo vroeg al had verwacht in de reizigersdienst)?

Daarnaast vind ik oa de uursdiensten Berlijn-Warschau en Hamburg-Padborg(-DK) wel verrassend, maar dat is wellicht meer iets voor een ander topic (A)
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Bemined »

MetroRET schreef: ma 12 sep 2022, 21:22Ik ben ook wel benieuwd hoe men dit pad zou willen inpassen in de Nederlandse treindienst
Strakker achter de 3600 vertrekken uit Deventer, Almelo overslaan en kortere stop in Hengelo.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

DDietzen schreef: ma 12 sep 2022, 21:43 In die netgrafiek/sigarenzak zie ik ook een extra tweeuursdienst Amsterdam-Keulen. Is die ook met de ICE L ingepland (en zal die dan ook moeten worden getrokken door gehuurde Vectrons net zoals de IC Berlijn), of met de BR408 (die ik eerlijk gezegd niet zo vroeg al had verwacht in de reizigersdienst)?

Daarnaast vind ik oa de uursdiensten Berlijn-Warschau en Hamburg-Padborg(-DK) wel verrassend, maar dat is wellicht meer iets voor een ander topic (A)
FV94 is op de site van Fernbahn niet ingevuld (https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug), wel de FV18 met een stakke 2uursdienst (https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug // https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug)
Bemined schreef: ma 12 sep 2022, 21:51
MetroRET schreef: ma 12 sep 2022, 21:22Ik ben ook wel benieuwd hoe men dit pad zou willen inpassen in de Nederlandse treindienst
Strakker achter de 3600 vertrekken uit Deventer, Almelo overslaan en kortere stop in Hengelo.
Om :09 aan te kunnen komen in Bad Bentheim, moet je om :51 weg uit Hengelo, ofwel, strak 3 min achter de RS24 (31200).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

DDietzen schreef: ma 12 sep 2022, 21:43 In die netgrafiek/sigarenzak zie ik ook een extra tweeuursdienst Amsterdam-Keulen. Is die ook met de ICE L ingepland (en zal die dan ook moeten worden getrokken door gehuurde Vectrons net zoals de IC Berlijn), of met de BR408 (die ik eerlijk gezegd niet zo vroeg al had verwacht in de reizigersdienst)?
408 staat volgens mij op de planning van/naar Nederland vanaf december 2024, juist ook vanwege de erbarmelijke staat van de 406.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

MetroRET schreef: ma 12 sep 2022, 21:51
DDietzen schreef: ma 12 sep 2022, 21:43 In die netgrafiek/sigarenzak zie ik ook een extra tweeuursdienst Amsterdam-Keulen. Is die ook met de ICE L ingepland (en zal die dan ook moeten worden getrokken door gehuurde Vectrons net zoals de IC Berlijn), of met de BR408 (die ik eerlijk gezegd niet zo vroeg al had verwacht in de reizigersdienst)?

Daarnaast vind ik oa de uursdiensten Berlijn-Warschau en Hamburg-Padborg(-DK) wel verrassend, maar dat is wellicht meer iets voor een ander topic (A)
FV94 is op de site van Fernbahn niet ingevuld (https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug), wel de FV18 met een stakke 2uursdienst (https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug // https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug)
Bemined schreef: ma 12 sep 2022, 21:51
MetroRET schreef: ma 12 sep 2022, 21:22Ik ben ook wel benieuwd hoe men dit pad zou willen inpassen in de Nederlandse treindienst
Strakker achter de 3600 vertrekken uit Deventer, Almelo overslaan en kortere stop in Hengelo.
Om :09 aan te kunnen komen in Bad Bentheim, moet je om :51 weg uit Hengelo, ofwel, strak 3 min achter de RS24 (31200).
Op Wierden-Hengelo kom je zo ongeveer in het pad van de 17900 uit, maar dan in het andere halve uur en zonder stop in Aml.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

dennistd schreef: ma 12 sep 2022, 17:36 Dit wordt trouwens het extra perron in Oldenzaal, rechts van het busstation: http://dennistd.nl/bus/odz8000.jpg
May ik hopen dat ze dat overpad ook even verplaatsen naar de andere kant. Als er nu een late spoorwijziging komt ben je nog wel effe onderweg naar dat andere perron, zeker als je op spoor 2 staat
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Nee, want het moet zo goedkoop mogelijk.... Enige wat er extra gebeurt is zo te zien een nieuw P-sein richting Hengelo, zodat de 31200 wat korter achter de 140 kan vertrekken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Meltrain »

dennistd schreef: ma 12 sep 2022, 17:36 Dit wordt trouwens het extra perron in Oldenzaal, rechts van het busstation: http://dennistd.nl/bus/odz8000.jpg
Wat is het nut van dit extra perron?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Gamma »

De ic Berlijn gaat zichzelf tegenkomen op Oldenzaal en moet op snelheid blijven.
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 13 sep 2022, 23:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige sneren over het niet op de hoogte zijn verwijderd
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Bemined »

En dan specifiek over het feit dat de 31200 op dat moment in Oldenzaal staat te keren, dus die kan dan niet langer op een doorgaand spoor gaan keren als de IC Berlijn op volle snelheid door Oldenzaal moet scheuren om z'n krappe rijtijd te halen.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Intercity Berlijn

Bericht door teun »

Komt er in dan eigenlijk ook meteen een draad boven te hangen of wil de provincie zich daar nog even op bezinnen. (A)
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Lijkt mij voor een vertraagde kerende RB 61 wel handig...
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Intercity Berlijn

Bericht door marvinkok »

De RB61 heeft daar bar weinig aan, tenzij die vanuit Hgl wil keren terug naar Hgl (A)
Het wordt een kopspoor van 140m dat alleen vanuit Hgl bereikbaar is. Vanuit Duitsland kan alleen op spoor 2 gekeerd worden omdat het wissel van spoor 1 richting Duitsland weggehaald is
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Die neuen Züge werden schrittweise ab Oktober 2024 auf der zweistündlichen Verbindung Berlin-Amsterdam in Betrieb gehen. Ab Juni 2025 werden dann alle Verbindungen auf dieser Linie mit dem ICE L gefahren.
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... en-8813268
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Meltrain »

Dat ziet er niet verkeerd uit. :)
Ik snap alleen nog steeds waarom DB het een ICE noemt. IC L was in mijn ogen logischer geweest.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Intercity Berlijn

Bericht door umbusko »

Waarschijnlijk hierom:
Deutsche Bahn schreef:Wo ICE draufsteht, ist ICE-Komfort drin
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Intercity Berlijn

Bericht door DDietzen »

En wie weet ook om de trein als ICE te kunnen beprijzen ;)

Ik heb de indruk dat DB langzaam de treincategorie IC helemaal wil uitfaseren, heb daar ooit geruchten over gehoord, maar niks concreets.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

Maar wat wilt men dan doen met de ex WB-KISS die men heeft overgenomen en de andere IC2-dubbeldekkers ?
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Intercity Berlijn

Bericht door umbusko »

Misschien werken ze ook wel naar "ICE met restauratie, IC zonder restauratie" toe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Treinen die technisch harder kunnen dan 200 km/u worden ICE, treinen met een vmax van 200 km/u blijven een intercity.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten