Waar maak je je druk over? De discussie hierboven is nogal theoretisch van aard en ik kan niet meer doorgronden wat feit en fictie is.
Intercity Berlijn
Re: Intercity Berlijn
Precies waar maak ik me druk over. Elke 2 uur een stop in Bad Bentheim. Probleem ook weer opgelost.
Re: Intercity Berlijn
Zolang er geen spanningssluis aangelegd is moet je toch wel stoppen in Bentheim. Afhankelijk van het materieel kost je dat toch al snel een minuut of 3 a 4. Mijn record is 1,5 minuut na stilstand weer vertrokken, maar dan moet je alles wel meehebben
Re: Intercity Berlijn
Ik bedoelde de richting Amsterdam.cassie127 schreef: ↑zo 14 mar 2021, 17:09Dit is wel het definitieve patroon wat de IC Berlijn gaat krijgen. Hier mee heeft ProRail ook al zitten rekenen en komen op een .53 uit Hengelo maar met 1,5 minuten rijtijd tekort. zie ook deze presentatie: https://t.co/Uq4Xz4rmmK?amp=1Gamma schreef: ↑zo 14 mar 2021, 14:49Met een vertrek van .49 uit Hengelo richting Amsterdam belandt je toch pardoes op de 7900?MetroRET schreef: ↑za 13 mar 2021, 22:41 Sterker nog... als ik deze kaart mag geloven, wordt ook Wolfsburg door beide Intercity's niet aangedaan.
https://assets.ctfassets.net/scbs508baj ... erkehr.pdf
Deutchlandtakt gaat uit van .49 uit Hengelo naar Amsterdam
De Prorail-presentatie gaat over drgl 2024 en dus .09 uit Hengelo naar Amsterdam. Dan zit je niet zoveel in de weg.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Voor de liefhebbers nog een nuttig grafiekje met de aantallen internationale instappers in de IC Berlijn...
Dat stelt de waarde van de stop in Hilversum, Apeldoorn en Deventer toch wel in een ander daglicht. Had overigens ook niet direct verwacht dat Amersfoort meer internationale instappers zou hebben dan Osnabrück en Hannover, maar daarin speelt achterland aannemelijk een niet geheel onbelangrijke rol.
Dat stelt de waarde van de stop in Hilversum, Apeldoorn en Deventer toch wel in een ander daglicht. Had overigens ook niet direct verwacht dat Amersfoort meer internationale instappers zou hebben dan Osnabrück en Hannover, maar daarin speelt achterland aannemelijk een niet geheel onbelangrijke rol.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Intercity Berlijn
Waar heb je deze grafiek nou weer vandaan?
Re: Intercity Berlijn
Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met de instappers op het moment dat de Intercity Berlijn op Amsterdam Zuid gaat beginnen/eindigen. Dan lijkt het mij vanuit Rotterdam en Den Haag logischer om via Amsterdam Zuid te gaan reizen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Die werd getwitterd door de wethouder Mobiliteit van Amersfoort: https://twitter.com/Buijtelaar/status/1 ... 73248?s=20
Vanuit Den Haag is dat nog best aannemelijk. Maar Rotterdam - Amersfoort met de rechtstreekse IC duurt nu 56 minuten en via de HSL en Amsterdam Zuid doe je er 1 uur en 5 minuten over met de huidige rijtijden bij elkaar opgeteld (van Rotterdam naar Amersfoort).
Rekening houdend met ICNG gaat daar nog een minuut of 5 vanaf (de Thalys legt Rotterdam Schiphol in 19 minuten af vs 25 voor de IC-direct), dan is een overstap in Amersfoort dus nog altijd nipt het snelst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Intercity Berlijn
Hoewel je grafiekje zeker nuttig is, moet wel worden opgemerkt dat de IC Berlijn op internationale reizigers alleen nooit zou kunnen leven. De IC is minstens zo belangrijk voor binnenlands vervoer, en in Duitsland misschien zelfs belangrijker dan het internationale vervoer.
Ik denk dat Twente ook zou kunnen profiteren van een snellere IC met Amsterdam.
Geheel terzijde: in hoeverre zou het (dienstregeling)technisch mogelijk zijn om zonder spoorverdubbeling de Keolis IC op Zwolle - Enschede te vervangen door de Berlijntrein? Uiteraard komen Raalte en Nijverdal dan te vervallen als haltes van de IC.
Re: Intercity Berlijn
Ik heb ff geluisterd. Ik weet nu dus dat Apeldoorn e.o. de GreenTech regio is.
Apeldoorn en Deventer kunnen wel samen optrekken, denkt de Apeldoornse wethouder. Nieuw station ertussen in bouwen, direct bereikbaar vanaf de snelweg. Dat wordt dus een eigen afrit vanaf de A50.
Het eindbeeld (wens) van de minister is toch het bouwen van een HSL Oost (als het budget onbeperkt zou zijn) als oplossing.
De nuance kwam van de expert, meneer de Vree.
Apeldoorn en Deventer kunnen wel samen optrekken, denkt de Apeldoornse wethouder. Nieuw station ertussen in bouwen, direct bereikbaar vanaf de snelweg. Dat wordt dus een eigen afrit vanaf de A50.
Het eindbeeld (wens) van de minister is toch het bouwen van een HSL Oost (als het budget onbeperkt zou zijn) als oplossing.
De nuance kwam van de expert, meneer de Vree.
Re: Intercity Berlijn
Ah ja. Een exclusief Pimpelstation bij blokpost 3a in Teuge. Goed plan
Ik doe ook maar wat
Re: Intercity Berlijn
Hannover heeft natuurlijk de ICE naar Berlijn.Zie vaak reizigers in Hannover vanuit de IC Berlijn overstappen op de ICE.Daniel schreef: ↑zo 14 mar 2021, 21:08
Dat stelt de waarde van de stop in Hilversum, Apeldoorn en Deventer toch wel in een ander daglicht. Had overigens ook niet direct verwacht dat Amersfoort meer internationale instappers zou hebben dan Osnabrück en Hannover, maar daarin speelt achterland aannemelijk een niet geheel onbelangrijke rol.
Ik mis alleen Almelo,maar ik vermoed dat die ergens rond het aantal van Apeldoorn zal hangen.daarmee heb je dus gelijk de 3 stations(met Hilversum) die in het verleden al werden overgeslagen toen de Berlijntrein nog als een losse trein reed,dus niet geintregeerd in de binnenlandse IC's
Overigens had ik Hengelo niet hoger verwacht als Deventer,in mijn ervaring vond ik in Deventer meestal meer reizigers instappen dan in Hengelo.
Re: Intercity Berlijn
Helaas is dat op de geplande patroontijden van de Deutschlandtakt van/naar Duitsland net niet mogelijk zonder de aanleg van extra spoor.PHS schreef: ↑zo 14 mar 2021, 22:40Hoewel je grafiekje zeker nuttig is, moet wel worden opgemerkt dat de IC Berlijn op internationale reizigers alleen nooit zou kunnen leven. De IC is minstens zo belangrijk voor binnenlands vervoer, en in Duitsland misschien zelfs belangrijker dan het internationale vervoer.
Ik denk dat Twente ook zou kunnen profiteren van een snellere IC met Amsterdam.
Geheel terzijde: in hoeverre zou het (dienstregeling)technisch mogelijk zijn om zonder spoorverdubbeling de Keolis IC op Zwolle - Enschede te vervangen door de Berlijntrein? Uiteraard komen Raalte en Nijverdal dan te vervallen als haltes van de IC.
De dienstregeling op Zwolle - Almelo is al te krap voor 4 treinen per uur en past net met 3 treinen per uur (en aangepaste patroontijden tussen Raalte en Wierden in beide richtingen).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Intercity Berlijn
Wat als je in de ochtend en begin avond een twee slagen snel inlegt met haltes te Amsterdam, Amersfoort, Deventer, Hengelo, Osnabruck, Hannover en Berlijn?
Re: Intercity Berlijn
^^^ als men in DLD dan die RE verbinding gereed heeft.. want in de uitzending werd duidelijk dat de forenzen vanaf de DLD (kleine) stations wel gebruik maken van deze trein en het dan een stuk drukker is dan midden op de dag.
Re: Intercity Berlijn
Daarnaast moet je voorlopig op Bad Bentheim blijven stoppen vanwege het wisselen van de spanning. Rheine blijft belangrijk door de aansluitingen op het Fernverkehr naar Münster en Emden (en voor de overstap op de RE die niet in Bad Bentheim komt)CamilleKreemers schreef: ↑zo 14 mar 2021, 23:18 Wat als je in de ochtend en begin avond een twee slagen snel inlegt met haltes te Amsterdam, Amersfoort, Deventer, Hengelo, Osnabruck, Hannover en Berlijn?
En de Intercity Berlijn gaat ieder uur rijden waarvan uiteindelijk 1× per twee uur de snellere variant met alleen de door jou genoemde stops (op Rheine na).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Intercity Berlijn
waarbij Münster dan ook nog eventueel via Osnabrück een aansluiting heeft
Re: Intercity Berlijn
Maar onaantrekkelijk is omdat je dan één uur langer onderweg bent. Rheine heeft een vergelijkbaar inwonersaantal als Hengelo en net als Hengelo weer aansluitingen in andere (belangrijke) richtingen die de trein verder vullen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Intercity Berlijn
Ik bedoel vooral de verbinding vanuit Münster richting Berlijn,die gaan eerder via Osnabrück.
vanuit Amsterdam is via Rheine naar Münster een kwartiertje sneller dan via Enschede
vanuit Amsterdam is via Rheine naar Münster een kwartiertje sneller dan via Enschede
Re: Intercity Berlijn
Maar als je straks rechtstreeks vanaf Münster naar Zwolle kunt per RE/IC (in 1:50) dan is dat voordeel ook weg. Kun je (met een beetje overstap in Zwolle) binnen 3 uur op Amsterdam staan.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Ehm, het grafiekje zijn internationale instappers, daar telt Hannover naar Berlijn dus niet mee
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Intercity Berlijn
Ik zag toch enkele reacties over een discussie over Bad Bentheim, waar ik misschien ook aan denk, hoewel het meer kost. Is om de trein van Emlichheim naar Rheine te verlengen. Aan de ene kant heb je een directe verbinding naar een andere grote plaats in de omgeving, aan de andere kant scheelt het ook een overstap op de trein tussen Norddeich en het Ruhrgebied. Zelfs als de reis naar Münster sneller is via Enschede, laat de IC Berlijn en de IC Norddeich-Keulen maar een knoop vormen (of elk uur een knoop met een IC) voor de regio daar. In dat geval kun je de stop in BB schappen. Voor goedkope reisjes naar Duitsland is dit een stuk minder, maar eigenlijk klinkt dit wel erg interessant, hoewel we de trein moeten vullen en dan zijn stops in Deventer, Minden, Rheine en Wolfsburg ook wel handig
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Re: Intercity Berlijn
Waar komt die uurdienst nu vandaan? Is dat een concreet idee van NS/DB of is dat een wens van de politiek of door iemand hier uit zijn duim gezogen?cassie127 schreef: ↑zo 14 mar 2021, 23:27Daarnaast moet je voorlopig op Bad Bentheim blijven stoppen vanwege het wisselen van de spanning. Rheine blijft belangrijk door de aansluitingen op het Fernverkehr naar Münster en Emden (en voor de overstap op de RE die niet in Bad Bentheim komt)CamilleKreemers schreef: ↑zo 14 mar 2021, 23:18 Wat als je in de ochtend en begin avond een twee slagen snel inlegt met haltes te Amsterdam, Amersfoort, Deventer, Hengelo, Osnabruck, Hannover en Berlijn?
En de Intercity Berlijn gaat ieder uur rijden waarvan uiteindelijk 1× per twee uur de snellere variant met alleen de door jou genoemde stops (op Rheine na).
Blijf bij de feiten, mensen
Re: Intercity Berlijn
Die uursdienst is opgenomen in het Deutschlandtakt 2030, dat is al redelijk concreet.
Re: Intercity Berlijn
Dit is een mooi voorbeeld van goedkoop scoren. De IC Berlijn is in Duitsland vooral bedoeld voor binnenlands vervoer. Reizigers die gebruik maken van de stations Minden, Wolfsburg en Stendal zullen de trein vooral gebruiken om naar Berlijn, Osnabrück of Hannover te reizen en niet naar Nederland. Dat wordt hier in deze grafiek niet weergegeven. Vervolgens wordt het belang van Amersfoort volkomen overschat, omdat hier reizigers instappen die uit Utrecht, Den Haag en Rotterdam komen.Dat stelt de waarde van de stop in Hilversum, Apeldoorn en Deventer toch wel in een ander daglicht. Had overigens ook niet direct verwacht dat Amersfoort meer internationale instappers zou hebben dan Osnabrück en Hannover, maar daarin speelt achterland aannemelijk een niet geheel onbelangrijke rol.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten