Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Jeroen78 »

Vinny schreef:Een stop op een grensstation is sinds 1992 niet meer nodig #Europese Unie :roll:
De grenscontrole vindt plaats tussen Hengelo en Bad Bentheim en vaak alleen door de Marechaussee en vaker niet dan wel.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Aking »

Er loopt in Bentheim anders toch nog regelmatig Duitse politie door de trein...
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Durashift »

PHS schreef:*schop*
Duitsland vertraagt trein Amsterdam-Berlijn

De Duitse plaatsen Bad Bentheim en Rheine houden een snellere treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn tegen. Dat blijkt uit onderzoek van Reporter Radio. Bad Bentheim en Rheine liggen op het huidige traject Amsterdam-Berlijn.

(..)
Lees verder op: https://www.nporadio1.nl/onderzoek/2120 ... lijn-tegen
Ik ben benieuwd, zondag even luisteren. *O*

Ik hoorde vanochtend bij Spraakmakers ook een stukje tekst over deze trein. Weet niet of dit over hetzelfde onderzoek ging, maar een gast vertelde vrij stellig dat wij de komende 10 jaar geen grote verbetering in snelheid op dit traject hoeven te verwachten.
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Aking schreef:Er loopt in Bentheim anders toch nog regelmatig Duitse politie door de trein...
Ik zie ze altijd in de IC Berlijn maar nooit in de RB naar Bielefeld. Marechaussees heb ik al heel lang niet meer gezien.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Durashift schreef:
PHS schreef:*schop*
Duitsland vertraagt trein Amsterdam-Berlijn

De Duitse plaatsen Bad Bentheim en Rheine houden een snellere treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn tegen. Dat blijkt uit onderzoek van Reporter Radio. Bad Bentheim en Rheine liggen op het huidige traject Amsterdam-Berlijn.

(..)
Lees verder op: https://www.nporadio1.nl/onderzoek/2120 ... lijn-tegen
Ik ben benieuwd, zondag even luisteren. *O*

Ik hoorde vanochtend bij Spraakmakers ook een stukje tekst over deze trein. Weet niet of dit over hetzelfde onderzoek ging, maar een gast vertelde vrij stellig dat wij de komende 10 jaar geen grote verbetering in snelheid op dit traject hoeven te verwachten.
Blijkbaar heeft ie de bestelling van ECx dan een beetje gemist...
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Intercity Berlijn

Bericht door marvinkok »

en-es schreef:
Aking schreef:Er loopt in Bentheim anders toch nog regelmatig Duitse politie door de trein...
Ik zie ze altijd in de IC Berlijn maar nooit in de RB naar Bielefeld. Marechaussees heb ik al heel lang niet meer gezien.
De BuPo komt toch geregeld even buurten in de RB61, vaak in Bentheim even snel de trein door. Soms zijn ze niet snel genoeg en kunnen ze in Schuttorf uitstappen :twisted:
Reiziger Delft
Berichten: 1199
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Reiziger Delft »

trolly schreef:Om de trein een beetje leger te krijgen?
Het is toch juist mooi dat er veel reizigers zijn? Waarom zou je die weer willen wegpesten? Als het niet meer past, moet er voor capaciteitsuitbreiding gezorgd worden. Dat gebeurt al in de zomer, dan rijden er extra binnenlandse treinen.
Mdk
Berichten: 1249
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Mdk »

Vandaar het cynisme :wink:
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Intercity Berlijn

Bericht door trolly »

Daar ben ik meestal inderdaad heel niet vies van, maar ooit zat er wel degelijk een toeslag op de ICB met dat doel. De ervaring van menig binnenlands reiziger was dat het bier van de Bordbistro best binnen te houden was, en daarbij trad enige ongewenste verdringing van de internationale reiziger op.

Of dar al dan niet gewenst zou zijn is een zaak van moraal en spoorcapaciteit, maar op zich kan een toeslag als beleidsmiddel uiteraard prima werk verrichten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
gpvos
Berichten: 595
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Intercity Berlijn

Bericht door gpvos »

PHS schreef:Waren er niet ooit plannen om voor Bad Bentheim een spanningssluis aan te leggen, zodat treinen gewoon kunnen doorrijden over de grens?
Is niet per se nodig, tot voor de recente verbouwingen reden reden de ICE's in Emmerik ook zonder stoppen door de omschakelbare sporen alsof het een spanningssluis was. Naar ik begrijp is daar wel een aanpassing in de beveiliging voor nodig die er in Bentheim blijkbaar (nog) niet is.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Intercity Berlijn

Bericht door marvinkok »

Dat is in Bentheim niet mogelijk. Binnenrijden vanuit Nederland kan alleen als er 1500V op de bovenleiding staat, en de uitrijder richting Duitsland kan pas veilig komen als er 15000V op de bovenleiding staat. In theorie zou je dus met heel langzaam doorrollen verder kunnen, maar omschakelen kan pas als de trein geheel binnen is volgens mij, en de tijd die het wisselen kost kun je net zo goed stil staan en wat reizigers meenemen...
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

trolly schreef:maar ooit zat er wel degelijk een toeslag op de ICB met dat doel.
Is dat zo? Ik kan me niet heugen dat de IC Berlijn ooit toeslagplichtig was. Wanneer was dat dan?
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Intercity Berlijn

Bericht door T-hijs »

Zelfde vraag van mijn kant. Ik kan me ook niet heugen dat er ooit een toeslag op de ICB is geweest. En ik neem die trein al geregeld sinds 1986 (toen hij nog geen ICB heette en naar Bad Harzburg of Braunschweig reed)...
F.k.a. Bollenstad
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Moshi »

dennistd schreef:
Durashift schreef:
PHS schreef:*schop*
Duitsland vertraagt trein Amsterdam-Berlijn

De Duitse plaatsen Bad Bentheim en Rheine houden een snellere treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn tegen. Dat blijkt uit onderzoek van Reporter Radio. Bad Bentheim en Rheine liggen op het huidige traject Amsterdam-Berlijn.

(..)
Lees verder op: https://www.nporadio1.nl/onderzoek/2120 ... lijn-tegen
Ik ben benieuwd, zondag even luisteren. *O*

Ik hoorde vanochtend bij Spraakmakers ook een stukje tekst over deze trein. Weet niet of dit over hetzelfde onderzoek ging, maar een gast vertelde vrij stellig dat wij de komende 10 jaar geen grote verbetering in snelheid op dit traject hoeven te verwachten.
Blijkbaar heeft ie de bestelling van ECx dan een beetje gemist...
Blijkbaar heb jij de afbestelling van de NL variant van de ECx gemist. :D En 'groot' is natuurlijk relatief. Ik denk dat hij gelijk heeft dat we de komende 10 jaar geen infrastructurele aanpassingen hoeven te verwachten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

De ECx krijgt wel degelijk een variant geschikt voor Nederland. Ik denk dat je in de war bent met de voormalige ICx (nu ICE 4), die komt niet naar Nederland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5640
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Durashift »

Ik heb het beluisterd, weinig verrassende dingen gehoord, op de Engels sprekende burgermeester van Bad Bentheim na dan. :pos:

Ik vond de correspondent, Rop Zavelberg, in Berlijn wel wat 'obligaat' met zijn uitspraken over de locwissel, de 300 km/h snelle verbindingen waartegen de verbinding tussen 2 hoofdsteden schril afsteekt, volgens hem.

Opmerkelijk ook dat een Tweede Kamerlid wist te benoemen dat op het NL deel uitdunning van treinseries heeft plaatsgevonden waardoor de Berlijn trein nu alle stations aandoet. :pos:

https://www.nporadio1.nl/reporter-radio ... et-sneller

Het achterliggende onderzoek is (mede) door studenten van de journalistiek opleiding van Hogeschool Windesheim uitgevoerd.
https://www.amsterdamberlijn.com/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door reisthijs »

dennistd schreef:Blijkbaar heeft ie de bestelling van ECx dan een beetje gemist...
Misschien, maar maakt dat zo veel verschil? De komst van ECx gaat niet voor een hele grote reistijdveebetering zorgen, zolang de huidige route en tussenstops gehandhaafd blijven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Met een kortere stop in Bentheim en het overslaan van Almelo (waar de [serie=Sprinter|2020|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] ingehaald kan worden met 70km/h) heb je al dik een kwartier te pakken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Durashift schreef:Opmerkelijk ook dat een Tweede Kamerlid wist te benoemen dat op het NL deel uitdunning van treinseries heeft plaatsgevonden waardoor de Berlijn trein nu alle stations aandoet. :pos:

Tot dienstregeling 2007 was de trein niet geïntegreerd in de Nederlandse dienstregeling maar reed deze slechts een paar keer per dag (ik dacht 4x) tussen Bad Bentheim en Amsterdam. Daarbij werd in Bad Bentheim niet alleen de loc gewisseld, maar ook een deel van de rijtuigen ging niet naar Nederland. Die trein stopte in Nederland alleen op Amsterdam Centraal, Amersfoort, Deventer en Hengelo.

In de dienstregeling 2007 ging de frequentie omhoog en werd de trein met meer stops in de dienstregeling geïntegreerd, eerst in de 1600 (waardoor Schiphol het eindpunt werd), met ingang van dienstregeling 2013 in de 1500 (zodat de trein terugkeerde op Amsterdam Centraal). Om de extra binnenlandse reizigers aan te kunnen werden in Bad Bentheim voortaan geen rangeerbewegingen met rijtuigen meer uitgevoerd, de gehele trein gaat nu de grens over.

Ik ben op de middelbare school ooit op uitwisseling geweest naar Uetze/Hänigsen, in het uiterste oosten van de Region Hannover. We gingen toen met de trein, ik kan mij herinneren dat we in Amersfoort in het voorste rijtuig zaten (ik vond dat bijzonder, want ik had in mijn herinnering toen nog niet eerder in een getrokken trein gezeten) maar vanaf Bad Bentheim niet meer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door reisthijs »

dennistd schreef:Met een kortere stop in Bentheim en het overslaan van Almelo (waar de [serie=Sprinter|2020|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] ingehaald kan worden met 70km/h) heb je al dik een kwartier te pakken.
Voor het gemak gelijk ook maar weer een tussenstop geschrapt...
Je bevestigt hier wel mooi mijn stelling dat alleen nieuwe treinen de verbinding niet veel sneller maken.
Korter stoppen in Bentheim is mooi meegenomen, maar dat scheelt maar 10 minuten, op een rit van 6:22 maakt dat niet veel uit.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
cassie127
Berichten: 6582
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Maar als je daarna een kortere stop maakt in Deventer en vervolgens Apeldoorn overslaat zit je al zo op dat halve uur tijdwinst
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

reisthijs schreef:
dennistd schreef:Met een kortere stop in Bentheim en het overslaan van Almelo (waar de [serie=Sprinter|2020|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] ingehaald kan worden met 70km/h) heb je al dik een kwartier te pakken.
Voor het gemak gelijk ook maar weer een tussenstop geschrapt...
Je bevestigt hier wel mooi mijn stelling dat alleen nieuwe treinen de verbinding niet veel sneller maken.
Korter stoppen in Bentheim is mooi meegenomen, maar dat scheelt maar 10 minuten, op een rit van 6:22 maakt dat niet veel uit.
Het is de combinatie, en door het schrappen van Almelo pak je niet alleen de winst van het niet stoppen maar ook omdat ie niet meer uitgebogen hoeft te worden om achter de [serie=Sprinter|2020|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] aan te gaan.
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Prachtig hoe iedereen meedenkt over het verkorten van de reistijd!
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Intercity Berlijn

Bericht door marvinkok »

De langere reistijd op het nederlandse deel is toch niet zozeer de stops an sich, maar vooral de ontzettend uitgebogen dienstregeling met vooral de lange stops? stel dat je door bijvoorbeeld Almelo over te slaan korter in deventer hoeft te staan is dat toch dubbele winst?
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Klopt ja. Heel veel meer kun je in Nederland toch niet pakken omdat je anders de knoop in Hengelo verstoord. Meer kan wel, maar dan moet je kort voor de [serie=Intercity|2020|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie]/[serie=Intercity|2020|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] al uit Amersfoort vertrekken ipv in een ± kwartiersdienst tot Deventer. Met het overslaan van Aml en de inhaling van de [serie=Sprinter|2020|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] komt je op Aml-Hgl in het pad van de [serie=Intercity|2020|Zwolle - Almelo - Enschede17900[/serie] (maar dan precies het andere halve uur dus wanneer deze niet rijdt). Tel daar de ruime rijtijd Hgl-Bh bij op (net zo lang als de [serie=Stoptrein (RB61)|2020|Hengelo - Bad Bentheim - Bielefeld Hbf20350[/serie] die in Odz stopt) en de lange stop in Bh en je hebt een kwartier te pakken op een stuk van 80km (Dv-Bh). Zou je over het hele traject elke 80km zoveel kunnen winnen dan ben je twee uur eerder over.
Laatst gewijzigd door Ardan op ma 27 jan 2020, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten