Pagina 10 van 30

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 02 feb 2021, 22:10
door Z2N
'Aangenomen dat de reistijd in Nederland hetzelfde blijft' is wel een boeiende asterisk, want in Nederland valt nog voldoende te versnellen. De huidige versnelde Berlijners tonen dat tussen Amsterdam en Bentheim 10 minuten bespaard kan worden, dan zou je op 5u17 uitkomen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 02 feb 2021, 23:12
door cassie127
Overigens naast het voornemen om ieder uur op Amsterdam - Berlin, heeft DB nu ook het voornmenen om ieder uur te gaan rijden tussen Amsterdam en Köln (en ik zie ergens een doorkoppeling naar Stuttgart). Alleen moet er dan wel meer ICE materieel komen dat ook Nederland in kan (ICE NEO met nl/be-pakket ofzo)

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 03 feb 2021, 00:05
door verfmeer
Waarom is er ICE-materieel nodig voor Amsterdam-Köln? Je kan toch nooit harder dan 200 km/h.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 03 feb 2021, 00:16
door cassie127
Zoals ik net aangeef zou die trein door moeten gaan rijden naar Stuttgart. En van Köln tot Stuttgart rij je vanaf 2030 vrijwel de hele route over spoor geschikt voor 300km/h.Op Köln Hbf is al jaren gebrek aan capaciteit, specifiek voor extra treinen die daar beginnen of eindigen, dus die treinen moeten hoe dan ook doorrijden naar een andere bestemming.

Daarbij komt dat er voor Amsterdam/Brussel - Frankfurt/Basel nu 12 a 13 stellen nodig zijn, waarbij er in totaal 16 ICE-3 stellen zijn die Nederland en België in mogen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 03 feb 2021, 09:21
door reisthijs
De ontwerpers van het Deutschlandtakt denken daar toch anders over, de verbinding Amsterdam-Köln Deutz-Stuttgart-Tübingen is gepland met max 230 km/h. Dan zou daar hetzelfde materieel kunnen gaan rijden als op Amsterdam-Berlijn.

Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 03 feb 2021, 10:38
door Suus
FV18 is ingetekend als een tweeuursdienst Amsterdam - Köln Hbf - Frankfurt Hbf met in de andere uren tussen Köln - Frankfurt een trein Brussel - Köln - Frankfurt. Deze lijn heeft materieel nodig voor 300 km/uur en is dus de huidige ICE-dienst.

FV94 is ingetekend als tweeuursdienst Amsterdam - Köln Hbf. Een alternatief is een route via Frankfurt Flughafen - Stuttgart - Tübingen, maar het pad op de HSL kan ook aan de FV90 Hamburg - Gelsenkirchen - Frankfurt - Nürnberg - München gegeven. Ik denk dat ze daarmee nog gaan puzzelen wat commercieel handiger is. Maar dat is een lijn tot 230 km/uur, en de FV90 voor 200 km/uur, dus de vraag is wat ze daar sowieso op de SFS Rhein-Main mee willen doen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 03 feb 2021, 11:07
door Jef400
reisthijs schreef: wo 03 feb 2021, 09:21 De ontwerpers van het Deutschlandtakt denken daar toch anders over, de verbinding Amsterdam-Köln Deutz-Stuttgart-Tübingen is gepland met max 230 km/h. Dan zou daar hetzelfde materieel kunnen gaan rijden als op Amsterdam-Berlijn.
Dus grotendeels over klassiek spoor?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 03 feb 2021, 11:29
door Z2N
Köln Deutz zou een route via de SFS betekenen, anders zou je wel via Köln Hbf gaan.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 03 feb 2021, 13:57
door Meltrain
Volgens het artikel van Treinreiziger komen er tussen Amsterdam en Berlijn twee IC's (elk een tweeuurdienst) met verschillende stoppatronen: de "langzame" versie blijft op alle nu bediende stations stoppen (m.u.v. Stendal) en de "snelle" trein stopt alleen nog in Rheine, Osnabrück, Hannover en Berlijn Spandau. eerlijk gezegd had ik Wolfsburg ook nog in dit rijtje verwacht.
Maar dat betekent dus dat de reistijden niet altijd even lang worden.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 03 feb 2021, 14:24
door MetroRET
Verder gaat de snellere versie via de kelder naar Berlin Südkreuz, ipv via de Stadtbahn naar Ostbahnhof.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 03 feb 2021, 17:23
door reisthijs
Het verschil valt mee, met de langzame versie duurt de reis van Nederland naar Berlijn 20 minuten langer dan met de snellere.

Dit alles is terug te vinden in de netzgrafik van het Deutschlandtakt:
Netzgrafik 3. Entwurf Fernverkehr.pdf

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 13 mar 2021, 14:53
door Durashift
Zondagavond, 14 maart, 19 uur een pointer (reporter) radio uitzending over de tegenlobby van regionale, NL, overheden om 'de pimpel' sneller te laten rijden.
(..) Stations overslaan zou op het huidige traject tijdwinst opleveren. Maar gemeenten met een station op de lijn, willen hun plek niet opgeven. Pointer maakte in samenwerking met De Stentor een rondgang langs de wethouders en bracht de vertragende regiolobby in kaart.
Exposure

Eerder deed Pointer al onderzoek naar de Duitse regiolobby. Daaruit bleek dat Duitse plaatsen actief lobbyen om onderdeel te blijven van de trein en er zelfs in slagen onderzoek naar het schrappen van stations tegen te houden. (..)
(..) De Stentor en Pointer vragen interne mailwisseling op over het eventuele schrappen van Amersfoort als station. (..) Er wordt geschreven door een adviseur van de wethouder: "Ik heb wel onderzoek gezien over aantallen reizigers. Grensoverschrijdend zijn dat er inderdaad weinig. De Berlijntrein gaat ook niet over aantallen, wel over uitstraling."

(..)

Apeldoorn wordt nu al af en toe overgeslagen. "Dat wordt rechtgezet", verzekert wethouder Wim Willems ons. En ook in Deventer weet wethouder Frits Rorink zeker dat zijn stad onderdeel van de lijn blijft: "Ik denk dat Deventer als tussenstop van de Berlijntrein gewoon een belangrijke blijft."(..)
https://pointer.kro-ncrv.nl/berlijntrei ... vertraging

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 13 mar 2021, 19:22
door dennistd
Hilversum, Apeldoorn en Almelo zijn sowieso al kansloos denk ik. Bij de huidige route zullen Amersfoort, Deventer en Hengelo wel blijven, al zouden Amersfoort en Deventer ook hun stop kwijt kunnen raken aan Zwolle bij een verdubbeling van Zwolle-Wierden.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 13 mar 2021, 19:25
door Hainje
Waarom zou die trein via Zwolle gaan rijden? Via Amersfoort is toch sowieso sneller?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 13 mar 2021, 20:04
door cassie127
Zwolle - Amsterdam kan nu binnen één uur gereden worden. Hanzelijn is geschikt voor hogere snelheden dan 140km/h, dus daar valt nog meer tijdswinst te halen.

Op de huidige infrastructuur ben je in 40 minuten vanaf Zwolle in Hengelo. En ook dit kan nog sneller met spoorverdubbeling. Scheelt onder de streep 20 minuten t.o.v. de route over Amersfoort.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 13 mar 2021, 20:33
door Z2N
Maar de verdubbeling van Zwolle - Wierden staat niet op het programma, dus valt de Berlijntrein niet via Nijverdal in te plannen. Bovendien is de route via Apeldoorn nu ook trager dan nodig, dat door de 'snellere' Berlijners (143, 146 en 241) duidelijk wordt. De 146 rijdt in 1u48 van Hengelo naar Amsterdam, en dat mét twee minuten durende stops in Almelo en Hilversum. Als je die schrapt ben je in 1u42 in Amsterdam (tegen 1u58 voor de normale ritten nu), zonder enige investering in de infrastructuur. (A)

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 13 mar 2021, 20:55
door Meltrain
In theorie heb je gelijk, maar die reistijdwinst valt alleen te behalen als er geen andere treinen in de weg rijden.
Mogelijk moet je dus alsnog ergens extra inhaalsporen aanleggen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 13 mar 2021, 21:25
door Vinny
Via Nijverdal kan als er twee extra inhaalsporen worden aangelegd, zeg ik uit mijn hoofd. Het zal ook meer uit capaciteitsoverweging zijn dat de IC Berlijn via Zwolle wordt geleid.
Zondagavond, 14 maart, 19 uur een pointer (reporter) radio uitzending over de tegenlobby van regionale, NL, overheden om 'de pimpel' sneller te laten rijden.
Het lijkt me dat de vervoerder gaat over de tussenstops van de trein. Op zich zit dat niet in de concessie HRN voorgeschreven. De kortste klap is denk ik gewoon één keer per dag een trein die wel stations als Hilversum en Almelo bedient Duitsland in sturen. Zijn ze daar ook blij, en de rest van de dag treinen die in Nederland zo weinig mogelijk tussenstations hebben (A)

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 13 mar 2021, 21:44
door Ardan
Hebben ze het in Duitsland dan ook over het skippen van bruisende oorden als Bad Oeynhausen?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 13 mar 2021, 21:51
door Suus
Ze hebben het in de langetermijnplannen over een uurdienst die één keer per twee uur Bad Bentheim (technisch nog niet mogelijk), Bunde, Bad Oeynhausen, Minden en Stendal overslaat. In het andere uur wordt alleen Bad Oeynhausen en Stendal geschrapt.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 13 mar 2021, 22:36
door Ardan
Dus dan non-stop van Wolfsburg naar Berlijn, dat is wel weer een enorm eind zonder stop. Net als de (of sommige) ICE's nu op dat traject. Nu is het ten westen van Hannover ook wel het dichtstbevolkst.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 13 mar 2021, 22:41
door MetroRET
Sterker nog... als ik deze kaart mag geloven, wordt ook Wolfsburg door beide Intercity's niet aangedaan.
https://assets.ctfassets.net/scbs508baj ... erkehr.pdf

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 13 mar 2021, 23:35
door en-es
Daar zullen ze in de autostad niet blij mee zijn.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 07:40
door Vinny
Denk niet dat er veel mensen van Wolfsburg naar Nederland willen reizen en voor de bestemming Berlijn blijven genoeg reisalternatieven over.
Het stuk tussen Bad Bentheim en Bad Oeyenhausen is lastiger: wil je daar stations overslaan zal er eigenlijk ook in het Regionalverkehr wat moeten verbeteren.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 07:57
door PHS
Vinny schreef: zo 14 mar 2021, 07:40 Het stuk tussen Bad Bentheim en Bad Oeyenhausen is lastiger: wil je daar stations overslaan zal er eigenlijk ook in het Regionalverkehr wat moeten verbeteren.
En dat is precies wat er gaat gebeuren: de RE60 Rheine - Braunschweig krijgt per 2024 een tweeuurlijkse versterker tussen Rheine en Löhne, waar kan worden overgestapt op de RE70 richting Braunschweig. Er blijft zo ieder uur een goede verbinding bestaan tussen Rheine en Hannover.