Pagina 11 van 30

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 12:06
door cassie127
Zoals jullie wellicht gelezen hebben is het onderzoek van Pointer met DeStentor (onderdeel van AD) uitgevoerd. Gisteravond heeft DeStentor gepubliceerd.

Let op betreft een premiumartikel. Deze is ook tot nu toe alleen gepubliceerd in de Gelderlander en staat ook gepubliceerd op Topics (waar iedereen met een abonnement van de titels van DPG media kan inloggen)


PREMIUM: Dit is waarom we nog steeds geen snelle treinverbinding hebben naar Berlijn
Een snellere trein van Amsterdam naar Berlijn wordt tegengehouden door vrijwel alle Nederlandse gemeenten aan het traject. Dat blijkt uit documenten die door Pointer en de Stentor zijn opgevraagd middels een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Hiermee staan ze de ambities van het Rijk om de internationale verbinding een impuls te geven in de weg. ,,Uiteraard pleit ik voor mijn eigen gemeente.”

Het internationale treintraject tussen Amsterdam en Berlijn heeft de afgelopen jaren aan populariteit gewonnen. In 2018 reisden een miljoen reizigers de grens over; het jaar daarop steeg het aantal reizigers dat gebruikmaakte van de trein met maar liefst 20 procent. Uiteraard zijn hierin ook reizigers meegerekend die binnen Nederland met de Berlijntrein rijden, aangezien de boemel ook een regionale functie heeft. Maar met een reistijd van zesenhalf uur tussen Amsterdam en Berlijn blijft het daardoor internationaal moeilijk concurreren met het vliegtuig, dat je binnen iets meer dan een uur naar de Duitse hoofdstad brengt.

Lees verder met geluid- en beeldmateriaal: https://www.destentor.nl/apeldoorn/dit- ... ~ace068af/

Het artikel is ook te lezen via topics:
Topics: https://www.topics.nl/treinverbinding-n ... /?context=

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 12:17
door Daniel
RTV Utrecht noemt ook nog wat hoofdlijnen uit het artikel, voor wie het premium-artikel niet kan lezen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 12:32
door waldo79
Vooral eigen belangen lijkt me zo. Iedere stoeptegel wil een stop hebben van die internationale trein, maar er moeten ook wel snellere paden beschikbaar zijn...

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 12:34
door en-es
Okee, het ligt dus aan Amersfoort. Die liggen dwars.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 12:43
door cassie127
De Stedendriehoek ligt ook dwars hoor (A)

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 12:45
door waldo79
Na, dat lijkt me nogal te kort door de bocht. Amersfoort is wel een relevante stop vanwege de overstapfunctie vanuit Utrecht, Rotterdam en Den Haag. Het wil vooral niet lukken doordat zo'n verbinding speelbal wordt van allerlei tegenstrijdige belangen.

En we kunnen in NL wel versnellen, maar dat moet maar net aansluiten in een gunstig Duits treinpad.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 12:49
door cassie127
Z2N schreef: za 13 mar 2021, 20:33 Maar de verdubbeling van Zwolle - Wierden staat niet op het programma, dus valt de Berlijntrein niet via Nijverdal in te plannen.
Maar ondertussen mag gemeente Raalte van ProRail nog niet beginnen met het realiseren van extra parkeerplekken op stations Raalte en Heino.

ProRail wil namelijk eerst goed onderzoeken hoe spoorverdubbeling en de verbreding van perrons gerealiseerd kan worden, voordat de gemeente mag beginnen met de aanleg van extra parkeerplaatsen voor auto en fiets.
Op deze manier willen beide partijen voorkomen dat er gebouwd gaat worden om het vervolgens weer te slopen. Bij de verbreding van de perrons wordt rekening gehouden met treinen welke met 140km/h kunnen passeren.

En datzelfde geldt ook voor een fietserstunnel die de gemeente onder het spoor en de N35 door wil realiseren (al speelen de plannen van de N35 bij die laatste ook mee).

Daarnaast is voor de Intercity Zwolle - Münster die de regio ook nogsteeds wil realiseren ook meer dubbelspoor nodig tussen Zwolle en Wierden. Verwacht dat hier de komende jaren dus nog wel het een en ander gaat gebeuren.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 12:51
door waldo79
Eh, dat is een discussie die toch losstaat van de IC Berlijn.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 12:57
door Staatslijn K
en-es schreef: zo 14 mar 2021, 12:34 Okee, het ligt dus aan Amersfoort. Die liggen dwars.
Amersfoort is nog een redelijke plaats en heeft een overstap functie voor Utrecht en Zuid-Holland. Hetzelfde met Deventer voor Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen en Brabant. Hengelo is voor Twente, Zwolle en de noordelijke provincies interessant. In Duitsland zou ik Rheine, Osnabrück, Minden en Wolfsburg ook altijd meenemen omdat je de trein ook moet vullen. Bad Bentheim (kort) zou ook interessant kunnen zijn als de trein uit Nordhorn daarop aansluit. 5 stops is ongeveer 15 minuten, de locwissel in BB en een kortere stop in Deventer zijn nog eens 15 minuten. Onder de 6 uur is dus prima haalbaar. Daarmee is de trein al sneller dan de auto, waarbij niemand 6 uur achtereen rijdt.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 13:43
door cassie127
De stop in Bad Bentheim trekt overigens ook veel Nederlandse reizigers doordat het vaak €20,- scheelt per persoon t.o.v. instappen in Hengelo.

Daarnaast is Bad Bentheim natuurlijk ook interessant voor Nordhorn ja zoals je noemt. Die hebben straks een overstap van 15 minuten in Bad Bentheim als ik zo de geplande vertrektijd zie vanaf 2024.

En men doet momenteel nog onderzoek naar reactivering en aanleg van spoorlijn Bad Bentheim - Gronau, wat in de toekomst ook nog voor meer in- en uitstappers op de IC Berlijn kan zorgen in Bad Bentheim.

Ik boek persoonlijk ook bijna altijd mijn tickets vanaf Bad Bentheim aangezien ik in Nederland vrij reizen heb. Afhankelijk van welke trein ik tot Bad Bentheim neem kost mij dat €2,15 tot €4,25 voor een enkeltje grens - Bad Bentheim (100% korting NL + Bahncard 25) en vanaf Bad Bentheim lukt het mij dan vaak om voor €13,40 naar München te gaan.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 14:01
door Z2N
cassie127 schreef: zo 14 mar 2021, 13:43 Daarnaast is Bad Bentheim natuurlijk ook interessant voor Nordhorn ja zoals je noemt. Die hebben straks een overstap van 15 minuten in Bad Bentheim als ik zo de geplande vertrektijd zie vanaf 2024.
Niet alleen Nordhorn/Neuenhaus natuurlijk: er zijn vergevorderde plannen om die verbinding te verlengen naar Coevorden.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 14:20
door Rikkel
Staatslijn K schreef: zo 14 mar 2021, 12:57
en-es schreef: zo 14 mar 2021, 12:34 Okee, het ligt dus aan Amersfoort. Die liggen dwars.
Amersfoort is nog een redelijke plaats en heeft een overstap functie voor Utrecht en Zuid-Holland. Hetzelfde met Deventer voor Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen en Brabant. Hengelo is voor Twente, Zwolle en de noordelijke provincies interessant. In Duitsland zou ik Rheine, Osnabrück, Minden en Wolfsburg ook altijd meenemen omdat je de trein ook moet vullen. Bad Bentheim (kort) zou ook interessant kunnen zijn als de trein uit Nordhorn daarop aansluit. 5 stops is ongeveer 15 minuten, de locwissel in BB en een kortere stop in Deventer zijn nog eens 15 minuten. Onder de 6 uur is dus prima haalbaar. Daarmee is de trein al sneller dan de auto, waarbij niemand 6 uur achtereen rijdt.
Ik denk inderdaad ook dat als je Amsterdam, Amersfoort, Deventer en Hengelo doet je alle uithoeken van het land goed kan bedienen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 14:46
door waldo79
Z2N schreef: zo 14 mar 2021, 14:01
cassie127 schreef: zo 14 mar 2021, 13:43 Daarnaast is Bad Bentheim natuurlijk ook interessant voor Nordhorn ja zoals je noemt. Die hebben straks een overstap van 15 minuten in Bad Bentheim als ik zo de geplande vertrektijd zie vanaf 2024.
Niet alleen Nordhorn/Neuenhaus natuurlijk: er zijn vergevorderde plannen om die verbinding te verlengen naar Coevorden.
Het gegeven dat stops als Bad Bentheim nodig zijn om de trein te vullen zegt al wat over het IC gehalte van de verbinding. Van oudsher is het een internationale sneltrein - het stoppatroon ten westen van Hannover heeft dan ook veel weg van een RE.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 14:49
door Gamma
MetroRET schreef: za 13 mar 2021, 22:41 Sterker nog... als ik deze kaart mag geloven, wordt ook Wolfsburg door beide Intercity's niet aangedaan.
https://assets.ctfassets.net/scbs508baj ... erkehr.pdf
Met een vertrek van .49 uit Hengelo richting Amsterdam belandt je toch pardoes op de 7900?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 14:51
door Z2N
Vandaar ook dat je die schets met een korreltje zout moet nemen, ook de inplanning van de ICE sluit niet goed aan op de Nederlandse dienstregeling.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 14:51
door en-es
Een RE stopt wel wat vaker dan de IC tussen Bad Bentheim en Hannover.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 14:52
door waldo79
Grappig dat hier allerlei draden ontsporen in wilde gedachtenspinsels.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 14:57
door Hainje
Valleilijn doortrekken naar Duitsland? Iemand?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 14:59
door en-es
Amsterdam-Berlijn via Lunteren-Emmerich? :shock:

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 16:31
door Hainje
Met tussenstop in Berghem Piekenhoef.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 16:41
door Gebruikersnaam
En de IC-status van Hoogeveen dan?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 17:09
door cassie127
Gamma schreef: zo 14 mar 2021, 14:49
MetroRET schreef: za 13 mar 2021, 22:41 Sterker nog... als ik deze kaart mag geloven, wordt ook Wolfsburg door beide Intercity's niet aangedaan.
https://assets.ctfassets.net/scbs508baj ... erkehr.pdf
Met een vertrek van .49 uit Hengelo richting Amsterdam belandt je toch pardoes op de 7900?
Dit is wel het definitieve patroon wat de IC Berlijn gaat krijgen. Hier mee heeft ProRail ook al zitten rekenen en komen op een .53 uit Hengelo maar met 1,5 minuten rijtijd tekort. zie ook deze presentatie: https://t.co/Uq4Xz4rmmK?amp=1

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 17:14
door Vinny
waldo79 schreef: zo 14 mar 2021, 14:46
Z2N schreef: zo 14 mar 2021, 14:01
cassie127 schreef: zo 14 mar 2021, 13:43 Daarnaast is Bad Bentheim natuurlijk ook interessant voor Nordhorn ja zoals je noemt. Die hebben straks een overstap van 15 minuten in Bad Bentheim als ik zo de geplande vertrektijd zie vanaf 2024.
Niet alleen Nordhorn/Neuenhaus natuurlijk: er zijn vergevorderde plannen om die verbinding te verlengen naar Coevorden.
Het gegeven dat stops als Bad Bentheim nodig zijn om de trein te vullen zegt al wat over het IC gehalte van de verbinding. Van oudsher is het een internationale sneltrein - het stoppatroon ten westen van Hannover heeft dan ook veel weg van een RE.
Voor regionaal vervoer rond Bad Bentheim is er tegenwoordig de 20350. Lijkt me wel te voldoen.

https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Trei ... 350_(2021)

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 17:29
door en-es
Maar dan moeten reizigers naar/van Nordhorn minstens twee keer overstappen als ze de IC willen nemen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 17:30
door MetroRET
1x/2 uur blijft de IC stop in Bad Bentheim toch behouden.... :s