Pagina 12 van 30

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 17:47
door waldo79
en-es schreef: zo 14 mar 2021, 17:29 Maar dan moeten reizigers naar/van Nordhorn minstens twee keer overstappen als ze de IC willen nemen.
Waar maak je je druk over? De discussie hierboven is nogal theoretisch van aard en ik kan niet meer doorgronden wat feit en fictie is.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 18:08
door en-es
Precies waar maak ik me druk over. Elke 2 uur een stop in Bad Bentheim. Probleem ook weer opgelost. :trein:

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 18:56
door marvinkok
Zolang er geen spanningssluis aangelegd is moet je toch wel stoppen in Bentheim. Afhankelijk van het materieel kost je dat toch al snel een minuut of 3 a 4. Mijn record is 1,5 minuut na stilstand weer vertrokken, maar dan moet je alles wel meehebben :Y

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 20:50
door Gamma
cassie127 schreef: zo 14 mar 2021, 17:09
Gamma schreef: zo 14 mar 2021, 14:49
MetroRET schreef: za 13 mar 2021, 22:41 Sterker nog... als ik deze kaart mag geloven, wordt ook Wolfsburg door beide Intercity's niet aangedaan.
https://assets.ctfassets.net/scbs508baj ... erkehr.pdf
Met een vertrek van .49 uit Hengelo richting Amsterdam belandt je toch pardoes op de 7900?
Dit is wel het definitieve patroon wat de IC Berlijn gaat krijgen. Hier mee heeft ProRail ook al zitten rekenen en komen op een .53 uit Hengelo maar met 1,5 minuten rijtijd tekort. zie ook deze presentatie: https://t.co/Uq4Xz4rmmK?amp=1
Ik bedoelde de richting Amsterdam.
Deutchlandtakt gaat uit van .49 uit Hengelo naar Amsterdam
De Prorail-presentatie gaat over drgl 2024 en dus .09 uit Hengelo naar Amsterdam. Dan zit je niet zoveel in de weg.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 21:08
door Daniel
Voor de liefhebbers nog een nuttig grafiekje met de aantallen internationale instappers in de IC Berlijn...
Afbeelding

Dat stelt de waarde van de stop in Hilversum, Apeldoorn en Deventer toch wel in een ander daglicht. Had overigens ook niet direct verwacht dat Amersfoort meer internationale instappers zou hebben dan Osnabrück en Hannover, maar daarin speelt achterland aannemelijk een niet geheel onbelangrijke rol.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 21:48
door Z2N
Waar heb je deze grafiek nou weer vandaan? :o

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 22:15
door cassie127
Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met de instappers op het moment dat de Intercity Berlijn op Amsterdam Zuid gaat beginnen/eindigen. Dan lijkt het mij vanuit Rotterdam en Den Haag logischer om via Amsterdam Zuid te gaan reizen

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 22:27
door Daniel
Z2N schreef: zo 14 mar 2021, 21:48 Waar heb je deze grafiek nou weer vandaan? :o
Die werd getwitterd door de wethouder Mobiliteit van Amersfoort: https://twitter.com/Buijtelaar/status/1 ... 73248?s=20
cassie127 schreef: zo 14 mar 2021, 22:15 Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren met de instappers op het moment dat de Intercity Berlijn op Amsterdam Zuid gaat beginnen/eindigen. Dan lijkt het mij vanuit Rotterdam en Den Haag logischer om via Amsterdam Zuid te gaan reizen
Vanuit Den Haag is dat nog best aannemelijk. Maar Rotterdam - Amersfoort met de rechtstreekse IC duurt nu 56 minuten en via de HSL en Amsterdam Zuid doe je er 1 uur en 5 minuten over met de huidige rijtijden bij elkaar opgeteld (van Rotterdam naar Amersfoort).
Rekening houdend met ICNG gaat daar nog een minuut of 5 vanaf (de Thalys legt Rotterdam Schiphol in 19 minuten af vs 25 voor de IC-direct), dan is een overstap in Amersfoort dus nog altijd nipt het snelst.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 22:40
door PHS
Daniel schreef: zo 14 mar 2021, 21:08 Voor de liefhebbers nog een nuttig grafiekje met de aantallen internationale instappers in de IC Berlijn...
Hoewel je grafiekje zeker nuttig is, moet wel worden opgemerkt dat de IC Berlijn op internationale reizigers alleen nooit zou kunnen leven. De IC is minstens zo belangrijk voor binnenlands vervoer, en in Duitsland misschien zelfs belangrijker dan het internationale vervoer.

Ik denk dat Twente ook zou kunnen profiteren van een snellere IC met Amsterdam.

Geheel terzijde: in hoeverre zou het (dienstregeling)technisch mogelijk zijn om zonder spoorverdubbeling de Keolis IC op Zwolle - Enschede te vervangen door de Berlijntrein? Uiteraard komen Raalte en Nijverdal dan te vervallen als haltes van de IC.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 22:42
door Durashift
Ik heb ff geluisterd. Ik weet nu dus dat Apeldoorn e.o. de GreenTech regio is. :s

Apeldoorn en Deventer kunnen wel samen optrekken, denkt de Apeldoornse wethouder. Nieuw station ertussen in bouwen, direct bereikbaar vanaf de snelweg. Dat wordt dus een eigen afrit vanaf de A50. ;)

Het eindbeeld (wens) van de minister is toch het bouwen van een HSL Oost (als het budget onbeperkt zou zijn) als oplossing.

De nuance kwam van de expert, meneer de Vree. :pos:

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 22:44
door Ardan
Ah ja. Een exclusief Pimpelstation bij blokpost 3a in Teuge. Goed plan :pos:

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 23:10
door RobertT
Daniel schreef: zo 14 mar 2021, 21:08

Dat stelt de waarde van de stop in Hilversum, Apeldoorn en Deventer toch wel in een ander daglicht. Had overigens ook niet direct verwacht dat Amersfoort meer internationale instappers zou hebben dan Osnabrück en Hannover, maar daarin speelt achterland aannemelijk een niet geheel onbelangrijke rol.
Hannover heeft natuurlijk de ICE naar Berlijn.Zie vaak reizigers in Hannover vanuit de IC Berlijn overstappen op de ICE.
Ik mis alleen Almelo,maar ik vermoed dat die ergens rond het aantal van Apeldoorn zal hangen.daarmee heb je dus gelijk de 3 stations(met Hilversum) die in het verleden al werden overgeslagen toen de Berlijntrein nog als een losse trein reed,dus niet geintregeerd in de binnenlandse IC's
Overigens had ik Hengelo niet hoger verwacht als Deventer,in mijn ervaring vond ik in Deventer meestal meer reizigers instappen dan in Hengelo.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 23:14
door cassie127
PHS schreef: zo 14 mar 2021, 22:40
Daniel schreef: zo 14 mar 2021, 21:08 Voor de liefhebbers nog een nuttig grafiekje met de aantallen internationale instappers in de IC Berlijn...
Hoewel je grafiekje zeker nuttig is, moet wel worden opgemerkt dat de IC Berlijn op internationale reizigers alleen nooit zou kunnen leven. De IC is minstens zo belangrijk voor binnenlands vervoer, en in Duitsland misschien zelfs belangrijker dan het internationale vervoer.

Ik denk dat Twente ook zou kunnen profiteren van een snellere IC met Amsterdam.

Geheel terzijde: in hoeverre zou het (dienstregeling)technisch mogelijk zijn om zonder spoorverdubbeling de Keolis IC op Zwolle - Enschede te vervangen door de Berlijntrein? Uiteraard komen Raalte en Nijverdal dan te vervallen als haltes van de IC.
Helaas is dat op de geplande patroontijden van de Deutschlandtakt van/naar Duitsland net niet mogelijk zonder de aanleg van extra spoor.

De dienstregeling op Zwolle - Almelo is al te krap voor 4 treinen per uur en past net met 3 treinen per uur (en aangepaste patroontijden tussen Raalte en Wierden in beide richtingen).

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 23:18
door CamilleKreemers
Wat als je in de ochtend en begin avond een twee slagen snel inlegt met haltes te Amsterdam, Amersfoort, Deventer, Hengelo, Osnabruck, Hannover en Berlijn?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 23:21
door Durashift
^^^ als men in DLD dan die RE verbinding gereed heeft.. want in de uitzending werd duidelijk dat de forenzen vanaf de DLD (kleine) stations wel gebruik maken van deze trein en het dan een stuk drukker is dan midden op de dag.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 23:27
door cassie127
CamilleKreemers schreef: zo 14 mar 2021, 23:18 Wat als je in de ochtend en begin avond een twee slagen snel inlegt met haltes te Amsterdam, Amersfoort, Deventer, Hengelo, Osnabruck, Hannover en Berlijn?
Daarnaast moet je voorlopig op Bad Bentheim blijven stoppen vanwege het wisselen van de spanning. Rheine blijft belangrijk door de aansluitingen op het Fernverkehr naar Münster en Emden (en voor de overstap op de RE die niet in Bad Bentheim komt)

En de Intercity Berlijn gaat ieder uur rijden waarvan uiteindelijk 1× per twee uur de snellere variant met alleen de door jou genoemde stops (op Rheine na).

Afbeelding

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 23:48
door RobertT
waarbij Münster dan ook nog eventueel via Osnabrück een aansluiting heeft

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 14 mar 2021, 23:51
door cassie127
Maar onaantrekkelijk is omdat je dan één uur langer onderweg bent. Rheine heeft een vergelijkbaar inwonersaantal als Hengelo en net als Hengelo weer aansluitingen in andere (belangrijke) richtingen die de trein verder vullen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 15 mar 2021, 00:04
door RobertT
Ik bedoel vooral de verbinding vanuit Münster richting Berlijn,die gaan eerder via Osnabrück.
vanuit Amsterdam is via Rheine naar Münster een kwartiertje sneller dan via Enschede

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 15 mar 2021, 01:21
door dennistd
Maar als je straks rechtstreeks vanaf Münster naar Zwolle kunt per RE/IC (in 1:50) dan is dat voordeel ook weg. Kun je (met een beetje overstap in Zwolle) binnen 3 uur op Amsterdam staan.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 15 mar 2021, 05:35
door Daniel
RobertT schreef: zo 14 mar 2021, 23:10 Hannover heeft natuurlijk de ICE naar Berlijn.Zie vaak reizigers in Hannover vanuit de IC Berlijn overstappen op de ICE.
Ehm, het grafiekje zijn internationale instappers, daar telt Hannover naar Berlijn dus niet mee ;)

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 15 mar 2021, 08:02
door Staatslijn K
Ik zag toch enkele reacties over een discussie over Bad Bentheim, waar ik misschien ook aan denk, hoewel het meer kost. Is om de trein van Emlichheim naar Rheine te verlengen. Aan de ene kant heb je een directe verbinding naar een andere grote plaats in de omgeving, aan de andere kant scheelt het ook een overstap op de trein tussen Norddeich en het Ruhrgebied. Zelfs als de reis naar Münster sneller is via Enschede, laat de IC Berlijn en de IC Norddeich-Keulen maar een knoop vormen (of elk uur een knoop met een IC) voor de regio daar. In dat geval kun je de stop in BB schappen. Voor goedkope reisjes naar Duitsland is dit een stuk minder, maar eigenlijk klinkt dit wel erg interessant, hoewel we de trein moeten vullen en dan zijn stops in Deventer, Minden, Rheine en Wolfsburg ook wel handig

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 15 mar 2021, 12:14
door waldo79
cassie127 schreef: zo 14 mar 2021, 23:27
CamilleKreemers schreef: zo 14 mar 2021, 23:18 Wat als je in de ochtend en begin avond een twee slagen snel inlegt met haltes te Amsterdam, Amersfoort, Deventer, Hengelo, Osnabruck, Hannover en Berlijn?
Daarnaast moet je voorlopig op Bad Bentheim blijven stoppen vanwege het wisselen van de spanning. Rheine blijft belangrijk door de aansluitingen op het Fernverkehr naar Münster en Emden (en voor de overstap op de RE die niet in Bad Bentheim komt)

En de Intercity Berlijn gaat ieder uur rijden waarvan uiteindelijk 1× per twee uur de snellere variant met alleen de door jou genoemde stops (op Rheine na).
Waar komt die uurdienst nu vandaan? Is dat een concreet idee van NS/DB of is dat een wens van de politiek of door iemand hier uit zijn duim gezogen?
Blijf bij de feiten, mensen :geek:

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 15 mar 2021, 12:15
door Z2N
Die uursdienst is opgenomen in het Deutschlandtakt 2030, dat is al redelijk concreet.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 15 mar 2021, 18:12
door Vinny
Dat stelt de waarde van de stop in Hilversum, Apeldoorn en Deventer toch wel in een ander daglicht. Had overigens ook niet direct verwacht dat Amersfoort meer internationale instappers zou hebben dan Osnabrück en Hannover, maar daarin speelt achterland aannemelijk een niet geheel onbelangrijke rol.
Dit is een mooi voorbeeld van goedkoop scoren. De IC Berlijn is in Duitsland vooral bedoeld voor binnenlands vervoer. Reizigers die gebruik maken van de stations Minden, Wolfsburg en Stendal zullen de trein vooral gebruiken om naar Berlijn, Osnabrück of Hannover te reizen en niet naar Nederland. Dat wordt hier in deze grafiek niet weergegeven. Vervolgens wordt het belang van Amersfoort volkomen overschat, omdat hier reizigers instappen die uit Utrecht, Den Haag en Rotterdam komen.