Pagina 13 van 30
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 15 mar 2021, 18:25
door Z2N
Daar zit natuurlijk wel de crux: ook in Nederland heeft de Berlijntrein een grote binnenlandse rol. Voor Twente is het bijvoorbeeld de enige rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal, wat misschien verklaart waarom een Almelo liever de Berlijntrein-stop houdt.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 15 mar 2021, 18:53
door Meltrain
Als de IC Berlijn straks elk uur gaat rijden, moet die dan ook per se elk uur vanaf Amsterdam Centraal vertrekken?
Je zou er bijvoorbeeld ook voor kunnen kiezen om alleen nog de "snelle" variant vanaf Amsterdam Centraal te laten rijden (en dan desnoods via Zwolle te laten rijden) en de langzame variant Utrecht Centraal als beginpunt te geven.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 15 mar 2021, 18:57
door cassie127
Volgens mij zou de Pimpel op termijn ook naar de Zuid as gaan verhuizen.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 15 mar 2021, 19:35
door Suus
Hij past in principe ook na de verbouwing nog op Amsterdam Centraal, maar gaat dan wel op het Westelijk Eiland keren.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 15 mar 2021, 20:17
door Daniel
Maar past hij ook nog tussen alle Sprinters nadat SAAL klaar is door dan? Als hij daar als enige IC blijft zou hij weleens heel populair voor binnenlands gebruik kunnen worden tussen Amsterdam, Hilversum, Amersfoort en verder.
Overigens ziet men op de huidige route nog mogelijkheden voor tot een half uur versnelling middels snelheidsverhoging op Hengelo - Oldenzaal, een extra perron in Oldenzaal en liefst ook een extra perron in Deventer. De andere routes (via Zwolle of Arnhem) zijn pas op z'n vroegst op de lange termijn een optie, maar worden nog wel verkend.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 15 mar 2021, 21:01
door Lange_Dre
Zodra de IC Berlijn naar Amsterdam Zuid gaat, zou het een goed moment kunnen zijn om de trein via Schiphol door te trekken naar Den Haag CS. Eventueel ipv een reguliere IC wanneer de sporen bij Schiphol te vol zitten.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 15 mar 2021, 21:07
door cassie127
Ik zou het in elk geval een slimme zet vinden om hem op Schiphol te laten starten en enkele ritten als de in Duitsland ook wel bekende Lufthansa treinen te laten rijden.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 15 mar 2021, 21:16
door MetroRET
Door laten rijden naar
Gvc ipv een reguliere IC uit
Amf wordt wat lastig, want
Ledn-
Shl zal straks alleen bediend worden door ICs die doorrijden naar Utrecht (
3100 naar
Gvc, 3200 naar
Rtd en
3500 naar
Ddr).
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: ma 15 mar 2021, 23:23
door RobertT
Daniel schreef: ↑ma 15 mar 2021, 05:35
RobertT schreef: ↑zo 14 mar 2021, 23:10
Hannover heeft natuurlijk de ICE naar Berlijn.Zie vaak reizigers in Hannover vanuit de IC Berlijn overstappen op de ICE.
Ehm, het grafiekje zijn
internationale instappers, daar telt Hannover naar Berlijn dus niet mee
Eh,ja.foutje
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: di 16 mar 2021, 18:16
door Vinny
Z2N schreef: ↑ma 15 mar 2021, 18:25
Daar zit natuurlijk wel de crux: ook in Nederland heeft de Berlijntrein een grote binnenlandse rol. Voor Twente is het bijvoorbeeld de enige rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal, wat misschien verklaart waarom een Almelo liever de Berlijntrein-stop houdt.
Het heeft dan meer zin denk ik om gewoon de binnenlandse IC's wat vaker te laten rijden, en blijkbaar is het grootste deel van de internationale markt Amsterdam-Berlijn (2/3 van de internationale reizigers). Leg de trein dan gewoon non-stop in.
Je kunt ook denken aan een route Den Haag-Utrecht-Bad Bentheim, vanuit Amsterdam kun je makkelijk in Utrecht komen, en vanaf Rotterdam ook.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: di 16 mar 2021, 18:18
door Aking
En is er ruimte voor dat ding in de sjoelbak?
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: di 16 mar 2021, 18:41
door Meltrain
Vinny schreef: ↑di 16 mar 2021, 18:16
Z2N schreef: ↑ma 15 mar 2021, 18:25
Daar zit natuurlijk wel de crux: ook in Nederland heeft de Berlijntrein een grote binnenlandse rol. Voor Twente is het bijvoorbeeld de enige rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal, wat misschien verklaart waarom een Almelo liever de Berlijntrein-stop houdt.
Het heeft dan meer zin denk ik om gewoon de binnenlandse IC's wat vaker te laten rijden, en blijkbaar is het grootste deel van de internationale markt Amsterdam-Berlijn (2/3 van de internationale reizigers). Leg de trein dan gewoon non-stop in.
Je kunt ook denken aan een route Den Haag-Utrecht-Bad Bentheim, vanuit Amsterdam kun je makkelijk in Utrecht komen, en vanaf Rotterdam ook.
Ik vroeg me ook al af of het mogelijk was om de IC Berlijn (1x/2 uur) naar Utrecht i.p.v. Amsterdam te laten rijden.
Verlengen naar Den Haag zou ik echter niet doen, omdat je dan kop moet maken en de trein mogelijk onvoldoende capaciteit biedt tussen Den Haag en Utrecht.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: di 16 mar 2021, 21:44
door diederickx
Je geeft eigenlijk zelf al antwoord op de vraag.
Kopmaken in Utrecht doe je liever niet, daarmee vallen Rotterdam, Den Haag, Leiden, Schiphol en Amsterdam af als eindbestemming.
Eindigen in Utrecht doe je liever niet. Kost een kostbaar perronspoor.
Dan blijven er niet zo veel serieuze eindbestemmingen meer over
als je Luik, Hamont, Berghem Piekenhoef, de Valleilijn, Hoogeveen niet meerekent.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: di 16 mar 2021, 22:14
door umbusko
Gewoon non-stop doortrekken naar Maastricht. Heb ik er ook nog iets aan en hebben we een mooie rel in Brabant.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: di 16 mar 2021, 22:28
door Durashift
Ja, maak er
gewoon een internationale cirkeltrein van
Vanaf Maastricht door naar
Luik, Luxemburg wellicht en dan weer linksaf Duitsland in, retour Berlijn.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: wo 17 mar 2021, 07:07
door Timon91
Laten we wel wezen, een ICE München-Kassel-Dortmund-Essen-Köln-Frankfurt is er ook (was er in ieder geval wel) en is ook niet bijster logisch, dus hop, gewoon doortrekken naar
Luik dat ding
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: wo 17 mar 2021, 08:59
door waldo79
Maar als
Luik een ICE krijgt, wil Vlaanderen er ook één
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: wo 17 mar 2021, 09:11
door Staatslijn K
Maar
Luik heeft al een ICE én een Thalys, maar weer geen Eurostar. Ik zou de ICE Amsterdam CS - Frankfurt /Basel via de HSL naar Antwerpen verlengen en de Eurostar vanaf Amsterdam non-stop naar
Luik
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: wo 17 mar 2021, 10:00
door diederickx
Mijn hemel wat heb ik aangericht.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: wo 17 mar 2021, 10:01
door Meltrain
diederickx schreef: ↑di 16 mar 2021, 21:44
Eindigen in Utrecht doe je liever niet. Kost een kostbaar perronspoor.
Spoor 4 lijkt me hiervoor uitermate geschikt.
Dan blijven 1 t/m 3 over voor de
4900,
5500,
5600 en
5700. Buiten de spitsuren past dat prima.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: wo 17 mar 2021, 10:22
door MetroRET
De
28300 is er ook nog (als die ooit terugkeert
)
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: wo 17 mar 2021, 10:26
door DDietzen
Wel een béétje realistisch luchtfietsen kameraden, als je een IC Berlijn eindigt op een kopspoor dan zet je de loc klem
en dat valt natuurlijk op te lossen door de locs langer te laten keren dan de rijtuigen maar dat wordt ook weer zo duur
Staatslijn K schreef: ↑wo 17 mar 2021, 09:11
Maar
Luik heeft al een ICE én een Thalys, maar weer geen Eurostar. Ik zou de ICE Amsterdam CS - Frankfurt /Basel via de HSL naar Antwerpen verlengen en de Eurostar vanaf Amsterdam non-stop naar
Luik
To be fair, een ICE uit Duitsland doorkoppelen aan een Thalys naar Brussel scheelt wel wat leegmatritten en duimendraaien van ICE naar het Westelijk eiland en van Thalys naar de
Wgm. En qua timing sluiten de huidige paden van de s120 en
9300 nagenoeg perfect op elkaar aan als je het via de Zuidtak doet.
Asdz in één klap twee nieuwe internationale verbindingen erbij, vanuit
Shl en
Rtd rechtstreeks naar Duitsland, en vanuit
Ut rechtstreeks naar België. Ik zeg doen
(Maar dan hebben we nog steeds de Berliner niet doorgekoppeld, waar het eigenlijk om ging. How about
Amr, met een stop op
Zzs voor alle Duitse (en Twentse) molentoeristen?
)
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: wo 17 mar 2021, 10:29
door MetroRET
De ICB-stammen hebben straks toch een trek-duw constructie met die ECx-stammen.
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: wo 17 mar 2021, 10:43
door Lange_Dre
Aking schreef: ↑di 16 mar 2021, 18:18
En is er ruimte voor dat ding in de sjoelbak?
Zodra de wisselstraat daar is aangepast komen spoor 11 en 12 weer in NS dienst, ruimte in de sjoelbak is er dan voldoende
Re: Intercity Berlijn
Geplaatst: wo 17 mar 2021, 11:45
door DDietzen
MetroRET schreef: ↑wo 17 mar 2021, 10:29
De ICB-stammen hebben straks toch een trek-duw constructie met die ECx-stammen.
Krijgen de stuurstanden ook ATB dan? Dat was mij dan ontgaan. Ik ging ervan uit dat het voor de Amsterdamdienst gewoon gesleept zou blijven.