Pagina 14 van 30

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 17 mar 2021, 12:17
door reisthijs
Is het niet vanzelfsprekend? Waarom zou DB anders treinstammen met stuurstanden bestellen voor de Amsterdamdienst? :s

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 17 mar 2021, 12:29
door DDietzen
Omdat die stammen lang niet alleen voor de Amsterdamdienst zijn bestemd, maar ook voor een aantal noord-zuid-IC's binnen Duitsland. Vandaar mijn redenering.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 17 mar 2021, 12:48
door Meltrain
De ECx zal (in het begin) met name ingezet gaan worden op de dienst Nederland - Berlin.
Daarnaast is de inzet voorzien op de toeristische verbindingen Köln - Oberstdorf en Köln/Karlsruhe/Berlin - Westerland (Sylt) (Bron)
Opvallend is dat de toeristische treindiensten deels over ongeëlektrificeerde spoorlijnen gaan, waardoor onderweg een loc-wissel noodzakelijk is. (Of zijn de locs van Talgo voorzien van een dieselmotor?)

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 17 mar 2021, 14:28
door MetroRET
DDietzen schreef: wo 17 mar 2021, 11:45
MetroRET schreef: wo 17 mar 2021, 10:29 De ICB-stammen hebben straks toch een trek-duw constructie met die ECx-stammen.
Krijgen de stuurstanden ook ATB dan? Dat was mij dan ontgaan. Ik ging ervan uit dat het voor de Amsterdamdienst gewoon gesleept zou blijven.
Ik ging van het tegenovergestelde uit. :mrgreen:

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 19 aug 2021, 20:20
door dennistd
De ECx zal voortaan door het leven gaan als ICE L (van low floor): https://twitter.com/MarcusGrahnert/stat ... 6059112448
Durch den weiteren Zulauf von ICE 4-Triebzügen, dem ICE 3neo sowie dem ICE L (bisher ECx) kommen so viele neue Fahrzeuge in die Flotte, dass wir die Ex-Metropolitan-Züge zusätzlich nicht mehr benötigen, zumal ihre Kapazität für die wachsende Nachfrage nicht mehr ausreicht.
Uit het stuk over het afscheid van de Metropolitan-stammen in Duitsland https://www.deutschebahn.com/de/konzern ... Id=1188108

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 19 aug 2021, 22:50
door cassie127
Voor iedereen die nog een keer met de metropolitan mee wil, hij rijdt voorlopig dagelijks als ICE 1191 (Berlin Ostbahnhof 09:21 - Frankfurt Flughafen 13:51) en ICE 1196 (Frankfurt Flughafen 14:09 - Berlin Ostbahnhof 18:38) via Braunschweig, Hildesheim, Göttingen, Kassel-Wilhelmshöhe, Fulda, Frankfurt Süd en Frankfurt Flughafen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 19 aug 2021, 23:14
door umbusko
Weet je het zeker? In de reacties op die tweet lees ik namelijk dat de 1191 en 1196 juist zijn omgewisseld naar een IC1 en dat de metropolitan alleen nog tussen Köln en Berlin rijdt. Dat zou dan om de 1051 en 1052 gaan, maar die rijden alleen soms rondom het weekend en misschien dus ook met ander materieel.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 19 aug 2021, 23:22
door cassie127
Er blijkt nu inderdaad al één stel al buiten dienst genomen te zijn. Heb er laatst nog wel een in Frankfurt gezien, dus die inzet zal de laatste tijd wel wat meer wisselen.

Ook in Berlijn heb ik overdag een stam op een opstelterrein zien staan, maar dat schijnt het buiten dienst genomen stel te zijn.

Tot ongeveer anderhalve maand geleden zat er nog wel ICE-MET op de 1191 en 1196 deze was toen ingekort tot Hildesheim en heb ik daar ook in juli op het opstelterrein zijn staan in afwachting van de rit terug naar Berlijn.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 20 aug 2021, 08:15
door MaartenD
ICE 1051 rijdt volgens grahnert op vrijdag en zondag en ergens anders vind ik dat 1051 om 13:48 uit Keulen vertrekt. Maar die trein rijdt niet meer volgens DB, daar is een Taktlücke.

Maar ook 1191 en 1196 kan ik niet vinden in de reisplanner.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 20 aug 2021, 08:47
door umbusko
De 1191 en 1196 rijden anders gewoon (maar staan er tegenwoordig dus in als IC i.p.v. ICE).

De 1051 en 1052 rijden alleen enkele weekenden in september en oktober volgens reacties op die tweet (verder zijn ze al maanden opgeheven), en inderdaad vind ik de 1051 (om 15:39 uur uit Köln) bijvoorbeeld op 17 en 24 september. Maar de vraag is dus of ze voor die paar ritten de Metropolitan tevoorschijn halen. Zo niet, dan is het nu al afgelopen. -0- Of ze moeten random ergens anders op verschijnen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 30 aug 2021, 13:16
door Meltrain
dennistd schreef: do 19 aug 2021, 20:20 De ECx zal voortaan door het leven gaan als ICE L (van low floor): https://twitter.com/MarcusGrahnert/stat ... 6059112448
Durch den weiteren Zulauf von ICE 4-Triebzügen, dem ICE 3neo sowie dem ICE L (bisher ECx) kommen so viele neue Fahrzeuge in die Flotte, dass wir die Ex-Metropolitan-Züge zusätzlich nicht mehr benötigen, zumal ihre Kapazität für die wachsende Nachfrage nicht mehr ausreicht.
Uit het stuk over het afscheid van de Metropolitan-stammen in Duitsland https://www.deutschebahn.com/de/konzern ... Id=1188108
Ik kan dat in het artikel van DB niet vinden. Onder welk kopje staat het?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 30 aug 2021, 13:29
door dennistd
Ze hebben het aangepast omdat het blijkbaar nog niet naar buiten mocht komen _O-

Ook de renders die iets later online stonden waren al snel weer verdwenen: https://twitter.com/Cas_Plz/status/1428735588295925769

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 30 aug 2021, 23:15
door cassie127
Die renders hebben overigens ook nooit in het artikel gestaan, maar zijn door DB personeel gedeeld in een facebookgroep

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 31 aug 2021, 16:21
door Mdk
Wat is nou eigenlijk het voordeel van het feit dat die dingen een lok hebben in plaats van een volledige EMU te zijn nu er geen lokwissel meer plaats hoeft te vinden?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 31 aug 2021, 16:29
door Aking
Goeiekoper? Makkelijker uitwisselbaar/uitbreidbaar/inkrimpbaar?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 31 aug 2021, 16:34
door MaartenD
Makkelijker uitbreidbaar lijkt me niet, wel in kleinere stapjes uitbreidbaar. En het concept van de Talgo maakt dat als je een treinstel wil je geen ICE3-achtige trein kunt maken maar een ICE1-achtige trein. En wat is dan de toegevoegde waarde van een heel specifieke aandrijfunit.
Het voordeel van de Talgo zal natuurlijk zijn een gelijkvloerse instap.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 31 aug 2021, 16:35
door Suus
De aanbesteding waaruit de Talgo’s zijn voortgekomen was voor rijtuigen met gelijkvloerse instap en elektrische meerspanningslocomotieven. De treinen gaan ook ingezet worden op trajecten zonder bovenleiding, zoals de lijn naar Westerland/Sylt, dus de locomotief moet uitwisselbaar blijven.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 31 aug 2021, 16:38
door Aking
Dus we krijgen een Berliner naar Westerland/Sylt? *O*

Als ze dan toch bezig zijn, kunnen ze niet ook ff een directe trein naar Polen doen? Die van 11:00 uit Amsterdam, en dan minimaal tot Poznań? :trein:

En dan wel met WARS restauratie graag, dan kan ik voor Berlijn al betaalbaar schnitzels vreten _O_

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 31 aug 2021, 21:35
door MaartenD
Dat zijn allemaal treinen die nu al kunnen, er al zijn of er zijn geweest. Daar verandert de Talgo niets aan.
IC 2072/2073 doet in het seizoen Dresden - Berlijn - Westerland en er zijn IC's van Keulen, Frankfurt en Karlsruhe naar Westerland. Trein naar Polen hebben we ook al gehad.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 31 aug 2021, 21:50
door Aking
Die gingen maar tot Szczecin geloof ik? Los van de Jan Kiepura maar die ging in de nacht.

En welke Berliner ging er precies naar Westerland/Sylt? Want ik had het uiteraard over specifiek deze directe verbindingen. Niet over dat op beide trajecten los van elkaar al treinen rijden met soortgelijk materieel... :')

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 31 aug 2021, 21:59
door Meltrain
De trein Dresden - Berlijn - Westerland is toch ook een Berliner? :mrgreen:
Suus schreef: di 31 aug 2021, 16:35 De aanbesteding waaruit de Talgo’s zijn voortgekomen was voor rijtuigen met gelijkvloerse instap en elektrische meerspanningslocomotieven. De treinen gaan ook ingezet worden op trajecten zonder bovenleiding, zoals de lijn naar Westerland/Sylt, dus de locomotief moet uitwisselbaar blijven.
Worden de locs van Talgo ook voorzien van een dieselmotor en/of accu of zullen op ongeëlektrificeerde baanvakken andere locomotieven worden ingezet?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 31 aug 2021, 22:16
door Aking
Het feit dat de loc uitwisselbaar moet blijven doet mij het laatste vermoeden :Y

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 06 dec 2021, 12:07
door tjoektjoek
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2021/ ... ur-korter/
Het gaat niet lukken om de trein tussen Amsterdam en Berlijn vanaf 2024 met een halfuur te versnellen. De reistijd gaat op zijn vroegst in 2026 omlaag en in het uiterste geval pas in 2030. De vertraging is het gevolg van een bijgestelde doorlooptijd voor aanpassingen aan de infrastructuur. Wel wordt onderzocht of een deel van de versnelling alsnog op tijd gerealiseerd kan worden.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 06 dec 2021, 13:01
door dennistd

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 06 dec 2021, 16:03
door PHS
We lijken Duitsland wel, dat we tot negen (!) jaar nodig hebben voor een paar relatief eenvoudige projecten. In China hadden ze in de helft van de tijd een HSL tussen Amsterdam en Berlijn uit de grond gestampt :X