Pagina 19 van 30

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 14:04
door en-es
Mijn god, Amsterdam-Berlijn in ruim 8 uur. En ze wilden snellere treinen. _O-

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 14:24
door MaartenD
Hopelijk wordt de snelheid tussen Rheine en Osnabrück dan ook verhoogd naar 160. Heb je tenminste iets.
En reizigers naar Berlijn die gaan dan wel met de ICE via Duisburg.

Twee loks lijkt me niet zo nodig. Een lokwissel moet je sowieso doen, dan doe je die nu niet in Bentheim maar in Münster. Dat was toch de leut van die Vectrons, dat ze in Duitsland konden rijden? :D En de 141 wordt naar Hamm gestuurd.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 14:29
door DDietzen
Op Twitter heb ik vernomen dat er geen upgrades aan het spoor komen, het zou enkel om regulier onderhoud gaan. Verouderde bruggen, sporen en seinen repareren en zo.

Er zijn lang niet genoeg Vectrons om de IC Berlijn tot Bentheim te rijden, omdat je ook nog 2 of 3 locs nodig hebt voor de Nightjets naar Innsbruck (tot Keulen) en Zürich (tot Frankfurt). Laat staan als je tot Münster door zou rijden, daar heb je immers nog een extra omloop voor nodig. Je zal dus nog steeds moeten locwisselen in Bentheim, want de 1700'ers blijven nodig.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 14:37
door marvinkok
Is het niet de upgrade in het kader van ESTW Osnabruck? Waarbij dan ook meteen de huidige HV en formsignalen vervangen worden door Ks seinen?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 14:55
door dennistd
Is dat het einde van de klassieke seinen in Velpe?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 14 jan 2022, 17:37
door Suus
Dat was bij de communicatie in 2016 over dit project wel de bedoeling. Er zouden 16 seinhuizen tussen Wissingen en Velpe en tussen Natrup-Hagen en Hembruch vervangen worden door het ESTW, maar het zou eigenlijk ook al in 2021 klaar zijn ;-)

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 15 jan 2022, 08:22
door henrivanderweijden
MaartenD schreef: vr 14 jan 2022, 14:24 Hopelijk wordt de snelheid tussen Rheine en Osnabrück dan ook verhoogd naar 160. Heb je tenminste iets.
En reizigers naar Berlijn die gaan dan wel met de ICE via Duisburg.
Rijdt de ICE via Duisburg dan wel op het moment dat de ICB via Münster (westf) wordt omgeleid?
Als de ICE namelijk via Venlo gaat heb je er nog niet veel aan.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 15 jan 2022, 10:00
door en-es
Ik heb begrepen dat Almelo-Wierden in juli twee weken eruit ligt?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 15 jan 2022, 10:01
door Tochjo

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 15 jan 2022, 20:52
door MaartenD
henrivanderweijden schreef: za 15 jan 2022, 08:22 Rijdt de ICE via Duisburg dan wel op het moment dat de ICB via Münster (westf) wordt omgeleid?
Vooralsnog staan de ICE's gewoon via Arnhem in de dienstregeling.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 03 apr 2022, 03:46
door dennistd
Bij DB Netz is een document opgedoken met de dienstregeling 2024. Daarbij krijgt de IC Berlijn een pad om binnen 4 uur van Hengelo in Berlijn te zijn. De Nederlandse tijden staan daar niet bij, maar deze komen uit een ouder ProRail-document. Op het andere uur ligt op Hannover-Berlijn hetzelfde pad, maar dan ook geschikt voor max 200km/h. Het enige dat dan ontbreekt is een stop op Spandau, maar bij vertraging van de Talgo ECx zou je dus ook met de huidige IC-rijtuigen en een multicourante loc kunnen rijden.

Code: Selecteer alles

Amsterdam           10:00
Hilversum           10:20/.23
Amersfoort          10:34/.36
Apeldoorn           11:00/.01
Deventer            11:12/.19
Almelo                  |
Hengelo             11:51/.53
Bad Bentheim        12:09/.11
Rheine              12:23/.25
Osnabrück           12:51/.53
Bünde               13:15/.17
Bad Oeynhausen          |
Minden                  |
Hannover            14:01/.04
Wolfsburg               |
Stendal                 |
Berlin-Spandau      15:31/.33
Berlin Hbf          15:51/.55
Berlin Ostbf        16:03

Code: Selecteer alles

Berlin Ostbf        11:54
Berlin Hbf          12:03/.07
Berlin-Spandau      12:24/.26
Stendal                 |
Wolfsburg               |
Hannover            13:53/.56
Minden                  |
Bad Oeynhausen          |
Bünde               14:41/.43
Osnabrück           15:04/.06
Rheine              15:33/.35
Bad Bentheim        15:48/.51
Hengelo             16:07/.09
Almelo                  |
Deventer            16:42/.48
Apeldoorn           16:58/.00
Amersfoort          17:24/.26
Hilversum           17:38/.40
Amsterdam           18:00
Daarnaast enigszins offtopic hier, maar niet minder interessant: er staat een tweede verbinding Amsterdam-Köln ingetekend, alternerend met de ICE en max. snelheid 160-200km/h. Samen vormen ze (op 3-4 minuten na) een strakke uursdienst.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 03 apr 2022, 05:54
door MetroRET
Link naar dat document ? :mrgreen:

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 03 apr 2022, 11:33
door en-es
Op Drehschiebe onder News?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 03 apr 2022, 18:52
door Vinny
Is dit de wens van de vervoerder? Dan hoeft het niets te betekenen... :twisted:

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 04 apr 2022, 10:10
door Bemined
Maar dan gaat men in Nederland weer terug naar het trage pad tussen Amsterdam en Deventer dus, met alleen een versnelling Almelo over te slaan en daar de 7000 in te halen?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 04 apr 2022, 10:24
door MetroRET
Is dit geen optie:
Asd 10:00
Hvs 10:20-10:22
Amf 10:33-10:35
Apd 10:59-11:00
Dv 11:11-11:12
Aml 11:37-11:38
Hgl 11:49-11:51
Bh 12:09

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 04 apr 2022, 10:38
door Z2N
Misschien is dit wel het moment om de 'snelle' Berlijnritten alsnog Apeldoorn over te laten slaan? Daarmee kan het pad van de snelle Berlijntreinen in het Gooi wel gehaald worden, en kan je alsnog in Deventer zijn om :19:

Code: Selecteer alles

Amsterdam           09:10
Hilversum           09:31/09:32
Amersfoort          09:43/09:45
Apeldoorn           10:09d
Deventer            10:19/10:20
Almelo              10:42d
Hengelo             10:51/10:53
Bad Bentheim        11:09/11:11

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 04 apr 2022, 10:55
door PHS
Wel stoppen in Hilversum maar niet in Apeldoorn en Almelo, dat zal goed vallen :mrgreen:

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 04 apr 2022, 11:40
door ArrivaBas
Tussen Amsterdam en Amersfoort vervangt de IC Berlijn één trein per twee uur in een voor de rest starre kwartierdienst. Verder oostelijk vallen er alleen in de spits gaten in de strakke dienstregeling van de NoordOost en komt de trein alleen bovenop het bestaande aanbod. Tel daarbij op dat Deventer en Hengelo voor de meeste reizigers een acceptabel alternatief zijn voor Apeldoorn en Almelo, puur kijkend naar overstappen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 04 apr 2022, 13:09
door Z2N
De vraag is echter: hoe lang is dat nog nodig? De Berlijntrein groeide voor corona als kool, en als de reistijd naar Berlijn naar beneden gaat zat die trend alleen maar doorzetten. Idealiter wordt de Berlijntrein dan ook op termijn losgekoppeld van de 1500, maar dat is afhankelijk van de vraag naar goederenpaden door het Gooi (en daarmee de ruimte voor die snelle paden).

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 04 apr 2022, 14:41
door Pim-AllianceB95
Bovendien heeft 'ie nu al geen 1500 vervangende functie wanneer hij in het snelle pad rijdt. Wat dat betreft kun je Hvs rustig overslaan.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 04 apr 2022, 14:49
door teun
Die GON begint toch steeds gunstiger te lijken...
Gaat daar nog een keer wat van komen?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 04 apr 2022, 15:46
door dennistd
Probleem is dat je om .41 (oostwaarts) en .19 (westwaarts) door Almelo heen moet om daar de 7000 in te halen.

De rijtijd Almelo-Deventer wordt daardoor erg krap als je het snelle pad Dv-Asd gebruikt. Dat is (vertrek) .38 westwaarts en .22 oostwaarts. Je hebt dan maar 18-19 minuten rijtijd. Dat komt bij een afstand van 38,5km neer op een gemiddelde snelheid van 122-128km/h. Met een maximale baanvaksnelheid van 130km/h en snelheidsbeperkingen bij Wierden, Rijssen en Snippeling aansl. is dat onmogelijk.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 04 apr 2022, 19:30
door waldo79
teun schreef: ma 04 apr 2022, 14:49 Die GON begint toch steeds gunstiger te lijken...
Gaat daar nog een keer wat van komen?
Wat zeg je?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 04 apr 2022, 19:59
door dennistd
Goederenroute Oost Nederland denk ik, met een noordtak Betuweroute.