Pagina 21 van 30

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 15 aug 2022, 18:48
door Suus
Maar heeft ProRail nu al een plan om die baanstabiliteit aan te pakken? Of gaat er pas wat gebeuren als we voor een voldongen feit staan en er langere reistijden noodzakelijk zijn.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 15 aug 2022, 19:18
door reisthijs
Er is nog geen plan maar al wel een programma:
Met het Programma Baanstabiliteit voert ProRail momenteel een analyse uit op het dossier baanstabiliteit. Het programma brengt landelijk de constructieve veiligheid van de baan en de baanbelasting in kaart, waarbij is begonnen met internationale lijnen. Het programma onderzoekt de status van baanlichamen, wat het effect van het treinverkeer op deze baanlichamen is en welke nieuwe methoden er zijn om baanlichamen te verbeteren. Met deze inventarisatie wordt ook duidelijk wat er gedaan moet worden om een baanvak geschikt te maken voor een hogere beladingsklasse.
(...)
Naar verwachting zullen de grondonderzoeken van het Programma Baanstabiliteit in het eerste kwartaal van 2022 worden afgerond. Dan zal duidelijk zijn op welke locaties het traject Amsterdam – Amersfoort – Bentheim geschikt is voor beladingsklasse D en waar aanvullende maatregelen genomen moeten worden om treinen uit beladingsklasse D op baanvaksnelheid te kunnen rijden.
De resultaten van dit programma zullen worden meegenomen in het capaciteitsvergrotingsplan volgend op deze capaciteitsanalyse. Daarbij geldt dat het Programma Baanstabiliteit de leidraad is voor het capaciteitsvergrotingsplan: de prioriteiten voor locaties voor verbeteringen in baanlichamen
worden in dit programma afgewogen.
Bron (pdf)

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 15 aug 2022, 23:32
door Durashift
Nou, kwartaal twee is ook al voorbij.. dus je zou mogen verwachten dat ProRail de aan te pakken baanvaksecties in beeld heeft.

Hoeveel daarvan raken aan een Natura2000 of NatuurNetwerk gebied? Want dan wordt het weer lastig werken, qua vergunningsverlening, vrees ik.

E.e.a zal wel weer uitlopen op een voldongen feit(en), Suus.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 16 aug 2022, 13:26
door verfmeer
Durashift schreef: ma 15 aug 2022, 23:32 Hoeveel daarvan raken aan een Natura2000 of NatuurNetwerk gebied? Want dan wordt het weer lastig werken, qua vergunningsverlening, vrees ik.
Onderhoud aan het spoor is niet vergunningsplichtig.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 16 aug 2022, 14:22
door DDietzen
Maar valt het wel onder de noemer 'onderhoud' als de staat van het spoor permanent gewijzigd wordt? Het spoor wordt immers geüpgraded naar een hogere beladingsklasse, dat kan ook best als nieuwbouw gezien worden.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 16 aug 2022, 20:03
door playertwo
De lijn is al klasse D4. Echter door het wegvallen van kennis en achterstallig onderhoud zijn we in Nederland teruggegaan naar v/max 100 km/h voor meer dan 20 ton (uitzonderlijke is een 1600/1700 ervoor).
Dat is toch echt dan onderhoud.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 18 aug 2022, 16:42
door Mdk
Prorail lijkt voor de lange termijn wel degelijk erg geïnteresseerd in het baanstabiliteitsprobleem. Het is ten slotte een flink obstakel voor de gewenste frequentieverhogingen en de verwachtte reizigersgroei, voornamelijk op drukke trajecten als de a2-corridor.
Ik zag laatst toevallig dat Prorail in samenwerking met de TU Delft meerdere PHD-posities openzet voor onderzoek naar baanstabiliteit, maar zulke onderzoeken zijn niet snel afgerond, laat staan dat de oplossingen snel geïmplementeerd zijn.
Ik vraag me nu vooral af hoe de aanpassingen tussen Utrecht en Den Bosch de baanstabiliteit daar gaan beïnvloeden. Mochten de genomen maatregelen voldoende effect hebben dan biedt dat natuurlijk perspectief om dezelfde maatregelen op andere zwakke trajecten toe te passen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 18 aug 2022, 22:37
door trolly
Ik denk bij het begrip baanstabiliteit aan het gedrag van de totale spoorconstructie (onder- en bovenbouw) op de ter plaatse aanwezige ondergrond onder invloed van het gebruik, dus aantal treinen, aslast, totaalgewicht en snelheid. Nou kan je over al die factoren best wat algemene dingen zeggen op basis van ervaringen op een bepaald traject, maar juist de ondergrond is een doorslaggevende factor. Als dat zand of klei is zal de boel van nature aanzienlijk stabieler zijn dan als het diarrhee is, zoals tussen Leiden en Utrecht. Om de zaak daar stabiel te krijgen moet je het hele traject eigenlijk onderheien, want elk baanlichaam zal op den duur in de prut wegzakken. Hoe zinvol de ervaringen tussen Utrecht en Den Bosch gaan zijn voor andere trajecten is met andere woorden dus nog maar de vraag.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 19 aug 2022, 00:00
door Suus
De werkzaamheden bij Culemborg zijn niet de eerste keer dat deze techniek wordt toegepast. Vorig jaar is Lage Zwaluwe - Zevenbergen grotendeels afgegraven en opnieuw aangelegd: https://www.mvogroep.nl/nl/projecten/he ... oosendaal/

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 19 aug 2022, 05:33
door MetroRET
En vervolgens ligt daar nog altijd een TSB, mede door een onbediend overpad en wat ik van heb horen zeggen, dat het daar opnieuw verzakt zou zijn -0-

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 19 aug 2022, 08:37
door Klaasje
Die onbeveiligde overweg is dicht en de TSB-snelheid is wél omhoog gegaan maar niet opgeheven inderdaad.

Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 19 aug 2022, 08:42
door Suus
Het onbewaakte overpad tussen Lage Zwaluwe en Zevenbergen is afgesloten, daarvoor is geen TSB meer. De nieuwe TSB is voor een stuk spoor dat niet volledig is afgegraven in 2021.

Er zit een lelijke verzakking bij de overweg in de Langeweg en een direct ten zuiden van station Zevenbergen. Of de overweg in de Langeweg nog een lange toekomst heeft weet ik niet. Zevenbergen krijgt een nieuwe rondweg namelijk.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 19 aug 2022, 10:37
door Chrysa
Die rondweg had in 2015 al af moeten zijn, er lijkt weinig schot in de zaak te zitten daar. :')

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 17:36
door cassie127
https://www.noz.de/lokales/osnabrueck/o ... b-42784898

De nieuwe talgo treinen laten nog even op zich wachten, al gaat men eind 2023 met (naar verluid Vectrons) meerspanningsysteem locomotiefen rijden, waardoor er dan een half uur reistijd winst geboekt zal worden.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 01 sep 2022, 17:25
door playertwo
Mdk schreef: do 18 aug 2022, 16:42 Prorail lijkt voor de lange termijn wel degelijk erg geïnteresseerd in het baanstabiliteitsprobleem.
Het is te hopen op korte termijn. De 1700 schijnen per december 2023 aan de kant te gaan en dan gaat de ICB met Vectrons rijden.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 01 sep 2022, 18:21
door reisthijs
Laatse update van Prorail: eind dit jaar zou er meer duidelijkheid moeten zijn over het baanstabiliteitsprobleem.
Fase 1: in deze fase worden op basis van beschikbare gegevens ondergrondprofielen
opgesteld en doorgerekend voor verschillende beladingsklassen met 22,5 en 20 ton aslast en
voor verschillende veiligheidsniveaus. Deze analyse is nu in uitvoering en eind 2022 is deze
volgens de huidige planning gereed. Vervoerders zullen over de uitkomsten van dit onderzoek
en de consequenties daarvan worden geïnformeerd. Eventuele wijzigingen in de toegestane
verruimingen zullen via het capaciteitverdelingsproces worden toegepast.
https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... 564dF2UJgS

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 15:03
door Bemined
Per 10 december 2023 gaat de reistijd Amsterdam - Berlijn omlaag naar 5 uur en 50 minuten: https://www.prorail.nl/nieuws/versnelli ... dichterbij

Tussen Amsterdam en Deventer met 100km/u, voorbij Deventer op baanvaksnelheid.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 16:58
door reisthijs
100 km/h alleen op de stukken waar de bodem niet aantoonbaar stevig genoeg is.
Dan hebben we het over Amsterdam-Naarden, Baarn-Amersfoort en Twello-Deventer (uitgaande van de eerdere overbelastverklaring).

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 17:13
door Gamma
Hoeveel extra reistijd op Amsterdam - Deventer zouden de snelheidsbeperkingen dan opleveren? Wellicht iets van 3-4 minuten?

In Deventer staat de IC Berlijn toch 6 minuten stil, dus dat is dan wel op te lossen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 17:17
door Bemined
reisthijs schreef: ma 12 sep 2022, 16:58100 km/h alleen op de stukken waar de bodem niet aantoonbaar stevig genoeg is.
Je hebt gelijk, treinen 452/453 (de European Sleeper waar de overbelastverklaring over ging) zijn inderdaad slechts op enkele deeltrajecten met 100km/u ingelegd.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 17:33
door Bemined
Gamma schreef: ma 12 sep 2022, 17:13Hoeveel extra reistijd op Amsterdam - Deventer zouden de snelheidsbeperkingen dan opleveren? Wellicht iets van 3-4 minuten?
Ligt eraan of je in de stops gaat snijden of niet. Trein 453 doet 1:05 over non-stop Amsterdam - Deventer wat sneller is dan de stoppende IC Berlijn.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 17:36
door dennistd
Dit wordt trouwens het extra perron in Oldenzaal, rechts van het busstation: http://dennistd.nl/bus/odz8000.jpg

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 17:41
door Ardan
Dank je Dennis, ik zat me al af te vragen hoe dat er uit ging zien maar het is dus een zijperron voorbij het huidige station. Ruimte zat daar ja :Y

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 17:44
door Gamma
Bemined schreef: ma 12 sep 2022, 17:33
Gamma schreef: ma 12 sep 2022, 17:13Hoeveel extra reistijd op Amsterdam - Deventer zouden de snelheidsbeperkingen dan opleveren? Wellicht iets van 3-4 minuten?
Ligt eraan of je in de stops gaat snijden of niet. Trein 453 doet 1:05 over non-stop Amsterdam - Deventer wat sneller is dan de stoppende IC Berlijn.
wat is trein 453?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 17:47
door Bemined
Zie een bericht eerder, de European Sleeper Oostende - Praag waar die overbelastverklaring omtrent de zware locomotieven op deze route over ging.