Pagina 22 van 30

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 18:50
door Gamma
Ja oké, maar de in Berlijn zal waarschijnlijk het huidige stoppatroon tussen Amsterdam en Deventer aanhouden.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 18:53
door Bemined
Niet als deze als extra trein rijdt zoals de 146 en 241 die Apeldoorn overslaan (de reguliere 1500 of 2000 neemt die stop dan over).

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 19:06
door Gamma
Maar dan red je de tijden totaal niet van de versnelde ic Berlijn-treinen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 19:42
door Bemined
Hoe bedoel je? Het plan was destijds gepresenteerd was (voor de kwestie baanstabiliteit) was tussen Amsterdam en Deventer in het huidige IC pad en daarna versneld (kortere haltering Deventer en overslaan Almelo). Amsterdam - Deventer kan dan dus niet zomaar trager worden, want dat is het normale IC pad. Eventuele extra reistijd door deels met 100km/u te moeten rijden moet dus opgevangen worden door of een kleinere marge of door stops in te korte of op te heffen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 21:22
door MetroRET
Ik ben ook wel benieuwd hoe men dit pad zou willen inpassen in de Nederlandse treindienst, weliswaar aangeduid als conzept 2024/2025, maar deze tijden zijn ook voorzien voor eind 2023 (https://fahrweg.dbnetze.com/resource/bl ... t-data.pdf)

https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 21:43
door DDietzen
In die netgrafiek/sigarenzak zie ik ook een extra tweeuursdienst Amsterdam-Keulen. Is die ook met de ICE L ingepland (en zal die dan ook moeten worden getrokken door gehuurde Vectrons net zoals de IC Berlijn), of met de BR408 (die ik eerlijk gezegd niet zo vroeg al had verwacht in de reizigersdienst)?

Daarnaast vind ik oa de uursdiensten Berlijn-Warschau en Hamburg-Padborg(-DK) wel verrassend, maar dat is wellicht meer iets voor een ander topic (A)

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 21:51
door Bemined
MetroRET schreef: ma 12 sep 2022, 21:22Ik ben ook wel benieuwd hoe men dit pad zou willen inpassen in de Nederlandse treindienst
Strakker achter de 3600 vertrekken uit Deventer, Almelo overslaan en kortere stop in Hengelo.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 21:51
door MetroRET
DDietzen schreef: ma 12 sep 2022, 21:43 In die netgrafiek/sigarenzak zie ik ook een extra tweeuursdienst Amsterdam-Keulen. Is die ook met de ICE L ingepland (en zal die dan ook moeten worden getrokken door gehuurde Vectrons net zoals de IC Berlijn), of met de BR408 (die ik eerlijk gezegd niet zo vroeg al had verwacht in de reizigersdienst)?

Daarnaast vind ik oa de uursdiensten Berlijn-Warschau en Hamburg-Padborg(-DK) wel verrassend, maar dat is wellicht meer iets voor een ander topic (A)
FV94 is op de site van Fernbahn niet ingevuld (https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug), wel de FV18 met een stakke 2uursdienst (https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug // https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug)
Bemined schreef: ma 12 sep 2022, 21:51
MetroRET schreef: ma 12 sep 2022, 21:22Ik ben ook wel benieuwd hoe men dit pad zou willen inpassen in de Nederlandse treindienst
Strakker achter de 3600 vertrekken uit Deventer, Almelo overslaan en kortere stop in Hengelo.
Om :09 aan te kunnen komen in Bad Bentheim, moet je om :51 weg uit Hengelo, ofwel, strak 3 min achter de RS24 (31200).

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 22:13
door Z2N
DDietzen schreef: ma 12 sep 2022, 21:43 In die netgrafiek/sigarenzak zie ik ook een extra tweeuursdienst Amsterdam-Keulen. Is die ook met de ICE L ingepland (en zal die dan ook moeten worden getrokken door gehuurde Vectrons net zoals de IC Berlijn), of met de BR408 (die ik eerlijk gezegd niet zo vroeg al had verwacht in de reizigersdienst)?
408 staat volgens mij op de planning van/naar Nederland vanaf december 2024, juist ook vanwege de erbarmelijke staat van de 406.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 22:37
door dennistd
MetroRET schreef: ma 12 sep 2022, 21:51
DDietzen schreef: ma 12 sep 2022, 21:43 In die netgrafiek/sigarenzak zie ik ook een extra tweeuursdienst Amsterdam-Keulen. Is die ook met de ICE L ingepland (en zal die dan ook moeten worden getrokken door gehuurde Vectrons net zoals de IC Berlijn), of met de BR408 (die ik eerlijk gezegd niet zo vroeg al had verwacht in de reizigersdienst)?

Daarnaast vind ik oa de uursdiensten Berlijn-Warschau en Hamburg-Padborg(-DK) wel verrassend, maar dat is wellicht meer iets voor een ander topic (A)
FV94 is op de site van Fernbahn niet ingevuld (https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug), wel de FV18 met een stakke 2uursdienst (https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug // https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... planauszug)
Bemined schreef: ma 12 sep 2022, 21:51
MetroRET schreef: ma 12 sep 2022, 21:22Ik ben ook wel benieuwd hoe men dit pad zou willen inpassen in de Nederlandse treindienst
Strakker achter de 3600 vertrekken uit Deventer, Almelo overslaan en kortere stop in Hengelo.
Om :09 aan te kunnen komen in Bad Bentheim, moet je om :51 weg uit Hengelo, ofwel, strak 3 min achter de RS24 (31200).
Op Wierden-Hengelo kom je zo ongeveer in het pad van de 17900 uit, maar dan in het andere halve uur en zonder stop in Aml.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 13 sep 2022, 00:20
door cassie127
dennistd schreef: ma 12 sep 2022, 17:36 Dit wordt trouwens het extra perron in Oldenzaal, rechts van het busstation: http://dennistd.nl/bus/odz8000.jpg
May ik hopen dat ze dat overpad ook even verplaatsen naar de andere kant. Als er nu een late spoorwijziging komt ben je nog wel effe onderweg naar dat andere perron, zeker als je op spoor 2 staat

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 13 sep 2022, 09:46
door dennistd
Nee, want het moet zo goedkoop mogelijk.... Enige wat er extra gebeurt is zo te zien een nieuw P-sein richting Hengelo, zodat de 31200 wat korter achter de 140 kan vertrekken.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 13 sep 2022, 18:40
door Meltrain
dennistd schreef: ma 12 sep 2022, 17:36 Dit wordt trouwens het extra perron in Oldenzaal, rechts van het busstation: http://dennistd.nl/bus/odz8000.jpg
Wat is het nut van dit extra perron?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 13 sep 2022, 18:43
door Gamma
De ic Berlijn gaat zichzelf tegenkomen op Oldenzaal en moet op snelheid blijven.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 13 sep 2022, 18:55
door Bemined
En dan specifiek over het feit dat de 31200 op dat moment in Oldenzaal staat te keren, dus die kan dan niet langer op een doorgaand spoor gaan keren als de IC Berlijn op volle snelheid door Oldenzaal moet scheuren om z'n krappe rijtijd te halen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 13 sep 2022, 21:31
door teun
Komt er in dan eigenlijk ook meteen een draad boven te hangen of wil de provincie zich daar nog even op bezinnen. (A)

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 14 sep 2022, 00:45
door cassie127
Lijkt mij voor een vertraagde kerende RB 61 wel handig...

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 14 sep 2022, 06:36
door marvinkok
De RB61 heeft daar bar weinig aan, tenzij die vanuit Hgl wil keren terug naar Hgl (A)
Het wordt een kopspoor van 140m dat alleen vanuit Hgl bereikbaar is. Vanuit Duitsland kan alleen op spoor 2 gekeerd worden omdat het wissel van spoor 1 richting Duitsland weggehaald is

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 14 sep 2022, 12:53
door dennistd
Die neuen Züge werden schrittweise ab Oktober 2024 auf der zweistündlichen Verbindung Berlin-Amsterdam in Betrieb gehen. Ab Juni 2025 werden dann alle Verbindungen auf dieser Linie mit dem ICE L gefahren.
https://www.deutschebahn.com/de/presse/ ... en-8813268

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 14 sep 2022, 14:48
door Meltrain
Dat ziet er niet verkeerd uit. :)
Ik snap alleen nog steeds waarom DB het een ICE noemt. IC L was in mijn ogen logischer geweest.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 14 sep 2022, 15:21
door umbusko
Waarschijnlijk hierom:
Deutsche Bahn schreef:Wo ICE draufsteht, ist ICE-Komfort drin

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 14 sep 2022, 15:32
door DDietzen
En wie weet ook om de trein als ICE te kunnen beprijzen ;)

Ik heb de indruk dat DB langzaam de treincategorie IC helemaal wil uitfaseren, heb daar ooit geruchten over gehoord, maar niks concreets.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 14 sep 2022, 15:39
door MetroRET
Maar wat wilt men dan doen met de ex WB-KISS die men heeft overgenomen en de andere IC2-dubbeldekkers ?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 14 sep 2022, 15:42
door umbusko
Misschien werken ze ook wel naar "ICE met restauratie, IC zonder restauratie" toe.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 14 sep 2022, 15:43
door Suus
Treinen die technisch harder kunnen dan 200 km/u worden ICE, treinen met een vmax van 200 km/u blijven een intercity.