Pagina 25 van 30

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 20 jan 2023, 10:07
door MetroRET
Nee, de IC uit Amsterdam gaat volgens de plannen op de oneven-uren om :55 vertrekken uit Amsterdam (dus grofweg op de andere uren als nu minus 5 min).

Dat snelle pad zit er dus niet meer in (zeker met de tot 100 km/u beperkte Vectrons ervoor).

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 20 jan 2023, 10:40
door henrivanderweijden
MetroRET schreef: vr 20 jan 2023, 07:03 Op welke relatie doel je percies ?
Ik bedoelde van/naar Hamburg.Originele bericht aangepast.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 20 jan 2023, 10:44
door MetroRET
Aankomst vanuit Amsterdam is in Osnabrück om :51, waar om :55 en :23 een IC(E) naar Hamburg vertrekt, dus 4 of 32 min aldaar.
In Hannover is de aankomst om :01, alwaar een IC(E) naar Hamburg vertrekt om :22, :38 en :59, dus de overstappen zijn ook daar met 21 min gemiddeld te noemen.
https://fahrweg.dbnetze.com/resource/bl ... t-data.pdf

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 20 jan 2023, 11:12
door DDietzen
MetroRET schreef: vr 20 jan 2023, 10:07 Nee, de IC uit Amsterdam gaat volgens de plannen op de oneven-uren om :55 vertrekken uit Amsterdam (dus grofweg op de andere uren als nu minus 5 min).

Dat snelle pad zit er dus niet meer in (zeker met de tot 100 km/u beperkte Vectrons ervoor).
Is dat werkelijk het plan, of enkel een slordigheid van DB? Ik zie inderdaad het vertrek om :55 bij de dienstregelingstabellen maar ging er altijd vanuit dat DB geen acht sloeg op eventueel gewijzigde rijpaden in Nederland, à la "als we onze trein vijf minuten eerder over de grens overhandigd krijgen, zal 'ie vast ook vijf minuten eerder uit Amsterdam vertrekken".

Mocht het wel het plan zijn, wat gaat dan gebeuren met de 4600? Inhaling in Asdm, stops overslaan...? Ik zie geen eenvoudige manier om daar een IC met vertrek :55 doorheen te krijgen, tenzij de IC heel erg uitgebogen wordt (maar dan zou 'ie dus ook om :00 kunnen vertrekken, zou ik dan zeggen). En de 5800, inhaling in Hvs? Blijft überhaupt de integratie met de 1500 nog bestaan in 2024?

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 20 jan 2023, 11:37
door MetroRET
Ik ging simpelweg uit van, in combinatie met het genoemde rijpad op de mKoK voor 2024:
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... e_fahrplan

Hoe het rijpad verder in Nederland wordt ingevuld is verder natuurlijk altijd speculeren, hij gaat in ieder geval op het andere uur rijden, wat wellicht voordelen kan hebben, doordat er een trein meer per dag gereden kan worden (6-20u ipv 7-19u).

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 20 jan 2023, 14:08
door dennistd
DDietzen schreef: vr 20 jan 2023, 11:12
MetroRET schreef: vr 20 jan 2023, 10:07 Nee, de IC uit Amsterdam gaat volgens de plannen op de oneven-uren om :55 vertrekken uit Amsterdam (dus grofweg op de andere uren als nu minus 5 min).

Dat snelle pad zit er dus niet meer in (zeker met de tot 100 km/u beperkte Vectrons ervoor).
Is dat werkelijk het plan, of enkel een slordigheid van DB? Ik zie inderdaad het vertrek om :55 bij de dienstregelingstabellen maar ging er altijd vanuit dat DB geen acht sloeg op eventueel gewijzigde rijpaden in Nederland, à la "als we onze trein vijf minuten eerder over de grens overhandigd krijgen, zal 'ie vast ook vijf minuten eerder uit Amsterdam vertrekken".

Mocht het wel het plan zijn, wat gaat dan gebeuren met de 4600? Inhaling in Asdm, stops overslaan...? Ik zie geen eenvoudige manier om daar een IC met vertrek :55 doorheen te krijgen, tenzij de IC heel erg uitgebogen wordt (maar dan zou 'ie dus ook om :00 kunnen vertrekken, zou ik dan zeggen). En de 5800, inhaling in Hvs? Blijft überhaupt de integratie met de 1500 nog bestaan in 2024?
Het begint wat offtopic te raken, maar ik denk dat de IC Berlijn gewoon om .00 uit Amsterdam zal gaan. Het snelle pad zal heel lastig worden: je moet om .41 al door Almelo heen om de 7000 in te halen, en om .51 moet je in Hengelo zijn om Bentheim op tijd te halen. Het snelle pad is pas om .46 in Almelo en .57 in Hengelo.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 20 jan 2023, 14:46
door MetroRET
Op basis van de dienstregelingsnelheid van 100 km/u Asd-Dv en 130 km/u Dv-Bh kom ik op het volgende pad.
Asd :55
Hvs :17
Hvs :18
Amf :30
Amf :32
Apd :01
Apd :02
Dv :14
Dv :16
Aml :39
Aml :40
Hgl :50
Hgl :52
Bh :09

Rond Hvs zit de 4900 in de weg en 5800 die daar dan weer voor zit en rond Asd-Wp zit de 4600 dan weer in de weg.
En niet te vergeten, de 3600 rond Dv.

Voor de terugweg zit je "verrassend" genoeg dezelfde treinen in de weg :mrgreen: :
Bh :51
Hgl :08
Hgl :09
Aml :19
Aml :20
Dv :43
Dv :45
Apd :57
Apd :59
Amf :28
Amf :30
Hvs :42
Hvs :44
Asd :06

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: vr 20 jan 2023, 15:32
door dennistd
Er mag 130km/h op meer stukken gereden worden. Dit gaat weliswaar om een TRAXX voor European Sleeper, maar geldt 'voor het rijden op baanvaksnelheid van alle type locomotieven die ingedeeld zijn inbeladingsklasse D'.
Voor het traject Bentheim – Amsterdam zijn onderstaande verruimingen toegestaan.
Op de volgende baanvakken kunnen we met de TRAXX 130 km/u toestaan in beide richtingen:
• Naarden-Bussum – Baarn
• Amersfoort – Twello
• Holten – Rijssen
• Wierden – Oldenzaal
Weesp – Amsterdam: alleen 130 km/u toegestaan in de richting Amsterdam
Op de overige deeltrajecten is de trein van European Sleeper verdeeld met 100 km/u, terwijl
baanvaksnelheid de nadrukkelijke wens is. Deze wens geldt niet alleen voor de Traxx locomotief,
maar voor het rijden op baanvaksnelheid van alle type locomotieven die ingedeeld zijn in
beladingsklasse D.
https://www.prorail.nl/siteassets/homep ... ntheim.pdf

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 08 feb 2023, 15:48
door tjoektjoek
Een video van de DB over de productie van de ICE L, die gaat rijden tussen Amsterdam en Berlijn.

https://www.youtube.com/watch?v=5VQV5C56MrQ

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: wo 08 feb 2023, 20:11
door Durashift
dennistd schreef: vr 20 jan 2023, 15:32 Er mag 130km/h op meer stukken gereden worden. Dit gaat weliswaar om een TRAXX voor European Sleeper, maar geldt 'voor het rijden op baanvaksnelheid van alle type locomotieven die ingedeeld zijn inbeladingsklasse D'.
Voor het traject Bentheim – Amsterdam zijn onderstaande verruimingen toegestaan.
Op de volgende baanvakken kunnen we met de TRAXX 130 km/u toestaan in beide richtingen:
• Naarden-Bussum – Baarn
• Amersfoort – Twello
• Holten – Rijssen
• Wierden – Oldenzaal
Weesp – Amsterdam: alleen 130 km/u toegestaan in de richting Amsterdam
Op de overige deeltrajecten is de trein van European Sleeper verdeeld met 100 km/u, terwijl
baanvaksnelheid de nadrukkelijke wens is. Deze wens geldt niet alleen voor de Traxx locomotief,
maar voor het rijden op baanvaksnelheid van alle type locomotieven die ingedeeld zijn in
beladingsklasse D.
https://www.prorail.nl/siteassets/homep ... ntheim.pdf

Ik kan dit ook lezen als dat de toegestane snelheidsverruimingen alleen voor de TRAXX icm de European Sleeper is afgegeven maar dat de 'wens voor alle deeltrajecten baanvaksnelheid rijden' voor alle locomotieven in beladingsklasse D geldt. Kortom, andere treinen met beladingsklasse D hebben vooralsnog het nakijken op het gehele traject. :?:

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 08 feb 2023, 20:58
door MetroRET
In het adviesaanvraag voor 2024, valt te lezen dat Almelo zal worden overgeslagen en de reistijd Hgl-Asd teruggaat van 1u58m naar 1u51m.

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Geplaatst: do 09 feb 2023, 11:40
door reisthijs
Durashift schreef: wo 08 feb 2023, 20:11Ik kan dit ook lezen als dat de toegestane snelheidsverruimingen alleen voor de TRAXX icm de European Sleeper is afgegeven maar dat de 'wens voor alle deeltrajecten baanvaksnelheid rijden' voor alle locomotieven in beladingsklasse D geldt. Kortom, andere treinen met beladingsklasse D hebben vooralsnog het nakijken op het gehele traject. :?:
Ja, maar dat was in 2021. Een jaar later is bekend geworden dat voor de IC Berlijn met Vectron ook een verruiming wordt toegestaan.
https://www.prorail.nl/nieuws/versnelli ... dichterbij

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 02 mar 2023, 18:57
door Daniel
De eerste ICE-L set, die onder meer in de IC Berlijn gaat rijden, is klaar en was op deze foto onderweg naar Madrid voor de officiële presentatie.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 02 mar 2023, 19:06
door Hainje
Ziet er best geinig uit.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 02 mar 2023, 20:29
door rooddolfijn
Heeft wel erg veel rijtuigen, komt dat door de enkele assen?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 02 mar 2023, 20:31
door hauptbahnhof
Lees dit en dit 's even

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 07:27
door MetroRET
De totale lengte van deze stam, bestaande uit 17 bakken, zal ongeveer 255mtr zijn, gelijk aan een huidige IC1 met 9 rijtuigen (zoals de IC naar Amsterdam).

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 15:15
door gpvos
Echt mooi vind ik 'm niet, ziet er een beetje gedrongen uit. Maar ach, het zal wel wennen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 15:48
door tjoektjoek
Zijn dit tijdelijke assen die bedoeld zijn voor vervoer in Spanje?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 17:12
door Z2N
Dat moet ook wel, want de trein rijdt daar over een breedspoortraject.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 17:17
door CamilleKreemers
Daniel schreef: do 02 mar 2023, 18:57 De eerste ICE-L set, die onder meer in de IC Berlijn gaat rijden, is klaar en was op deze foto onderweg naar Madrid voor de officiële presentatie.
ik vind die koppen eigenlijk niet mooi. is hoger dan de rest van de stellen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 17:25
door Meltrain
Dat zal wel zijn om het overzicht te houden en in het kader van veiligheid.
Vergeet ook niet dat de rijtuigen erg laag zijn.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 03 mar 2023, 17:33
door dennistd
Die kop moet wel hoger: je moet immers ergens het normale draaistel kwijt.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 21 apr 2023, 00:33
door tjoektjoek
Daniel schreef: do 02 mar 2023, 18:57 De eerste ICE-L set, die onder meer in de IC Berlijn gaat rijden, is klaar en was op deze foto onderweg naar Madrid voor de officiële presentatie.
Moesten de deuren geen contrasterende kleuren hebben?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 21 apr 2023, 00:41
door cassie127
Die dikke zwarte rand om de deuren heen is voldoende. Zie bijvoorbeeld ook de ICNG, VIRM2/3 en de nieuwe ICE-3 Neo (BR408)