Pagina 26 van 30

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 12:07
door dennistd
Opvallend in het advies van Locov over dienstregeling 2024: ze willen dat de IC Berlijn 's avonds later door gaat rijden, in elk geval in de zomer:
Advies: Wij adviseren in ieder geval in de zomerperiode de Intercity Amsterdam Centraal – Berlijn elke twee uur te rijden tussen 6 en 24 uur op alle delen van het traject en daarom de volgende ritten toe te voegen.
• Rit 243 toevoegen vanaf Hannover (rond 22 uur) naar Berlin Ostbahnhof (rond 24 uur);
• Rit 245 toevoegen vanaf Amsterdam Centraal (rond 20 uur) tot Hannover Hbf (rond 24 uur);
• Rit 247 toevoegen vanaf Amsterdam Centraal (rond 22 uur) tot Bad Bentheim (rond 24 uur);
• Rit 244 toevoegen vanaf Bad Bentheim (rond 6 uur) tot Amsterdam Centraal (rond 8 uur);
• Rit 248 toevoegen vanaf Berlin Ostbahnhof (rond 18 uur) tot Amsterdam Centraal (rond 24 uur).

Advies: Wij adviseren te onderzoeken of de frequentie van de Intercity Berlijn op het traject Amsterdam Centraal – Osnabrück vanaf de komst van het nieuwe materieel najaar 2024 kan worden verhoogd tot een uurdienst. Wij adviseren u als eerste stap vanaf start dienstregeling 2024 de Intercity Amsterdam Centraal – Amersfoort Centraal – Deventer (treinserie 1500) te verlengen naar Hengelo tussen 7 en 20 uur op de momenten dat de Intercity Berlijn niet rijdt.
De reactie van NS is zoals verwacht....:
NS monitort continu de vervoersontwikkeling tussen Nederland en Duitsland. In 2024 rijdt de IC berlijn in beide richting 7 keer per dag op iedere dag van de week. Mocht de vervoersontwikkeling daartoe aanleiding geven, dan zal NS samen met DB onderzoeken of uitbreiding van de frequentie mogelijk is. Ook voor het binnenland monitort NS continu de vervoersontwikkeling. De reizigersaantallen geven geen aanleiding ertoe om meer treinen richting Hengelo. Mocht in de toekomst de vervoersontwikkeling daartoe aanleiding geven, dan zal NS onderzoeken of er uitbreiding mogelijk is.
Bron: https://locov.nl/publicaties/downloads_ ... nload=true

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 12:42
door cassie127
Aanleiding daarvoor is dat de laatste trein naar Nederland vanaf 2024 een uur eerder zal vertrekken dan nu het geval is.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 13:25
door sirvinniei
Berlijnintercity is nog niet druk genoeg?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 13:47
door cassie127
Nee komend jaar gaat de dienstregeling een uur verschoven worden. De huidige 245 komt volledig te vervallen en de 141 gaat een uur eerder rijden. De 243 vertrekt om 18:00 en zal doorrijden tot Hannover ipv tot Bad Bentheim.

Als je vanuit Berlijn een extra trein naar Nederland aan wilt bieden die rond 00:00 aankomt zou je dus theoretisch gezien om 20:00 nog een rit moeten rijden die minstens tot Bad Bentheim gaat. (zodat men in Duitsland een stel heeft om de volgende dag een binnenlandse rit naar Berlijn kan starten).

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 15:01
door MaartenD
Voor NS is één trein die uitpuilt natuurlijk rendabeler dan twee treinen die 60% gevuld zijn.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 15:19
door dennistd
Maar ik begrijp dus dat de laatste IC Berlijn-Amsterdam straks om 16:03 al van Berlin Hbf vertrekt? Dat is zelfs een half uur vroeger dan nu, en dat is al belachelijk vroeg. Rij dan in elk geval een trein om 18:03 nog tot Amsterdam, en als er dan een rit tot Bentheim moet komen om 20:00 uit Amsterdam erbij doen (of voor mijn part 19:00 zodat het personeel in Bentheim nog over kan stappen op die laatste naar Amsterdam en daar niet hoeft te overnachten).

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 24 mei 2023, 17:52
door cassie127
De personeelswissel zal straks in Rheine gaan plaatsvinden in plaats van Bad Bentheim.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 26 okt 2023, 21:17
door tjoektjoek
Intercity Berlijn krijgt dus concurrentie en hopelijk krijgen we dan een uursdienst tussen Amsterdam en Berlijn.

https://www.spoorpro.nl/dienstregeling/ ... -beginnen/
Spoorvervoerder Qbuzz start per januari 2027 met een treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Dat heeft Qbuzz aan SpoorPro bevestigd. Vraag is nog wel of Qbuzz de dienst ook voor binnenlands gebruik mag inzetten. Die aanvraag loopt nu bij de Autoriteit Consument & Markt.

Qbuzz gaat dus een stapje verder. Op 8 juni 2023 deed Qbuzz een aanvraag om vanaf 1 januari 2027 een passagiersdienst per spoor tussen Amsterdam en Berlijn aan te bieden. Dit betreft een treindienst zonder concessie, ook wel opentoegangsdienst genoemd. Het zou daarbij gaan om zeven ritten per richting per dag, waarbij er qua route twee opties werden gegeven:
Route 1: Amsterdam Centraal – Amersfoort – Deventer – Hengelo – Osnabrück – Hannover – Berlijn.
Route 2: Amsterdam Centraal – Utrecht – Arnhem – Essen – Dortmund – Hannover – Berlijn.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 26 okt 2023, 21:21
door MarkNL
In de ACM aanvraag was te lezen dat men hiervoor de ETR 1000 wilt gebruiken (Zefiro V300). Dat klinkt qua exploitatie vrij duur voor een verbinding waar niet/nauwelijks HSL-spoor ligt.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 26 okt 2023, 21:25
door waldo79
Interessante ontwikkeling. Maar is er ook een pad in Duitsland?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 26 okt 2023, 21:54
door MetroRET
Ik hoop persoonlijk op optie 2, dat biedt meer mogelijkheden en is een gewoon alternatief op de al bestaande route.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 27 okt 2023, 00:36
door sirvinniei
En je biedt er een relatie mee die er nu niet zonder overstap is (Arnhem-Essen)

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 27 okt 2023, 13:39
door Vinny
MarkNL schreef: do 26 okt 2023, 21:21 In de ACM aanvraag was te lezen dat men hiervoor de ETR 1000 wilt gebruiken (Zefiro V300). Dat klinkt qua exploitatie vrij duur voor een verbinding waar niet/nauwelijks HSL-spoor ligt.
Interessante ontwikkeling maar ik moet maar zien of het lukt. Spoormarkt in Duitsland is nogal onoverzichtelijk geworden de laatste tijd, en dat is niet perse in het voordeel van nieuwe aanbieders.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 27 okt 2023, 14:03
door cassie127
Wel benieuwd hoe het verder uitgewerkt gaat worden, aangezien DB nogsteeds gepland heeft in de toekomst een snelle IC Berlijn (die vanaf december gaat rijden) en een langzame IC Berlijn te laten rijden die samen een strakke uursdienst moeten gaan vormen tussen Amsterdam en Osnabrück (en daarna door andere stoppatronen niet meer een strakke uursdienst)

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 27 okt 2023, 14:49
door MetroRET
Dan kan Qbuzz prima via Dortmund gelegd worden.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 27 okt 2023, 23:46
door cassie127
Volgens DB Netz (uit eerdere onderzoeken) blijkt er over die route echter geen/weinig capaciteit over te zijn om die verbinding mogelijk te kunnen maken.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 31 okt 2023, 18:26
door tjoektjoek
https://www.nsinternational.com/nl/vrag ... ar-berlijn
'In de herfst kunnen we vanwege werkzaamheden bij Oldenzaal niet de grens over bij Bad Bentheim', vervolgt hij. 'We hebben dat vaker meegemaakt en moesten dan bussen regelen op die route. Nu we de nieuwe locomotief hebben is er ook een mogelijkheid dat we de grensovergang bij Emmerich kunnen gebruiken. Dat zou ideaal zijn! We hebben gevraagd of de Deutsche Bahn wil onderzoeken of dat kan. Onze trein zou dan via Duisburg naar Berlijn rijden. We hopen dat dat gaat lukken.'
Met de nieuwe locomotief wordt er gekeken of er bij werkzaamheden omgereden kan worden via Emmerich.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 31 okt 2023, 18:49
door MetroRET
Alleen klopt Duisburg dan niet.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 31 okt 2023, 19:12
door Suus
Ik ben zeer sceptisch. De reistijd via Emmerich loopt voor veel bestemmingen enorm op en het is een al volkomen overbelaste route.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 31 okt 2023, 19:16
door Dionysusnu
Het blijft toch beter dan TVV?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 31 okt 2023, 19:27
door waldo79
Er is geen eens een fatsoenlijk snel pad beschikbaar in combinatie met de goederentreinen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 31 okt 2023, 19:28
door Suus
Niet altijd. Stel dat ik van Amsterdam naar Hamburg wil. Een stuk TVV in Nederland zal maximaal een uur extra reistijd toevoegen. Een intercity die omrijdt via Emmerich zal mij dan al snel twee uur extra reistijd kosten.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 31 okt 2023, 19:37
door Dionysusnu
Je zal toch TVV houden voor de stoptreinstations en lokalere IC-reizigers, in dit geval van Oldenzaal tenminste. Ik ben het met je eens dat de slagingskans laag lijkt, maar ik zie geen nadeel in het toch proberen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 31 okt 2023, 20:40
door reisthijs
Suus schreef: di 31 okt 2023, 19:28 Niet altijd. Stel dat ik van Amsterdam naar Hamburg wil. Een stuk TVV in Nederland zal maximaal een uur extra reistijd toevoegen. Een intercity die omrijdt via Emmerich zal mij dan al snel twee uur extra reistijd kosten.
Die extra reistijd kan heel erg meevallen op langere afstanden, als je een beetje goede aansluiting hebt.
Als ik van Amsterdam naar Hamburg wil krijg ik de keuze uit twee routes, via Bad Bentheim of via Emmerich, met vrijwel dezelfde reistijd.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 31 okt 2023, 21:36
door Vinny
Via Groningen/Leer kan ook nog, maar dat zal vanuit Amsterdam ook wat extra reistijd opleveren vrees ik.