Pagina 29 van 30

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: ma 06 nov 2023, 20:09
door Vinny
Het huidige traject is nog prima verder te versnellen, haal de stop in Hilversum er bijvoorbeeld uit, net als vroeger
Mag ik er op wijzen dat de trein toen langzamer reed tussen Amsterdam en Amersfoort. Hij reed op blokafstand van de toenmalige sneltrein.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 07 nov 2023, 07:53
door waldo79
En om geen andere treinen in de wielen te rijden kan net zo goed in Hvs gestopt worden.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 07 nov 2023, 08:42
door en-es
Die ICE naar Berlijn via Emmerich is toch vooral wensdenken van een aantal mensen hier?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 07 nov 2023, 10:11
door Mdk
Ik weet ook niet waarom er zo snel naar dat onderwerp geswitcht is. Het ging tenslotte over Qbuzz die zijn verbinding Amsterdam-Berlijn mogelijk via Arnhem wil inleggen met ETR1000 en vrij serieus lijkt te zijn over het uitvoeren van die plannen.

Dat verandert vooralsnog niets aan de huidige IC Berlijn, en een tijdelijke stremming van de diensten over de grens bij Bad Bentheim lijkt me ook geen geweldige reden om de ICB definitief naar een ander traject om te leggen. Laat staan dat het bij NS en DB aan de orde is.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 07 nov 2023, 12:00
door waldo79
Inderdaad, het gaat om een aanvraag van QBuzz.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 07 nov 2023, 21:04
door Vinny
en-es schreef: di 07 nov 2023, 08:42 Die ICE naar Berlijn via Emmerich is toch vooral wensdenken van een aantal mensen hier?
Ik weet weer in welk kader ik dit plan ben tegengekomen, dat was toen Almelo verdiept werd aangelegd, en er ideeën waren om de Gooilijn meerdere jaren in een bouwput te veranderen, om daar ook verdiept spoor aan te leggen. Dat plan is een stille dood gestorven. :Y

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 07 nov 2023, 23:17
door Gamma
Helaas. Viersporig verdiept Hilversum - Naarden-Bussum is echt extreem nodig.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: di 07 nov 2023, 23:47
door cassie127
Viersporigheid tussen Almelo en Hengelo ook, wil je doordeweeks in de spits meer capaciteit kunnen aanbieden

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 07:34
door waldo79
Niet om het een of ander, maar raken we niet afgedwaald?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 16:27
door RTBS
cassie127 schreef: di 07 nov 2023, 23:47 Viersporigheid tussen Almelo en Hengelo ook, wil je doordeweeks in de spits meer capaciteit kunnen aanbieden
Ik zou dan eerder Hengelo-Zutphen-Apeldoorn weer als intercity traject activeren gezien de zeer vele stremmingen op Hengelo-Almelo-Deventer-Apeldoorn. Via Zutphen is een kortere route dan via Almelo, ideaal om via dat traject de ICB verder te versnellen. Lijkt me ook goedkoper dan Almelo-Hengelo viersporig te maken (met knelpunten Borne en tunnelbak Almelo).

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 17:01
door waldo79
Heractiveren van de route via Zutphen? Das nog nooit planmatig gebruikt voor intercity's.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 17:07
door trolly
RTBS schrijft dan ook activeren en niet heractiveren. Hoe dan ook wel weer een leuk nieuw geluid, kan vast ook voor bijna gratis :Y

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 17:15
door en-es
In de 90er jaren is het toch wel eens gebeurd dat bij werkzaamheden via Zutphen gereden werd met een Oost-Duitse dieselloc ervoor?

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 20:56
door gpvos
RTBS schrijft wel degelijk "weer activeren".

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: wo 08 nov 2023, 21:41
door trolly
Klopt, ik las er even overheen.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: do 09 nov 2023, 07:11
door MarkNL
en-es schreef: wo 08 nov 2023, 17:15 In de 90er jaren is het toch wel eens gebeurd dat bij werkzaamheden via Zutphen gereden werd met een Oost-Duitse dieselloc ervoor?
Jazeker, waarbij er wel via Arnhem - Zutphen en vervolgens naar Hengelo werd gereden. Dit werd gedaan met een Ludmilla.

https://www.flickr.com/photos/120261694@N07/50006483476
https://www.flickr.com/photos/dombas/49742759447/

(En met wat zoeken zijn er nog wel meer foto's te vinden.)

Een soortgelijk scenario speelde zich afgelopen zomer ook af met de European Sleeper trouwens. Deze werd met behulp van een Strukton G1206 ook omgeleid via Zutphen.

https://www.flickr.com/photos/dennistd/53051739045/

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 01 dec 2023, 06:49
door cassie127
Sinds gisteren is men beginnen om dagelijks één bistrorijtuig te vervangen voor een 1e klas rijtuig. De stammen die nu in wagen 10 al een vervangend verkooppunt hebben zullen als eerste meegenomen worden. De bistrowagens zullen vervangen worden door een 1e klas rijtuig welke van het zelfde type is als die van wagen 12. Ook wagen 9 zal dan vervangen worden.

Op 9 december zal de materieelinzet en de locomotiefwissel in Bad Bentheim afwijkend zijn, voornamelijk in de richting van Berlijn. Daarover binnenkort meer.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: vr 01 dec 2023, 21:47
door henrivanderweijden
Lijkt me niet zo moeilijk. De in Duitsland startende stammen zullen op 10 dec een Vectron moeten hebben dus er zullen op 9 dec al diverse stammen ri Berlin van een Vectron voorzien moeten zijn. Eventueel met een 1700 ervoor tot Bentheim misschien want de aankomende IC rijdt nog in de huidige samenstelling en heeft dus vanaf Bentheim een NS loc nodig.

Update:
Het gaat as zaterdag zo worden:
Alle inkomende Berlijners rijden planmatig met een 1700, bij de uitgaande heeft alleen de 141 een 1700.
Alle andere uitgaande treinen rijden met een 193 Asd-Berlin met tot Bentheim een 1700 achterop.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 09 dec 2023, 14:23
door RTBS
Ik zag er net eentje rijden, Vectron voorop en een 1700 achterop, mooi gezicht!. :)

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 09 dec 2023, 14:33
door Durashift
Wat is de reden hiervan? Ik bedoel: waarom kan er vanaf morgen wel met slechts een Vectron gereden worden en vandaag nog niet in NL? (toelating ofzo van de rijtuigen?)

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 09 dec 2023, 14:53
door MetroRET
1700 voor de terugrit naar Amsterdam
Vectron doorgaand naar Berlijn om daar morgen te starten.

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 09 dec 2023, 16:08
door reisthijs
Het levert wel een bijzondere tekst op bij de actuele vertrektijden:
"Treinstel 1761 rijdt niet verder dan Bad Bentheim"

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 09 dec 2023, 16:42
door RTBS
Voor de liefhebber heb ik net (rond 15.30 uur) een filmpje gemaakt van een ICB met Vectron + 1739:

https://www.youtube.com/watch?v=Qjsc8-XMEwU

Vlak ervoor de 1750 richting Amsterdam:

https://www.youtube.com/watch?v=3lKut7NBwPc

Als ik het goed zie de eerste met Bistro en de tweede met zonder ;)

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: za 09 dec 2023, 20:01
door RTBS
Net nog de mazzel gehad dat beide ICB's zo'n 20 minuten vertraagd binnenkwamen in Hengelo. De laatste rit naar Bad Bentheim van een 1700 en de voorlaatste richting Amsterdam. De 1746 heeft de eer om de laatste ICB-rit uit te voeren vanavond:

https://www.youtube.com/watch?v=pM_2NjW3q7E

Re: Intercity Berlijn

Geplaatst: zo 10 dec 2023, 03:59
door dennistd
Zijn de rijtuignummers nu ook ineens aangepast? Voorheen was het altijd 4 t/m 12, nu zie ik op bahn.expert ineens 24 t/m 32 als rijtuigen.