Pagina 4 van 8

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: vr 01 nov 2019, 06:54
door Nitein-Repart
Probebetrieb gibt Vorgeschmack auf künftigen Standard: Erste Neufahrzeuge rollen ab 4. November auf dem RE 8

DB Regio NRW geht Mitte Dezember mit moderner Flotte an den Start / Zwei Neufahrzeuge vom Typ Coradia Continental kommen zwischen Köln, Mönchengladbach und Kaldenkirchen zu Schulungszwecken zum Einsatz

Köln/Düsseldorf, 30. Oktober 2019. Ab Montag, den 4. November 2019 kommen auf der Regionalexpress-Linie 8 die ersten Neufahrzeuge vom Typ Coradia Continental (ET 1440) im Probebetrieb zum Fahrgasteinsatz. Insgesamt 16 dieser modernen Elektrotriebwagen lösen zum Fahrplanwechsel am 15. Dezember 2019 die derzeit auf der Linie zwischen Mönchengladbach, Köln und Koblenz verkehrenden Bestandsfahrzeuge ab. Bis dahin werden zunächst zwei ET 1440 zu Schulungszwecken auf einzelnen Fahrten des RE 8 im regulären Fahrgastbetrieb auf dem Abschnitt Köln – Mönchengladbach – Kaldenkirchen eingesetzt.

Bron: https://www.nvr.de/aktuelles-presse/pre ... 45464bc9a4

Vanaf maandag 4 november gaan de nieuwe Alstom Continental treinen in proefbedrijf rijden op de spitstreinen tussen Köln, Mönchengladbach en Kaldenkirchen. Vanaf december zou de Alstom Continental de BR425 aflossen op de RE8 tussen Mönchengladbach, Köln en Koblenz.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: vr 01 nov 2019, 10:29
door DDietzen
Vraagje tussendoor: waarom rijden die spitstreinen eigenlijk niet door naar Venlo?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: vr 01 nov 2019, 11:19
door Suus
Past niet in Venlo, want de trein zou daar dan om 5:57 vertrekken, en dan staat de Eurobahn op spoor 1a en de IC naar Schiphol op spoor 3, en dat zijn de enige twee perronsporen met omschakelbare bovenleiding.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: vr 01 nov 2019, 11:27
door reisthijs
Terwijl er in Kaldenkirchen een handig zijspoortje is waar de spitstrein niks in de weg staat.

Los daarvan zal het materieel geen toelating hebben tot Venlo.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: vr 01 nov 2019, 11:50
door Meltrain
Suus schreef: de IC naar Schiphol op spoor 3,
Nou ja, die zou eventueel toch nog kunnen verhuizen naar spoor 6?
Toelating is uiteraard wel een dingetje. ;)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: vr 01 nov 2019, 11:52
door Suus
Meltrain schreef:
Suus schreef: de IC naar Schiphol op spoor 3,
Nou ja, die zou eventueel toch nog kunnen verhuizen naar spoor 6?
Toelating is uiteraard wel een dingetje. ;)
Mogelijk wordt de trein ‘s ochtends vroeg versterkt of zelfs in Venlo opgestart?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: vr 01 nov 2019, 11:52
door Ardan
Als dat hetzelfde waardeloze materieel is als op de S8, dan laat het maar lekker wegblijven uit Nederland :Y

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: vr 01 nov 2019, 11:59
door Wubbo
Meltrain schreef:
Suus schreef: de IC naar Schiphol op spoor 3,
Nou ja, die zou eventueel toch nog kunnen verhuizen naar spoor 6?
Toelating is uiteraard wel een dingetje. ;)
3520 reed vandaag met 2 stellen, dat past niet op spoor 6.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: vr 01 nov 2019, 17:23
door Nitein-Repart
Ardan schreef:Als dat hetzelfde waardeloze materieel is als op de S8, dan laat het maar lekker wegblijven uit Nederland :Y
Qua comfort is de Continental redelijk vergelijkbaar met de BR425 die nu op de RE8 rijden. Dus de Continental is in mijn ogen geen verslechtering.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: vr 01 nov 2019, 17:30
door Suus
De 425 met verbeterde stoelen die nu ook op de RE8 rijden zijn sowieso beter dan de Coradia Continental. Dat vind ik claustrofobische treinen met waardeloze zittingen.

Afbeelding
Neem nu deze zittingen. Wie bedenkt dit? Mijn onderbenen vinden dit heel onprettig. Dan heb ik nog liever de planken die in de originele versie van de NordWestBahn zitten. En dan de ramen. Waarom zijn die ramen zo klein en de spijlen ertussen zo groot?

Nee, waardeloze treinen de Coradia Continental. Enige voordeel is dat na buitendienststelling je er gemakkelijk vanaf bent, want volgens Wikipedia zijn ze voor 90% recyclebaar, en dat is het beste wat je ermee kan doen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: vr 01 nov 2019, 18:19
door Nitein-Repart
De vervoerder bepaalt de inrichting van de treinen en de Continental wordt door verschillende vervoerders ingezet. Dus de ene Continental kan er heel anders uitzien dan de andere. Alleen de kleine ramen blijven bij iedere trein. Toegegeven ik heb maar hele kleine eindjes met de Continental gereisd (van W-Vohwinkel naar Gruiten en van Tharandt naar Dresden), maar ik vond ze niet verkeerd.

De Continental wordt wel een trein die ook op landschappelijk aantrekkelijke routes wordt ingezet. Nu al tussen Dresden en Hof en straks ook tussen Bonn-Beuel en Koblenz en tussen Freiburg en Villingen/Seebrugg.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: vr 01 nov 2019, 18:28
door Ardan
Nitein-Repart schreef: De Continental wordt wel een trein die ook op landschappelijk aantrekkelijke routes wordt ingezet.
Heb je ook veel aan met stoelen die nergens met de ramen zijn uitgelijnd of met die zwarte raamstijlen precies op ooghoogte -o-

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: vr 01 nov 2019, 22:38
door cassie127
Tussen München en Ulm hebben ze dan wel weer betere stoelen (nou ja beter... Vergelijkbaar met de FLIRT stoelen)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: vr 01 nov 2019, 22:47
door Suus
Nitein-Repart schreef:De vervoerder bepaalt de inrichting van de treinen en de Continental wordt door verschillende vervoerders ingezet.
Ik heb deze waardeloze stoelen nu al bij DB Regio en ENNO aangetroffen, dus tenzij iemand een vinkje aankruist voor betere stoelen krijg je deze brol ingebouwd.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: ma 04 nov 2019, 14:47
door marvinkok
S-Bahn RheinRuhr:
De rechtzaak van Keolis over het opzeggen van het contract en verlengen van het contract met DB Regio AG door de VRR voor de S1 en S4 loopt nog. De rechtbank heeft meer tijd nodig en heeft besloten dat tot 28 februari 2020 geen nieuwe contracten ingaan. DB Regio zal dus tot die tijd nog het vervoer verzorgen op deze lijnen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: ma 04 nov 2019, 18:59
door Nitein-Repart
Dan hebben de reizigers in ieder geval nog tot 28 februari 2020 zekerheid dat er vervoer wordt geboden. Bij een vervoerderswissel half december is het altijd afwachten of alles rijdt. Het komt geregeld voor dat vanaf half december er veel meer vertragingen en uitval zijn op een bepaalde lijn, doordat de nieuwe vervoerder nog opstartproblemen heeft.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: ma 04 nov 2019, 19:03
door Daniel
Want opstartproblemen komen niet voor als je in februari start? Een start half december heeft natuurlijk ook wel als voordeel dat je al vrij snel daarna de kerstvakantie hebt waarin je door minder benodigd materieel alvast wat dingen kunt oplossen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: ma 04 nov 2019, 21:20
door marvinkok
Het is maar de vraag of dit zoveel beter is. DB Regio NRW had aangegeven geen machinisten aan Keolis meer te kunnen/willen leveren per december. VRR trok het contract in, met een 2jarig noodcontract aan DB Regio NRW, welke vervolgens al aangaf geen machinisten te hebben omdat die al elders ingedeeld zijn.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: di 05 nov 2019, 00:15
door Suus
Begint wel een beetje een saga te worden dit. S1 en S4 ingetrokken concessie met rechtszaken zonder einde, S3 voorlopig bij DB Regio op verzoek nieuwe contractant en nu inkorting van de de S9 voor bijna een half jaar.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: di 05 nov 2019, 10:50
door Meltrain
Ehm, de problemen van de S9 had ik nog niet eerder gehoord. :?
Kun je die toelichten?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: di 05 nov 2019, 19:12
door Suus
De S9 rijdt tot 1 mei 2020 niet tussen Wuppertal-Vohwinkel en Wuppertal-Oberbarmen wegens tekort aan personeel. Ook de rit 1x/uur tussen Wuppertal-Oberbarmen en Hagen komt voorlopig te vervallen, tot die tijd rijdt de S8 zoals nu 2x/uur naar Hagen (zou 1x/uur worden).

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: wo 06 nov 2019, 18:23
door regenmaker
Verder nog wat problemen bij de NWB met de nieuwe RE44:
RP

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: wo 06 nov 2019, 19:18
door Nitein-Repart
Moers is ook wel één van de slechts bediende grote steden (boven de 100.000 inwoners) van Duitsland met enkel regionale dieseltreinen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: wo 06 nov 2019, 19:56
door Suus
Voor elektrische treinen naar Moers moet slechts de spoorlijn tussen Millingen en Xanten geëlektrificeerd te worden, de rest van de lijn is al volledig voorzien van een bovenleiding. Een bovenleiding zal ook veel goedkoper zijn dan de batterijtreinen die men bedacht heeft, helaas is het kopen van nieuwe treinen in Duitsland een stuk makkelijker dan een klein stukje waslijn trekken. Aan de andere kant zou de treindienst namelijk ingekort worden van Dorsten naar Bottrop Hbf zodat je aan die kant niet meer onder de draad vandaan komt.

Overigens ken ik nog wel meer zogenaamde Großstädte in Duitsland die een zeer matige treindienst hebben. Bergisch Gladbach heeft een S-Bahn tot de rand van de stad en misschien een paar meter verder. Chemnitz heeft al 15 jaar geen Fernverkehr. In Bremerhaven hopen ze ook al zeer lang op een terugkeer van het Fernverkehr. In Remscheid hebben ze nog nooit een elektrische trein gezien en de treindienst in Salzgitter mag gerust zeer versnipperd genoemd worden en waar er bovenleiding is, is dat voor kolen en ijzererts.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2020

Geplaatst: wo 06 nov 2019, 20:55
door regenmaker
Nitein-Repart schreef:Moers is ook wel één van de slechts bediende grote steden (boven de 100.000 inwoners) van Duitsland met enkel regionale dieseltreinen.
Moers heeft echter een uitstekende busverbinding met Duisburg. Zo zijn er de lijnen 911, 912, 914, 921, 929 en SB30 die allemaal tussen de twee plaatsen rijden. En uit ervaring kan ik zeggen dat deze bussen dan ook nog goed vol zitten.