Trambedrijven in de voormalige DDR

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Trambedrijven in de voormalige DDR

Bericht door henrivanderweijden »

Gisteren en vanmorgen was ik in Gotha en heb daar oa de Waldbahn gereden. Het is mij eerder in Halberstadt en Nordhausen ook al opgevallen maar ik vraag me af waar deze bedrijven van bestaan. Trams rijden (zeker in Gotha lijn 2 en 6) grotendeels leeg rond. In Gotha kost de exploitatie qua personeel ook nog een vermogen, lijn 2 rijdt 24 vd 40 minuten omloop, lijn 6 rijdt 14 van de 30 of 60 minuten omloop. Ook lijn 4 staat op eindpunt Bad Tabarz 24 minuten te niksen.
Halberstadt en Nordhausen rijden met moderne trams maar in Gotha is het merendeel Tatra en een paar Düwag 8-assers dus best oud spul.
Opheffen lijkt me niet aan de orde want bij de remise stonden ex-Basel trams dus het lijkt me dat die overgenomen zijn.
Maar de vraag: wie betaald de exploitatie kosten van deze bedrijven??
Laatst gewijzigd door henrivanderweijden op di 27 aug 2019, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Trambedrijven in de voormalige DDR

Bericht door OV-Hobbyist »

Meestal valt het stadsvervoer onder de gemeente(n)
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Trambedrijven in de voormalige DDR

Bericht door henrivanderweijden »

Dat snap ik. Maar gemeenten hebben toch ook geen bodemloze put waar ze geld vandaan toveren?
Laatst gewijzigd door henrivanderweijden op di 27 aug 2019, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trambedrijven in de voormalige DDR

Bericht door Suus »

De Oost-Duitse deelstaten hebben een groter budget voor OV dan de West-Duitse deelstaten. In de loop van de jaren gaat het gecorrigeerd worden. Na de val van de muur is volgens mij alleen het trambedrijf in Naumburg gesneuveld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1492
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Trambedrijven in de voormalige DDR

Bericht door JordiBrabant »

In de DDR was er veel meer aandacht voor OV in het bijzonder trams, want auto's was voor burgers moeilijk aan te komen, bussen werden duur geïmporteerden reden op relatief dure import diesel. Tatra trams waren goedkoper en reden op goedkope bruinkoolstroom. En nu is het nog steeds goedkoper om de wagens uit te rijden, dan opbreken en vervangen door bussen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trambedrijven in de voormalige DDR

Bericht door Nitein-Repart »

Valt me ook op dat in de voormalige DDR minder problematiek is met uitval van treinen door personeelsgebrek. Toen ik een paar weken geleden in Thüringen was lagen de perrons er ook keurig bij. In Erfurt, Leipzig en Gera rijden nu (redelijk) moderne trams, ondanks dat bijv. Gera een typische DDR-stad is met een sterke bevolkingskrimp.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trambedrijven in de voormalige DDR

Bericht door Suus »

Ook in Oost-Duitsland zijn er problemen met een tekort aan personeel, Abellio heeft op dat punt een slechte start gemaakt bij de start van DINSA.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Trambedrijven in de voormalige DDR

Bericht door Anne »

Suus schreef:Na de val van de muur is volgens mij alleen het trambedrijf in Naumburg gesneuveld.
Naumburg had een ringlijn.
Na de Wende is het tramverkeer een tijd stil gelegd maar later weer op een deel van het traject hervat.
tram Naumburg

Het is nog de vraag of de tram in Halberstadt blijft overleven.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Trambedrijven in de voormalige DDR

Bericht door henrivanderweijden »

In Gera rijden wel moderne trams, geen idee welk type, op lijn 1 en 3. De trams zijn drie-delig en bieden op lijn 1 in een kwartier dienst voldoende capaciteit. Op lijn 3, die om de 5 tot 7 minuten rijdt echter niet. De Tatra koppelstellen bieden hier meer capaciteit maar rijden slechts een deel vd diensten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten