Pagina 1 van 1
Trambedrijven in de voormalige DDR
Geplaatst: di 27 aug 2019, 12:50
door henrivanderweijden
Gisteren en vanmorgen was ik in Gotha en heb daar oa de Waldbahn gereden. Het is mij eerder in Halberstadt en Nordhausen ook al opgevallen maar ik vraag me af waar deze bedrijven van bestaan. Trams rijden (zeker in Gotha lijn 2 en 6) grotendeels leeg rond. In Gotha kost de exploitatie qua personeel ook nog een vermogen, lijn 2 rijdt 24 vd 40 minuten omloop, lijn 6 rijdt 14 van de 30 of 60 minuten omloop. Ook lijn 4 staat op eindpunt Bad Tabarz 24 minuten te niksen.
Halberstadt en Nordhausen rijden met moderne trams maar in Gotha is het merendeel Tatra en een paar Düwag 8-assers dus best oud spul.
Opheffen lijkt me niet aan de orde want bij de remise stonden ex-Basel trams dus het lijkt me dat die overgenomen zijn.
Maar de vraag: wie betaald de exploitatie kosten van deze bedrijven??
Re: Trambedrijven in de voormalige DDR
Geplaatst: di 27 aug 2019, 13:09
door OV-Hobbyist
Meestal valt het stadsvervoer onder de gemeente(n)
Re: Trambedrijven in de voormalige DDR
Geplaatst: di 27 aug 2019, 14:14
door henrivanderweijden
Dat snap ik. Maar gemeenten hebben toch ook geen bodemloze put waar ze geld vandaan toveren?
Re: Trambedrijven in de voormalige DDR
Geplaatst: di 27 aug 2019, 14:35
door Suus
De Oost-Duitse deelstaten hebben een groter budget voor OV dan de West-Duitse deelstaten. In de loop van de jaren gaat het gecorrigeerd worden. Na de val van de muur is volgens mij alleen het trambedrijf in Naumburg gesneuveld.
Re: Trambedrijven in de voormalige DDR
Geplaatst: di 27 aug 2019, 15:26
door JordiBrabant
In de DDR was er veel meer aandacht voor OV in het bijzonder trams, want auto's was voor burgers moeilijk aan te komen, bussen werden duur geïmporteerden reden op relatief dure import diesel. Tatra trams waren goedkoper en reden op goedkope bruinkoolstroom. En nu is het nog steeds goedkoper om de wagens uit te rijden, dan opbreken en vervangen door bussen.
Re: Trambedrijven in de voormalige DDR
Geplaatst: di 27 aug 2019, 18:44
door Nitein-Repart
Valt me ook op dat in de voormalige DDR minder problematiek is met uitval van treinen door personeelsgebrek. Toen ik een paar weken geleden in Thüringen was lagen de perrons er ook keurig bij. In Erfurt, Leipzig en Gera rijden nu (redelijk) moderne trams, ondanks dat bijv. Gera een typische DDR-stad is met een sterke bevolkingskrimp.
Re: Trambedrijven in de voormalige DDR
Geplaatst: di 27 aug 2019, 19:07
door Suus
Ook in Oost-Duitsland zijn er problemen met een tekort aan personeel, Abellio heeft op dat punt een slechte start gemaakt bij de start van DINSA.
Re: Trambedrijven in de voormalige DDR
Geplaatst: di 27 aug 2019, 21:53
door Anne
Suus schreef:Na de val van de muur is volgens mij alleen het trambedrijf in Naumburg gesneuveld.
Naumburg had een ringlijn.
Na de Wende is het tramverkeer een tijd stil gelegd maar later weer op een deel van het traject hervat.
tram Naumburg
Het is nog de vraag of de tram in Halberstadt blijft overleven.
Re: Trambedrijven in de voormalige DDR
Geplaatst: wo 28 aug 2019, 08:29
door henrivanderweijden
In Gera rijden wel moderne trams, geen idee welk type, op lijn 1 en 3. De trams zijn drie-delig en bieden op lijn 1 in een kwartier dienst voldoende capaciteit.
Op lijn 3, die om de 5 tot 7 minuten rijdt echter niet. De Tatra koppelstellen bieden hier meer capaciteit maar rijden slechts een deel vd diensten.