Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door MetroRET »

Ik weet niet precies hoe de overstand van de loc is in Wien.
jossevb
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door jossevb »

Volgens vagonweb.cz rijdt de NS Vectron op dinsdagavond, donderdagavond en zaterdagavond door naar Wenen.
Op maandag, woensdag en vrijdag vertrekt de Vectron uit Wenen. Overige dagen rijdt er een ÖBB Tauros

https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... 1&rok=2023
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

en-es schreef: ma 01 mei 2023, 10:01 Zojuist een claim gestuurd naar ÖBB. Benieuwd wat er uitkomt. Ik verwacht toch volledige terugbetaling.
Zo dat is snel. Net bericht gekregen dat de hele reissom vergoed wordt. Is toch weer 180 eurietjes! *O*
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Timon91 »

Keurig zeg, dat is dan wel snel gegaan! :D
Mijn Flickr account.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door sirvinniei »

Treinvervoerders mogen opentoegangsdiensten aanbieden zolang deze diensten het economisch evenwicht van een concessie niet in gevaar brengen. Treinvervoerders die opentoegangsdiensten willen gaan aanbieden moeten dit melden, waarna de ACM de melding publiceert. Belanghebbenden (concessiehouders en concessieverleners) kunnen de ACM binnen een maand na de melding vragen om te onderzoeken of het economisch evenwicht in gevaar komt, als zij hier voldoende aanwijzingen voor hebben.
Aangezien de aanvragen voor de internationale treinen 6 juni gedaan zijn, betekent dat dat er geen bezwaar is ingediend?
Ik heb geen onderschrift
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Wubbo »

Bij de aanvraag van Arriva voor Noord-Nederland heeft de ACM, voor zover ik het kan zien, ook niet gepubliceerd dat er een verzoek tot toetsing was ingediend. Wel het resultaat van die toets, maar daar gaat natuurlijk tijd overheen.
PHS

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Gebruikersnaam »

Ook de GreenCityTrip (of hoe die tegenwoordig ook mag heten) reed via Hengelo-Zutphen, net zoals vorige week maandag.

De European Sleeper gaat vanavond via dezelfde weg weer terug overigens.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Tom024 »

European Sleeper die vier dagen voor vertrek mailt dat het slaaprijtuig niet kan rijden en je daardoor naar een couchette wordt omgeboekt. Weliswaar 50 euro retour, maar dan nog. -0-
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Ach, is die weer kapot?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door DPDelft »

Tom024 schreef: wo 25 okt 2023, 16:33 European Sleeper die vier dagen voor vertrek mailt dat het slaaprijtuig niet kan rijden en je daardoor naar een couchette wordt omgeboekt. Weliswaar 50 euro retour, maar dan nog. -0-
Dat is zuur :(
Mdk
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Mdk »

Zuur, met de materieelkrapte bij slaapmaterieel hebben ze natuurlijk ook nauwelijks tot geen reserve, dus er hoeft maar iéts kapot te gaan aan die oude barrels en je moet het rijtuig meteen zonder vervanging uit de dienst halen.

In watvoor mate zijn de nieuwe Nightjets van ÖBB eigenlijk bedoeld ter vervanging van het bestaande materieel, en in watvoor mate ter uitbereiding van de capaciteit? Of anders gesteld, wordt er met de ingebruikname van nieuwe Nightjets enig oud materieel vrijgespeeld wat de markt op kan op nieuwe verbindingen of bij andere vervoerders?
Bij twijfel altijd klagen
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Bij Nightjet rijdt ook veel stokoud materiaal. Dus zal vooral vervanging zijn.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door ICE11 »

Mdk schreef: wo 25 okt 2023, 21:01 Of anders gesteld, wordt er met de ingebruikname van nieuwe Nightjets enig oud materieel vrijgespeeld wat de markt op kan op nieuwe verbindingen of bij andere vervoerders?
Ja. De losse rijtuigen welke door de ingebruikname van de nieuwe treinstammen tussen Wien/Innsbruck en Hamburg vanaf december vrij komen zijn nodig om de nieuwe lijn Berlin-Paris/Brussel te kunnen bedienen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Z2N »

De rijtuigen van de NJ naar Zürich zijn dan weer gerenoveerd in de afgelopen maanden, waardoor uitval nu minder voor zou moeten komen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Tom024 »

Volgens mij worden de vrijkomende rijtuigen inderdaad gebruikt om bijvoorbeeld vaker naar Parijs te kunnen rijden, verkopen lijkt me niet aan de orde.

Wat betreft European Sleeper: gisteravond gemaild dat ik wilde annuleren, dezelfde avond al reactie. :pos: Sparpreis geboekt via DB waardoor ik nu zondagavond thuis hoop te komen ipv maandagochtend.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Best wel bedenkelijk om een product te verkopen die niet deugt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door trolly »

Nou ben ik toch erg benieuwd wat je daar mee bedoelt.

Heb je het over het treinkaartje? Het is niet fijn dat de reis niet zo verloopt als geplanned, maar dat zal geen kwade opzet zijn. Dat er met oud materieel gereden wordt impliceert niet automatisch dat de boel defect moet gaan. Gevalletje overmacht dus, en er wordt een alternatief aangeboden.

Of heb je het over een eventuele verkoop van de rijtuigen? Dan zal de koper ongetwijfeld op de hoogte zijn van de gebreken, zodat hij ze kan herstellen. Er rust in ieder geval een onderzoeksplicht op de koper, en het komt uiteraard meer voor dat tweedehands goederen die niet in een optimale conditie zijn verkocht worden. Bijvoorbeeld om te worden gesloopt. Daar lijkt mij niks vreemds aan.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Nitein-Repart »

Ik had gisteren op YouTube beelden gezien van de nieuwe NightJet tussen Wien/Innsbruck en Hamburg en vooral de mini-cabins lijken mij wel wat. Weet iemand wanneer de nieuwe NightJet gaat rijden tussen Amsterdam en Wien/Innsbruck? Zou wel eens de mini-cabins willen uitproberen namelijk. De mini-cabins zijn in tegenstelling tot de slaapcoupés goedkoper dan de ICE+hotelovernachting in Wien voor een stedentrip naar Budapest.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door MetroRET »

Succes met de goudpot vinden, sinds de nieuwe dienstregeling zijn de prijzen van de NightJet ook variabel gemaakt, prijs afhankelijk van behoefte/aanbod.

Met prijzen die tot boven de €1000,- uit schieten. :shock:
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Nitein-Repart »

Voor € 1.000 kun je ook met de ICE naar Wien en overnachten in het Hilton Hotel in Wien. :')
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Reiziger Delft »

MetroRET schreef: di 12 dec 2023, 08:34 Succes met de goudpot vinden, sinds de nieuwe dienstregeling zijn de prijzen van de NightJet ook variabel gemaakt, prijs afhankelijk van behoefte/aanbod.

Met prijzen die tot boven de €1000,- uit schieten. :shock:
Voor een Single coupé klopt dat, maar niet voor zo'n mini-cabin.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Jultar »

Zo'n nieuwe reguliere single coupé wordt dan opeens toch een interessant alternatief, zeker nu die ook een eigen douche en toilet hebben. Met een vroegboekticket ben je dan 199 euro kwijt (hoewel 259 voor een deluxecoupé voor mij persoonlijk ook nog acceptabel is). Met meer dan dat prijzen ze zichzelf inderdaad behoorlijk de markt uit helaas, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het betalen, al zijn het maar zakenmensen die van het bedrijf 'groen' moeten zijn en het volledige bedrag door de baas betaald wordt.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Nitein-Repart »

€ 199 voor een Single Coupé is vaak wel iets duurder dan een ICE naar Wien en een overnachting in een betaalbaar Weens hotel.

Daarom vind ik de Mini-Cabins zo interessant. Voor € 150 is het heel lastig om een enkele reis ICE naar Wien te boeken en daarbij ook nog te overnachten in een Weens hotel. Dan is een Mini-Cabin voor een trip naar Budapest goedkoper dan een ICE+hotel in Wien. Een Single Coupé is dan weer duurder.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door umbusko »

Je kunt ook op tijd opstaan en een doorgaand kaartje kopen: de laatste trein naar Budapest verlaat Wien Hbf pas om 21:40 in de nieuwe dienstregeling. Mocht dat nou faliekant in de soep lopen, dan betaalt de ÖBB je overnachting in Wien. ;)
Jultar schreef: di 12 dec 2023, 10:49 […] er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het betalen, al zijn het maar zakenmensen die van het bedrijf 'groen' moeten zijn en het volledige bedrag door de baas betaald wordt.
Ik vraag me echt af welk bedrijf zonder blikken of blozen zo’n bedrag betaalt, no questions asked. Al zullen dergelijke bedrijven vast bestaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten