Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Als ik de informatie op sbb.ch moet geloven dan vertrekt de Nightjet vanuit Zurich met zes rijtuigen en komen in Basel er zeven bij.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Daniel »

Klopt, ook te zien in dit Twitterdraadje. (Al heb ik niet geteld hoeveel rijtuigen er in de filmpjes langskomen)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Tom024 »

Ik kwam een Twitter-draadje tegen met de dienstregeling van European Sleeper.

Opnieuw een internationale nachttrein die in Roosendaal stopt. *O*
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door umbusko »

Vanaf wanneer gaat die ook alweer rijden?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Daniel »

Komende zomer als ik me niet vergis.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Meltrain »

Waarom stopt die trein alleen richting Praag/Praha in Den Haag HS? Ik kan me niet voorstellen dat hij op de terugweg via de HSL gaat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door PHS »

Geen idee, maar ik ben wel benieuwd naar het pad tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal op de terugweg: de trein zou 1:01 uur doen met een route over de klassieke spoorlijnen. Dat lukt de NS tegenwoordig niet meer.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door waldo79 »

^^ In de dagrand zou het moeten lukken.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Zijn er echt geen stops tussen Amsterdam en Bad Bentheim?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Suus »

Nee, er zijn geen stops tussen Amsterdam en Bad Bentheim, schijnt in de regio Hengelo ergens een treinvrije periode voor in de weg te zitten.

De trein richting Brussel is wel interessant ingelegd, om 6:26 vertrekt nu op Asd de 4823, een route via Shl ligt ook niet voor de hand vanwege het vertrek om 6:25 van de 1012. Ik ga er toch maar van uit dat via Haarlem wordt gereden, en dan wordt aannemelijk de 2425 ingehaald op Ledn en de 5025 vliegend nabij Gvmw/Rsw, er is op dat tijdstip geen 3212 waardoor het net lijkt te passen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Lekker dan als je ergens tussen Amsterdam en Bad Bentheim woont. Goed geregeld weer!
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door MdJ »

Suus schreef: di 21 dec 2021, 20:58 Nee, er zijn geen stops tussen Amsterdam en Bad Bentheim, schijnt in de regio Hengelo ergens een treinvrije periode voor in de weg te zitten.
Dat is hem niet. Er is slechts 1 nacht van de 3 ritten per week die nog in de buurt zou komen (zondag op maandag, voor de trein die op zondag vanuit Praag rijdt), de andere nachten is er een doorgaande route Almelo-Oldenzaal (Enkelsporig) beschikbaar.
Laatst gewijzigd door MdJ op di 21 dec 2021, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Z2N »

en-es schreef: di 21 dec 2021, 21:09 Lekker dan als je ergens tussen Amsterdam en Bad Bentheim woont. Goed geregeld weer!
Het is wel beter voor de nachtrust aan boord: je zal maar in Brussel instappen en gelijk willen slapen, om in Hengelo nog gewekt te worden door een kamergenoot.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door tjoektjoek »

Suus schreef: di 21 dec 2021, 20:58 Nee, er zijn geen stops tussen Amsterdam en Bad Bentheim, schijnt in de regio Hengelo ergens een treinvrije periode voor in de weg te zitten.

De trein richting Brussel is wel interessant ingelegd, om 6:26 vertrekt nu op Asd de 4823, een route via Shl ligt ook niet voor de hand vanwege het vertrek om 6:25 van de 1012. Ik ga er toch maar van uit dat via Haarlem wordt gereden, en dan wordt aannemelijk de 2425 ingehaald op Ledn en de 5025 vliegend nabij Gvmw/Rsw, er is op dat tijdstip geen 3212 waardoor het net lijkt te passen.
In deze overbelastverklaring kun je lezen dat de trein via Haarlem gaat: https://www.prorail.nl/siteassets/homep ... ntheim.pdf
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door DDietzen »

Z2N schreef: di 21 dec 2021, 21:17
en-es schreef: di 21 dec 2021, 21:09 Lekker dan als je ergens tussen Amsterdam en Bad Bentheim woont. Goed geregeld weer!
Het is wel beter voor de nachtrust aan boord: je zal maar in Brussel instappen en gelijk willen slapen, om in Hengelo nog gewekt te worden door een kamergenoot.
Dat lijkt me meer een zaak voor de vervoerder om de coupé's zodanig in te delen dat de in- en uitstaptijden van alle passagiers in een coupé niet al te veel uiteen lopen. Dus bijvoorbeeld 4 'categorieën' coupé's:
  • België (incl Roosendaal) - Duitsland
  • België (incl Roosendaal) - Tsjechië
  • Nederland (excl Roosendaal) - Duitsland
  • Nederland (excl Roosendaal) - Tsjechië
Waarbij je ook niet al te veel onderscheid moet willen maken tussen de in- en uitstappunten. Deels omdat dat logistiek lastig wordt met het vullen van iedere coupé en het voldoen aan ieders wensen qua bedpositie en coupépartners en coupésoort en zulks, maar deels ook omdat het voor een flinke opstopping in gangpad en coupé zorgt als alle 6 coupébewoners zich tegelijk willen installeren.

Overigens betwijfel ik dat gelijk slapen in Brussel überhaupt gefaciliteerd zou worden, dat is immers wel erg vroeg en meestal gaat in nachttreinen de rust pas rond 22 uur in.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door umbusko »

Dat hoort ook wel een beetje bij nachttreinen toch? In de nightjet Wien-Düsseldorf verlieten mijn coupégenoten de trein ook 's ochtends om 5 uur op Frankfurt (Main) Süd, tsja. Voor wie dat vervelend vindt is er altijd nog de optie om een privécoupé te boeken, en inderdaad, als de provodnik oplet kan hij wellicht ter plekke wat plaatsen omwisselen aan de hand van wie nog verwacht wordt. Daar hoef je niet eens het boekingssysteem voor om te gooien.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Ardan »

Ik las in het eerder genoemde twitterdraadje dat ES voor dienstregeling 2023 wel een stop/stops in Oost-Nederland in gedachten heeft maar dat nu niet ging lukken. Ik zou het wel fijn vinden; in Amsterdam opstappen is eerst een heel eind de verkeerde kant om veel later alsnog langs mijn huis te rijden, in Bad Bentheim opstappen is eerst nog een eind met de auto op slaperige tijden en dan een wel heel korte nacht slapen tot Berlijn, of andersom. Enthousiast over deze nachttrein ben ik wel, zou hem wel eens willen gebruiken. Net als die naar Wenen, maar dat wordt-hem voorlopig toch niet :')
Ik doe ook maar wat
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Jay20 »

umbusko schreef: di 21 dec 2021, 21:55 Dat hoort ook wel een beetje bij nachttreinen toch? In de nightjet Wien-Düsseldorf verlieten mijn coupégenoten de trein ook 's ochtends om 5 uur op Frankfurt (Main) Süd, tsja. Voor wie dat vervelend vindt is er altijd nog de optie om een privécoupé te boeken, en inderdaad, als de provodnik oplet kan hij wellicht ter plekke wat plaatsen omwisselen aan de hand van wie nog verwacht wordt. Daar hoef je niet eens het boekingssysteem voor om te gooien.
Met de CNL had je dat ook dat om 01:00 s´nachts mensen opstapten in Bielefeld en om 05:00 mensen uitstapte in Berlin op weg naar Praha. Dat hoort er wel bij ja.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door dnmw2705 »

Mede forumgebruiker(?) Bram Kromwijk heeft afgelopen zondag tot Keulen gereisd met de Nightjet naar Zürich en hier een vlog over gemaakt. Los van een eventuele mening over Bram of vlogs... Ik vind het dat er nog best veel volk in de trein zit en op Utcs opstapt
Spoiler: show
https://www.youtube.com/watch?v=VhvXJeH ... rtKromwijk
Ik hoop dat OBB en SSB het beoogde netwerk kunnen opzetten samen met overheden en spoorwegen. Omdat ik frequent in Noord-Italië ben, zou ik een verbinding Amsterdam - Basel - Milaan toch graag zien zoals onderstaande schema.
Spoiler: show
Afbeelding
Bij aankomst in Basel is de overstap nu nog dusdanig langzaam, dat het nog niet geheel rendabel is qua tijd om via de trein naar Noord-Italië te reizen.

Gisteren beide Nightjets vastgelegd op Driebergen-Zeist waarbij het verschil tussen de 100km/h en 140km/h goed zichtbaar is.
Nightjet naar Wenen/Innsbruck - 140km/h
Spoiler: show
https://youtu.be/0s_EpA-e6pw
Nightjet naar Zürich - 100km/h
Spoiler: show
https://youtu.be/5gH2J9stcDg
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door waldo79 »

Op dat hele stuk naar Zwitserland gaat die 100 km/h niet uitmaken. Bovendien gaat die trein in de nacht ook nog ergens lang naar de kant om niet om 4.30 uur in Basel te arriveren.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Chrysa »

Hij komt om 6:20 aan in Basel hoor.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Z2N »

Trein 402/403 rijdt via Frankfurt Hbf, daar gaat ook de NS-loc erbij/eraf.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door gpvos »

Chrysa, dat ontkent waldo79 ook helemaal niet, die suggereert alleen dat de trein ergens ca. 1.50 uur stil staat. Dat klopt niet precies, maar in grote lijnen zit er wel wat in: de omweg met keren (23 min.) in Frankfurt kost ongeveer 1.10 uur, en verder rijdt ie nogal langzaam (en heeft een extra stop in OffenbachOffenburg). Als de NJ 403 vanaf Keulen dezelfde route en tijden als de EC 9 zou rijden (die het stuk tussen Mainz en Mannheim afsteekt), zou-ie om 4.36 in Basel SBB aankomen.

Edit: correctie Offenburg
Laatst gewijzigd door gpvos op vr 07 jan 2022, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Chrysa »

Oh er stond eerst 6:40 in Waldo's post, of ik word gek. _O-
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door henrivanderweijden »

gpvos schreef: do 06 jan 2022, 23:24 Chrysa, dat ontkent waldo79 ook helemaal niet, die suggereert alleen dat de trein ergens ca. 1.50 uur stil staat. Dat klopt niet precies, maar in grote lijnen zit er wel wat in: de omweg met keren (23 min.) in Frankfurt kost ongeveer 1.10 uur, en verder rijdt ie nogal langzaam (en heeft een extra stop in Offenbach). Als de NJ 403 vanaf Keulen dezelfde route en tijden als de EC 9 zou rijden (die het stuk tussen Mainz en Mannheim afsteekt), zou-ie om 4.36 in Basel SBB aankomen.
Extra stop in Offenbach? Dan rijdt ie wel een hele rare route. Ik kan echter die stop in de DB-app niet terug vinden . Rijtijd Frankfurt (M) hbf - Mannheim hbf is 46 minuten, zie niet in hoe die trein dan via Offenbach kan rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten