Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Durashift »

marvinkok schreef: wo 14 apr 2021, 17:41 Bad Bentheim zal sowieso gestopt moeten worden... Is vanuit Twente ook goed te doen
.. met die gedachte zal Hengelo wel overgeslagen zijn, lijkt mij. Kost toch allemaal tijd, stoppen.

Deventer is een goed compromis voor oost NL, lijkt mij.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Ardan »

Kom maar op hoor :trein:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door trolly »

Durashift schreef: wo 14 apr 2021, 21:12
marvinkok schreef: wo 14 apr 2021, 17:41 Bad Bentheim zal sowieso gestopt moeten worden... Is vanuit Twente ook goed te doen
.. met die gedachte zal Hengelo wel overgeslagen zijn, lijkt mij. Kost toch allemaal tijd, stoppen.

Deventer is een goed compromis voor oost NL, lijkt mij.
Voor een slaaptrein zijn een paar minuten meer natuurlijk niet heel boeiend, zolang het in de dienstregeling past. Is een stop in Bentheim met een meersysteemloc trouwens noodzakelijk?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Suus »

Met de huidige beveiliging in Bad Bentheim is een stop van enkele minuten noodzakelijk voor alle treinen, ook zonder locwissel.
Klaasje schreef: wo 14 apr 2021, 18:47 Daarvoor kan je per bestemming groeperen in de trein natuurlijk.
Kan, maar ik denk dat een commerciële onderneming daar niet al te veel zin in heeft, die gaat voor optimale vulling en moeilijkdoenerij met coupé's die vanaf Deventer zijn vrijgegeven past daar niet in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door marvinkok »

trolly schreef: do 15 apr 2021, 06:27
Durashift schreef: wo 14 apr 2021, 21:12
marvinkok schreef: wo 14 apr 2021, 17:41 Bad Bentheim zal sowieso gestopt moeten worden... Is vanuit Twente ook goed te doen
.. met die gedachte zal Hengelo wel overgeslagen zijn, lijkt mij. Kost toch allemaal tijd, stoppen.

Deventer is een goed compromis voor oost NL, lijkt mij.
Voor een slaaptrein zijn een paar minuten meer natuurlijk niet heel boeiend, zolang het in de dienstregeling past. Is een stop in Bentheim met een meersysteemloc trouwens noodzakelijk?
Ja. Er kan geen doorgaande rijweg ingesteld worden van NL naar Dld of andersom. Een Vectron heeft bijvoorbeeld al snel 2 minuten nodig tijdens het omschakelen. De Flirt waar ik mee rij redt het makkelijk binnen een minuut. Daarnaast ben je ook een beetje afhankelijk van de treindienstleider en het scheelt ook nogal of je op Hp1 (130/140 km/h) of Hp2 (40 km/h) binnenkomt, waarbij die laatste erg vaak voorkomt vanuit NL ivm de geparkeerde loc van NSI voor de ICB. In de dienstregeling plan je dus al zeker een stop van een minuut of 5 in.
Het is me met de juiste treindienstleider gelukt om tussen aankomst en vertrek nog geen minuut te hebben zitten :Y
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Ardan »

Wat is er dan anders in Emmerich dat je daar wél op volle snelheid doorheen kunt stampen?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door ArrivaBas »

Emmerich heeft volgens mij geen omschakelbare bovenleiding, waar Bad Bentheim en Venlo dat wel hebben vanwege de overgang tussen gelijkstroom en wisselstroom. Bij Emmerich is er aan beide kanten van de grens wisselstroom (15kV in DE, 25kV in NL) en wordt net als bij de Stadtbahn van Karlsruhe rijdend omgeschakeld tussen alle spanningssystemen..
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door DingeZ »

Het heeft niets met gelijk- en wisselstroom te maken, een spanningswissel is een spanningswissel. Bij Emmerich hangt geen omschakelbare bovenleiding meer, in plaats daarvan zit ergens tussen Babberich en Elten een spanningssluis op de vrije baan. Daar moet dus altijd op snelheid doorheen gereden worden, terwijl bij een omschakelbare bovenleiding altijd gestopt moet worden.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1481
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door JordiBrabant »

Dat klopt, het is de inrichting van de beveiliging, zodat er een doorgaande rijweg ingesteld kan worden in Emmerich.
In Bentheim zijn voor zover ik weet de mogelijke rijwegen afhankelijk van de geselecteerde bovenleidingsspanning boven het spoor. Wat de treindienstleider (Fdl) versimpeld moet doen: Trein komt vanuit Oldenzaal-> Fdl zet bovenleidingsspanning op spoor 1 op 1500V-> Fdl zet wissels goed om vanuit Odz op spoor 1 terecht te komen-> Fdl kan nu het inreisein op groen zetten-> trein rijdt Bentheim binnen maar moet stoppen voor sein aan einde perron-> Fdl zet spanning om naar 15000V-> Fdl zet wissels goed om naar Rheine te kunnen gaan-> Fdl kan nu pas het uitreisein op groen zetten en trein kan vertrekken richting Rheine.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door marvinkok »

Correct.
Enige belangrijke tussenstap is dat de machinist wel even de stroomafnemer neer laat tijdens het proces en vervolgens wel de goede weer omhoog doet :Y
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door reisthijs »

DingeZ schreef: do 15 apr 2021, 09:22Bij Emmerich hangt geen omschakelbare bovenleiding meer, in plaats daarvan zit ergens tussen Babberich en Elten een spanningssluis op de vrije baan. Daar moet dus altijd op snelheid doorheen gereden worden, terwijl bij een omschakelbare bovenleiding altijd gestopt moet worden.
Ook toen Emmerich nog wel omschakelbare bovenleiding had, hoefde de ICE er niet te stoppen, daar was de inrichting van de beveiliging voor aangepast.
Het lijkt me voor de hand liggen dat het in Bad Bentheim ook wel een keer aangepast gaat worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Klaasje »

In Emmerich was een "dieselmodus" aanwezig die de prik in het station erafhaalde. Daarmee kon je veilig doorrijden en kon de ICE3 rijdend omschakelen. Bentheim kent dat niet. Het lijkt mij ook niet heel waarschijnlijk dat Bentheim dat ooit krijgt, de infra van een spanningssluis is veel goedkoper en veiliger dan van een omschakelbaar station en tegenwoordig kunnen de meeste treinen op internationale routes zelf schakelen.

en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

De nieuwe nachttrein naar Praag krijgt mogelijk doorgaande rijtuigen naar Warschau
http://treinreiziger.nl/gaat-european-s ... -warschau/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door ICE11 »

marvinkok schreef: do 15 apr 2021, 10:32 Correct.
Enige belangrijke tussenstap is dat de machinist wel even de stroomafnemer neer laat tijdens het proces en vervolgens wel de goede weer omhoog doet :Y
In Aachen Hbf., waar de sporen 6-9 voor 15kV en 3kV geschikt zijn moet de machinist overigens nog een extra sleutel in een kastje op het perron omdraaien voordat de spanning vanuit de treindienstleiding omgeschakeld wordt. Sinds enkele jaren is men van plan om de spanningssluis op de vrije baan ter hoogte van Hergenrath te verplaatsen zodat de helling naar Aachen-Süd met 15kV bereden kan worden maar zolang er geen oplossing voor de regionale treinen tussen Aachen en Belgie is komt dat sowieso niet.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

De nachttreinen gaan dus ook in Bad Bentheim stoppen en hoe! richting Praag staat de trein bijna 2 uur stil en richting Brussel ruim 40 minuten :shock:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Vinny »

Schitterend! Dan heb je toch even tijd over voor een prachtwandeling in het altijd enerverende Bad Bentheim. En als er maar genoeg Chrysa's overblijven verschijnt er vast wel een snelvoedselconsumeergelegenheid *O*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door tjoektjoek »

ICE11 schreef: di 11 mei 2021, 19:22
marvinkok schreef: do 15 apr 2021, 10:32 Correct.
Enige belangrijke tussenstap is dat de machinist wel even de stroomafnemer neer laat tijdens het proces en vervolgens wel de goede weer omhoog doet :Y
In Aachen Hbf., waar de sporen 6-9 voor 15kV en 3kV geschikt zijn moet de machinist overigens nog een extra sleutel in een kastje op het perron omdraaien voordat de spanning vanuit de treindienstleiding omgeschakeld wordt. Sinds enkele jaren is men van plan om de spanningssluis op de vrije baan ter hoogte van Hergenrath te verplaatsen zodat de helling naar Aachen-Süd met 15kV bereden kan worden maar zolang er geen oplossing voor de regionale treinen tussen Aachen en Belgie is komt dat sowieso niet.
Kan Arriva niet nog een paar extra FLIRTS aanschaffen voor het traject Aachen - Verviers Central - Luik/Spa?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Z2N »

Zeker, maar dit traject is van de NMBS, dus waarom zouden ze?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Vinny »

Sluit aan op de ambitie van Luik om een RER-net rondom de stad te exploiteren met hogere basisfrequenties. Denk niet dat ze in Wallonië al toe zijn aan private vervoerders. Beetje een scheldwoord voor de rode lui die daar de dienst uit maken ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Globetrotter »

25 mei zal de eerste dag worden dat de Nightjet naar Wenen officieel gaat rijden:
https://www.treinenweb.nl/nieuws/8970/n ... erdam.html
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door RTBS »

Durashift schreef: wo 14 apr 2021, 21:12
marvinkok schreef: wo 14 apr 2021, 17:41 Bad Bentheim zal sowieso gestopt moeten worden... Is vanuit Twente ook goed te doen
.. met die gedachte zal Hengelo wel overgeslagen zijn, lijkt mij. Kost toch allemaal tijd, stoppen.

Deventer is een goed compromis voor oost NL, lijkt mij.
Zover ik weet is het nog altijd een verplichting om in zowel Hengelo als Bad Bentheim (of Rheine) te stoppen omdat anders de Douane/KMAR en Polizei teveel tijd kwijt zijn tijdens controles in de trein. Hengelo zal echt niet overgeslagen worden, net als steden als Osnabruck en Amersfoort. Het lijstje is denk ik puur een indicatie hoe die treinen ongeveer moeten gaan rijden.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Commercieel gezien is het overslaan van deze steden niet erg slim. Zijn toch stations waar mensen in/uitstappen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door reisthijs »

Het lijkt verstandig nu niet te veel tussenstops te beloven, dat voorkomt teleurstelling als het toch niet past. Het moet maar net in de dienstregeling passen natuurlijk, en dan moet er nog plek zijn langs een perron. Polizei kan ook in/uitstappen bij een stop die niet voor reizigers is.

Commercieel gezien wil je elke stop in beide richtingen aanbieden (voor mensen die retourreizen boeken), liefst ook op een acceptabel tijdstip. Bedenk dat stoppen voor reizigers ook geld kost. Stops in het holst van de nacht lijken me voor weinig reizigers aantrekkelijk.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Z2N »

25 mei 2021, de dag dat de internationale nachttrein terugkeerde naar Nederland! *O*

Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Plutona »

Leuke foto!
Kan er stiekem wel om gniffelen dat 'ie de eerste dag meteen met een omleiding moet arriveren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten