Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Suus »

Ik heb zojuist voor half maart een enkeltje Rotterdam - Wenen met de ICE voor € 59,90 en een viersterrenhotel in Wenen voor € 74,70 per nacht gevonden en ik ben vier minuten bezig geweest. Wat win ik?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Jultar »

umbusko schreef: di 12 dec 2023, 11:16 [..]
Ik vraag me echt af welk bedrijf zonder blikken of blozen zo’n bedrag betaalt, no questions asked. Al zullen dergelijke bedrijven vast bestaan.
Zolang bedrijven zonder problemen ook duizenden tot tienduizenden euro's aftikken voor business class-vliegtickets, denk ik niet dat er moeilijk over gedaan wordt. Meestal hangt het af van je salarisschaal of je 1e of 2e klas mag boeken (lees: economy of business voor vliegtuigen). Ik schat in dat hier ook wel zoiets zal gebeuren.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef: di 12 dec 2023, 11:20 Ik heb zojuist voor half maart een enkeltje Rotterdam - Wenen met de ICE voor € 59,90 en een viersterrenhotel in Wenen voor € 74,70 per nacht gevonden en ik ben vier minuten bezig geweest. Wat win ik?
De meeste mensen gaan niet medio maart op stedentrip naar Centraal-Europa vanwege de wintertijd en nog het redelijk koude weer. Daarom zijn treinen en hotels medio maart een stuk goedkoper als in de periode medio april tot medio oktober.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door waldo79 »

Wat voor discussie probeer je nu te voeren? Stedentrips hangen bij mij niet af van lenteweer. Zolang het niet de hele dag regent, ga ik op stap.

Zo heb ik begin januari een midweek München geboekt in combinatie met een Sparpreis 1e klas. Alleszins betaalbaar, iets meer dan €500 voor 5 dagen in een degelijk 3*** hotel.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Z2N »

Ik heb van februari tot juli alleen de weekenden en feestdagen vrij, en dus ga ik in januari op reis. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door waldo79 »

Gelijk heb je _O_
PHS

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
DovaModaal
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door DovaModaal »

PHS schreef: di 12 dec 2023, 21:53 Het meest bizarre aan de nieuwe tarieven is misschien nog wel dat de Nederlandse overheid het traject Amsterdam - grens subsidieert omdat de nachttrein verlieslatend zou zijn. Verlieslatend, met 800 euro enkele reis voor twee personen (bron) :')
Van die subsidie was toch al aangekondigd dat die eenmalig was?
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Jultar »

De subsidie was voor drie jaar (tot eind dit jaar) en alleen voor de NJ naar Wenen op het moment dat die met verlies gereden zou worden, als ik het mij goed herinner. Bij zwarte cijfers zou er dus geen subsidie zijn. De NJ naar Zürich heeft nooit subsidie gehad.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door umbusko »

Ik vind ook verbindingen waarbij het Standardticket Flex goedkoper is dan de Sparschiene Non-Flex... Hopelijk komt men snel op deze onzin terug.
DovaModaal
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door DovaModaal »

MetroRET schreef: di 12 dec 2023, 08:34 Succes met de goudpot vinden, sinds de nieuwe dienstregeling zijn de prijzen van de NightJet ook variabel gemaakt, prijs afhankelijk van behoefte/aanbod.
Met prijzen die tot boven de €1000,- uit schieten. :shock:
umbusko schreef: wo 13 dec 2023, 17:46 Hopelijk komt men snel op deze onzin terug.
De hoge prijzen schijnen een onbedoeld kortetermijneffect te zijn van het nieuwe algoritme dat op hol sloeg :)
Kunnen we dus beter inschatten binnen enkel weken.
https://www.railforums.co.uk/threads/ni ... st-6540669
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Een duur en slecht product prijst zich vanzelf wel uit de markt.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door MaartenD »

Zoals ik het daar lees betekent dat dat die hoge prijzen geen fout zijn, er was alleen veel vraag. Dus als er veel vraag is, zal de prijs nog altijd hoog zijn.
Als ze bijvoorbeeld in vakantieperiodes veel interesse zien dan kunnen we deze prijzen gewoon weer terug zien komen. De tijd zal het leren.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Op treinreiziger.nl gaat men ook verder in op deze materie.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door gpvos »

Dus als je alleen de prijs opzoekt, maar geen kaartje koopt, gaat de prijs toch omhoog? Ik weet niet of dat nou zo gewenst is.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Volgens mij is het hoe meer er verkocht wordt hoe hoger de prijs.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door gpvos »

Dat zou je hopen, maar zowel het Oostenrijkse citaat op het Britse railforum ("prices shown in the system shot up at short notice due to a large number of price queries") als de Xweet in het artikel van Van Kuijeren ("Ik had de prijs per ongeluk opgedreven, waardoor systeem kennelijk dacht dat er heel veel mensen wilde boeken") suggereren het tegendeel.
Laatst gewijzigd door gpvos op za 16 dec 2023, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Z2N »

Ook zoektochten naar treintickets kunnen een algoritme beïnvloeden, alle zoektochten in boekingssystemen worden immers gemeten om vraag af te lezen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Okee, dan weet ik voldoende.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door sirvinniei »

en-es schreef: vr 15 dec 2023, 18:21 Een duur en slecht product prijst zich vanzelf wel uit de markt.
Maar het is wel zonde als we dat dure en slechte product subsidieren.
Ik heb geen onderschrift
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

In Nederland t/m 2024 toch? Daarna maar ermee stoppen.
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Mdk »

Nitein-Repart schreef: di 12 dec 2023, 08:24 Weet iemand wanneer de nieuwe NightJet gaat rijden tussen Amsterdam en Wien/Innsbruck? Zou wel eens de mini-cabins willen uitproberen namelijk. De mini-cabins zijn in tegenstelling tot de slaapcoupés goedkoper dan de ICE+hotelovernachting in Wien voor een stedentrip naar Budapest.
Om hier even op terug te komen; voor de voorzienbare toekomst nog niet.
Zoals eerder in deze thread is aangegeven dienen de nieuwe nightjets niet als vervanging maar ter aanvulling van het bestaande materieelpark.

Er zijn er 33 stammen besteld die tot einde 2025 (volgens de laatst gevonden planning) in dienst moeten komen. De bedoeling was om te starten op verbindingen van München naar Italië, dit is door uitlopende toelatingsperikelen in Italië niet gebeurd. Ook de toelating voor NL is nog niet geregeld. Uiteindelijk moeten de stammen toelatingen krijgen voor Ö, DE, CH, FR, NL, BE, IT, hoewel niet alle stammen alle toelatingen zullen krijgen. Toelatingen voor België en Frankrijk zullen als laatste aangevraagd worden.

Ze rijden nu op Hamburg - München/Innsbruck/Wien en spelen daarmee materieel vrij voor de Paris/Brussel-Berlin. De daarop volgende verbindingen schijnen alsnog die naar Italië te worden, mits de toelating dan dus geregeld is.

Ook bouwt de ÖBB binnen het programma "nightjet upgrade" oude Sitzwagen om naar slaapwagens volgens het moderne concept, deze zouden onderweg zijn op de volgende routes:
Hamburg – Wien/Innsbruck
Hamburg – Zürich
Berlin – Zürich
Wien – Zürich
Graz – Zürich
Bij twijfel altijd klagen
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door DDietzen »

Die oude zitrijtuigen werden toch omgebouwd tot ligrijtuigen (couchettes), niet tot slaaprijtuigen?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door reisthijs »

Ze zijn omgebouwd tot "comfort-ligrijtuigen" nieuw concept met 4-persoonscoupés.
https://www.nightjet.com/nl/komfortkate ... et-upgrade
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Nitein-Repart »

Mdk schreef: do 21 dec 2023, 12:48
Nitein-Repart schreef: di 12 dec 2023, 08:24 Weet iemand wanneer de nieuwe NightJet gaat rijden tussen Amsterdam en Wien/Innsbruck? Zou wel eens de mini-cabins willen uitproberen namelijk. De mini-cabins zijn in tegenstelling tot de slaapcoupés goedkoper dan de ICE+hotelovernachting in Wien voor een stedentrip naar Budapest.
Om hier even op terug te komen; voor de voorzienbare toekomst nog niet.
Zoals eerder in deze thread is aangegeven dienen de nieuwe nightjets niet als vervanging maar ter aanvulling van het bestaande materieelpark.

Er zijn er 33 stammen besteld die tot einde 2025 (volgens de laatst gevonden planning) in dienst moeten komen. De bedoeling was om te starten op verbindingen van München naar Italië, dit is door uitlopende toelatingsperikelen in Italië niet gebeurd. Ook de toelating voor NL is nog niet geregeld. Uiteindelijk moeten de stammen toelatingen krijgen voor Ö, DE, CH, FR, NL, BE, IT, hoewel niet alle stammen alle toelatingen zullen krijgen. Toelatingen voor België en Frankrijk zullen als laatste aangevraagd worden.

Ze rijden nu op Hamburg - München/Innsbruck/Wien en spelen daarmee materieel vrij voor de Paris/Brussel-Berlin. De daarop volgende verbindingen schijnen alsnog die naar Italië te worden, mits de toelating dan dus geregeld is.

Ook bouwt de ÖBB binnen het programma "nightjet upgrade" oude Sitzwagen om naar slaapwagens volgens het moderne concept, deze zouden onderweg zijn op de volgende routes:
Hamburg – Wien/Innsbruck
Hamburg – Zürich
Berlin – Zürich
Wien – Zürich
Graz – Zürich
Als Siemens aan ÖBB genoeg nieuwe NightJet-stammen heeft geleverd, maar de toelating voor Nederland is nog niet in orde dan kan ÖBB de NightJet Wien/Innsbruck-Amsterdam ook inkorten tot Wien/Innsbruck-Oberhausen. Ik dacht dat het laatste stuk tussen het Ruhrgebiet en Amsterdam ook niet rendabel was, terwijl de NightJet tussen het Ruhrgebiet en Wien/Innsbruck wel rendabel is. Dan is inkorten van de NightJet tot Oberhausen wellicht één optie. In Oberhausen is er namelijk genoeg ruimte om de nachttrein te laten keren.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten