Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
PHS

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door PHS »

Van Buuren van European Sleeper wil nachttreinen door de Kanaaltunnel: https://www.theguardian.com/uk-news/202 ... e-on-track
Wie wil dat nou niet? :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Suus »

Van Buuren moet even zijn hoofd uit de wolken halen.

De veiligheidseisen van de Eurotunnel zowel voor treinmaterieel als de reizigers zijn zo hoog dat het volstrekt onhaalbaar is met een nachttrein. Stop daar geen energie in, maar ga ervoor zorgen dat Eurostar de corona- en Brexit-crisis overleeft, dan kan je van Brussel een prachtige knoop tussen Eurostar en nachttreinen maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Deze plannen waren er al voordat de tunnel open ging. Er zou een nachttrein Londen-Amsterdam/Dortmund komen en er was al materiaal voor. Maar deze rijtuigen staan al heel lang ergens te roesten. En een herinvoering van de Nightferry zie ik ook niet meer gebeuren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Suus »

Een deel van de rijtuigen voor de Nightstar is verkocht aan Canada. Maar voor de Nightstar gold dat deze trein is bedacht voordat de Britten met de douane- en grenscontrole-eisen kwamen en de West-Europese spoorwegmaatschappijen nog geloofden dat Groot-Brittannië zou deelnemen aan wat later Schengen ging heten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Durashift »

Gisteren bij Nieuwsweekend ook gehoord over deze, aanstaande, nieuwe nachtverbinding.

Het doorrijden naar Oostende is nog niet definitief, wel een wens van één van de oprichters.

https://www.nporadio1.nl/nieuwsweekend/ ... n-herleven

Wel mooi om te horen hoe mevrouw van der Weij de ervaringen van een oudgediende romantiseert (aan tafel zittend dineren in het restauratierijtuig :) ) terwijl een jongere doelgroep daar helemaal niks mee heeft, lijkt mij. Die willen gewoon vervoer, met een beetje catering, maar vooral een laadpunt voor de mobiele apparaten om de tijd door te komen. Kijken naar buiten, naar het landschap? Wat is dat. :mrgreen:

Meneer Engelsman spreekt in het radiointerview over een prijs van 50-70 euro voor een enkele reis van A'dam naar Praag.. voordeliger dan een vliegticket heden ten dage, volgens hem (is ongeveer 80 euro met alle toeslagen erbij).
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door dennistd »

Inmiddels is er via de Belgen meer info over de dienstregeling naar buiten gekomen. Opvallend is dat er wordt gesproken over "Den Haag HS, Schiphol en Amsterdam C" maar ook over Amsterdam Bijlmer Arena als mogelijke stopplaats. Blijkbaar gaan ze er dus al een beetje vanuit dat er alleen maar een pad binnendoor is van Rotterdam naar Amsterdam.

Ik blijf het wel jammer vinden dat er tussen Amsterdam en Hannover non-stop gereden wordt. Een stop in Hengelo rond 0.00u richting Praag en 4.00u richting Oostende had mij echt niet zo heel erg gek geleken...

Afbeelding
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door cassie127 »

Als je dan ook nog een stop in Deventer erbij zou doen, zouden Hengelo en Deventer ook nog een extra vroege verbinding krijgen, mist de trein ook zitplaatsen gaat krijgen (wat niet het plan was dacht ik)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Gamma »

Ik vind het echt volstrekt bizar en ongelooflijk inderdaad dat er non-stop wordt gereden tussen Amsterdam en Hannover. Echt waarom zou je dat commercieel doen??

In Amersfoort stoppen pak je de reizigers uit regio Amersfoort/Utrecht mee. Stoppen om Deventer is ook handig voor die regio.

En met een stop in Hengelo boor je de markt in Oost-Nederland aan die nu niks hebben aan deze nachttrein. Een stop in Hengelo lijkt me een nobrainer.

Het lijkt alsof de dienstregelingmakers OF erg redeneren vanuit de westelijke Ramdstad en de rest van de markt vergeten OF uitgaan van 2 grenspunten Bad Bentheim en Emmerich waardoor er geen stops in Nederland worden ingepland ten oosten van Amsterdam.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door dennistd »

cassie127 schreef: di 13 apr 2021, 23:07 mist de trein ook zitplaatsen gaat krijgen (wat niet het plan was dacht ik)
Zeker wel:

Afbeelding
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door dennistd »

Wat foto's gevonden van de rijtuigen:
Bcmz https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/RJ_Bvcmz.php
Ampz https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/RJ_Ampz.php (ziet eruit als ICR-stoelen)
Bmz https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/ ... 2891-0.php (gezien de slechts 42 zitplaatsen denk ik zelfs met kinderspeelplaats)
Bmpz https://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/RJ_Bmpz.php
Laatst gewijzigd door dennistd op di 13 apr 2021, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door umbusko »

Die Ampz en Bmz zijn ex-ÖBB dacht ik, maar pin me er niet op vast.
Gebruikersnaam
Berichten: 627
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Gebruikersnaam »

dennistd schreef: di 13 apr 2021, 23:05 Ik blijf het wel jammer vinden dat er tussen Amsterdam en Hannover non-stop gereden wordt. Een stop in Hengelo rond 0.00u richting Praag en 4.00u richting Oostende had mij echt niet zo heel erg gek geleken...
Hier zeggen wij wel eens dat voor sommige mensen Nederland al eindigt na Amsterdam of Utrecht, perfecte voorbeeld dit... Voor een Oost-Europa avontuurtje had mij dit wel leuk geleken maar zo wordt 't m natuurlijk nie :N
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Z2N »

Ik ga er gewoon van uit dat deze tijden nog niet compleet zijn, een treinmaatschappij die de kans laat liggen om in Amersfoort, Deventer en/of Twente te stoppen zit zichzelf geld te ontnemen. Binnen de aangegeven rijtijden is het in ieder geval mogelijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Hainje »

Als ze in zo'n gehucht als Roosendaal willen stoppen, dan lijkt het mij stug dat ze Hengelo ook niet even meepakken.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Suus »

dennistd schreef:Inmiddels is er via de Belgen meer info over de dienstregeling naar buiten gekomen. Opvallend is dat er wordt gesproken over "Den Haag HS, Schiphol en Amsterdam C" maar ook over Amsterdam Bijlmer Arena als mogelijke stopplaats. Blijkbaar gaan ze er dus al een beetje vanuit dat er alleen maar een pad binnendoor is van Rotterdam naar Amsterdam.
Dat is niet zo gek, want de rit van Amsterdam naar Brussel wordt tussen een sprinter en ICD naar Schiphol Airport gefrut die op Schiphol Airport al drie minuten achter elkaar aanrijden. Daarna komt de trein bij Delft achter een sprinter te hangen.

Richting Praag heeft de trein in Rotterdam dezelfde vertrektijd als een s3700 naar Schiphol - Venlo en wordt de trein op Schiphol nogmaals tussen een ICD en sprinter gefrut die al drie minuten achter elkaar vertrekken. Op Amsterdam Centraal wordt een minuut voor de reguliere intercity naar Amersfoort vertrokken, dat past ook niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Z2N »

Ondertussen, bij de plannen voor de nachttrein naar Zürich: de SBB is klaar voor de dienstregeling 2022, de concept-dienstregeling is intern in ieder geval beschikbaar. In dit tweetje stond dan ook de nieuwe nachttrein naar Nederland, die vanaf december dit jaar gaat rijden. De ritnummers lijken dus 403 (naar Zürich)/402 (naar Amsterdam) te worden, de route gaat via Frankfurt (Main) Hbf, en er komen waarschijnlijk IC-zitrijtuigen in die dan (net als in NJ 401/400 naar Hamburg) toeslagvrij te gebruiken zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Vreemd als de nachttrein Brussel-Praag niet zou stoppen tussen Amsterdam en Hannover. Je zou toch minstens stops verwachten in Amersfoort, Deventer, Hengelo en Osnabrück. Hier wonen ook potentiele klanten.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door marvinkok »

Bad Bentheim zal sowieso gestopt moeten worden... Is vanuit Twente ook goed te doen
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Bemined »

Er moet natuurlijk wel tijd voor nachtrust overblijven, om 1:00 je laatste stop en om 6:00 al op je bestemming zijn is ook niet echt handig voor een nachttrein.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Klaasje »

Naar mate de afstand korter wordt is een dagrandtrein ook een betere optie. Om 23 uur in Deventer instappen is prima als je naar Praag wilt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Suus »

Maar krijg je wel weer rumoer in de trein voor Belgen die in Berlijn willen uitstappen. Op een gegeven moment wil je in een nachttrein dat het rustig is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Klaasje »

Daarvoor kan je per bestemming groeperen in de trein natuurlijk.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Wat ook opvalt is dat de trein richting Praag er een uur langer over doet dan de trein richting Brussel. Amsterdam-Hannover is 5u 51m terwijl Hannover-Amsterdam 4u 43m is.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Globetrotter »

Ben benieuwd of de verbinding ook gebruikt mag gaan worden voor reizen van/ naar Duitsland. Dit zou betekenen dat Nederland er een nachttrein naar Berlijn bij heeft.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Lijkt me wel. Zou commercieel een hele slechte zet zijn als je niet tussen Nederland en Duitsland mag reizen. Volgens mij zijn de enige restricties binnenlandse reizen binnen Belgie en Nederland.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten