Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door Ferdinand »

Het heeft even geduurd, maar je kan dan nu eindelijk officieel (echt) kaartjes kopen voor de NightJet Amsterdam-Wenen/Innsbruck via NS International.

Het is kennelijk wel redelijk druk (had ik niet verwacht ivm corona). Op 19 december zijn er geen zitplaatsen meer en krijg je een ligplaats vanaf €130 (!!).

Het lukt me overigens niet om een terugreis te boeken. Die staat er blijkbaar nog niet. Lukt dat bij iemand anders wel?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door cassie127 »

Ik ga er niet vanuit dat je op 19 december ook echt naar Wenen mag/kan zonder in quarantaine te hoeven aldaar of bij terugkomst in Nederland... Mag hopen dat je een optie geboekt hebt met restitutie.

Lijkt me niet dat je daar de hele tijd op het station blijft wachten... (als binnen het station blijft in een oranje gebied hoef je bij terugkomst in NL niet in quarantaine)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door Ferdinand »

Dat zien we dan weer wel. De vorige keer in de zomer liep het ook goed af en het laagste "niet-restitueerbare" tarief krijg je toch wel terug omdat de situatie zo bijzonder is.

De rechtstreekse dagtrein van Bad Gastein naar 't Ruhrgebied zie ik nu op vanafprijs staan, dus dan ga ik die maar eens boeken als zowel de ÖBB als de NS niet in staat zijn om de NightJet juist te tonen in de reisplanner. Is ook leuk voor de afwisseling en evenveel overstappen (1x).
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door cassie127 »

Bij DB waarschuwen ze nu in het boekingssysteem dat je niets terug krijgt indien je een super sparpreis boekt, ook in het geval van corona.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door en-es »

Je kan je ook niet meer beroepen op een bijzondere situatie. Je weet van te voren dat reizen onzeker is.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door webguy »

Zo jaag je natuurlijk wel mensen de trein uit - dan neem ik de auto wel... De luchtvaart is daar wel makkelijk in, je kan alles wijzigen.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door en-es »

Je kan toch flexibel boeken? Dat raadt NS Internationaal ook aan.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door Z2N »

Dat kost natuurlijk wel wat op zo'n afstand, het is niet alsof je een enkeltje naar Rheine boekt waar dat niet echt veel uitmaakt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door hauptbahnhof »

Of zoals Eurostar gedaan heeft... (Minimum)tarieven verhogen en dan tickets altijd flexibel.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door Wubbo »

webguy schreef: ma 26 okt 2020, 11:09 Zo jaag je natuurlijk wel mensen de trein uit - dan neem ik de auto wel... De luchtvaart is daar wel makkelijk in, je kan alles wijzigen.
Dit is toch een trucje dat Ryanair ook toepast? Tickets voor dumpprijzen naar bestemmingen die oranje zijn, en dan niet of alleen via 17 brieven, 3 faxen, een telex en een paar rooksignalen kunnen wijzigen?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door trolly »

En dan ben je het belangrijkste nog vergeten: een financiële aderlating,
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door Stefan »

En toch heb ik bij mijn geannuleerde vluchten bij RyanAir (waren er toch een stuk of 5-6), binnen 2 weken mijn geld teruggekregen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door webguy »

Er zit mijn inziens nogal een verschil tussen dumpprijzen en "de trein aantrekkelijk maken" op een commerciële manier.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door Jef400 »

en-es schreef: za 24 okt 2020, 09:59 Je kan je ook niet meer beroepen op een bijzondere situatie. Je weet van te voren dat reizen onzeker is.
Lijkt mij volledig logisch zelfs. Tenminste dat is mijn idee van het juridische begrip overmacht. Situaties waar je redelijkerwijs geen rekening mee had kunnen houden.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door hidihi »

Waarom zou iemand überhaupt aan boeken denken? Een reisadvies kan altijd veranderen en zie dan maar op een betaalbare manier thuis te komen. Ik zal er denk ik niet blij van worden om een compartiment te delen met een wildvreemde. Je weet nooit of de persoon wel/niet goed omgaat met de Corona protocollen. Je kunt in deze tijd nooit 100% genieten van de reis. Dingen zijn dicht, je moet reserveren en je moet soms vele uren achter elkaar een mondkapje dragen.
PHS

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door PHS »

Introductie Nightjet van Amsterdam naar Oostenrijk uitgesteld naar een nader te bepalen datum in 2021, aldus Treinreiziger.nl.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door Ferdinand »

Om bovenstaande reden heb ik mijn ("niet-vergoedbare") ticket ook al vergoed gekregen.

Jammer, maar begrijpelijk als er straks niemand in zit. Het toerisme in het skiseizoen is echter dusdanig belangrijk voor de Oostenrijkers dat het er nu nog naar lijkt dat het doorgaat deze kerst. De prijzen voor treintickets zijn nog goed te doen op dit moment. Afgelopen jaren waren de prijzen aanzienlijk hoger rond dit moment. Als ik een bahncard aanschaf voor alleen deze reis, haal ik de kosten er al uit en kan ik gratis 1e klas reizen.

Heenreis is wel minder relaxt dan terugreis met 3x overstappen, maar je moet er wat voor over houden.
PHS

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door PHS »

Je weet dat Oostenrijk in lockdown is, en dat je er alleen noodzakelijke reizen mag maken? En mocht je alleen naar Duitsland willen gaan, dat je alleen om noodzakelijke (beroeps)redenen in een hotel mag overnachten?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door cassie127 »

Ferdinand schreef: ma 23 nov 2020, 12:43 Als ik een bahncard aanschaf voor alleen deze reis, haal ik de kosten er al uit en kan ik gratis 1e klas reizen.
Je weet dat een bahncard niet geldig is op de tarieven van de nightjet? Hooguit een vorteilscard van de ÖBB kan je korting geven op bepaalde tarieven. Daarnaast mag je volgens mij Oostenrijk geen eens in: https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassu ... r=20011303

en in NRW/NDS maximaal 24 uur verblijven zonder overnachting. Daarnaast zit Oostenrijk in een vrijwel volledige lockdown dus ik zou niet weten wat je er te zoeken hebt.
Laatst gewijzigd door cassie127 op ma 23 nov 2020, 13:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door en-es »

Ferdinand gaat sowieso niet met de nightjet nu die geannuleerd is. ;)
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door DDietzen »

De Nightjet is niet geannuleerd, maar enkel ingekort tot Düsseldorf-Innsbruck/Wenen. (Toch?) Dus je kan vanuit NL in principe de oorspronkelijke reis maken, alleen met een extra overstapje te Düsseldorf of Köln.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door Z2N »

Dat klopt voor nu wel ja, al rijdt de Nightjet momenteel ook niet naar Düsseldorf. Mogelijk besluit men om alsnog de stekker eruit te trekken voor die betreffende dagen, het ziet er niet naar uit dat vanaf 9 december de reizigersaantallen ineens plots toe gaan nemen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door Z2N »

Zeer waarschijnlijk niet: zelfs als het dan al weer mogelijk is om de grens over te gaan zonder quarantaineplicht/pcr-test/FFP2-masker, is de kans dat de trein voor die tijd vol verkocht wordt wel erg klein.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Nachttrein Brussel / Amsterdam - Düsseldorf - Köln - Nürnberg - Wien / Innsbruck

Bericht door en-es »

Nieuwe Nederlandse vervoerder wil nachtverbindingen aanbieden. http://treinreiziger.nl/european-sleepe ... achttrein/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten