Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door ArrivaBas »

Op zich was het gebrek aan vraag niet de reden dat GreenCityTrip ervoor heeft gekozen om het leeuwendeel van de bestemmingen te schrappen. Door de trein terug te beperken tot een beperkt aantal bestemmingen kan je juist de populairsten blijven aanbieden en ook vaker bedienen in tijden van hoge inflatie.
Ik had ook een artikel gelezen dat GCT met name met de Italiaanse bestemmingen problemen had, doordat de Italiaanse verkeersleiding niet gewend was aan de onregelmatigheid waarmee de trein naar de Italiaanse steden reed. Het was voor de treindienstleiders elke keer weer een puzzel met de inpassing als de GreenCityTrip weer in hun bedieningsgebied kwam. Dat maakt de treindienst als product ook niet per se betrouwbaar.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door waldo79 »

Het was voor de treindienstleiders elke keer weer een puzzel met de inpassing als de GreenCityTrip weer in hun bedieningsgebied kwam
Die begrijp ik niet. GCT vraagt bijvoorbeeld 50 paden aan binnen Italië, maar laat effectief maar 5 treinen rijden. Daar valt als Italiaanse treindienstleiding best mee om te gaan.

Mij bekruipt het gevoel dat GCT het businessmodel niet rond krijgt en dit soort berichten als afleidingsmanoeuvre de pers in gooit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Suus »

MaartenD schreef:Ik vind het concept van treinreis+verplichte overnachting ook een beetje beperkend. Mensen die de nachttrein met aanvullend vervoer willen gebruiken hebben hier niks aan. Interrailers ook niet, maar interrail zal sowieso wel niet geldig zijn op hun treinen. Dan nog: je had die groep ook kunnen gebruiken om je bezetting op te krikken. Per slot van rekening betaal je ook al een toeslag voor een gewone nachttrein.
Je kan al een redelijke tijd tickets zonder hotelarrangement kopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door sirvinniei »

Maar niet de twee treinreizen afzonderlijk. Daardoor kan je alsnog niet makkelijk doorreizen, want je hebt maar 4 dagen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door reisthijs »

ArrivaBas schreef: zo 12 mar 2023, 10:25Door de trein terug te beperken tot een beperkt aantal bestemmingen kan je juist de populairsten blijven aanbieden en ook vaker bedienen in tijden van hoge inflatie.
Nadeel lijkt me dan dat veel reizigers niet snel nog een keer voor GCT gaan kiezen, als ze dat beperkt aantal bestemmingen al bezocht hebben. Dresden en Praag zijn mooie steden maar de echte stedentrippert wil de volgende keer weer naar een andere stad.

Die wissellende bestemmingen vond ik (vanuit het oogpunt van de reiziger) juist zo'n sterk punt van het originele concept.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Mijn Nightjet naar Zurich rijdt vanavond via Venlo en stopt zo te zien nergens tussen Utrecht Centraal en Bonn Beuel. Best wel apart.
quakkerillo
Berichten: 110
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door quakkerillo »

Via hafas staat wel gewoon 4 minuten stop ingepland in Keulen, dus toch nog met één stop onderweg.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Ik zie het. Maar volgens bahn.de dus niet. Of het zou een dienststop moeten zijn.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door ArrivaBas »

Arnhem - Duisburg ligt er tot en met 14 mei uit. Nu rijden goederentreinen en Fernverkehr al om via Venlo. Daar komt komend weekend ook de RE19 bij.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Daniel »

Nouja, die rijdt gewoon niet. Niet om ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Chrysa »

Toen ik de nightjet via Venlo nam stopten we wel gewoon in Köln Hbf.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Mijn Nightjet is gecanceld. Mij wacht een alternatieve nachtelijke reis met veel overstappen. Ik heb het idee dat dit wel eens een helletocht wordt. Utrecht Centraal zit trouwens vol oranje zuipvolk.
PHS

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door PHS »

Geen recht op een hotel en morgen een vervangende reis met dagtreinen?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Ja. Maar dat werd afgeraden omdat de dagtreinen volgeboekt zijn. Momenteel in een volle VIAS trein naar Duisburg.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Hainje »

In geval van veel overstappen zou ik toch liever overdag reizen dan 's nachts eerlijk gezegd. Vervoerder komt er zo wel makkelijk mee weg.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Suus »

Dit is echt geen doen inderdaad, NS had gewoon een hotel moeten regelen en je morgenochtend met de trein laten gaan. En dat allemaal met gesloten portomonnee en terugbetaling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door cassie127 »

Ik zou vanuit Duisburg door reizen naar Düsseldorf en daar kijken of de DB Information nog geopend is en de situatie uitleggen. In Duisburg zelf is de DB Information al gesloten maar die in Düsseldorf zou 24/7 geopend moeten zijn. Waarschijnlijk kun je daar als nog een hotelgutschein krijgen. En vanuit daar heb je meerdere opties om overdag verder te reizen richting Wenen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Wie zegt dat ik naar Wenen ga? Ik ga naar Zwitserland. De reden dat ik voor die verbinding heb gekozen is omdat ik toch de vertraging zoveel mogelijk wil beperken. En de schade declareer ik bij Nightjet want bij hun heb ik geboekt.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Zojuist een claim gestuurd naar ÖBB. Benieuwd wat er uitkomt. Ik verwacht toch volledige terugbetaling.
Laatst gewijzigd door en-es op do 04 mei 2023, 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door Timon91 »

Ik zou er niet op rekenen. In principe heb je recht op 50% bij meer dan 2 uur vertraging, de rest hangt van coulance af. Toen mijn NightJet anderhalf jaar terug in Blerick strandde en we daar de hele nacht gestaan hebben en we uiteindelijk met +11 uur in Budapest aankwamen, heb ik ook een brief geschreven. Uiteindelijk na enig ge-heen-en-weer 50% teruggekregen i.v.m. de vertraging en over het restbedrag nog eens 50% i.v.m. het niet kunnen gebruiken van de nachtaccommodatie over het geboekte traject. Gezien de situatie lijkt me dat jij dit ook zou kunnen krijgen. Ook de extra gemaakte kosten voor ontbijt, lunch, diner en extra stoelreserveringen voor de dagtreinen zijn vergoed door de ÖBB - dat vond ik wel weer netjes. Bonnetjes meesturen dus!

Neem er wel de tijd voor, tot ik het geld had heeft het een half jaar geduurd.
Mijn Flickr account.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door en-es »

Vorig jaar een claim ingediend bij Nightjet omdat ik een ligrijtuig i.p.v. slaaprijtuig had. Na een maand antwoord gekregen en 50% terug gekregen. Vond ik netjes. Maar dit keer wil ik wel meer. We gaan het zien.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door henrivanderweijden »

Dan is de ÖBB nu wat sneller. In Maart duurde het 12 dagen tussen claim indienen en geld op mijn rekening.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door ZO6176 »

Ik weet niet of ik het bij dit topic moet plaatsen. Ik dacht een NS-vectron de gehele trein vanuit Wenen reed maar zie op een Duitse app-groep dat NJ 420 vandaag gereden wordt door de ÖBB 1116 081. Is dat uitzonderlijk?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door MetroRET »

Als de 425/50490 van/naar Brussel rijdt (3x/week), is er een extra locwissel op Köln-West met de Tauros van/naar Aachen die hem dan van/naar Wien trekt.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Bericht door ZO6176 »

Bedankt. Dus de NS-VECTRON komt 4x per week in Wenen aan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten