Pagina 14 van 20

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 22 jun 2022, 19:37
door tjoektjoek
Ik weet niet of het al is langsgekomen maar European Sleeper wil naar Barcelona.
https://www.parool.nl/wereld/slapend-va ... ~bebee737/

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 22 jun 2022, 19:45
door en-es
Ze willen zoveel maar ze bereiken niks.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 23 jun 2022, 06:31
door henrivanderweijden
Is een trein met loc en getrokken rijtuigen wel toegestaan op de LGV naar Barcelona?

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 23 jun 2022, 07:08
door ArrivaBas
In Spanje rijden regelmatig goederentreinen over de LAV's. Daar zitten uiteraard ook doorgaande goederentreinen uit Europa tussen, die dan ongetwijfeld de LGV tussen Frankrijk en Barcelona pakken om het overladen in Portbou te vermijden. De toelating van getrokken rijtuigen lijkt mij ook geen probleem. Rijtuigen voor internationaal verkeer zijn in heel Europa toegelaten door hun RIC-toelating.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 23 jun 2022, 08:33
door en-es
Port Bou zou een alternatief zijn.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 23 jun 2022, 09:07
door ArrivaBas
Portbou is alleen niet de bestemming waar nachttreinreizigers heen willen. En omdat het conventionele spoor op het hele Iberische schiereiland een bredere spoorwijdte hanteert zit je voor internationaal verkeer vast aan de hogesnelheidslijnen die wel in normaalspoor zijn uitgevoerd. Dat is ook de reden dat er op deze hogesnelheidslijnen ook goederentreinen rijden (voor beeldmateriaal zie de jaarboeken uit de serie Spoorwegen door Richard Latten). Zowel SNCF Réseau als ADIF zijn al geruime tijd akkoord met het gebruik van de LGV Barcelona - Perpignan door enkele goederentreinen. Dan lijkt een nachttrein die 160 tot 200 km/h kan mij al helemaal geen bezwaar.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 23 jun 2022, 09:32
door sirvinniei
Is het materieel van de nachttrein dan al bekend?

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 23 jun 2022, 09:44
door isadora
Waarschijnlijk een Boeing-737.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 23 jun 2022, 10:31
door umbusko
_O-

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 23 jun 2022, 11:04
door reisthijs
en-es schreef: do 23 jun 2022, 08:33Port Bou zou een alternatief zijn.
Cerbère en Portbou worden genoemd als mogelijk alternatief eindpunt "afhankelijk van implementatiemogelijkheden". In dat geval zou daar overgestapt moeten worden op een shuttletrein naar Barcelona.
Zie de documenten op de ACM-site: Melding passagiersdienst Amsterdam-Barcelona per spoor door European Sleeper

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 23 jun 2022, 13:58
door MaartenD
sirvinniei schreef: do 23 jun 2022, 09:32 Is het materieel van de nachttrein dan al bekend?
Afdankertjes die ze overal in Europa proberen te vinden. Gezien de dienstregeling is alles wat 140 kan rijden goed genoeg.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: ma 27 jun 2022, 12:15
door PHS
Over Portbou gesproken: de SNCF kort de nachttrein Parijs - Portbou in tot Cerbère. De reden is dat de Adif eist dat alle machinisten die in Spanje rijden voortaan zeer goed Spaans spreken, ook als 'in Spanje' slechts één kilometer over de grens over Frans normaalspoor is. Spaanstalige machinisten heeft de SNCF niet genoeg om aan de eis van de Adif te voldoen, dus eindigt de nachttrein nu aan de Franse zijde van de grens :X
Seat61.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: ma 27 jun 2022, 13:17
door MaartenD
Om daar 2,5 uur te moeten wachten op de trein naar Port Bou? Of rijden de TER's uit Perpignan ook niet verder dan Cerbère?

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: ma 27 jun 2022, 13:49
door en-es
Normaal gesproken gaan ze tot Port Bou.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 29 jun 2022, 17:51
door Vinny
PHS schreef: ma 27 jun 2022, 12:15 Over Portbou gesproken: de SNCF kort de nachttrein Parijs - Portbou in tot Cerbère. De reden is dat de Adif eist dat alle machinisten die in Spanje rijden voortaan zeer goed Spaans spreken, ook als 'in Spanje' slechts één kilometer over de grens over Frans normaalspoor is. Spaanstalige machinisten heeft de SNCF niet genoeg om aan de eis van de Adif te voldoen, dus eindigt de nachttrein nu aan de Franse zijde van de grens :X
Seat61.
Een dergelijk probleem speelt ook in Nederland. Tegenwoordig zet de NMBS dus geen Waalse machinisten in tussen Luik en Maastricht, maar alleen Vlamingen die Frans als tweede taal hebben (reguliere bediening vanaf post Hasselt); dit na een conflict met ProRail over de taalvaardigheid van de machinisten die niet in het Nederlands of Engels met de treindienstleiding konden communiceren.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: wo 13 jul 2022, 22:34
door MaartenD
Het bondsland Baden-Württemberg roert zich nu ook op de nachttreinmarkt. Ze vinden het ten eerste maar niets dat de verbindingen naar Berlijn verslechterd zijn, maar daarnaast roepen ze ook om nieuwe nachttreinverbindingen (er was er ook ooit eentje van Stuttgart naar Leipzig en Berlijn). Ze willen ook een nachttrein naar Nederland.
Amsterdam - Stuttgart is erg kort voor een nachttrein. Zelfs in de normale dienstregeling zonder ICE is dat in 7,5 uur te rijden.

https://www.lok-report.de/news/deutschl ... tgart.html

• Nachtzug Stuttgart - Berlin
• Nachtzug Stuttgart – Mailand – Rom
• Nachtzug Stuttgart – Brüssel (Anschluss an Eurostar nach London)
• Nachtzug Stuttgart – Marseille/Barcelona
• Nachtzug Stuttgart – Amsterdam
• Nachtzug Stuttgart – Prag
• Nachtzug Stuttgart – Wien – Budapest

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 14 jul 2022, 09:31
door en-es
Kan best. Lang geleden had je een nachttrein Dortmund-München die rond middernacht van Keulen vertrok en rond 6 uur in Stuttgart aankwam.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 14 jul 2022, 10:32
door sirvinniei
Ook Praag is nu rond de 7 uur met overstappen. Ik denk dat verbindingen naar Rome, Milaan, Marseille, Barcelona en Boedapest goede (zomer)nachttreinen zijn, maar je naar plekken als Amsterdam, Praag, Berlijn en Brussel beter eerst directe dagtreinen kunt inleggen. Met genoeg voorzieningen om goed te kunnen werken kun je makkelijk zakelijke reizigers lokken.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 14 jul 2022, 11:01
door ICE11
De Nightjet naar Venetie, Rijeka en Zagreb zal vanaf 2023 al vanuit Stuttgart rijden in plaats van München. Er wordt nog gekeken of de Nightjet Wien-Paris ook in Stuttgart kan stoppen:

https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... t-100.html

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 14 jul 2022, 11:26
door dennistd
De Alpen-Sylt-Express stopt er midden in het seizoen plotseling mee. Reizigers krijgen hun geld terug en mogen verder maar uitzoeken hoe ze op hun bestemming komen.... https://twitter.com/TrainTracksEU/statu ... 4426275840

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 14 jul 2022, 12:38
door Chrysa
Met een 9-eurokaartje en een paar sixpacks 5.0 natuurlijk.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 14 jul 2022, 13:28
door Suus
Broodtrommel met brood en vleeswaren, bockworst en vleessalade mee in de tas, felgekleurd FFP2-masker en gaan met die banaan :D

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 14 jul 2022, 14:50
door Chrysa
Dan heb je nog voor je in Hamburg aankomt scheurbuik.

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 14 jul 2022, 20:57
door trolly
Da's weer eens wat anders dan altijd maar alcoholvergiftiging :pos:

Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland

Geplaatst: do 14 jul 2022, 21:39
door Suus
Ik heb Duitsers dit zien doen hoor. Kreeg er wel een beetje tabak van toen er een in de trein gekookte eieren ging lopen pellen.