Geplaatst: 22 oktober 2008 11:54
door onze redacteur Gerhard Wilts
LONDEN – Tientallen Londense stadsbussen gaan in januari rondrijden met de reclametekst ‘Er is waarschijnlijk geen God’. De atheïstische campagne is een initiatief van de Britse humanistenbond BHA.
Begin volgend jaar zullen gelede stadsbussen in Londen vier weken lang de tekst ‘Er is waarschijnlijk geen God. Dus stop met zorgen maken en geniet van je leven’ meevoeren. De spontane oproep in juni van blogger Ariane Sherine om in het geweer te komen tegen christelijke advertenties op stadsbussen, is uitgegroeid tot een onverwacht succes. Sherine had zich zo gestoord aan een reclametekst met ‘Als de zoon des mensen komt, zal Hij nog geloof op aarde vinden?’, dat ze medestanders vroeg vijf pond te doneren voor atheïstische tegenreclame op bussen. Met 4680 donateurs was een ‘No God’ -campagne van twee weken mogelijk. Om haar actie niet te doen stuklopen op publiek protest, laste zij het woord ‘waarschijnlijk’ in bij de slogan.
De oproep kreeg zoveel bijval dat de Britse bond van humanisten (BHA) zich bij de actie aansloot. Meer dan 50.000 Britse pond (63.000 euro) is al ingezameld. De humanistenbond had gerekend op 11.000 pond (14.000 euro), waarmee een maand lang op zestig bussen geadverteerd kan worden. Nu de campagne zo aanslaat, zullen naar verwachting ook aan de binnenzijde van de bussen atheïstische reclameteksten worden aangebracht. Verder wil de humanistenbond de campagne uitbreiden naar Birmingham, Manchester en Edinburgh, aldus de BBC gisteren.
Impuls
De actie kreeg een belangrijke impuls, nadat de bekende evolutionist en uitgesproken atheïst prof. Richard Dawkins zich achter het initiatief schaarde en financiële steun toezegde. ,,Religie mag ongehinderd profiteren van automatische belastingvoordelen, het eist niet-verdiend respect op, claimt het recht om niet aangevallen te worden en het recht om kinderen te hersenspoelen’’, aldus Dawkins, auteur van de bestseller The God Delusion (in het Nederlands verschenen als ‘God als misvatting’). Omdat volgens hem veel mensen niet eens nadenken over religieuze reclamekreten op bussen, moet de campagne aanzetten tot bezinning. ,,Denken is een gruwel voor religie.’’
BHA-directeur Hanne Stinson deed er nog een schepje bovenop. ,,Deze teksten zijn een verademing, na al die affiches met verlossing door Jezus en het gedreig met eeuwige verdoemenis. Als mensen erom lachen of erover gaan nadenken, hoe beter het is.’’ Het is de bedoeling de atheïstische slogans aan te brengen op bussen in de Londense wijk Westminster, die vlak langs de duizend jaar oude Westminster Abbey rijden.
Laconiek
De reacties uit christelijke hoek zijn tamelijk laconiek. Het zou Stephen Green van de groepering Christian Voice niet verbazen als de campagne vooral graffittispuiters aantrekt. ,,Mensen houden er niet van om zo betutteld te worden’’, stelde hij. ,,Kennelijk is Richard Dawkins zo bezorgd dat zijn atheïstische boodschap ter plekke dood neervalt dat hij een humanistische ‘evangelisatieactie’ sponsort.’’ Wellicht, zo liet hij weten, ,,klinkt de hele boodschap zelfs Bijbels als er een paar woorden uit Psalm 14 worden toegevoegd: ‘De dwaas zegt in zijn hart...’.’’ Volgens Green past de atheïstische slogan prima bij het vervoermiddel: ,,Gelede bussen zijn, net als atheïsme, uiteindelijk een gevaar voor het publiek.’’
Woordvoerder Jenny Ellis van de Methodistische Kerk bedankte Dawkins zelfs, omdat hij ,,een aanhoudende interesse voor God aanmoedigt’’. Zij noemde het positief dat de atheïstische campagne ,,mensen betrekt bij de diepste vragen over het bestaan’’. Tegen de BBC zei zij dat ,,het christendom bestemd is voor mensen die niet bang zijn na te denken over de zin van het leven’’.
De humanistenbond BHA is echter vastbesloten het atheïsme te promoten in de Britse samenleving. ,,Hopelijk durven door deze campagne meer mensen ervoor uit te komen dat zij atheïst zijn.’’
Bron: Nederlands Dagblad