Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door waldo79 »

Zweden en London zijn de missing links...
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door en-es »

Het zou wel beter zijn als dat gefilosofeer over een trein Amsterdam-Hamburg plus de onvermijdelijke boogjes-discussie elders besproken wordt. En volgens mij is er een topic over dit onderwerp.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Chrysa »

Los van het gefilosofeer over boogjes vind ik het wel opvallend dat er nu twee nachttreinen de boog richting Berlijn maken, maar er geen enkele doorgaande trein richting Bremen en het Ruhrgebiet gaat, niet eens een paar wagons zoals er nu met de Nightjet heen en weer gerangeerd wordt richting Brussel.
Zou er toch weinig vraag zijn?
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door DDietzen »

Ik denk eerder dat de Rollbahn tussen Hamburg en het Roergebied propjevol zit, maar dat is slechts een gok.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Vinny »

De dagverbindingen waren wel altijd redelijk druk was mijn ervaring. Verder geldt voor dit soort dingen wel een beetje aanbod creeërt vraag: als je voor een weekendje weg te veel moet overstappen kies je voor een makkelijker vervoer of een dichterbij gelegen stad. ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door visgraat »

Chrysa schreef: zo 04 jun 2023, 23:36 Los van het gefilosofeer over boogjes vind ik het wel opvallend dat er nu twee nachttreinen de boog richting Berlijn maken, maar er geen enkele doorgaande trein richting Bremen en het Ruhrgebiet gaat, niet eens een paar wagons zoals er nu met de Nightjet heen en weer gerangeerd wordt richting Brussel.
Zou er toch weinig vraag zijn?
De keuze om vanuit Zweden en Denemarken na Hamburg met al je treinen door te rijden richting het oosten (Berlijn) i.p.v. het westen (Roergebied - Keulen en evt. verder) is op zich al vreemd. Dat nu zelfs twee spoorwegmaatschappijen vanuit Hamburg doorrijden naar Berlijn, kan je naar mijn idee wel beschouwen als geblunder.

Er zijn namelijk verschillende redenen waarom een westelijke route logischer is:
  • Ten eerste is de afstand die de trein nu hemelsbreed aflegt simpelweg kleiner. De hemelsbrede afstand Malmö - Berlijn is maar 345 km en dat terwijl de rit wel zo'n 10 uur duurt. Dat is theoretisch door de lucht (als concurrent voor een vliegtuig) ca. 35 km/h. Dat is bizar laag (wordt in de toekomst met de tunnel iets sneller, maar toch voor nu, want nu wordt het gereden). Je zal weinig treinverbindingen kunnen vinden die hemelsbreed ook zo langzaam zijn. Het is vergelijkbaar met een boemelkronkellijn Utrecht - Baarn, maar dan over veel langere afstand...
    Keulen is een veel logischere bestemming in dat opzicht. Keulen ligt exact in het verlengde van de lijn Sontbrug (tussen Malmö en Kopenhagen) - Hamburg.
  • Ten tweede heeft Berlijn (plus eventueel de deelstaat Brandenburg) veel minder inwoners dan de plaatsen en het gebied die in potentie bediend kunnen worden in West Duitsland. Berlijn + Brandenburg hebben samen 6 miljoen inwoners. Bremen + Nordrhein-Westfalen + 1/2 Niedersachsen hebben samen 22 miljoen inwoners (Niedersachsen voor de helft, omdat alleen de helft zou profiteren). Berlijn is een iets aantrekkelijkere bestemming voor toeristen, maar met een reizigerspotentieel dat een factor 3,5 hoger ligt is een westelijke route alsnog veel aantrekkelijker.
  • Ten derde heeft een route door West Duitsland een veel groter potentieel qua achterland. Vanuit Berlijn kan je doorreizen naar Dresden, Praag en een aantal ((kleine) landen in Zuid Oost Europa). Vanuit Keulen kan je doorreizen naar bijvoorbeeld Frankfurt, Parijs, Londen en zelfs bestemmingen in Zwitserland, Italië en Spanje. En een route door West Duitsland is voor Nederland ook veel interessanter (nog eens 17 miljoen potentiële reizigers).
  • Ten vierde heeft de trein naar Berlijn meer last van concurrerende bootverbindingen dan een verbinding richting Keulen. Polen is geen interessant achterland voor de trein, omdat dat veelal ook met een boot-combinatie kan. Vanuit Nederland kan je met de boot naar Noorwegen, maar die meert aan op een plek waar je met de trein alleen met een grote omweg kan komen. Daarmee zal een boot voor de westelijke variant veel minder concurreren.
Kortom, er zijn naar mijn idee fouten gemaakt. Hopelijk gaat er snel verandering komen.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door gpvos »

Misschien is de lijn naar het Roergebied vol en naar Berlijn nog niet?
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door en-es »

Dat zou zomaar kunnen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Suus »

Langeafstandstreinen uit Scandinavië reden vroeger en rijden in de toekomst overwegend via Puttgarden/Lübeck naar Hamburg. Hamburg Hbf is eigenlijk een gigantisch Muiderpoortstation, er is slechts één perronspoor waarbij je zowel richting Berlijn als richting Hannover/Bremen kan vertrekken.

Als je nu allemaal verbindingen over het volledig chronisch overbelaste Hamburg Hbf heen gaat ontwikkelen tussen Scandinavië en West-Duitsland/Benelux/Frankrijk heb je het risico dat je die weer moet verbreken als je ze zou willen versnellen via de Fehmarnbelt-tunnel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door tjoektjoek »

Zijn er überhaupt plannen om een directe verbinding te maken vanuit het westen van Duitsland naar de Fehmarnbelttunnel of wordt er verwacht dat iedereen gaat overstappen in Hamburg Hbf? Dat zou toch een ramp zijn van een nu al te krap station.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door verfmeer »

Op dit moment zijn er toch ook geen treinen die vanuit Denemarken verder dan Hamburg rijden? Waarom zou dat met de opening van de Fehmarnbelttunnel een probleem worden?

Wat betreft nachttreinen zouden ze er ook voor kunnen kiezen om vanuit Lübeck de goederenspoorlijn richting Elbbrücken te nemen en dan enkel in Hamburg-Harburg te stoppen. Niet ideaal, maar op deze manier hoef je niet op Hamburg Hbf te keren.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door en-es »

Net als vroeger weer twee treinen Kopenhagen-Rome waarvan er één met slaaprijtuigen uit Stockholm en Oslo :trein:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Z2N »

verfmeer schreef: di 29 aug 2023, 11:14 Op dit moment zijn er toch ook geen treinen die vanuit Denemarken verder dan Hamburg rijden? Waarom zou dat met de opening van de Fehmarnbelttunnel een probleem worden?
De tunnel maakt de reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen zodanig korter, dat het voor meer verbindingen aantrekkelijk wordt om de trein te nemen. Zo kan je met de tunnel in 13 uur van Amsterdam naar Stockholm rijden, wat een prima verbinding zou kunnen zijn voor een dagtrein of een nachttrein. De enige serieuze kink in de kabel is dan echter Hamburg Hbf, waar je capaciteit tekort komt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Nitein-Repart »

Met de opening van de Fehmarnbelttunnel zou je als je 's ochtends vanuit Nederland vertrekt en in Düsseldorf, Duisburg, Münster of Osnabrück op de ICE 616 stapt die om 12:14 in Hamburg arriveert zou je in Kopenhagen rond 15:00 zijn in plaats van 17:34, in Malmö rond 16:00 in plaats van 18:36, in Göteborg rond 19:20 in plaats van 21:20 en in Stockholm rond 21:40 in plaats van 23:40. De reistijd naar Stockholm vanuit Nederland blijft daarmee langer dan de reistijd naar bijvoorbeeld Milano of Warszawa.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Suus »

verfmeer schreef: di 29 aug 2023, 11:14 Op dit moment zijn er toch ook geen treinen die vanuit Denemarken verder dan Hamburg rijden? Waarom zou dat met de opening van de Fehmarnbelttunnel een probleem worden?
Er zijn in delen van het jaar nachttreinen tussen Zweden en Berlijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door en-es »

Gezien de chaotische toestanden op het Duitse spoor moet je je afvragen of doorgaande treinen wel zinvol zijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door trolly »

Treinen die je met al je bagage droppen op een plek waar je niet moet wezen zijn ook niet zo zinvol, chaos of geen chaos.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Chrysa »

Dat zijn vrijwel alle treinen toch?
Nitein-Repart schreef: di 29 aug 2023, 12:31 De reistijd naar Stockholm vanuit Nederland blijft daarmee langer dan de reistijd naar bijvoorbeeld Milano of Warszawa.
Stockholm is dan ook verder weg dan allebei, dus zo gek vind ik dat niet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Z2N »

Als je het vergelijkt met de reistijd van de NJ naar Wenen is er dan weer geen verschil, die doet er ook 13 uur over. (A)
en-es schreef: di 29 aug 2023, 13:36 Gezien de chaotische toestanden op het Duitse spoor moet je je afvragen of doorgaande treinen wel zinvol zijn.
Gezien die taferelen zijn rechtstreekse treinen juist aantrekkelijk, want de doorgaande reiziger is erbij gebaat om rechtstreeks te reizen om geen aansluitingen te missen. Liever een uur vertraging maar rechtstreeks reizen dan een uur vertraging en 'ergens' stranden met je bagage en huilende kinderen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door en-es »

Daar zit wat in, maar bijv. in Hamburg wachten op een vertraagde trein naar Kopenhagen omdat die ergens in het Roergebied voor een sein staat lijkt me ook niet wenselijk. Tijdens mijn reis naar Zweden heb ik in Osnabrück ook moeten wachten op de trein naar Hamburg die 40 minuten te laat was.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Nitein-Repart »

Juist rechtstreekse treinen zijn ondingen op de kortere afstand vanwege de grote vertragingsgevoeligheid. Dus rechtstreeks van Nederland naar Scandinavië zit er gewoon niet in. Ik zou wel kijken of het mogelijk is dat als de Fehmarnbelttunnel open gaat om wel rechtstreeks Hamburg-Kopenhagen-Malmö aan te bieden, zodat je als je vanuit Duitsland naar Stockholm reist enkel in Hamburg en Malmö moet overstappen. Maar rechtstreeks Hamburg-Kopenhagen-Malmö weet ik niet of dat kan vanwege het traject tussen Kopenhagen en Malmö waar tussen Kopenhagen en Luchthaven al iedere 10 minuten een trein rijdt, plus nog enkele keren per dag een SJ-trein naar Stockholm (Stockholm-Kopenhagen kan helaas niet naar een tweeuursdienst aangezien er onvoldoende X2-stellen met een Denemarken-pakket zijn).

Verder zou je wel kunnen kijken of de SJ Snabbtag tussen Malmö en Göteborg door kan rijden naar Oslo, alleen weet ik niet het daadwerkelijk mogelijk is om Malmö-Göteborg-Oslo direct aan te bieden.

Naar Wien is het veel makkelijker te reizen met dagtreinen dan naar Stockholm, want als je de ICE27 haalt die om 8:36 uit Dortmund vertrekt, dan ben je om 18:47 in Wien, anders twee uur later. Naar Stockholm ben je nu niet eerder dan 23:39. Met de opening van de Fehmarnbelttunnel zou je de reistijd met 2 a 3 uur kunnen verkorten waardoor je wellicht om 20:39 in Stockholm staat (als aansluitingen meezitten), anders om 21:39 in Stockholm staat.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
rooddolfijn
Berichten: 727
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door rooddolfijn »

Kopenhagen - Malmö wordt ‘maar’ 4x/uur bediend met in de spits een paar extra treinen. Daar bovenop enkele SJ treinen naar Stockholm en goederentreinen. Ik vermoed dat daar nog wel ruimte is voor rechtstreekse treinen Hamburg - Malmö en eigenlijk door Göteborg / Stockholm. Om de ritten niet te lang te maken zou ik wel een overstap in Hamburg forceren voor verdere verbindingen, maar dan wel rechtstreekse treinen naar Zweden.
Idealiter zou er een trein Köln - Kopenhagen zijn voor rechtstreekse verbindingen vanuit het Ruhrgebied en verbindingen met één overstap vanuit Brussel en Parijs.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door waldo79 »

Niet teveel fantaseren, de Fehmarnbelttunnel opent niet eerder dan in 2029.
rooddolfijn
Berichten: 727
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door rooddolfijn »

En de aansluitende infrastructuur aan de Duitse zijde zal dan nog niet gereed zijn, ze waren begin deze maand nog geen eens begonnen zag ik toen ik er langs kwam _O-
Oftewel de omleiding via Jutland bestaat nog wel een jaar of 10...
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Gamma »

Suus schreef: di 29 aug 2023, 09:30 Langeafstandstreinen uit Scandinavië reden vroeger en rijden in de toekomst overwegend via Puttgarden/Lübeck naar Hamburg. Hamburg Hbf is eigenlijk een gigantisch Muiderpoortstation, er is slechts één perronspoor waarbij je zowel richting Berlijn als richting Hannover/Bremen kan vertrekken.
Over de route Hamburg - Kopenhagen gesproken: ik dacht altijd dat die route via Dammtor en Eidelstadt naar Neumunster was, maar volgens Google Maps rijdt de rechtstreekse Intercity Hamburg - Kopenhagen via een alternatieve route naar Neumunster (zie plaatje hieronder, in rood). Is dit een fout van Google Maps? Want via Sporenplan kan ik niet uitvogelen wat dan de route zou zijn.

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten