Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door rooddolfijn »

Dat is een flinke fout, vanaf Norderstedt naar Hamburg Hbf is onderdeel van de U1 _O_ .

De route is inderdaad zo als jij zei: via Elmshorn en Dammtor.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Cas »

Dat klopt inderdaad niet. Ik heb afgelopen weekend nog de IC naar Kopenhagen heen en de IC uit Aarhus terug genomen, en ze reden beide via Elmshorn.
請勿靠近車門
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door dennistd »

rooddolfijn schreef: wo 30 aug 2023, 12:13 Dat is een flinke fout, vanaf Norderstedt naar Hamburg Hbf is onderdeel van de U1 _O_ .
De rails zijn daar niet eens aan elkaar verbonden: https://imgur.com/a/LQzt5Tr
Links en rechts liggen de sporen van de U1, in het midden het spoor van de AKN.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door en-es »

In februari ben ik zowel heen als terug via Dammtor gegaan.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door MaartenD »

Z2N schreef: di 29 aug 2023, 11:58
verfmeer schreef: di 29 aug 2023, 11:14 Op dit moment zijn er toch ook geen treinen die vanuit Denemarken verder dan Hamburg rijden? Waarom zou dat met de opening van de Fehmarnbelttunnel een probleem worden?
De tunnel maakt de reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen zodanig korter, dat het voor meer verbindingen aantrekkelijk wordt om de trein te nemen. Zo kan je met de tunnel in 13 uur van Amsterdam naar Stockholm rijden, wat een prima verbinding zou kunnen zijn voor een dagtrein of een nachttrein. De enige serieuze kink in de kabel is dan echter Hamburg Hbf, waar je capaciteit tekort komt.
Voor de nachttrein moet je Hamburg Hbf dan (letterlijk) links laten liggen. Heb je toch niks aan want dat is dan midden in de nacht. Wil je splitsen/combineren met een andere nachttrein, dan doe je dat maar in Harburg. Van de andere kant: 's nachts is er wel ruimte.
Maar voor doorgande dagtreinen wreekt het zich inderdaad dat je altijd in Hamburg Hbf moet kopmaken, en dat je dat vanuit Hannover/Bremen maar op één spoor. Maar dat moet voldoende zijn voor een halfuursdienst.

Andere routes zijn er ook niet echt. Vanuit Berlijn zou je over een paar jaar elektrisch naar Lübeck kunnen, maar zonder kopmaken alleen via Neustrelitz. Als je de semi-HSL via Wittenberge neemt moet je in Bad Kleinen nog wat doen (maar een boogje is daar makkelijk te leggen).

Tijd voor Hamburg 21.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door JordiBrabant »

In Hamburg zijn ze van plan een nieuwe S-Bahn tunnel te bouwen ipv de Verbindungsbahn via Dammtor. Op de oude S-Bahnsporen gaan dan gewone treinen rijden.
Als Niedersachsen en Schleswig-Holstein het dan eens kunnen worden over regionale doorkoppelingen, ontstaat er al meer plek in het Hbf voor een paar kerende treinen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door reisthijs »

MaartenD schreef: do 31 aug 2023, 16:25Andere routes zijn er ook niet echt. Vanuit Berlijn zou je over een paar jaar elektrisch naar Lübeck kunnen, maar zonder kopmaken alleen via Neustrelitz. Als je de semi-HSL via Wittenberge neemt moet je in Bad Kleinen nog wat doen (maar een boogje is daar makkelijk te leggen).
Daarom wordt tegelijk met de elektrificatie van Lübeck-Bad Kleinen ook een nieuw boogje aangelegd. Met het idee dus dat straks een deel van het verkeer tussen Scandinavië en Duitsland een alternatieve route heeft, waarmee Hamburg wordt ontlast.
https://bauprojekte.deutschebahn.com/p/luebeck-schwerin
"Laat je ledematen bewegingen maken"
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door MaartenD »

Aha, alsof ze naar me luisteren :Y
Ik zie dat het boogje op de openrailwaymap ook al staat, maar op de infrastructurelaag, ik zat op de electrificationlaag te kijken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Vinny »

En klaar voor 2036? (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
joukevn
Berichten: 2
Lid geworden op: di 05 mar 2024, 08:18

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door joukevn »

Suus schreef: di 29 aug 2023, 09:30 Hamburg Hbf is eigenlijk een gigantisch Muiderpoortstation, er is slechts één perronspoor waarbij je zowel richting Berlijn als richting Hannover/Bremen kan vertrekken.
Hamburg heeft de Güterumgehungsbahn, welke gebruikt kan worden om treinen uit de richting Lübeck naar de hoge sporen op Hamburg Hbf te brengen. Daar zal wel genoeg plek zijn om een aantal keer per dag een extra trein te keren.
https://de.wikipedia.org/wiki/G%C3%BCte ... prov=sfla1
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten