Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
PHS

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door PHS »

Voorlopig zal de nachttrein voorzien in een niche. De enkele honderden reizigers van de twee voorgestelde nachttrein tussen Zweden en Duitsland vallen in het niet bij de vele vluchten tussen Zweden en Duitsland. Ik heb het even nagezocht, maar er zijn nu dagelijks gemiddeld 4 rechtstreekse vluchten tussen Stockholm en Hamburg en 8 rechtstreekse vluchten tussen Kopenhagen en Düsseldorf.
Jeroen78 schreef:
en-es schreef:De vraag is ook hoelang die vliegschaamte aanhoudt. Is het iets blijvends of is het een tijdelijke modegril?
Dat weet ik niet :wink: De tickets zijn er in ieder geval niet goedkoper op geworden.
Zijn de treintickets tussen Duitsland en Denemarken/Zweden duurder geworden? Ik heb even gekeken bij de Deutsche Bahn, maar ik zie voor februari bijna alle reizen nog een Sparpreis staan voor 40 of 50 euro tussen mijn Nederlandse treinstation en Malmö C.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Z2N »

Ten opzichte van een paar jaar terug is het goedkoper geworden, sindsdien is DB doorgaande vroegboektickets via Duitsland gaan verkopen. Amsterdam - Malmö kan sindsdien op 1 afgeprijsd digitaal vervoersbewijs, wat in 2015 bijvoorbeeld nog niet kon.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Chrysa »

Ik kan voor 60 euro een treinkaartje München - Östersund boeken, een afstand van 2200 kilometer. Goedkoper dan het vliegtuig op die route.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door en-es »

Ik zou zeggen waar wacht je op. Mooie treinreis ook.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Chrysa »

Mwah, 28 uur enkele reis is een tikkeltje aan de lange kant. Als er nou ergens op de route een mooie McDonald's is om te overnachten, misschien dan wel. (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Suus »

Een uur in Hamburg en vier uur in Stockholm. Hebben ze daar niet een McDonald’s die tussen kwart voor twaalf en kwart voor vier ‘s nachts open is?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Jeroen78 »

Chrysa schreef:Mwah, 28 uur enkele reis is een tikkeltje aan de lange kant. Als er nou ergens op de route een mooie McDonald's is om te overnachten, misschien dan wel. (A)
Vliegen is dan efficiënter...
PHS

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door PHS »

Chrysa schreef:Ik kan voor 60 euro een treinkaartje München - Östersund boeken, een afstand van 2200 kilometer. Goedkoper dan het vliegtuig op die route.
Om de vergelijking toch maar te maken: ik kom tot € 65,- met nachtelijke overstap op Londen Gatwick. Daar heb je in ieder geval een McDonalds :')

De 'normale' reis tussen München en Östersund zou kunnen bestaan uit een ochtendvlucht naar Arlanda en daar 's middags verder met de trein. De vlucht van 09:20 van MUC naar ARN, aankomst 11:35, kan al voor € 70, de trein van Arlanda van 16:51 naar Östersund, aankomst 21:26, kost als je op tijd boekt 315 SEK, oftewel € 29,83. Maar veertig euro duurder dus dan jouw Sparpreis van de Deutsche Bahn. Wat mij betreft is dit een goed voorbeeld van waarom de trein het gewoon moeilijk heeft in de concurrentie met het vliegtuig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Z2N »

En voor mij een schoolvoorbeeld voor waarom er meer nachttreinen en meer internationale spoorinfra nodig is. München - Stockholm kan na de opening van de Fernmahnbelttunnel in 14,5 uur per spoor. Oftewel: 18:00 uit München, 08:30 in Stockholm. Voor mensen die in de ochtend in Stockholm willen cq moeten zijn wordt het moeilijk effciënter dan dit met het vliegtuig. Je CO2-uitstoot is gruwelijk klein, je komt uitgerust aan en betaalbaar kan het (zoals de huidige Sparpreis-tickets laten zien) ook nog.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Durashift »

Ik denk dat men deze verbinding ook pas moet aanbieden als de tunnel klaar is. Dan ervaart de reiziger snelheid, als je dit nu al gaat doen via bestaand spoor.. mag de prijs dan wel scherp zijn, de tijd niet. Krijg je daar weer 'gezeur' over van reizigers die het vliegtuig gewend zijn..
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door en-es »

De kunst is inderdaad om dit soort verbindingen rendabel te krijgen. Wellicht weten ze in Oostenrijk hoe dat moet. Maar als het goed is komt er een nachtverbinding Hamburg-Stockholm in de toekomst. Met een ICE ritje en een overstap heb je ook uit München een goede verbinding.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door reisthijs »

Durashift schreef:Dan ervaart de reiziger snelheid,
Daarvoor reis je niet met een nachttrein.
Als het midden in de nacht is en je ligt te slapen ervaar je ook niets van die snelheid.

Veel belangrijker is dat de vertrek- en aankomsttijd aantrekkelijk zijn. 18:00 vertrekken is voor een nachttrein erg vroeg, dan zal de reis voor wie vliegen gewend is toch veel te lang zijn. De reiziger ervaart de minste reistijd als die snel na vertrek kan gaan liggen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door en-es »

Eens. In mijn ogen is 10-11 uur het maximum. S'avonds vertrekken en in de ochtend aankomen.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door dennistd »

Het kan wel langer, maar dan moet je die tijd aan de aankomst-kant leggen, dus een aankomst om 10u ipv 8u.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Z2N »

Dat hangt toch af van aan wie je het vraagt: de Nightjet van Brussel naar Wenen vertrekt vanavond om 18:04, en ook de Nightjet vanuit Amsterdam zal niet later weg gaan dan ICE 221 nu doet. Het ligt naar mijn idee aan de doelgroep die je wil bedienen met zo'n trein: heb je als eindbestemming een grote stad met veel zakenreizigers is een aankomst om 10u (te) laat, voor een bestemming waar het gros van de reizigers toerist is is 10u juist beter.

En of 12 uur te lang is of niet hangt ook af van de doelgroep, alsmede het serviceniveau aan boord. Worden de couchettes omgeklapt tot zitplekken en is er voldoende service aan boord (iets van een eetplek) is het prima lang vol te houden aan boord. De Zweden die nu en masse de EC-treinen bevolken tussen Kopenhagen en Hamburg bewijzen dat het kan, en als je als reiziger de keuze hebt tussen 16 uur met 's avonds laat en 's ochtends vroeg overstappen of 15 uur rechtstreeks, is het een simpele keuze.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door trolly »

Wat wel of niet aanvaardbaar zou zijn, wordt voor een heel groot deel bepaald door de drijfveren van de vermeende doelgroep. Als die op de "klassieke" manier bekeken wordt, dan is het product "nachttrein" lastig te verkopen, want traag, minder comfortabel en nog duurder dan vliegen ook.

Het interessante gegeven doet zich echter voor, dat er een nieuwe doelgroep ontstaat, of zelfs al ontstaan is, die naast die drie simpele egocentrische economische drijfveren duurzaamheid zwaar laat meewegen. Daardoor zitten lange-afstandsverbindingen per trein opeens wèl vol. Uiteraard blijven de klassieke waarden een rol spelen, maar of een treinrit een paar uur langer duurt dan een hypothetisch ideaal maakt voor die doelgroep niet enorm veel uit. Vliegen is voor hen namelijk sowieso geen optie.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Suus »

Het zou voor de duurzaamheidsfactor wel eens handig kunnen zijn als iemand (en dan kijk ik voornamelijk naar de Denen) eens een keer tussen Hamburg en Kopenhagen (een traject volledig voorzien van een bovenleiding) treinen zou inzetten die ook van die bovenleiding gebruik maken (A)

De bestelling voor rijtuigen van de DSB die achter de al meer dan een jaar geleden bestelde Vectron-locomotieven zouden moeten komen duurt maar en duurt maar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door ICE105 »

Z2N schreef:Dat hangt toch af van aan wie je het vraagt: de Nightjet van Brussel naar Wenen vertrekt vanavond om 18:04, en ook de Nightjet vanuit Amsterdam zal niet later weg gaan dan ICE 221 nu doet.
Volgens de kamerbrief is vertrek uit Amsterdam na 19:30
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Suus »

De Nightjet heeft tussen Brussel en Keulen dan ook een slakkenpad toegewezen gekregen. Wel met 200 km/uur over de Belgische HSL2 (want slechts 50 minuten reistijd tussen Brussel-Noord en Luik), maar geen toegang tot de HSL3. Een locwissel van 17 minuten in Aachen. En ook in Duitsland lijkt de trein met 160 km/uur ingelegd tot Keulen, terwijl Thalys en ICE toch wel de 200 km/uur (of zelfs meer) halen en dus 20 minuten sneller zijn.

De 21 minuten na de NightJet uit Brussel vertrekkende ICE is 12 minuten voor de NightJet in Aachen en zelfs 51 minuten eerder in Keulen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Jeroen78 »

Suus schreef:De Nightjet heeft tussen Brussel en Keulen dan ook een slakkenpad toegewezen gekregen. Wel met 200 km/uur over de Belgische HSL2 (want slechts 50 minuten reistijd tussen Brussel-Noord en Luik), maar geen toegang tot de HSL3. Een locwissel van 17 minuten in Aachen. En ook in Duitsland lijkt de trein met 160 km/uur ingelegd tot Keulen, terwijl Thalys en ICE toch wel de 200 km/uur (of zelfs meer) halen en dus 20 minuten sneller zijn.

De 21 minuten na de NightJet uit Brussel vertrekkende ICE is 12 minuten voor de NightJet in Aachen en zelfs 51 minuten eerder in Keulen.
Typisch DB. Eerst slopen ze de DB Nachtzug dan wordt CityNightLine de nek omgedraaid. Nu blijkt dat ÖBB Nightjet succesvol en dan gaat DB kinderachtig doen. Nu heb ik al geen hoge dunk van DB maar dat wordt met dat soort fratsen niet beter.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door marvinkok »

Is de traktie in Duitsland wel voorzien van LZB? Anders is 160 sowieso al de max...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Suus »

Volgens mij staat er een ÖBB 1016, 1116 of een DB 101 voor, dus dat lijkt mij wel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Daniel »

Een 1116 volgens de foto's die ik langs zag komen. En in België een HLE18 overigens, maar als ik zo zie waar die geschikt voor zijn verklaart dat niet het niet via de HSL3 rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door gpvos »

trolly schreef:Dat zal vast enige relatie hebben met de vraag, of de opwarming van de aarde een modegril is.
Ik hoop in elk geval dat het weer overgaat.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Jeroen78
Berichten: 61
Lid geworden op: di 23 jan 2018, 21:26

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Jeroen78 »

Als de nachttrein Malmö C - Köln goed aansluit op de IC Berlijn (Osnabrück) of de stoptrein naar Enschede (Münster) dan ben ik zeker bereid om die trein te pakken. Kopenhagen is toch maar 800 km van Enschede verwijderd en dat kan best met de trein.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten