Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Zweden wil nachtverbinding naar Londen
De Zweedse regering onderzoekt mogelijkheden voor een nachtverbinding naar Londen. Door de vliegschaamte in Zweden is er meer vraag naar treinverbindingen met Buitenland.
In eerste instantie zal de nachttrein maar tot Hamburg gaan maar de bedoeling is Keulen en verder aan te doen.
https://www.independent.co.uk/travel/ne ... 88206.html
In eerste instantie zal de nachttrein maar tot Hamburg gaan maar de bedoeling is Keulen en verder aan te doen.
https://www.independent.co.uk/travel/ne ... 88206.html
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Een nachtverbinding Malmö-Keulen dus.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Malmö-Hamburg zelfs, maar je moet ergens beginnen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Dat is nogal een korte nachtverbinding.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Op Malmö - Hamburg kan je geen slaaptrein laten rijden, dat is een rit van iets meer dan vijf uur. Dat is onvoldoende tijd om te slapen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Keulen
Zoals ik het lees in andere berichten, bijvoorbeeld op railjournal.com, zijn ze dat ook niet van plan.
De Zweden willen beginnen met een nachttrein Malmö-Keulen, dat wordt gezien als meest kansrijke verbinding die over een paar jaar al zou kunnen rijden. Daarnaast zien ze wel wat in Stockholm-Hamburg. Voor de langere termijn worden Frankfurt, Brussel, Berlijn of Basel genoemd als mogelijke bestemmingen.
De Zweden willen beginnen met een nachttrein Malmö-Keulen, dat wordt gezien als meest kansrijke verbinding die over een paar jaar al zou kunnen rijden. Daarnaast zien ze wel wat in Stockholm-Hamburg. Voor de langere termijn worden Frankfurt, Brussel, Berlijn of Basel genoemd als mogelijke bestemmingen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Voor mensen die lijden aan insomnia is dat meer dan voldoende.Suus schreef: (..) dat is een rit van iets meer dan vijf uur. Dat is onvoldoende tijd om te slapen.
https://www.museumdefundatie.nl/nl/anna ... teweeghel/
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Ik vraag me toch echt af of iemand die aan insomnia lijdt überhaupt zal kunnen slapen in een nachttrein... Voor mensen die nergens aan lijden is dat al lastiger dan normaal. Of zou het die mensen juist helpen?
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
De onderliggende semantische vraag is natuurlijk, of nachttrein en slaaptrein synoniemen zijn.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Met een vertrek rond 22.15u uit Osnabrück (en daarmee ±20u Köln) en een aansluitende late IC Berlijn (19u Amsterdam, 21u Hengelo, tot Hannover rijdend en dan elke dag ipv alleen zondag) zou dat een mooie trein zijn voor een reis naar Zweden, mits ie doorgetrokken wordt naar Stockholm. Daar zou ie dan rond 10u 's ochtends aan kunnen komen.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Een nachttrein met couchette- en slaaprijtuigen lijkt mij een slaaptrein, en een nachttrein met alleen zitrijtuigen niet. Nee dus. Of zullen we gewoon afspreken dat we dat laatste een nachtelijke trein noemen? :Ytrolly schreef:De onderliggende semantische vraag is natuurlijk, of nachttrein en slaaptrein synoniemen zijn.
En dan hebben we het in dit topic vrolijk over nachttreinen, oftewel slaaptreinen. *O* (Want nacht-ICE's of andere nachtelijke treinen, daar zitten we niet op te wachten.)
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Ik begrijp ook nog dat de trein om 6.00 in Keulen moet aankomen. Ook niet echt aantrekkelijk of het moet zo zijn dat je overstapt naar een andere bestemming.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Om 6:44 vertrekt in Keulen de eerste Thalys van de dag naar Parijs, zodat je daar om 10:00 kan zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
En eventueel kan je dan nog de Night Riviera-oplossing overwegen: die komt om 05:02 aan vanuit Penzance op London Paddington, maar reizigers mogen daarna nog twee uur blijven liggen en doorslapen.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Op Keulen Hbf heb je daar niet echt plek voor geloof ik :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Ik denk ook niet dat je daar een paar uur een trein kan parkeren
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
In de vroege jaren '90 had je nog EuroCity treinen die slaaprijtuigen meehadden.dennistd schreef:Met een vertrek rond 22.15u uit Osnabrück (en daarmee ±20u Köln) en een aansluitende late IC Berlijn (19u Amsterdam, 21u Hengelo, tot Hannover rijdend en dan elke dag ipv alleen zondag) zou dat een mooie trein zijn voor een reis naar Zweden, mits ie doorgetrokken wordt naar Stockholm. Daar zou ie dan rond 10u 's ochtends aan kunnen komen.
Een van die treinen was EC 390/391 "Alfred Nobel" Hamburg - Puttgarden - Rødby Færge - København H - Helsingør - Helsingborg - Stockholm C
In Helsingborg was er een treinsplitsing want een deel van de "Alfred Nobel" ging na Helsingborg door Göteborg en Oslo S. Die trein heeft ook maar 5 jaar uitgehouden. Dus als de dienstregeling goed is kan een nachttrein van SJ in samenwerking met eventueel ÖBB of DB een succes worden maar dan moet dat een verdomd goede dienstregeling zijn en dat wordt gezien de afstand Hamburg - Stockholm is al 984 km een hele toer. Als die trein dan ook nog naar Köln Hbf moet... Dan zijn vertragingen niet uitgesloten. Een combinatie boot en trein Malmö - Esbjerg - Harwich - London Victoria is betrouwbaarder en efficiënter voor reizigers naar het VK. Een nachttrein Malmö C - Köln Hbf volstaat dan al als hij op een X2 trein uit Stockholm en een Øresundstog uit Göteborg aansluit.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Wat ik begrepen heb is een herinvoering van Hamburg-Stockholm ook een optie die onderzocht wordt. Die kan ook nog sneller rijden aangezien er niet meer op en van de boot gerangeerd hoeft te worden.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Stockholm - Londen is twee uurtjes vliegen zo ongeveer? :X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Maar flygskam (vliegschaamte) is in Scandinavië heel normaal. De IC treinen Kopenhagen - Hamburg zit daarom altijd vol. Vliegen naar Scandinavië is vanuit Nederland of het VK sneller en goedkoper.
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 19 jan 2020, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
De vraag is ook hoelang die vliegschaamte aanhoudt. Is het iets blijvends of is het een tijdelijke modegril?
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Dat weet ik niet De tickets zijn er in ieder geval niet goedkoper op geworden.
Laatst gewijzigd door Ardan op zo 19 jan 2020, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet quoten.
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Als er mensen zijn om die treinen te vullen, waarom zouden we die treinen dan niet rijden? Nachttreinen brengen je ergens heen in 'loze' tijd waarin je anders toch niet zou reizen, dus ik snap wel het mensen aantrekt.
請勿靠近車門
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Dat zal vast enige relatie hebben met de vraag, of de opwarming van de aarde een modegril is.en-es schreef:De vraag is ook hoelang die vliegschaamte aanhoudt. Is het iets blijvends of is het een tijdelijke modegril?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen
Absoluut *trein*
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten