Pagina 1 van 7

Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: za 18 jan 2020, 16:45
door Jeroen78
De Zweedse regering onderzoekt mogelijkheden voor een nachtverbinding naar Londen. Door de vliegschaamte in Zweden is er meer vraag naar treinverbindingen met Buitenland.

In eerste instantie zal de nachttrein maar tot Hamburg gaan maar de bedoeling is Keulen en verder aan te doen.

https://www.independent.co.uk/travel/ne ... 88206.html

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: za 18 jan 2020, 18:25
door en-es
Een nachtverbinding Malmö-Keulen dus.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: za 18 jan 2020, 19:15
door trolly
Malmö-Hamburg zelfs, maar je moet ergens beginnen.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: za 18 jan 2020, 19:18
door en-es
Dat is nogal een korte nachtverbinding.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: za 18 jan 2020, 19:20
door Suus
Op Malmö - Hamburg kan je geen slaaptrein laten rijden, dat is een rit van iets meer dan vijf uur. Dat is onvoldoende tijd om te slapen.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Keulen

Geplaatst: za 18 jan 2020, 19:48
door reisthijs
Zoals ik het lees in andere berichten, bijvoorbeeld op railjournal.com, zijn ze dat ook niet van plan.

De Zweden willen beginnen met een nachttrein Malmö-Keulen, dat wordt gezien als meest kansrijke verbinding die over een paar jaar al zou kunnen rijden. Daarnaast zien ze wel wat in Stockholm-Hamburg. Voor de langere termijn worden Frankfurt, Brussel, Berlijn of Basel genoemd als mogelijke bestemmingen.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: za 18 jan 2020, 21:58
door Durashift
Suus schreef: (..) dat is een rit van iets meer dan vijf uur. Dat is onvoldoende tijd om te slapen.
Voor mensen die lijden aan insomnia is dat meer dan voldoende. :wink:

https://www.museumdefundatie.nl/nl/anna ... teweeghel/

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: za 18 jan 2020, 22:13
door umbusko
Ik vraag me toch echt af of iemand die aan insomnia lijdt überhaupt zal kunnen slapen in een nachttrein... Voor mensen die nergens aan lijden is dat al lastiger dan normaal. :P Of zou het die mensen juist helpen?

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: za 18 jan 2020, 22:28
door trolly
De onderliggende semantische vraag is natuurlijk, of nachttrein en slaaptrein synoniemen zijn.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: za 18 jan 2020, 22:35
door dennistd
Met een vertrek rond 22.15u uit Osnabrück (en daarmee ±20u Köln) en een aansluitende late IC Berlijn (19u Amsterdam, 21u Hengelo, tot Hannover rijdend en dan elke dag ipv alleen zondag) zou dat een mooie trein zijn voor een reis naar Zweden, mits ie doorgetrokken wordt naar Stockholm. Daar zou ie dan rond 10u 's ochtends aan kunnen komen.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: za 18 jan 2020, 22:57
door umbusko
trolly schreef:De onderliggende semantische vraag is natuurlijk, of nachttrein en slaaptrein synoniemen zijn.
Een nachttrein met couchette- en slaaprijtuigen lijkt mij een slaaptrein, en een nachttrein met alleen zitrijtuigen niet. Nee dus. Of zullen we gewoon afspreken dat we dat laatste een nachtelijke trein noemen? :Y

En dan hebben we het in dit topic vrolijk over nachttreinen, oftewel slaaptreinen. *O* (Want nacht-ICE's of andere nachtelijke treinen, daar zitten we niet op te wachten.)

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: zo 19 jan 2020, 10:52
door en-es
Ik begrijp ook nog dat de trein om 6.00 in Keulen moet aankomen. Ook niet echt aantrekkelijk of het moet zo zijn dat je overstapt naar een andere bestemming.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: zo 19 jan 2020, 11:06
door Suus
Om 6:44 vertrekt in Keulen de eerste Thalys van de dag naar Parijs, zodat je daar om 10:00 kan zijn.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: zo 19 jan 2020, 11:13
door Z2N
En eventueel kan je dan nog de Night Riviera-oplossing overwegen: die komt om 05:02 aan vanuit Penzance op London Paddington, maar reizigers mogen daarna nog twee uur blijven liggen en doorslapen.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: zo 19 jan 2020, 11:26
door Suus
Op Keulen Hbf heb je daar niet echt plek voor geloof ik :X

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: zo 19 jan 2020, 11:35
door en-es
Ik denk ook niet dat je daar een paar uur een trein kan parkeren :mrgreen:

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: zo 19 jan 2020, 14:17
door Jeroen78
dennistd schreef:Met een vertrek rond 22.15u uit Osnabrück (en daarmee ±20u Köln) en een aansluitende late IC Berlijn (19u Amsterdam, 21u Hengelo, tot Hannover rijdend en dan elke dag ipv alleen zondag) zou dat een mooie trein zijn voor een reis naar Zweden, mits ie doorgetrokken wordt naar Stockholm. Daar zou ie dan rond 10u 's ochtends aan kunnen komen.
In de vroege jaren '90 had je nog EuroCity treinen die slaaprijtuigen meehadden.

Een van die treinen was EC 390/391 "Alfred Nobel" Hamburg - Puttgarden - Rødby Færge - København H - Helsingør - Helsingborg - Stockholm C
In Helsingborg was er een treinsplitsing want een deel van de "Alfred Nobel" ging na Helsingborg door Göteborg en Oslo S. Die trein heeft ook maar 5 jaar uitgehouden. Dus als de dienstregeling goed is kan een nachttrein van SJ in samenwerking met eventueel ÖBB of DB een succes worden maar dan moet dat een verdomd goede dienstregeling zijn en dat wordt gezien de afstand Hamburg - Stockholm is al 984 km een hele toer. Als die trein dan ook nog naar Köln Hbf moet... Dan zijn vertragingen niet uitgesloten. Een combinatie boot en trein Malmö - Esbjerg - Harwich - London Victoria is betrouwbaarder en efficiënter voor reizigers naar het VK. Een nachttrein Malmö C - Köln Hbf volstaat dan al als hij op een X2 trein uit Stockholm en een Øresundstog uit Göteborg aansluit.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: zo 19 jan 2020, 14:40
door en-es
Wat ik begrepen heb is een herinvoering van Hamburg-Stockholm ook een optie die onderzocht wordt. Die kan ook nog sneller rijden aangezien er niet meer op en van de boot gerangeerd hoeft te worden.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: zo 19 jan 2020, 14:44
door isadora
Stockholm - Londen is twee uurtjes vliegen zo ongeveer? :X

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: zo 19 jan 2020, 14:50
door Jeroen78
Maar flygskam (vliegschaamte) is in Scandinavië heel normaal. De IC treinen Kopenhagen - Hamburg zit daarom altijd vol. Vliegen naar Scandinavië is vanuit Nederland of het VK sneller en goedkoper.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: zo 19 jan 2020, 14:59
door en-es
De vraag is ook hoelang die vliegschaamte aanhoudt. Is het iets blijvends of is het een tijdelijke modegril?

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: zo 19 jan 2020, 15:01
door Jeroen78
Dat weet ik niet :wink: De tickets zijn er in ieder geval niet goedkoper op geworden.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: zo 19 jan 2020, 16:18
door Cas
Als er mensen zijn om die treinen te vullen, waarom zouden we die treinen dan niet rijden? Nachttreinen brengen je ergens heen in 'loze' tijd waarin je anders toch niet zou reizen, dus ik snap wel het mensen aantrekt.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: zo 19 jan 2020, 16:54
door trolly
en-es schreef:De vraag is ook hoelang die vliegschaamte aanhoudt. Is het iets blijvends of is het een tijdelijke modegril?
Dat zal vast enige relatie hebben met de vraag, of de opwarming van de aarde een modegril is.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: zo 19 jan 2020, 17:01
door en-es
Absoluut *trein*