Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Cas »

Ik zie de noodzaak van stoppen op Osnabrück voor een IC richting Hamburg niet zo. Natuurlijk is het een relevante stad, maar met de IC Berlijn en de RB61 is er al een uitgebreide verbinding met Nederland. Qua overstappen is het vooral belangrijk richting Hamburg, en dat is nou net niet nodig natuurlijk.
Als je (eventueel slechts voor een paar van de rijtuigen) kan stoppen op Altstadt is dat leuk meegenomen, maar kopmaken of ingewikkelde manoeuvres lijken me te veel moeite voor de winst die je uit de stop haalt.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Vinny »

Op OSM staat 'Entwicklungsflache Guterbahnhof'. Dat suggereert dat ze de boel aan het saneren zijn voor nieuwbouw. Het is jammer dat ze niet de gelegenheid te baat nemen om de lus vanuit het westen naar het noorden af te maken. Dat zou dan een mooie route opleveren waardoor je niet hoeft kop te maken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door en-es »

Kopmaken met treinstellen is toch niet het einde van de wereld? Of moet die IC Amsterdam-Hamburg met getrokken materiaal gereden worden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Z2N »

Het kost 10 minuten, tegenover Osnabrück overslaan via de Klus-kurve. Aangezien de verbindingen Nederland-Osnabrück en Osnabrück-Bremen/Hamburg al een prima aanbod hebben, loont het dan niet om extra te stoppen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door MaartenD »

Je kunt de Stahlwerkskurve met een bruggetje over de Hase aan de Münsterkurve verbinden. Daar is voldoende ruimte voor, maar je maakt dan wel een gelijkvloerse krusing met de hoofdlijn.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Z2N »

De Stahlwerks-kurve is alleen niet bereikbaar vanaf de Klus-kurve.

(Voor de mensen die niet bekend zijn met de sporen lay-out rond Osnabrück Hbf, een overzichtskaartje):
Afbeelding
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door MaartenD »

D'oh! Niet aan gedacht dat te controleren. :@

Een lus naar de Bremer kurve wordt denk ik best wel een krappe boog.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Vinny »

Weet iemand hoe intensief het goederenverkeer tegenwoordig is rond Osnabrück?

Eventueel kun je nog wat extra saneren en de perrons van Osnabrück Altstadt verlengen voor internationale treinen. Ik vraag me alleen af of de Duitsers te porren zijn voor een zo'n investering die eigenlijk alleen voor Nederlanse reizigers toegevoegde waarde biedt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Cas »

De grootste waarde van een stop in Osnabrück lijkt me juist lokaal. Ik verwacht dat de meeste vraag vanuit Nederland meer richting Hamburg en in mindere mate Bremen zal liggen. De vraag richting Osnabrück lijkt me wel afgedekt met de IC Berlijn en de boemel. Daarintegen is het voor Osnabrück een snelle verbinding met Bremen en Hamburg extra, en zien zij lokaal het belang van die extra stop richting Nederland ook meer.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door trolly »

Dank je wel voor het kaartje, Z2N, daar was ik naar op zoek.

Kan iemand mij uitleggen waarom die boel over de Klus-Kurve zou moeten, en niet gewoon over de Schinkel- en de Stahlwerks-Kurve gereden zou kunnen worden? Lijkt me een no-brainer. Wat zie ik over het hoofd?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Z2N »

Die lussen berijden duurt al 4 minuten langer dan via de Kluskurve, en voor reizen van Nederland naar Bremen moet je daarna ook kop maken. De reistijdwinst door niet de moeite te nemen om Osnabrück Hbf te bedienen is dan ook enorm, terwijl het reizigerspotentieel van wel stoppen beperkt is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door en-es »

Gaan de Duitsers dat wel doen? Of zijn er al plannen voor?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door trolly »

Z2N schreef: wo 31 mei 2023, 13:35 Die lussen berijden duurt al 4 minuten langer dan via de Kluskurve, en voor reizen van Nederland naar Bremen moet je daarna ook kop maken. De reistijdwinst door niet de moeite te nemen om Osnabrück Hbf te bedienen is dan ook enorm, terwijl het reizigerspotentieel van wel stoppen beperkt is.
Die vier minuten lijken me voor een nachttrein geen bezwaar, maar zie dat ik wel wat rijrichtingen door de war heb gehaald. De Klus-Kurve lijkt inderdaad de simpelste oplossing te zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door MaartenD »

trolly schreef: wo 31 mei 2023, 13:32 Dank je wel voor het kaartje, Z2N, daar was ik naar op zoek.

Kan iemand mij uitleggen waarom die boel over de Klus-Kurve zou moeten, en niet gewoon over de Schinkel- en de Stahlwerks-Kurve gereden zou kunnen worden? Lijkt me een no-brainer. Wat zie ik over het hoofd?
De Klus Kurve is de enige boog om zonder kopmaken van Oldenzaal naar Hamburg te gaan.
Stahlwerks Kurve passeer je onder en ga je naar boven, maar dan sta je in zuidelijke richting. Bremer Kurve moet je eerst kopmaken op het rangeerstation om dan in de goede richting boven te komen.

Kunnen ze niet een perron aan de Klus Kurve maken? Is 200 meter lopen en je zit op het station.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door DDietzen »

Volgens mij ligt die Kluskurve in een flinke helling, dus dan zal een perron en haltering daar onwenselijk zijn; zowel voor scheef staande en zittende passagiers als voor de locomotief die flink z'n best zal moeten doen om omhoog te komen na de stop.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Vinny »

https://linieplus.de/proposal/neuer-bah ... rueck-hbf/

Het is volgens deze website technisch mogelijk om een halte voor een eventuele EC te bouwen langs de Kluskurve. De spoorboog zal wel volledig opnieuw moeten worden aangelegd, en omdat de hellingen buiten het station om steiler worden zal het goederenverkeer langzamer moeten rijden.

Al moet ik wel zeggen, de bedenker is van 'Stadtkreation', een planologisch adviesbureau dat vooral ICT/datagericht is en wellicht minder verstand heeft van de finesses van de mogelijkheden en onmogelijkheden van spoorinfrastructuur.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Suus »

Die Kluskurve is volgens mij echt extreem onhandig. Heel ongunstig profiel zowel in helling als boogstraal, komt aan de noordzijde uit op een groot emplacement waarbij je nog kilometers langzaam moet rijden voordat je de hoofdlijn op kan.

De vraag is ook waarom de extreme focus ligt op een klein aantal minuten tijdwinst in plaats van zoveel mogelijk reizigers bedienen. We hebben het hier niet over een significant verschil.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Vinny »

Alle andere bogen zijn minder geschikt. Zoals ik zelf eerder zei: de Bremerkurve gebruiken lijkt het best, maar daar mist gewoon een verbinding van en naar het westen en de vraag is of ze die willen en kunnen aanleggen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door Z2N »

Die boogstralen zijn niet anders dan de andere bogen, en het niet keren scheelt echt al heel wat reistijd. Bovendien: als er sprake zou gaan zijn van een regulier gebruik is het het waard om een paar extra wissels in te leggen, zodat er eerder op de hoofdbaan ingevoegd kan worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door waldo79 »

Wat heeft dit nog met het oorspronkelijke topic te maken :?:
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door MaartenD »

Z2N schreef: do 01 jun 2023, 10:02 Die boogstralen zijn niet anders dan de andere bogen, en het niet keren scheelt echt al heel wat reistijd. Bovendien: als er sprake zou gaan zijn van een regulier gebruik is het het waard om een paar extra wissels in te leggen, zodat er eerder op de hoofdbaan ingevoegd kan worden.
Ik heb wat nagemeten, de Bremer Kurve zal op zijn krapst een straal van 250 meter hebben, maar daarmee haal je het niet naar de hoofdlijn, dan kom je net boven de sporen uit. Om op de bestaande brug over de Hase aan te sluiten kom je eerder op 220 meter uit.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door umbusko »

Groeten uit Osnabrück. :mrgreen: Wat een troosteloze bedoening, ik zou dit lekker overslaan.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door en-es »

Best wel een aardige binnenstad.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door gpvos »

Suus schreef: do 01 jun 2023, 09:33 Die Kluskurve is volgens mij echt extreem onhandig. Heel ongunstig profiel zowel in helling als boogstraal, komt aan de noordzijde uit op een groot emplacement waarbij je nog kilometers langzaam moet rijden voordat je de hoofdlijn op kan.
Volgens OSM kan je al na ca. een kilometer de hoofdbaan op. Verder wel eens.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Bericht door en-es »

waldo79 schreef: do 01 jun 2023, 14:57 Wat heeft dit nog met het oorspronkelijke topic te maken :?:
Pleiten voor een rechtstreekse verbinding met Hamburg voor de aansluiting op de nachttrein? Dan ontkom je niet aan al die boogjes. :o
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten