Pagina 7 van 7

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: wo 30 aug 2023, 12:13
door rooddolfijn
Dat is een flinke fout, vanaf Norderstedt naar Hamburg Hbf is onderdeel van de U1 _O_ .

De route is inderdaad zo als jij zei: via Elmshorn en Dammtor.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: wo 30 aug 2023, 12:17
door Cas
Dat klopt inderdaad niet. Ik heb afgelopen weekend nog de IC naar Kopenhagen heen en de IC uit Aarhus terug genomen, en ze reden beide via Elmshorn.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: wo 30 aug 2023, 13:23
door dennistd
rooddolfijn schreef: wo 30 aug 2023, 12:13 Dat is een flinke fout, vanaf Norderstedt naar Hamburg Hbf is onderdeel van de U1 _O_ .
De rails zijn daar niet eens aan elkaar verbonden: https://imgur.com/a/LQzt5Tr
Links en rechts liggen de sporen van de U1, in het midden het spoor van de AKN.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: wo 30 aug 2023, 16:02
door en-es
In februari ben ik zowel heen als terug via Dammtor gegaan.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: do 31 aug 2023, 16:25
door MaartenD
Z2N schreef: di 29 aug 2023, 11:58
verfmeer schreef: di 29 aug 2023, 11:14 Op dit moment zijn er toch ook geen treinen die vanuit Denemarken verder dan Hamburg rijden? Waarom zou dat met de opening van de Fehmarnbelttunnel een probleem worden?
De tunnel maakt de reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen zodanig korter, dat het voor meer verbindingen aantrekkelijk wordt om de trein te nemen. Zo kan je met de tunnel in 13 uur van Amsterdam naar Stockholm rijden, wat een prima verbinding zou kunnen zijn voor een dagtrein of een nachttrein. De enige serieuze kink in de kabel is dan echter Hamburg Hbf, waar je capaciteit tekort komt.
Voor de nachttrein moet je Hamburg Hbf dan (letterlijk) links laten liggen. Heb je toch niks aan want dat is dan midden in de nacht. Wil je splitsen/combineren met een andere nachttrein, dan doe je dat maar in Harburg. Van de andere kant: 's nachts is er wel ruimte.
Maar voor doorgande dagtreinen wreekt het zich inderdaad dat je altijd in Hamburg Hbf moet kopmaken, en dat je dat vanuit Hannover/Bremen maar op één spoor. Maar dat moet voldoende zijn voor een halfuursdienst.

Andere routes zijn er ook niet echt. Vanuit Berlijn zou je over een paar jaar elektrisch naar Lübeck kunnen, maar zonder kopmaken alleen via Neustrelitz. Als je de semi-HSL via Wittenberge neemt moet je in Bad Kleinen nog wat doen (maar een boogje is daar makkelijk te leggen).

Tijd voor Hamburg 21.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: do 31 aug 2023, 17:36
door JordiBrabant
In Hamburg zijn ze van plan een nieuwe S-Bahn tunnel te bouwen ipv de Verbindungsbahn via Dammtor. Op de oude S-Bahnsporen gaan dan gewone treinen rijden.
Als Niedersachsen en Schleswig-Holstein het dan eens kunnen worden over regionale doorkoppelingen, ontstaat er al meer plek in het Hbf voor een paar kerende treinen.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: do 31 aug 2023, 18:37
door reisthijs
MaartenD schreef: do 31 aug 2023, 16:25Andere routes zijn er ook niet echt. Vanuit Berlijn zou je over een paar jaar elektrisch naar Lübeck kunnen, maar zonder kopmaken alleen via Neustrelitz. Als je de semi-HSL via Wittenberge neemt moet je in Bad Kleinen nog wat doen (maar een boogje is daar makkelijk te leggen).
Daarom wordt tegelijk met de elektrificatie van Lübeck-Bad Kleinen ook een nieuw boogje aangelegd. Met het idee dus dat straks een deel van het verkeer tussen Scandinavië en Duitsland een alternatieve route heeft, waarmee Hamburg wordt ontlast.
https://bauprojekte.deutschebahn.com/p/luebeck-schwerin

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: do 31 aug 2023, 18:49
door MaartenD
Aha, alsof ze naar me luisteren :Y
Ik zie dat het boogje op de openrailwaymap ook al staat, maar op de infrastructurelaag, ik zat op de electrificationlaag te kijken.

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: ma 04 sep 2023, 18:06
door Vinny
En klaar voor 2036? (A)

Re: Zweden wil nachtverbinding naar Londen

Geplaatst: ma 18 mar 2024, 23:37
door joukevn
Suus schreef: di 29 aug 2023, 09:30 Hamburg Hbf is eigenlijk een gigantisch Muiderpoortstation, er is slechts één perronspoor waarbij je zowel richting Berlijn als richting Hannover/Bremen kan vertrekken.
Hamburg heeft de Güterumgehungsbahn, welke gebruikt kan worden om treinen uit de richting Lübeck naar de hoge sporen op Hamburg Hbf te brengen. Daar zal wel genoeg plek zijn om een aantal keer per dag een extra trein te keren.
https://de.wikipedia.org/wiki/G%C3%BCte ... prov=sfla1