Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
De dienstregeling van de NMBS met ingang van december 2020 is de aanvang van een nieuwe driejaarlijkse cyclus. Dat houdt in dat bij deze dienstregeling bovengemiddeld veel wijzigingen verwacht mogen worden.
Inmiddels zijn de eerste wijzigingen voor Wallonië al bekend geworden:
De treindienst Liers - Luxemburg wordt ingekort tot Liège-Guillemins - Luxemburg en gaat voortaan elk uur rijden tussen Liège en Gouvy. Deze treinen gaan voortaan ook stoppen in Esneux.
De treindienst op Charleroi - Couvin en Charleroi - Erquelinnes gaat ‘s avonds langer door.
De treindienst op de spoorlijn Gembloux - Jemeppe-sur-Sambre start 's middags een uur vroeger (om 16:05) en eindigt een uur later (om 19:05).
De S61 Ottignies - Jambes wordt ook tijdens de daluren verlengd tot Wavre - Jambes.
De S44 Liège - Waremme gaat in het weekend stoppen in Bleret en Voroux.
In het weekend wordt de stoptrein Geraardsbergen - Mons verlengd tot Quévy. Deze trein gaat voortaan ook in het weekend stoppen in Mévergnies-Attre.
Op werkdagen wordt de stoptrein Tournai - Quevy verlengd tot Moeskroen - Quevy
De IC Kortrijk - Welkenraedt gaat voortaan stoppen in Ans. De P-treinen Visé - Brussel gaan stoppen in Leuven.
Vanaf mei 2021 gaat in het weekend de stoptrein Libramont - Virton doorrijden naar Athus en Arlon, met stops op alle tussengelegen stations.
De S-trein rondom Liège krijgt betere frequenties (Betreft de dienst Liers - Liège - Flemalle en Waremme - Liège).
Wijzigingen in Vlaanderen:
Op de verbinding Kortrijk - Oudenaarde - Zottegem - Brussel gaat op werkdagen de intercity elk half uur rijden. De nieuwe toegevoegde treinen hebben hun eindpunt in Schaarbeek.
Op werkdagen gaat de S34 elk half uur rijden tussen Sint-Niklaas en Antwerpen-Centraal.
De S7 Halle - Mechelen wordt ingekort tot Halle - Vilvoorde. De S4 Aalst - Vilvoorde wordt verlengd tot Aalst - Mechelen.
De S3 Zottegem - Schaarbeek gaat ook in het weekend rijden, deze trein gaat stoppen op het nieuwe station Anderlecht.
De S52 Gent - Geraardsbergen gaat in het weekend voortaan ook stoppen in Landskouter en Balegem-Zuid.
Op werkdagen gaat 's ochtends een P-trein rijden van Neerpelt naar Brussel-Zuid, en 's avonds van Brussel-Zuid naar Neerpelt. Dit is afhankelijk van de tijdige voltooing van de bovenleiding tussen Mol en Neerpelt.
Tijdens de vakantiedienstregeling blijft de Intercity De Panne - Antwerpen rijden tussen Gent en Antwerpen. Een van de langzame IC's Brussel - Antwerpen stopt echter met rijden tijdens de zomervakantie.
De treindienst Brugge - Zeebrugge gaat in het weekend elk uur rijden.
De intercity Mechelen - Leuven gaat in het weekend ook stoppen in Hever.
Laatst gewijzigd door Suus op do 25 jun 2020, 10:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ik vermoed dat een eentalige presentatie of flyer de bron is geweest. Dan zijn wijzigingen in Vlaanderen niet zo interessant.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
De S-trein rondom Liège krijgt betere frequenties (nog niet verder gespecificeerd).
De provincie roept al een tijdje dat ze dit willen, ook een verdubbeling van de frequentie Luik-Maastricht. Ik ben heel benieuwd of ze dat voor elkaar krijgen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ik heb ondertussen begrepen dat de treindienst naar Maastricht niet vaker gaat rijden. Dat is ook logisch, ILT zal een tweede onbeveiligde trein op het emplacement van Maastricht niet zo leuk vinden. In Roosendaal houden ze het ook tegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Rijden die treinen daar zonder beveiliging? Met al dat Belgische gedoe over ERTMS op de Drielandentrein wordt het tijd dat Nederland ook eens zijn poot stijf houdt vwb. de beveiliging op de Belgische treinstellen die naar Nederland rijden. Desnoods maakt men maar twee perronnetjes aan weerszijden van de grens waartussen je kan lopen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
gpvos schreef:Rijden die treinen daar zonder beveiliging? Met al dat Belgische gedoe over ERTMS op de Drielandentrein wordt het tijd dat Nederland ook eens zijn poot stijf houdt vwb. de beveiliging op de Belgische treinstellen die naar Nederland rijden. Desnoods maakt men maar twee perronnetjes aan weerszijden van de grens waartussen je kan lopen.
Het voordeel van ERMTS lijkt me dat je juist op grenstrajecten goede beveiliging hebt. Daar is het toch ooit allemaal voor uitgevonden?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Er kan geen enkele spoorlijn gesloten worden zolang er geen nieuwe beheerscontract is tussen de federale regering enerzijds en de NMBS en Infrabel anderzijds. En er kan geen nieuw beheerscontract worden afgesloten zolang er in België geen federale regering is. En die nieuwe federale regering gaat nog wel even duren, want de verschillende politieken partijen zijn ongeveer net zo huiverig voor samenwerking als panda's voor seks.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Suus schreef:Er kan geen enkele spoorlijn gesloten worden zolang er geen nieuwe beheerscontract is tussen de federale regering enerzijds en de NMBS en Infrabel anderzijds. En er kan geen nieuw beheerscontract worden afgesloten zolang er in België geen federale regering is. En die nieuwe federale regering gaat nog wel even duren, want de verschillende politieken partijen zijn ongeveer net zo huiverig voor samenwerking als panda's voor seks.
Vlaanderen en Wallonië vormen dan ook een huwelijk dat op het punt van stranden staat. En hun puberzoon Brussel is nog te weinig ontwikkeld om op eigen benen te kunnen staan. Slecht voor je seksleven
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Een praktisch volledig overzicht van de wijzigingen voor december 2020 staat nu in het eerste bericht van dit topic.
Een aantal zaken kunnen voorlopig nog geen doorgang vinden maar worden zeker onderzocht door de NMBS, of hebben al een concrete datum wanneer ze worden uitgevoerd.
In de dienstregeling van december 2021 zijn de volgende zaken voorzien:
De S3 Zottegem - Schaarbeek gaat 2x/uur rijden op werkdagen, er wordt nog gekeken naar een stop in Liedekerke.
De IC Antwerpen - Luchthaven - Hasselt gaat op alle weekenddagen 1x/uur rijden tussen Leuven en Hasselt.
Een tweede trein per uur van/naar Noorderkempen. Mogelijk met doorkoppeling van/naar Brussel, maar dit vereist een flinke verschuiving van de materieelinzet in half België.
Er wordt onderzoek gedaan naar een derde IC-trein tussen Gent en Kortrijk. De trein naar Lille zou dan los komen te liggen met een flinke tijdswinst ten opzichte van nu. Helaas past dat niet doordat de verbouwing van Gent-Sint-Pieters niet kan zonder verminderde perroncapaciteit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Suus schreef:
De S44 Liège - Waremme gaat in het weekend stoppen in Bleret en Voroux.
Blijft deze in het weekend ook doorrijden naar Landen?
Suus schreef:Ik heb ondertussen begrepen dat de treindienst naar Maastricht niet vaker gaat rijden. Dat is ook logisch, ILT zal een tweede onbeveiligde trein op het emplacement van Maastricht niet zo leuk vinden. In Roosendaal houden ze het ook tegen.
Een extra trein Liège-Visé hebben ze ook geen zin in zeker? Theoretisch zou die best passen op het andere half uur met een korte kering in Visé, want de treinen van/naar Maastricht kruisen elkaar tussen Visé en Eijsden.
Suus schreef:
De S44 Liège - Waremme gaat in het weekend stoppen in Bleret en Voroux.
Blijft deze in het weekend ook doorrijden naar Landen?
Dat lijkt mij wel, want er is nog steeds geen andere trein tussen Luik en Landen in het weekend.
umbusko schreef:
Suus schreef:Ik heb ondertussen begrepen dat de treindienst naar Maastricht niet vaker gaat rijden. Dat is ook logisch, ILT zal een tweede onbeveiligde trein op het emplacement van Maastricht niet zo leuk vinden. In Roosendaal houden ze het ook tegen.
Een extra trein Liège-Visé hebben ze ook geen zin in zeker? Theoretisch zou die best passen op het andere half uur met een korte kering in Visé, want de treinen van/naar Maastricht kruisen elkaar tussen Visé en Eijsden.
In de spits rijden er al die twee P-treinparen die via de HSL rijden, 's ochtends vanaf Visé en 's middags naar Visé. Deze blijven gewoon bestaan maar gaan wel in Leuven stoppen vanaf december.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
En daarnaast nog drie treinen Visé-Liège: één in de ochtend naar Liège en twee in de middag naar Visé. Ik zei het ook alleen maar omdat de frequentie van de S-trein Luik verhoogd wordt, dan zou het niet gek zijn om dat ook naar Visé te doen als Maastricht niet kan.
Vanwege de coronacrisis zijn een aantal maatregelen die de NMBS in de dienstregeling december 2020 zou doorvoeren uitgesteld. Het gaat om de volgende maatregelen:
Elk half uur een IC op Kortrijk - Zottegem - Brussel.
Elk half uur een S34 tussen Sint-Niklaas en Antwerpen.
Weekenddienst op de S3 Zottegem - Brussel - Dendermonde
Elektrische dienst naar Hamont, inclusief een P-treinpaar Neerpelt - Brussel.
De elektrische dienst naar Hamont zal in de loop van 2021 alsnog worden ingevoerd, een exacte datum is nog niet bekend. De elektrificatie van dit baanvak heeft vertraging opgelopen door de coronacrisis, waardoor invoering in december niet mogelijk is. Voor de overige maatregelen wordt in september van dit jaar besloten wanneer ze alsnog tot uitvoering worden gebracht. De NMBS heeft nog altijd de ambitie om aan het einde van de cyclus in december 2023 4,7% meer treinen te laten rijden dan nu.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Suus schreef: ↑do 25 jun 2020, 10:30
Vanwege de coronacrisis zijn een aantal maatregelen die de NMBS in de dienstregeling december 2020 zou doorvoeren uitgesteld. Het gaat om de volgende maatregelen: