Axonometrische plattegronden van metrostations

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Alargule

Axonometrische plattegronden van metrostations

Bericht door Alargule »

Wat een monnikenwerk moet dit geweest zijn: een overzicht van (naar eigen zeggen) zo'n 275 metrostations - waaronder een paar in Amsterdam en Rotterdam - in axonometrische weergave. Grotendeels op basis van eigen waarnemingen, verzameld in een periode van acht jaar. Jammer dat het in het Catalaans is en dat de afbeeldingen niet interactief zijn, maar ik heb weer uren kijkgenot.

Zoals Nation in Parijs:

Afbeelding

Of Alexanderplatz in Berlijn:

Afbeelding

En Nuevos Ministerios in Madrid:

Afbeelding

Enfin, zo zijn er nog veel meer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Axonometrische plattegronden van metrostations

Bericht door Suus »

Ken je de Station Master App voor de iPhone? Die bevat voor bijna alle Londense stations dergelijke plattegronden.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Axonometrische plattegronden van metrostations

Bericht door Alargule »

Ik heb geen iPhone, maar een soortgelijke app bestaat wel voor alle Moskouse metrostations. En die zijn wél interactief.

Deze website vind ik vooral mooi omdat er plattegronden voor meerdere steden bestaan, waarbij de focus ligt op de overstapstations, die het meest complex zijn. Vooral voor Parijs was ik al tijden op zoek naar dit soort informatie, maar die was tot nu toe onvindbaar.

In hoeverre het allemaal klopt kan ik niet beoordelen. Voor Amsterdam viel me al op dat de oostelijke in- en uitgangen van de Oostlijn bij Centraal niet staan weergegeven. En soms stuit ik op plattegronden met stairs to nowhere. Er valt ongetwijfeld nog het nodige aan te verbeteren en uit te breiden, maar het is een mooi initiatief.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Axonometrische plattegronden van metrostations

Bericht door umbusko »

Ik vind dit topic nu al fantastisch. :D
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Axonometrische plattegronden van metrostations

Bericht door SLToilet »

Heerlijke plaatjesp0rno *trein*
Eerder had ik weleens zulke plattegronden gezien van New York van een andere bron, daarin kun je zien dat de complexen onder 42nd St/Times Square en Fulton St/WTC heel complex zijn. Maar ik ben vooral fan van de Parijse complexen waar de Métro en RER samenkomen. Als kind keek ik m'n ogen uit over welke gangetjes onder Châtelet-Les Halles we hebben gelopen!
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Axonometrische plattegronden van metrostations

Bericht door Z2N »

Fantastische plaatjes ja! Beetje jammer wel dat er geen kaart is met het hele complex rond St Augustin-St Lazare-Haussmann St Lazare-Havre Caumartin-Auber-Opera, want dat is natuurlijk wel het meest complexe ondergrondse stationsgebied van Frankrijk.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Axonometrische plattegronden van metrostations

Bericht door Vinny »

Een aantal Parijse complexen stonden of staan wel nagetekend in het Pavillon d'Arsenal.
https://www.pavillon-arsenal.com/en/
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Axonometrische plattegronden van metrostations

Bericht door Aking »

Z2N schreef:Fantastische plaatjes ja! Beetje jammer wel dat er geen kaart is met het hele complex rond St Augustin-St Lazare-Haussmann St Lazare-Havre Caumartin-Auber-Opera, want dat is natuurlijk wel het meest complexe ondergrondse stationsgebied van Frankrijk.
Stuur ze een beriggie? *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Axonometrische plattegronden van metrostations

Bericht door Suus »

Via Tim Dunn vond ik een link naar de officiële tekeningen van 120 stations van de London Underground: https://www.whatdotheyknow.com/request/ ... ing-674923

Ik hoop dat dit de kick waard was :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Axonometrische plattegronden van metrostations

Bericht door Vinny »

Sommige van deze plattegronden zouden ook in reguliere reisgidsen niet misstaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten