OVNL is terug! Lees voor meer uitleg en veelgestelde vragen dit topic.

Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44319
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Bericht door Suus »

Omdat ik vermoed dat dit de komende jaren een regelmatig terugkerend onderwerp gaat worden hierbij een nieuw topic waarin de aanbesteding van treindiensten in Frankrijk besproken kunnen worden. De Franse regio's mogen officieel sinds december 2019 de exploitatie van treindiensten door andere vervoerders dan SNCF laten uitvoeren. Omdat de aanbestedingsprocedures voor deze diensten pas in 2019 gestart zijn zijn de eerste private spoorvervoerders in Frankrijk in 2022 te verwachten.

Er lopen al een aantal aanbestedingen, zo is PACA bezig met de sneltreinen Marseille — Nice en de regionale treinen Les Arcs-Draguignan — Nice — Ventimiglia, Cannes — Grasse en Nice — Tende en Grand Est met Strasbourg — St. Die en St. Die — Épinal.

Deze week is Hauts de France drie aanbestedingen gestart voor treindiensten.
Concessie 1 betreft de "Etoile de St.Pol-sur-Ternoise". Het gaat om 600.000 kilometer per jaar vanaf St.Pol naar Arras, Bethune en Étaples. De voorlopige ingangsdatum is in juli 2024 voor een periode van 10 jaar en 6 maanden. De documentatie is te downloaden op https://marchespublics596280.fr/app.php ... tion/24010

Concessie 2 betreft de treindienst Parijs—- Beauvais. Het gaat om 900.000 kilometer per jaar. De voorlopige ingangsdatum is in juli 2024 voor een periode van 10 jaar en 6 maanden of 11 jaar. De documentatie is te downloaden op https://marchespublics596280.fr/app.php ... tion/24018

Concessie 3 betreft de "Etoile de Amiens". Het gaat om 3.400.000 kilometer per jaar op de spoorlijnen Amiens — Abancourt — Rouen, Abbeville — Amiens — Albert, Amiens — Saint-Quentin, Amiens — Laon, Amiens — Compiègne, Amiens — Creil, Creil — Beauvais, Beauvais — Le Tréport, Abbeville — Le Tréport en Laon — Hirson. De voorlopige ingangsdatum is december 2023 voor een periode van 10 jaar 6 maanden. De documentatie is te downloaden op https://marchespublics596280.fr/app.php ... tion/24006

Bij de Etoile de Amiens lijkt het te gaan om stoptreindiensten. De parallel lopende snellere treindiensten zijn deels in al lopende andere aanbestedingen opgenomen (zoals de doorgaande treinen Amiens - Parijs) of verwacht ik nog in een andere aanbesteding. Het kan dus zijn dat er in de toekomst op diverse lijnen twee vervoerders hun diensten aanbieden.
Rame à l'approche
PHS
Berichten: 3024
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Bericht door PHS »

Interessant topic :pos:

Over de concessie met Strasbourg — St. Die, St. Die — Épinal en Strasbourg – Molsheim – Barr – Sélestat stond twee dagen geleden nieuws in de Railway Gazette: https://www.railwaygazette.com/policy/g ... 92.article

De concessie betekent dat de trajecten Arches – St-Dié-des-Vosges en Obernai – Sélestat reactiveerd worden, waarvoor de werken tussen 2021 en 2023 zouden gaan plaatsvinden. Ik kan mij die snelheid eigenlijk niet voorstellen in Frankrijk (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44319
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Bericht door Suus »

Obernai — Sélestat is gewoon open voor treinverkeer? Het heeft 27,5 treinparen per werkdag tussen Obernai en Barr en 10,5 treinparen per werkdag tussen Barr en Sélestat.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44319
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Bericht door Suus »

De verwachting was dat Pays de la Loire de vierde regio zou zijn die treindiensten gaat aanbesteden. Dat klopt.

Daar is nu één concessie met twee deelnetten op de markt gebracht.
Deelnet «Tram-train»: Nantes — Nort-sur-Erdre, Nantes — Châteaubriant en Nantes — Clisson. Dit is goed voor 800.000 tot 1 miljoen kilometer per jaar. Het volledige park U 53500 (Citadis TTng) van de regio wordt voor deze diensten ter beschikking gesteld.

Deelnet «Sud Loire»: Nantes — Pornic, Nantes — Saint-Gilles-Croix-de-Vie, Nantes — La Roche-sur-Yon, Nantes — Les Sables d’Olonne, Nantes — La Rochelle, Nantes — Cholet en Angers — Cholet. Dit is goed voor 2 tot 4,2 miljoen kilometer per jaar. Voor deze diensten wordt een deel van de bestaande vloot beschikbaar gesteld. Dit park zal bestaan uit X 76500 (XGC), Z 51500 en B 84500 (Régiolis).

Beide deelnetten moeten van start gaan in december 2023 en hebben een looptijd van 10 jaar.
Rame à l'approche
PHS
Berichten: 3024
Lid geworden op: vr 28 okt 2016, 14:32

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Bericht door PHS »

Suus schreef:Obernai — Sélestat is gewoon open voor treinverkeer? Het heeft 27,5 treinparen per werkdag tussen Obernai en Barr en 10,5 treinparen per werkdag tussen Barr en Sélestat.
Vreemd, meestal is het Railway Gazette wel een betrouwbare bron.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9029
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Bericht door Z2N »

Tussen Rosheim en Selestat rijden momenteel geen treinen, vanwege werkzaamheden. Misschien dat ze daardoor verward weden?
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten