Pagina 1 van 2

Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: wo 05 aug 2020, 21:53
door Suus
Omdat ik vermoed dat dit de komende jaren een regelmatig terugkerend onderwerp gaat worden hierbij een nieuw topic waarin de aanbesteding van treindiensten in Frankrijk besproken kunnen worden. De Franse regio's mogen officieel sinds december 2019 de exploitatie van treindiensten door andere vervoerders dan SNCF laten uitvoeren. Omdat de aanbestedingsprocedures voor deze diensten pas in 2019 gestart zijn zijn de eerste private spoorvervoerders in Frankrijk in 2022 te verwachten.

Er lopen al een aantal aanbestedingen, zo is PACA bezig met de sneltreinen Marseille — Nice en de regionale treinen Les Arcs-Draguignan — Nice — Ventimiglia, Cannes — Grasse en Nice — Tende en Grand Est met Strasbourg — St. Die en St. Die — Épinal.

Deze week is Hauts de France drie aanbestedingen gestart voor treindiensten.
Concessie 1 betreft de "Etoile de St.Pol-sur-Ternoise". Het gaat om 600.000 kilometer per jaar vanaf St.Pol naar Arras, Bethune en Étaples. De voorlopige ingangsdatum is in juli 2024 voor een periode van 10 jaar en 6 maanden. De documentatie is te downloaden op https://marchespublics596280.fr/app.php ... tion/24010

Concessie 2 betreft de treindienst Parijs—- Beauvais. Het gaat om 900.000 kilometer per jaar. De voorlopige ingangsdatum is in juli 2024 voor een periode van 10 jaar en 6 maanden of 11 jaar. De documentatie is te downloaden op https://marchespublics596280.fr/app.php ... tion/24018

Concessie 3 betreft de "Etoile de Amiens". Het gaat om 3.400.000 kilometer per jaar op de spoorlijnen Amiens — Abancourt — Rouen, Abbeville — Amiens — Albert, Amiens — Saint-Quentin, Amiens — Laon, Amiens — Compiègne, Amiens — Creil, Creil — Beauvais, Beauvais — Le Tréport, Abbeville — Le Tréport en Laon — Hirson. De voorlopige ingangsdatum is december 2023 voor een periode van 10 jaar 6 maanden. De documentatie is te downloaden op https://marchespublics596280.fr/app.php ... tion/24006

Bij de Etoile de Amiens lijkt het te gaan om stoptreindiensten. De parallel lopende snellere treindiensten zijn deels in al lopende andere aanbestedingen opgenomen (zoals de doorgaande treinen Amiens - Parijs) of verwacht ik nog in een andere aanbesteding. Het kan dus zijn dat er in de toekomst op diverse lijnen twee vervoerders hun diensten aanbieden.

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: wo 05 aug 2020, 23:01
door PHS
Interessant topic :pos:

Over de concessie met Strasbourg — St. Die, St. Die — Épinal en Strasbourg – Molsheim – Barr – Sélestat stond twee dagen geleden nieuws in de Railway Gazette: https://www.railwaygazette.com/policy/g ... 92.article

De concessie betekent dat de trajecten Arches – St-Dié-des-Vosges en Obernai – Sélestat reactiveerd worden, waarvoor de werken tussen 2021 en 2023 zouden gaan plaatsvinden. Ik kan mij die snelheid eigenlijk niet voorstellen in Frankrijk (A)

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: wo 05 aug 2020, 23:47
door Suus
Obernai — Sélestat is gewoon open voor treinverkeer? Het heeft 27,5 treinparen per werkdag tussen Obernai en Barr en 10,5 treinparen per werkdag tussen Barr en Sélestat.

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: do 06 aug 2020, 00:04
door Suus
De verwachting was dat Pays de la Loire de vierde regio zou zijn die treindiensten gaat aanbesteden. Dat klopt.

Daar is nu één concessie met twee deelnetten op de markt gebracht.
Deelnet «Tram-train»: Nantes — Nort-sur-Erdre, Nantes — Châteaubriant en Nantes — Clisson. Dit is goed voor 800.000 tot 1 miljoen kilometer per jaar. Het volledige park U 53500 (Citadis TTng) van de regio wordt voor deze diensten ter beschikking gesteld.

Deelnet «Sud Loire»: Nantes — Pornic, Nantes — Saint-Gilles-Croix-de-Vie, Nantes — La Roche-sur-Yon, Nantes — Les Sables d’Olonne, Nantes — La Rochelle, Nantes — Cholet en Angers — Cholet. Dit is goed voor 2 tot 4,2 miljoen kilometer per jaar. Voor deze diensten wordt een deel van de bestaande vloot beschikbaar gesteld. Dit park zal bestaan uit X 76500 (XGC), Z 51500 en B 84500 (Régiolis).

Beide deelnetten moeten van start gaan in december 2023 en hebben een looptijd van 10 jaar.

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: do 06 aug 2020, 11:42
door PHS
Suus schreef:Obernai — Sélestat is gewoon open voor treinverkeer? Het heeft 27,5 treinparen per werkdag tussen Obernai en Barr en 10,5 treinparen per werkdag tussen Barr en Sélestat.
Vreemd, meestal is het Railway Gazette wel een betrouwbare bron.

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: do 06 aug 2020, 12:01
door Z2N
Tussen Rosheim en Selestat rijden momenteel geen treinen, vanwege werkzaamheden. Misschien dat ze daardoor verward weden?

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: wo 18 nov 2020, 11:51
door Suus
Suus schreef: wo 05 aug 2020, 21:53Concessie 1 betreft de "Etoile de St.Pol-sur-Ternoise". Het gaat om 600.000 kilometer per jaar vanaf St.Pol naar Arras, Bethune en Étaples. De voorlopige ingangsdatum is in juli 2024 voor een periode van 10 jaar en 6 maanden.
Het aantal treinkilometers van de concessie Etoile de Saint-Pol-sur-Ternoise is uitgebreid naar 700.000 per jaar :pos:

De sluitingsdatum voor deelname is uitgesteld van 21 oktober naar 23 november.

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: wo 18 nov 2020, 12:26
door Z2N
Dat vind ik nog steeds niet heel veel, dat is gemiddeld zes slagen per dag op alle takken, met 7 of 8 treinen naar Béthune.

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: wo 18 nov 2020, 12:28
door Suus
Het is bijna 17% meer vervoer, dat mag in landelijke Frankrijk toch wel een echte verbetering heten.

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: wo 18 nov 2020, 12:42
door Z2N
Correct, maar ik verwacht toch echt meer winst van de aanbesteding dan dat. De SNCF is kampioen découcher, het overnachten buiten de standplaats in een hotel of SNCF-slaapplaats. Het schrappen daarvan zou heel wat kosten moeten kunnen besparen.

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: wo 18 nov 2020, 18:11
door Willem
Dan zou je onderweg vaker van personeel moeten wisselen zodat zij minder ver van hun standplaats komen en daardoor thuis kunnen slapen.
Het zou me niets verbazen als zoiets weer aanleiding voor een staking is...

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: wo 18 nov 2020, 18:50
door Klaasje
In de TER-diensten lijkt mij terugkeren op de stsndplaats meestal haalbaar. Bij de lange afstandsdiensten zal het snijverlies zonder overnachtingen wel weer groot zijn.

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: wo 18 nov 2020, 20:21
door Z2N
Zelfs bij Transilien wordt er overnacht buiten de standplaats, zelfs machinisten met standplaats Paris Saint-Lazare slapen soms in Mantes-la-Jolie, op 35 minuten van de standplaats. Dat er in het centraal massief soms overnacht moet worden is onoverkomelijk, maar de vakbonden genieten nét iets teveel van de salarisvoordelen die bij dat gratis hotel komen. :roll:

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: wo 25 nov 2020, 22:07
door Suus
Het was elders al besproken, maar de regio Grand Est heeft in samenwerking met Zweckverband SPNV Süd, Zweckverband SPNV Nord, Zweckverband Personennahverkehr Saarland en het ministerie van verkeer van Baden-Württemberg een aanbesteding aangekondigd voor de treindiensten:
Neustadt – Wissembourg – Haguenau – Strasbourg,
Müllheim – Mulhouse,
Offenburg – Strasbourg,
Offenburg – Freiburg – Müllheim (losse ritten),
Wörth – Speyer – Mannheim (losse ritten),
Karlsruhe – Wörth – Lauterbourg – Strasbourg,
Saarbrücken – Strasbourg,
Saarbrücken – Forbach – Metz,
Trier – Perl – Metz.

Het betreft een concessie van 15 jaar met ingang van december 2024 voor 6,4 miljoen treinkilometer per jaar, waarvan 4,3 miljoen in Frankrijk en 2,1 miljoen in Duitsland. Er is nog niet besloten of het vervoer in twee deelnetten opgeknipt wordt, dit wordt duidelijk zodra de inschrijving opent.

De vervoerder krijgt de beschikking over 33 nieuwe treinstellen type Coradia Polyvalent van Alstom (bij SNCF bekend als Régiolis), waarvan 30 een toelating voor Duitsland zullen krijgen. Deze treinstellen worden eigendom van de Franse regio Grand Est, het onderhoud wordt echter de verantwoordelijkheid van de vervoerder. Mocht het nieuwe materieel nog niet bij aanvang van de concessie beschikbaar zijn, dan zal de regio Grand Est alternatief materieel (X73900 - Walvissen) beschikbaar stellen. De nieuwe vervoerder wordt in Frankrijk ook verantwoordelijk voor het onderhoud van de treinstations als daar geen treinen van andere vervoerders meer stoppen. In Frankrijk zal nog een separate aanbesteding volgen voor de ticketverkoop, in Duitsland moet de vervoerder zelf de kaartverkoop organiseren.

Bron (Duits): https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... HTML&src=0
Bron (Frans): https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... HTML&src=0

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: wo 30 dec 2020, 21:33
door Suus
De aanbesteding van de Intercités-treindiensten Nantes - Bordeaux en Nantes - Lyon gaat vrijwel zeker naar SNCF. Hoewel er ook interesse was vanuit Arriva en Transdev hebben deze partijen geen bod ingediend bij het Franse ministerie van transport. De spoorvakbonden kraaien alvast victorie, want die vinden aanbestedingen maar een onzinnig idee en die zien zien in het falen van deze aanbesteding hun gelijk bevestigd.

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: ma 01 mar 2021, 10:56
door Suus
De regio Île-de-France gaat alle trein- en tramdiensten die in haar opdracht worden gereden aanbesteden. Voorlopig is het volgende schema vastgesteld:

RER A: december 2039
RER B: december 2039
RER C: december 2033
RER D: december 2032
RER E: december 2027

Transilien H : december 2028 (aanbesteed samen met lijn K)
Transilien J: december 2025 (aanbesteed samen met lijn L)
Transilien K: december 2028 (aanbesteed samen met lijn H)
Transilien L: december 2025 (aanbesteed samen met lijn J)
Transilien N: december 2026 (aanbesteed samen met lijn U)
Transilien P: december 2027 (behalve trajectdeel Esbly - Crécy)
Transilien P Esbly - Crécy: december 2023
Transilien R: december 2026 of 2027
Transilien U: december 2026 (aanbesteed samen met lijn N)

Tram 1: december 2029
Tram 2: december 2029
Tram 3a/3b: december 2029
Tram 4: december 2023 (samen met tram 11 en lijn P Esbly - Crècy)
Tram 5: december 2029
Tram 6: december 2029
Tram 7: december 2029
Tram 8: december 2029
Tram 9: vanaf maart 2021 exploitatie door Keolis
Tram 11: december 2023 (samen met tram 4 en lijn P Esbly - Crècy)
Tram 12: december 2024 (samen met tram 13)
Tram 13: december 2024 (samen met tram 12)

Tram 12 gaat open in 2023 en tram 13 in 2022, dus waarschijnlijk worden die nog enige jaren door de SNCF gereden :|

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: ma 01 mar 2021, 11:08
door Z2N
Suus schreef: ma 01 mar 2021, 10:56Crècy
Crécy. (A)

Maar verder is dit vooral erg positief, hopelijk slaagt een private partij er beter in om de treindiensten efficiënter uit te voeren. De keuzes om bepaalde concessies tegelijk te starten vind ik ook goed te begrijpen, de RER E rijdt natuurlijk veel parallel met de treinen van lijn P, het losse trammetje naar Crécy-la-Chapelle is nu al exploitatief gescheiden en wordt ook nu al gereden door het personeel van Tram T4.

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: ma 01 mar 2021, 15:08
door diederickx
Duiden de genoemde maanden op de start van de concessie?
Transilien U: december 2026 (aanbesteed samen met lijn U)
Ik neem aan dat bedoeld wordt: samen met lijn N.

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: ma 01 mar 2021, 20:03
door Anne
Opvallend dat de lijnen 12 en 13 niet direct worden aanbesteed.

Kan het spul dat vrijkomt van 4, 9 en 11 tijdelijk op 12 en 13 worden gebruikt? Of is de nieuwe vervoerder verplicht het oude materieel over te nemen?

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: ma 01 mar 2021, 20:30
door Z2N
Het materieel is nu al eigendom van de regio, en wordt gewoon overgenomen door een andere vervoerder. Bovendien kan het materieel niet zomaar worden uitgewisseld, tram 9 is een 'klassieke' tramlijn waar tramlijnen 12 en 13 tramtreinen zijn.

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: ma 01 mar 2021, 20:40
door Suus
De eerste stellen voor tram 13 zijn zelfs al overgebracht van de fabriek in Valenciennes naar de remise in Versailles.
diederickx schreef: ma 01 mar 2021, 15:08 Duiden de genoemde maanden op de start van de concessie?
Ja.

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: di 20 apr 2021, 10:59
door Suus
Transdev heeft publiekelijk gemaakt dat ze zich hebben ingeschreven voor drie concessies van de regio Hauts de France: étoile de Saint-Pol-sur-Ternoise, étoile d'Amiens en Paris-Beauvais. Transdev rijdt in die regio o.a. al de busdiensten Tadao in Lens, DK'Bus in Dunkerque en Calais Opale Bus. Op deze manier hoopt Transdev wat voortgang te krijgen in het stilgevallen aanbestedingsproces.

Hele artikel hier: https://www.francebleu.fr/infos/transpo ... 1617121215

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: do 09 sep 2021, 11:14
door Suus
De regio PACA is voornemens de concessie voor de treindienst Marseille - Nice te gunnen aan Transdev. Eind oktober wordt definitief besloten of de dienst vanaf 2025 voor tien jaar naar Transdev gaat

https://www.lindependant.fr/2021/09/08/ ... 776500.php

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: di 22 feb 2022, 10:59
door Suus
De regio Bourgogne-Franche-Comté (BFC) is voornemens vanaf 2026 al het regionale spoorvervoer in concessies op te splitsen, genoemd wordt een aantal van 4 tot 8, en in de markt te zetten: https://france3-regions.francetvinfo.fr ... 36790.html

Daarmee is BFC de eerste landelijke regio die aangekondigd heeft het volledige spoorvervoer te willen aanbesteden. Groeperingen aan de linkerzijde van het politieke spectrum, zoals de communistische partij en de spoorvakbonden zijn hier uiteraard niet blij mee en vrezen dat dit politieke besluit een landelijk gevolg zal krijgen.

Persoonlijk kan ik het besluit wel begrijpen. De regio BFC heeft al langer discussie met de SNCF over het materieel. Een deel van de treinen in BFC rijdt nog met Corail, comfortabel maar zwaar verouderd. Nieuw materieel waarvoor SNCF contracten heeft voldoet echter niet aan de eisen van de regio. Bovendien is de dienstregeling ondermaats voor het aantal reizigers en zijn er veel vertragingen. Ik kan mij voorstellen dat BFC, dat toch als een politiek linkse regio bekend staat, zo de SNCF onder druk wil zetten zich snel te verbeteren

Re: Aanbestedingen treindiensten in Frankrijk

Geplaatst: di 26 apr 2022, 10:26
door metrophil
Zijn er naast de toekomstige Transdev-lijn Marseille-Nice al andere lijnen/concessies bekend, waar *niet* SNCF gaat rijden?