OVNL is terug! Lees voor meer uitleg en veelgestelde vragen dit topic.

Spoordienstregeling Duitsland 2021

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44322
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

Dit jaar is de wereld op zijn kop gezet door de uitbraak van een nieuw coronavirus. In de strijd tegen het virus hebben veel landen tijdelijke beperkingen in de bewegingsvrijheid doorgevoerd met zware economische gevolgen. Duitsland heeft de eerste fase van de crisis in vergelijking met veel andere landen goed doorstaan, maar ook hier zullen de gevolgen voorlopig voelbaar blijven. Normaal als ik voor een nieuw dienstregelingsjaar een nieuw topic start, heb ik daarom al voldoende informatie om goed inzicht te geven in de aankomende wijzigingen in Duitsland. Dit jaar is dat bij de start van dit topic nog niet het geval. Veel opdrachtgevers hebben langere tijd geen besluiten genomen over de dienstregeling 2021. En van de informatie die ik voor dit jaar al wel heb weet ik niet of dit ook definitief wordt ingezet. Verder is dit jaar opvallend het relatief kleine aantal concessies dat in december van start gaat. Slechts op een enkele plek wisselt een treindienst aankomende december van vervoerder.

Fernverkehr
Volgt

Baden-Württemberg
  • De concessie voor het tweede deel van de S-Bahn Rhein-Neckar gaat van start. DB Regio blijft de vervoerder en rijdt deze diensten (S5/S55 Mannheim - Aglasterhausen/Eppingen, S6 Mannheim - Bensheim, S8 Mannheim - Graben-Neudorf - Karlsruhe en S9 Biblis - Mannheim) voortaan met nieuwe treinstellen type Mireo.
  • De RB64 Kirchheim (Teck) - Oberlenningen heeft nu direct na de ochtendspits een gat van drie uur tussen de treinen om het goederenvervoer te faciliteren. De goederentreinen verhuizen naar de avond, als het reizigersvervoer is gestaakt, zodat voortaan ook een treinpaar om 9:17 en 10:17 vanuit Kirchheim ingelegd kunnen worden.
  • Verbeteringen/aanpassingen bij de S-Bahn Stuttgart: De kwartierdienst op werkdagen wordt nu doorlopend van 6 tot 20:30 ingevoerd. Het laatste gat tussen 10:00 en 12:00 komt daarmee te vervallen. Eén uitzondering is op de S1, waar een trein van de kwartierdienst tussen Böblingen en Herrenberg niet kan rijden door een conflict met een IC naar Zürich. De halfuursdienst van de S4 tussen Marbach en Backnang wordt verlengd van 20:30 tot 21:30.
Bayern
  • De ALEX-treindienst München - Kißlegg - Lindau gaat over naar DB Regio. Dit is een tussenperiode voor één jaar voordat in december 2021 de elektrische dienst van Go-Ahead München - Lindau van start gaat. Het is mij nog niet bekend welk materieel DB Regio op deze lijn gaat inzetten.
Hessen
Hoewel de laatste vernummeractie in Hessen slechts enkele jaren geleden is, gaan ze in Hessen weer eens wat lijnnummers aanpassen...
  • De RE50 Frankfurt - Fulda wordt vernummerd naar RE5. Een aantal treinen rijden nu door naar/van Bad Hersfeld, deze treinen worden verlengd naar Bebra.
  • Er komt een nieuwe RE5 tussen Kassel Hbf en Bad Hersfeld. Deze rijdt op werkdagen 1x/uur, in het weekend 1x/2 uur. Deze treindienst wordt gereden door Cantus, die daarvoor een aantal Talent 2-treinstellen in dienst heeft genomen. Eén treinpaar per dag is gekoppeld aan de RE5 naar Frankfurt Hbf.
  • De treindienst Brilon - Marburg wordt vernummerd van RB42 naar RB97. Er wordt in principe een uurdienst gereden, een aantal treinen stoppen niet op alle stations en worden onder het lijnnummer RE97 gereden.
  • De RB83 Kassel - Göttingen (voorheen RB8) gaat op werkdagen 's ochtends elk half uur rijden tussen Kassel en Eichenberg en 's middags elk half uur tussen Kassel en Göttingen.
  • De dienstregeling van de RB87 (voorheen RB7) Göttingen - Eschwege - Bebra wordt gerationaliseerd. Er komt een strakke uursdienst met goede aansluitingen in Bebra, de versterkingsritten in de spits vervallen en Eschwege-Niederhohne wordt alleen nog door treinen van/naar Göttingen bediend.
  • Een aantal ritten van de RB39 Kassel - Bad Wildungen die niet op alle stations stoppen krijgen het lijnnummer RE39.
  • De RB38 Kassel - Schwalmstadt-Treysa gaat in de avondspits vanaf Kassel niet meer verder dan Neuental-Zimmersrode en rijdt dan leeg naar Wabern om vervolgens met reizigers weer naar Kassel te rijden.
Nordrhein-Westfalen
  • De halfsuursdienst tussen Köln en Aachen wordt 's avonds verlengd. De rit van de RE9 uit Siegen om 20:10 wordt verlengd naar Köln naar Aachen, aankomsttijd 22:45. De rit van de RE1 op dit tijdstip gaat een uur later rijden: Köln 22:47 - Aachen 23:45. Ook vertrekt er voortaan om 21:18 nog een RE9 uit Aachen naar Siegen.
  • De RE4 Aachen - Mönchengladbach - Düsseldorf - Wuppertal - Hagen - Dortmund gaat over naar National Express die de beschikking krijgt over Desiro HC-treinstellen. Door de verbeterde rij-eigenschappen wordt de reistijd tussen Düsseldorf en Aachen korter. Daardoor ontstaat er in Lindern een aansluiting uit Mönchengladbach naar Heinsberg en andersom. Door problemen met de perronlengte in Aachen Schanz moet richting Aachen Hbf één treindeel in Aachen West ontruimd en gesloten worden. Daardoor is de aankomsttijd in Aachen Hbf nog wel vroeger dan nu, maar nog niet zo vroeg als in de uiteindelijke dienstregeling.
  • De RB21 Heimbach - Düren - Linnich krijgt een vroegere rit vanaf Heimbach (vertrek 4:44), op alle dagen van de week een latere retour Düren - Linnich (vertrek 23:21 in Düren) en in het weekend ook een latere retour naar Heimbach (vertrek 23:20 in Düren). Ook wordt tussen Düren en Jülich tussen 9 en 12 voortaan 2x/uur gereden.
  • De RB23 Euskirchen - Bad Münstereifel start op maandag t/m vrijdag een uur eerder met rijden (eerste vertrek Euskirchen 4:33) en stopt ook een uur later met rijden (laatste vertrek Euskirchen 21:33). Ook op zondag wordt er voortaan een uur eerder gestart met rijden (eerste vertrek Euskirchen 8:03).
  • Op de RB26 Köln - Koblenz - Mainz gaan de versterkingstreinen tussen Mainz en Bingen voortaan rijden met nieuwe Mireo-treinstellen. De Desiro ML-treinstellen die daarbij vrijkomen worden gebruikt om de treinen in de regio Köln te versterken, daar wordt dan met drie treinstellen gereden.
  • De RB28 Düren - Euskirchen krijgt op werkdagen een extra treinpaar tussen de middag.
  • De nieuwe concessie van de RB33 Aachen - Lindern - Heinsberg/Duisburg is voor DB Regio behouden, die de treindienst nu met nieuwe treinstellen type Coradia Continental gaat verzorgen. Het treindeel Aachen - Duisburg gaat met vijfdelige stellen rijden en krijgt daardoor meer zitplaatsen. Het treindeel Aachen - Heinsberg wordt met driedelige stellen gereden en krijgt daardoor minder zitplaatsen.
  • Bij de S-Bahn Köln zijn er een aantal kleine wijzigingen: De S6 gaan voortaan ook op zondag van/naar Köln-Wörringen rijden. De ritten van de S12 die op werkdagen in Troisdorf eindigen worden verlengd naar Hennef en op zondag overdag gaat de S12 van/naar Horrem rijden. Door de verlenging van de ritten van de S12 worden een aantal ritten van de S19 die in Horrem eindigen naar Blankenberg verlengd. De S23 vertrekt voortaan tot 0:39 elk half uur vanaf Bonn Hbf, ook wordt op werkdagen voortaan een half uur eerder gestart (Euskirchen 4:08, Bonn 5:10) en op zondag zelfs een uur vroeger (Euskirchen 6:08, Bonn 7:09).
  • De S28 Kaarst - Düsseldorf - Mettmann wordt 2x/uur verlengd naar Wuppertal. De elektrificatie van het traject is voorlopig uitgesteld en de nieuwe treinen staan daarom werkloos in Berlijn. Onduidelijk is nog welk materieel wel gehuurd/gekocht gaat worden om het tekort aan materieel op te lossen.
Andere deelstaten
Volgt

Vooruitblik 2021
  • In 2021 wordt de HSL tussen Göttingen en Kassel voor een periode van drie maanden gerenoveerd. Dit zal grote uitwerkingen hebben op de dienstregeling van het Fernverkehr. Gedurende deze periode rijden de RE2 Erfurt - Kassel, RB4 Korbach - Kassel, RE9 Halle/Saale - Kassel, RE11 Düsseldorf - Kassel en RE17 Hagen - Kassel niet naar Kassel-Wilhelmshöhe maar naar Kassel Hbf. Reizigers die verder willen reizen richting Wilhelmshöhe en verder kunnen gebruikmaken van de treindienst van de Regiotram, Cantus, HLB en DB Regio tussen Hbf en Wilhelmshöhe.
  • Door de verbouwing van Dortmund Hbf en een grote renovatie van de spoorlijn Hamm - Paderborn zal de RE11 Düsseldorf - Paderborn - Kassel vanaf de zomer van 2021 voor een periode van anderhalf jaar tussen Bochum en Soest rijden via Dortmund-Hörde en Unna. Het splitsen en combineren in Hamm zal worden verplaatst naar Unna, waarvoor nu een kleine verbouwing van het station wordt doorgevoerd. De dienstregeling van de RB59 Soest - Unna - Dortmund wordt eveneens aangepast.
  • In de zomer wordt de S-Bahn-tunnel van Stuttgart gesaneerd. Gedurende deze tijd zal het S-Bahn-net van Stuttgart vrijwel volledig overhoop worden gehaald en minder vaak rijden.
Laatst gewijzigd door Suus op za 05 sep 2020, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44322
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

Niet alle opmerkingen die voor het zwarte gat zijn geplaatst kan ik nog terugvinden, heb je aanvullingen laat het dan in dit topic weten. Privéberichten over dit topic worden niet op prijs gesteld.

Ik ben nog niet begonnen met het Fernverkehr, alle opmerkingen die hierover binnenkomen verwerk ik in één keer, waarschijnlijk begin oktober.
Rame à l'approche
umbusko
Berichten: 2007
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door umbusko »

Ik mis in ieder geval nog het bericht dat de Waldbahn tussen Gotteszell en Viechtach (Bayern) er in september 2021 mee ophoudt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44322
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

Aanpassingen die de tweede helft van 2021 plaatsvinden krijgen in de loop van het jaar nog een eigen bericht, al gaan er geloof ik volgend jaar voor het eerst sinds 2018 geen concessies van start in juni/juli.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44322
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

Verbeteringen in de treindiensten besteld door de regio Stuttgart (Baden-Württemberg) toegevoegd. Ook een vooraankondiging voor werkzaamheden aan de S-Bahn-tunnel van Stuttgart gedurende de zomer.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 750
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door ICE11 »

Ontruiming van het tweede treinstel op de RE4 zal vooralsnog niet in Aachen-West plaatsvinden maar al in Herzogenrath omdat het perron in Aachen-West gedeeltelijk in slechte staat is.
Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12687
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Vinny »

En het perron opknappen zit er dit jaar niet in blijkbaar...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44322
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

Nee, eerst moet een rapportage worden opgesteld om het probleem vast te stellen zodat vervolgens financiering gevonden kan worden. Daarna volgt een aanbesteding van de werkzaamheden wat niet altijd goed afloopt, er moet een periode vastgesteld worden waarin de werkzaamheden worden uitgevoerd. De werkzaamheden worden niet afgerond binnen de verwachte termijn en nadat er ruzie is geweest wie daaraan schuldig is en de meerkosten moeten dragen worden de werkzaamheden alsnog bijna afgerond. Nooit helemaal, in Duitsland komen dingen nooit helemaal af om een of andere rare reden.
Rame à l'approche
webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8494
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door webguy »

Je vergeet dat de architect een schadeclaim indient omdat z'n ontwerp niet conform concept is uitgevoerd!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 750
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door ICE11 »

Suus schreef: ma 07 sep 2020, 08:29 Nooit helemaal, in Duitsland komen dingen nooit helemaal af om een of andere rare reden.
Jij hebt nog het beschermde dier vergeten, dat in de buurt van de bouwplaats woonachtig is! ;)
Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15890
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Meltrain »

ICE11 schreef: za 05 sep 2020, 22:03 Ontruiming van het tweede treinstel op de RE4 zal vooralsnog niet in Aachen-West plaatsvinden maar al in Herzogenrath omdat het perron in Aachen-West gedeeltelijk in slechte staat is.
Wordt in de andere richting één treinstel pas in Herzogenrath pas opengesteld?
Elke dag van de slaapkamer naar de woonkamer en terug.
Af en toe komt daar bovenop een reis van Rlb naar Dvd en terug.
umbusko
Berichten: 2007
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door umbusko »

Is het niet mogelijk om deuren deels af te sluiten? Vorig jaar stapte ik in Mönchengladbach in een RE42 die niet aan het perron paste, toen kon ik wel gewoon het stel in dat niet volledig aan het perron stond (om vervolgens binnen door te lopen naar het gedeelte dat niet meer aan het perron stond, bijzonder rustig natuurlijk, ideaal). Maar goed, dat was wel een FLIRT.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 750
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door ICE11 »

Alleen enkele deuren op slot zetten gaat blijkbaar niet en ja, in richtung Dortmund kan men pas vanaf Herzogenrath in het tweede treinstel instappen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44322
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

Bij Desiro HC kunnen één of twee deuren selectief gesloten gehouden worden, maar aangezien daar ook de rolstoelafdeling kan zitten is dat best problematisch.
Rame à l'approche
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44322
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

umbusko schreef:Ik mis in ieder geval nog het bericht dat de Waldbahn tussen Gotteszell en Viechtach (Bayern) er in september 2021 mee ophoudt.
Opheffing gaat niet door. Beierse minister van verkeer verontschuldigt zich voor de communicatie.


https://www.br.de/nachrichten/bayern/wa ... ne,S9v9X6r

En zo lost alles zich op voordat ik er over geschreven heb :D
Rame à l'approche
umbusko
Berichten: 2007
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door umbusko »

Dat is wel uitstekend nieuws!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast