Fernverkehr
DB Fernverkehr heeft een flinke knauw gekregen door de coronacrisis. Het aantal reizigers is flink teruggelopen. Vlak voor de tweede lockdown waren 50% van de reizigers teruggekeerd en was de gemiddelde bezetting van de treinen 33%. Er wordt zoveel mogelijk geprobeerd het aanbod overeind te houden. Voor de dienstregeling van 2021 zijn ook uitbreidingen gepland, daar staat tegenover dat er steeds op basis van de situatie op korte termijn ook treinen ingekort of geschrapt kunnen worden.
- Het aantal treinen tussen Berlijn en Hamburg wordt verhoogd. DB noemt dit een halfuursdienst van vroeg tot laat, maar dat is het in de praktijk niet helemaal.
- De ICE-dienst Berlijn - Keulen/Düsseldorf gaat vanaf november 2020 langzaam over naar de inzet van de zevendelige ICE4-treinstellen. In totaal zeven treinen per richting van/naar Keulen zijn verlengd naar Bonn. Eén trein wordt dagelijks verlengd vanaf Düsseldorf via Neuss naar Mönchengladbach (nu alleen vrijdag). Door een aangepaste route in Berlijn neemt de rijtijd van deze treinen met vijf minuten toe en vervalt de overstap op de treinen van/naar Praag.
- Er gaan zes EC-treinparen per dag tussen München en Zürich rijden, met een rijtijd van vier uur en zonder kopmaken in Lindau. De SBB zet hiervoor de ETR.610 in, die beschikbaar komen doordat de Giruno (RABe 501) een aanzienlijk deel van de treindienst naar Milaan overneemt. De treindienst zal in de komende jaren nog een half uur versneld worden door een beter pad in Zwitserland.
- Er komt een dagelijks EC-dagtreinpaar tussen Berlijn en Krakow via Wroclaw (10:40 Berlijn - 17:39 Krakow; 10:18 Krakow - 17:16 Berlijn). Samen met de Nightjet zijn er nu dus twee treinen per richting tussen deze steden.
- De Nightjet van Innsbruck en Wenen naar Düsseldorf wordt verlengd naar Amsterdam. Twee maal per week wordt er gesplitst in Köln-West, een treindeel gaat vanaf daar naar Brussel.
- Op zaterdagen tot en met 20 maart rijdt er een wintersport-ICE-treinpaar tussen Berlijn en Landeck via Erfurt, Würzburg, Rosenheim en Innsbruck.
- De ICE Sprinter Berlijn - München heeft voortaan ook op zondag een vertrek rond 6:00 uit Berlijn en München. Voorheen reden deze treinen slechts zes dagen per week.
- Op zaterdag komt er een extra late ICE van Berlijn naar Kassel via Braunschweig. Op zondagochtend komt er een extra vroege ICE van Kassel via Braunschweig naar Berlijn.
- De vroege non-stop ICE van Frankfurt naar Berlijn rijdt voortaan vijf dagen per week, nieuw is de rit op vrijdag.
- Er komt op werkdagen een extra ICE-treinpaar Hamburg - München. Deze stopt in beide richtingen in Lüneburg en Uelzen. Vertrek om 13:28 in Hamburg, vertrek om 16:18 in München.
- Een ICE München - Hamburg wordt op zaterdagavond verlengd naar Lübeck (aankomst 21:42). Op zondagochtend rijdt er daardoor om 8:15 een ICE naar München vanuit Lübeck.
- De ICE die 's ochtends van Hamburg via Hannover naar Wolfsburg rijdt, wordt verlengd naar Stendal en Berlijn, aankomst 8:55.
- Een aantal IC's die alleen in de zomerweekenden tussen Keulen en Emden/Norddeich reden, gaan nu het gehele jaar rijden.
- Het dagelijkse ECE-treinpaar Frankfurt - Milaan gaat stoppen in Ringsheim.
- Het dagelijkse ICE-treinpaar Aachen - Krefeld - Berlijn (voorheen IC) gaat stoppen in Erkelenz.
- Een extra ICE Hamburg - Gießen - Frankfurt wordt verlengd naar Darmstadt, Heidelberg en Karlsruhe. Een ICE van dezelfde lijn van Frankfurt naar Hamburg en Stralsund start voortaan in Karlsruhe.
Er volgt een kleine tariefverandering, aangezien Landkreis Göppingen per 1 januari volledig onderdeel wordt van het VVS. Het Filsland Mobilitätsverbundes wordt opgeheven.
- De concessie voor het tweede deel van de S-Bahn Rhein-Neckar gaat van start. DB Regio blijft de vervoerder en rijdt deze diensten (S5/S55 Mannheim - Aglasterhausen/Eppingen, S6 Mainz - Mannheim - Bensheim, S8 Mannheim - Graben-Neudorf - Karlsruhe en S9 Groß-Rohrheim - Mannheim) voortaan met nieuwe treinstellen type Mireo.
- De RB64 Kirchheim (Teck) - Oberlenningen heeft nu direct na de ochtendspits een gat van drie uur tussen de treinen om het goederenvervoer te faciliteren. De goederentreinen verhuizen naar de avond, als het reizigersvervoer is gestaakt, zodat voortaan ook een treinpaar om 9:17 en 10:17 vanuit Kirchheim ingelegd kunnen worden. De lijnbusritten die het gat in de dienstregeling vulden, worden opgeheven.
- De RB17 Pforzheim - Stuttgart begint zaterdag eerder met rijden.
- Alle treinen van de RB18 Osterburken - Tübingen gaan weer stoppen in Bempflingen. De nachttreinen van deze lijn gaan doorgaand Tübingen - Heilbronn rijden.
- De treinen op de RB13 Stuttgart - Crailsheim en RB16 Stuttgart - Ulm gaan vaker met dubbele treinstellen rijden, nu Stadler eindelijk de laatste stellen aan GoAhead heeft geleverd.
- De dienstregeling op de RB47 Heimerdingen – Korntal start op zaterdag en zondag een uur eerder. Ook wordt voortaan op zaterdag elk half uur gereden.
- Verbeteringen/aanpassingen bij de S-Bahn Stuttgart: De kwartierdienst op werkdagen wordt nu doorlopend van 6:00 tot 20:30 ingevoerd. Het laatste gat tussen 10:00 en 12:00 komt daarmee te vervallen. Uitzonderingen zijn op de S1, waar een trein van de kwartierdienst tussen Böblingen en Herrenberg niet kan rijden door een conflict met een IC naar Zürich en tussen Plochingen en Kirchheim, S2 tussen Vaihingen en Filderstadt, S3 tussen Vaihingen en Flughafen, S4 tussen Marbach en Backnang en S60 tussen Böblingen en Renningen. De halfuursdienst van de S4 tussen Marbach en Backnang wordt wel een uur verlengd van 20:30 tot 21:30.
- De S9 van de AVG (Stadtbahn Karlsruhe) tussen Bruchsal en Bretten wordt vernummerd naar de S34. Dit om verwarring met de lijn S9 van de S-Bahn Rhein-Neckar te voorkomen.
In Bayern wordt in de gehele deelstaat lijnnummering ingevoerd. Omdat er geen lijnnummers boven de 100 worden toegepast maar er wel meer dan 100 verschillende treindiensten zijn, worden sommige lijnnummers meerdere keren gebruikt.
- De ALEX-treindienst RE70 München - Kißlegg - Lindau en RE76 München - Oberstdorf gaat over naar DB Regio. Dit is een tussenperiode voor één jaar voordat in december 2021 de elektrische dienst van Go-Ahead München - Lindau van start gaat. De treinen gaan rijden met treinstellen serie 612.
- De treindienst Nürnberg - Allersberg wordt geïntegreerd in de S-Bahn Nürnberg en krijgt het nummer S5.
- In de loop van 2021 gaat de RE1 München - Ingolstadt - Nürnberg met de dubbeldekstreinen van Skoda.
- De RE16 Nürnberg - Augsburg gaat voortaan ook op zaterdagmiddag en zondag tussen Treuchtlingen en Nürnberg rijden. Daardoor is er nu de gehele week een uurdienst tussen Treuchtlingen en Donauwörth.
- De treindienst RB18 Coburg – Bad Rodach gaat stoppen op het nieuwe station Coburg-Beiersdorf.
- De treindienst RB24 Bayreuth - Bad Steben slaat nu Haidenaab-Göppmannsbühl niet meer over, zodat het station een uurdienst krijgt.
- De treindienst RB23 Regensburg – Marktredwitz stopt voortaan altijd op Luhe-Wildenau, tot nu toe is dat nog op verzoek.
- De werkzaamheden die de treindienst RB45 Mühldorf - Passau hinderden zijn afgerond. De dienstregeling van voor de zomer van 2020 wordt weer van toepassing.
- De RB66 München - Füssen en RB77 Augsburg - Füssen stoppen voortaan altijd op Marktoberdorf Schule, behalve de Neuschwanstein-Express.
- De RE7 Augsburg - Lindau worden verlengd van Lindau-Insel (nieuwe naam voor Lindau Hbf) naar Lindau-Reutin.
- De RE72 München - Memmingen gaan met Dosto-treinstammen rijden met een elektrische locomotief.
- De RE74 Kempten - München, RE75 Ulm - Oberstdorf, RE77 Ulm - Lindau en de RB73 Kempten - Pfronten-Steinach gaan met de nieuwe PESA LINK-treinstellen rijden. De RE74 wordt 6x/dag ingehaald door de versnelde EC München - Zürich, de reistijd tussen München en Buchloe is op deze momenten tien minuten langer.
- De treindiensten tussen Lindau en Oostenrijk gaan in de meeste gevallen stoppen op het nieuwe station Lindau-Reutin.
- De treindienst RE 9 München – Ulm gaat voortaan elk uur stoppen op Mindelaltheim. Dit was 1x/2 uur.
- Rondom Ulm wordt gestart met de introductie van een Regio-S-Bahn. De treindiensten Ulm - Memmingen en Ulm - Weißenhorn worden voortaan respectievelijk als RS7 en RS71 gereden. Er komen nieuwe LINT-treinstellen te rijden in plaats van RegioShuttle's. De RS7 gaat ook elke twee uur stoppen in Gerlenhofen.
- De treindienst RB44 Mühldorf – Rosenheim gaat ook in de avonduren en op zondag voortaan elk uur rijden, in plaats van 1x/2 uur.
- De Oberlandbahn (München – Bayrischzell/Lenggries/Tegernsee) rijdt sinds de zomer van 2020 volledig met nieuwe treinstellen type LINT 54. Omdat er meer treinstellen zijn, kan de dienstregeling worden uitgebreid. In het weekend wordt elk half uur gereden naar Lenggries en Tegernsee. Naar Schliersee is dit steeds in de populaire reisrichting.
- De S-Bahn München gaat op werkdagen in de vroege ochtenduren eerder starten met de 20-minutendienst op de eindpunten diep in de regio. Dit zorgt voor diverse extra ritten.
In deze regio zijn er twee dienstregelingswijzigingen kort na elkaar door de opening van het vliegveld Willy Brandt Brandenburg-Berlin op 1 november.
- Het nieuwe vliegveld is per S-Bahn bereikbaar met de S9 en S45. Beide lijnen rijden 3x/uur, zodat er 6x/uur een S-Bahn naar Berlijn is.
- De FEX rijdt elk half uur Berlin Hbf - Berlin Gesundbrunnen - Berlin Ostkreuz - Vliegveld.
- De RE7, RB14 en RB22 stoppen niet meer in Schönefeld maar op het nieuwe station van het vliegveld.
- De RE1 Magdeburg - Frankfurt gaat vaker in Fangschleuse stoppen, om zo de nieuwe Tesla-fabriek beter te bedienen.
- De RE4 gaat 's middag een keer vaker naar/van Jüterbog rijden.
- Omdat je met een VBB-vervoersbewijs naar Doberlug-Kirchhain en Elsterwerda de IC mag gebruiken, worden de extra spitstreinen van de RE5 die naar Elsterwerda reden voortaan naar Finsterwalde gestuurd.
- Een vroege rit van de RB25 van Werneuchen naar Ahrensfelde, die met een bus werd gereden, rijdt voortaan met een trein.
- Op de RB26 Kostrzyn - Berlijn gaat er 's avonds een extra trein rijden naar Berlijn, waarmee de uursdienst langer doorrijdt. Wegens vervanging van de spoorbrug over de Oder rijden er gedurende langere tijd vervangbussen tussen Küstrin-Kietz en Kostrzyn.
- De RB41 Lübben - Cottbus wordt wegens gebrek aan succes opgeheven. De stations die alleen door deze treindienst werden bediend, krijgen net zoals voor de start van deze treindienst weer een vervangbus aangeboden.
- De RB51 Brandenburg - Rathenow heeft op een aantal dagen late ritten. Deze gaan nu zeven dagen per week rijden.
- De RB60 Eberswalde - Frankfurt gaat in het weekend elk uur rijden tussen Eberswalde en Wriezen. Het alleen tijdens het zomerseizoen bediende station Schönfließ Dorf wordt niet meer bediend.
- Op de RB63 Eberswalde - Templin gaat op werkdagen een extra trein rijden 's avonds, op de RB65 Cottbus - Zittau gebeurt dat op zaterdag.
- De S41/S42 gaan in het weekend vanaf de middag tot het begin van de avond vaker rijden. Er gaat een 5/5/10-dienst gereden worden. Tijdens deze uren rijdt de S46 tussen Königs Wusterhausen - Tempelhof.
- De S5 gaat vroeger starten met rijden in Strausberg, de S85 gaat later stoppen met rijden in Pankow.
- De S47 gaat als eerste met de nieuw bestelde treinen rijden. Daarnaast wordt een half uur langer doorgereden tot Hermannstraße.
Hoewel de laatste vernummeractie in Hessen slechts enkele jaren geleden is, gaan ze in Hessen weer eens wat lijnnummers aanpassen...
- De RE50 Frankfurt - Fulda wordt vernummerd naar RE5. Een aantal treinen rijden nu door naar/van Bad Hersfeld, deze treinen worden verlengd naar Bebra.
- Er komt een nieuwe RE5 tussen Kassel Hbf en Bad Hersfeld. Deze rijdt op werkdagen 1x/uur, in het weekend 1x/2 uur. Deze treindienst wordt gereden door Cantus, die daarvoor een aantal Talent 2-treinstellen in dienst heeft genomen. Eén treinpaar per dag is gekoppeld aan de RE5 naar Frankfurt Hbf.
- De treindienst Brilon - Marburg wordt vernummerd van RB42 naar RB97. Er wordt in principe een uurdienst gereden, een aantal treinen stoppen niet op alle stations en worden onder het lijnnummer RE97 gereden.
- De RB83 Kassel - Göttingen (voorheen RB8) gaat op werkdagen 's ochtends elk half uur rijden tussen Kassel en Eichenberg en 's middags elk half uur tussen Kassel en Göttingen. De ritten die in Eichenberg beginnen/eindigen hebben daar een aansluiting op de RB87 van/naar Göttingen.
- De dienstregeling van de RB87 (voorheen RB7) Göttingen - Eschwege - Bebra wordt gerationaliseerd. Er komt een strakke uursdienst met goede aansluitingen in Bebra, de versterkingsritten in de spits vervallen en Eschwege-Niederhohne wordt alleen nog door treinen van/naar Göttingen bediend.
- Een aantal ritten van de RB39 Kassel - Bad Wildungen die niet op alle stations stoppen krijgen het lijnnummer RE39.
- De RB38 Kassel - Schwalmstadt-Treysa gaat in de avondspits vanaf Kassel niet meer verder dan Neuental-Zimmersrode en rijdt dan leeg naar Wabern om vervolgens met reizigers weer naar Kassel te rijden.
- Tussen Gießen en Marburg gaat op werkdagen de gehele dag een halfuurs-stoptreindienst rijden. Daarvoor krijgt de RB41 in beide richtingen drie extra ritten.
- De RB86 rijdt op zondag tussen Hanau en Groß-Umstadt Wiebelsbach nog elke 2 uur. Dit wordt uitgebreid tot een uursdienst.
- De RB47 Uelzen - Gifhorn - Braunschweig gaat voortaan elk uur rijden, in plaats van voorheen elke twee uur. Hiervoor zijn een aantal aanpassingen gedaan aan de infrastructuur. Rötgesbüttel is nu een kruisingsstation en ligt enige honderden meters van het vroegere station. Station Neudorf-Platendorf wordt gesloten. De treinen die voorheen tussen Wittingen en Braunschweig en v.v. reden, rijden nu het volledige traject. Op zondag gaat de laatste trein vanaf Uelzen voortaan een uur eerder.
- De RB46 Braunschweig - Herzberg gaat voortaan ook op zondag elk uur rijden. Op werkdagen komt er in de late avonduren een extra retour in de dienstregeling. Op zaterdag komt er in de ochtenduren een extra rit bij.
- Op de RE20 Uelzen - Stendal - Magdeburg komt er op werkdagen aan het begin van de avondspits een extra rit naar/van Uelzen. Zo is er op werkdagen tussen Uelzen en Magdeburg een uurdienst tussen 15 en 19. Op vrijdag komt er ook nog een extra rit tussen de middag bij, dan begint de uurdienst niet om 15 maar om 13 uur.
- Op de S3 van de S-Bahn Hamburg van/naar Stade wordt onderweg niet meer gesplitst en gecombineerd. Alle treinen rijden met de volledige capaciteit naar Stade.
- De halfsuursdienst tussen Köln en Aachen wordt 's avonds verlengd. De rit van de RE9 uit Siegen om 20:10 wordt verlengd naar Köln naar Aachen, aankomsttijd 22:45. De rit van de RE1 op dit tijdstip gaat een uur later rijden: Köln 22:47 - Aachen 23:45. Ook vertrekt er voortaan om 21:18 nog een RE9 uit Aachen naar Siegen.
- De RE4 Aachen - Mönchengladbach - Düsseldorf - Wuppertal - Hagen - Dortmund gaat over naar National Express die de beschikking krijgt over Desiro HC-treinstellen. Door de verbeterde rij-eigenschappen wordt de reistijd tussen Düsseldorf en Aachen korter. Daardoor ontstaat er in Lindern een aansluiting uit Mönchengladbach naar Heinsberg en andersom. Door problemen met de perronlengte in Aachen Schanz moet richting Aachen Hbf één treindeel in Aachen West ontruimd en gesloten worden. Daardoor is de aankomsttijd in Aachen Hbf nog wel vroeger dan nu, maar nog niet zo vroeg als in de uiteindelijke dienstregeling.
- De RB21 Heimbach - Düren - Linnich krijgt een vroegere rit vanaf Heimbach (vertrek 4:44), op alle dagen van de week een latere retour Düren - Linnich (vertrek 23:21 in Düren) en in het weekend ook een latere retour naar Heimbach (vertrek 23:20 in Düren). Ook wordt tussen Düren en Jülich tussen 9 en 12 voortaan 2x/uur gereden.
- De RB23 Euskirchen - Bad Münstereifel start op maandag t/m vrijdag een uur eerder met rijden (eerste vertrek Euskirchen 4:33) en stopt ook een uur later met rijden (laatste vertrek Euskirchen 21:33). Ook op zondag wordt er voortaan een uur eerder gestart met rijden (eerste vertrek Euskirchen 8:03).
- Op de RB26 Köln - Koblenz - Mainz gaan de versterkingstreinen tussen Mainz en Bingen voortaan rijden met nieuwe Mireo-treinstellen. De Desiro ML-treinstellen die daarbij vrijkomen worden gebruikt om de treinen in de regio Köln te versterken, daar wordt dan met drie treinstellen gereden.
- De RB28 Düren - Euskirchen krijgt op werkdagen een extra treinpaar tussen de middag.
- De nieuwe concessie van de RB33 Aachen - Lindern - Heinsberg/Duisburg is voor DB Regio behouden, die de treindienst nu met nieuwe treinstellen type Coradia Continental gaat verzorgen. Het treindeel Aachen - Duisburg gaat met vijfdelige stellen rijden en krijgt daardoor meer zitplaatsen. Het treindeel Aachen - Heinsberg wordt met driedelige stellen gereden en krijgt daardoor minder zitplaatsen.
- Bij de S-Bahn Köln zijn er een aantal kleine wijzigingen: De S6 gaan voortaan ook op zondag van/naar Köln-Wörringen rijden. De ritten van de S12 die op werkdagen in Troisdorf eindigen worden verlengd naar Hennef en op zondag overdag gaat de S12 van/naar Horrem rijden. Door de verlenging van de ritten van de S12 worden een aantal ritten van de S19 die in Horrem eindigen naar Blankenberg verlengd. De S23 vertrekt voortaan tot 0:39 elk half uur vanaf Bonn Hbf, ook wordt op werkdagen voortaan een half uur eerder gestart (Euskirchen 4:08, Bonn 5:10) en op zondag zelfs een uur vroeger (Euskirchen 6:08, Bonn 7:09).
- De S28 Kaarst - Düsseldorf - Mettmann wordt 2x/uur verlengd naar Wuppertal. De elektrificatie van het traject is voorlopig uitgesteld en de nieuwe treinen staan daarom werkloos in Berlijn. De treindienst op de S28 gaat grotendeels met de bij de Bayerische Oberlandbahn overbodig geworden Interral-treinstellen rijden.
- Vlexx gaat de RB73 Saarbrücken - St.Wendel weer zo goed als zelf rijden. Alleen in de hele vroege ochtend blijft DB Regio enkele ritten op de RB74 Homburg - Illingen en RB76 Saarbrücken - Neunkirchen - Homburg met treinstellen type 425/426 uitvoeren.
- De RB33 Dresden-Neustadt - Königsbrück krijgt een nieuwe dienstregeling, maar blijft de uursdienst houden. Het doorrijden van/naar Dresden Hbf komt te vervallen, net zoals het van daaruit doorrijden naar Altenberg. Het alternatief zijn de S1 en S2.
- Enkele treinritten van de Müglitztalbahn (RB72) uit Altenberg reden vanaf Heidenau door naar Dresden Hbf. Het doorrijden komt te vervallen wegens een gebrek aan reizigers. Het alternatief zijn de S1 en S2.
- De L7 Liberec - Zittau - Varnsdorf - Seifhennersdorf/Rybniště rijdt niet meer naar Rybniště. Tussen Varnsdorf en Rybniště gaat de U9 van ČD rijden.
- De RB92 Stollberg – Glauchau kan weer volledig rijden, het treinvervangend busvervoer wordt opgeheven.
- De RB47 Halle - Könnern krijgt een paar extra ritten. Op werkdagen wordt tussen 14 en 20 uur voortaan elk uur gereden.
- De verbouwing van Halle Hbf wordt op 17 januari afgerond 2021 afgerond. De al jaren gesloten tunnel/uitgang tussen de stationshal en het busstation gaat op 16 december 2020 weer open voor reizigers.
- De RE8 Hamburg - Lübeck gaat ook op zaterdag en zondag tussen 7:00 en 20:00 elk half uur rijden.
- In de vroege ochtend rijdt de RE72 van Kiel naar Flensburg buiten het normale patroon. Deze treinen worden in het normale patroon gelegd, zodat busaansluitingen nu de gehele dag hetzelfde zijn.
- Van en naar Kiel-Oppendorf (RB76) gaan ook op zondag treinen rijden. Er komt een uurdienst tussen 8:00 en 22:00.
- Bij lijn A1 Neumünster - Hamburg-Eidelstedt gaan bijna alle treinen in dodenhof (zonder hoofdletter) stoppen. Alleen de treinen die hun dienst beginnen in Bad Bramstedt blijven niet in dodenhof stoppen.
- Op de treindiensten A1 Neumünster - Hamburg-Eidelstedt en A2 Ulzburg Süd - Norderstedt Mitte worden op delen van de lijn diverse leegmaterieelritten geopend voor reizigers. Dit is vooral merkbaar op de heel vroege ochtend of aan het einde van de avondspits.
Alle treindiensten in Thüringen maken nu gebruik van de generieke naam RB en RE. EB en STB worden RB, EBx en STx worden RE. De lijnnummers blijven gelijk.
- De stop in Zeutsch van de RB25 Halle - Saalfeld is voortaan niet meer op verzoek. Ook wordt er voortaan weer elk uur gestopt in Rothenstein.
- De verdeling van de treinen op de RB6 Eisenach - Bebra wordt aangepast. Er rijdt nu tussen 5 en 8 uur 's ochtends elk uur een trein.
- In 2021 wordt de HSL tussen Göttingen en Kassel voor een periode van drie maanden gerenoveerd. Dit zal grote uitwerkingen hebben op de dienstregeling van het Fernverkehr. Gedurende deze periode rijden de RE2 Erfurt - Kassel, RB4 Korbach - Kassel, RE9 Halle/Saale - Kassel, RE11 Düsseldorf - Kassel en RE17 Hagen - Kassel niet naar Kassel-Wilhelmshöhe maar naar Kassel Hbf. Reizigers die verder willen reizen richting Wilhelmshöhe en verder kunnen gebruikmaken van de treindienst van de Regiotram, Cantus, HLB en DB Regio tussen Hbf en Wilhelmshöhe. De RE1 tussen Erfurt en Göttingen zal gedurende deze periode niet rijden tussen Göttingen en Eichenberg. Reizigers kunnen gebruik maken van de treinen van Cantus.
- Door de verbouwing van Dortmund Hbf en een grote renovatie van de spoorlijn Hamm - Paderborn zal de RE11 Düsseldorf - Paderborn - Kassel vanaf de zomer van 2021 voor een periode van anderhalf jaar tussen Bochum en Soest rijden via Dortmund-Hörde en Unna. Het splitsen en combineren in Hamm zal worden verplaatst naar Unna, waarvoor nu een kleine verbouwing van het station wordt doorgevoerd. De dienstregeling van de RB59 Soest - Unna - Dortmund wordt eveneens aangepast.
- Van 24 april tot en met 10 september is de brug over de Elbe in Magdeburg volledig buiten gebruik voor het treinverkeer. In de maand ervoor en de maand erna is steeds één spoor te gebruiken. Fernverkehr tussen Magdeburg en Berlijn wordt in deze periode via Stendal omgeleid, het regionale treinverkeer krijgt te maken met langdurig treinvervangend busvervoer. Tussen Magdeburg en Stendal rijden extra treinen die aansluiten op de IC Amsterdam - Berlijn. De Harz-Berlin-Express van Abellio wordt over Dessau omgeleid.
- Vanaf 24 april tot en met 24 oktober wordt de spoorlijn Erfurt - Nordhausen grondig gerenoveerd. De treindienst wordt deels vervangen door treinvervangend busvervoer.
- Vanaf 21 februari tot de nieuwe dienstregeling in december 2021 is de spoorlijn Halle - Kassel afgesloten tussen Halle Hbf en Röblingen. Ook de S7 naar Halle-Neustadt zal gedurende deze periode niet rijden.
- Tussen 11 september en 11 december 2021 wordt de spoorlijn Berlijn - Hamburg gesaneerd op het traject in Schleswig-Holstein. Fernverkehr tussen Hamburg en Berlijn wordt deels omgeleid via Uelzen en Stendal, reizigers tussen Hamburg en Schwerin in Mecklenburg-Vorpommern krijgen te maken met treinvervangend busvervoer.
- In de zomer wordt de S-Bahn-tunnel van Stuttgart gesaneerd. Gedurende deze tijd zal het S-Bahn-net van Stuttgart vrijwel volledig overhoop worden gehaald en minder vaak rijden.
- Vanaf 17 augustus 2021 wordt de Horchheimer Tunnel tussen Koblenz Hbf en Koblenz-Ehrenbreitstein gedurende drie jaar gerenoveerd. De RB27 Mönchengladbach - Koblenz gaat in deze periode vanaf Neuwied via Urmitz Rheinbrücke naar Koblenz Hbf rijden. Tussen Neuwied en Niederlahnstein wordt voor de stations Vallendar, Engers en Ehrenbreitstein een pendeltreindienst ingericht.