Spoordienstregeling Duitsland 2021

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Dennenboom »

Op Friedrichstrasse kwam je op een apart deel aan waar je niet zonder pascontrole en geldomwisseling de stad in kwam. Gold ook voor de S-bahn. Een stalen wand vormde de scheiding tussen oost en westtreinen. Vopo's stonden gewapend onder de kap om ongewenst overstappen te voorkomen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Karl »

en-es schreef: zo 06 dec 2020, 14:39 Treinen uit het westen die Berlijn als eindpunt hadden stopten in Wannsee (of Spandau, komend uit Hamburg), Zoo en Friedrichstrasse. Daarna reed de trein inderdaad leeg naar Rummelsburg. Op de koersborden stond dan Berlin Stadtbahn.
Dank. Weer wat geleerd. Op wikipedia lees ik dat Rummelsburg mede gefinancieerd is door BRD om treinen uit het westen daar af te handelen, eea in het kader om transitverkeer tussen BRD en West-Berlijn mogelijk te maken. Het zal wel een belangrijke manier geweest zijn van DDR om aan harde valuta te komen, want de kosten werden ongetwijfeld gefactureerd in D-marken.

Voor de liefhebbers:
- https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_B ... bsbahnhof)
- https://de.wikipedia.org/wiki/Interzonenzug
- https://de.wikipedia.org/wiki/Transitabkommen
Het is een spectrum.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door en-es »

Het meeste lange afstands verkeer binnen de DDR kwam aan in en vertrok van Berlijn Lichtenberg. Alsmede internationale treinen richting Praag.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Willem »

Voor Oost-Berlijn zelf was dat wel wat ver uit het centrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

Maar bijna het hele spoornetwerk van Berlijn was dan ook verwoest in de oorlog. Daar kwam nog de deling bij, waardoor Berlijn nu de grootste stad in Europa is waarbij je niet afhankelijk van je bestemming een ander kopstation moet hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door RobertT »

JordiBrabant schreef: zo 06 dec 2020, 12:26 Is handig, maar lijkt mij niet de voornaamste reden. De Transittreinen tussen West-Berlijn en West-Duitsland reden leeg over de Berlijnse Stadtbahn tussen Rummelsburg en Friedrichstraße, waar ze gecontroleerd werden. Om te voorkomen dat mensen er op konden springen, kan je die trein maar beter over een perronloos spoor leiden.
De beide perronloze sporen dateren al van voor de transittreinen.Op een oude tekening zag ik "reservezug/wagen" en "verbindungsgleis".
Er lag vroeger aan de oostzijde een postperron,recht tegenover het oude postgebouw(met eigen sporen).
Mogelijk werden beiden sporen dus gebruikt om een trein tijdelijk te stallen en/of posttreinen direct te kunnen laten vertrekken richting west zonder een eventuele andere trein op de perronsporen te hinderen.
Tijdens de periode van de koude oorlog eindigden veel exprestreinen op het Ostbahnhof,aan de westkant lagen ook 2 korte kopsporen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

RobertT schreef:In de loop van de zomer gaat de nieuwe S15 rijden:Gesundbrunnen-Wedding-Berlin Hbf,in een 10 minuten takt.Deze S15 staat gepland met de nieuwe BR 483/484 als halbzüge.
Staat nu gepland voor “ergens in het vierde kwartaal van 2021, waarschijnlijk bij de start van de dienstregeling 2022” wegens problemen met de oplevering.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

Updates voor Niedersachsen en Schleswig-Holstein toegevoegd. Verder zijn er behoorlijk ingrijpende werkzaamheden op de as Berlijn - Hamburg in het najaar van 2021 en heb ik in Hessen een paar zaken wat aangescherpt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

Updates voor Bayern toegevoegd,
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

Ik zou heel graag updates over Thüringen willen toevoegen, maar de website van de organisatie die het treinverkeer regelt in Thüringen is al langere tijd uit de lucht en het ministerie heeft blijkbaar geen interesse om het probleem op te lossen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

Ik geloof dat ik nu voor geheel Duitsland rond ben. In Mecklenburg-Vorpommern zijn de wijzigingen zo minimaal (in de lijst met besproken veranderingen was de verhouding geloof ik 97% afgewezen, 3% doorgevoerd) dat ik die deelstaat dit jaar kan overslaan. Fijne dienstregelingswijziging allemaal, al lijkt het waarschijnlijk dat Duitsland binnen nu en een paar dagen in harde lockdown gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

Hoera, toch nog twee wijzigingen en een werkzaamheid in Thüringen gevonden *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door en-es »

Ik begrijp trouwens dat het nieuwe station Lindau Reutin (nog) geen stationsgebouw heeft. Ja, het oude stationsgebouw schijnt er nog te staan maar is niet in gebruik. De gemeente Lindau schijnt het gebouw gekocht te hebben om het te kunnen slopen en vervangen door nieuwbouw.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door ArrivaBas »

https://tracker.geops.ch/?z=13&s=1&x=95 ... =transport
Deze tool van de Universiteit van Freiburg en geOps laat de routes van de diensten van diverse OV-bedrijven over de hele wereld zien en waar ritten zich op dit moment bevinden. Meestal is deze locatie gebaseerd op de theoretische dienstregeling, maar bijvoorbeeld Nederlandse bussen en het voltallige Zwitserse OV zenden realtime vertragingsinformatie uit.
Het valt me via deze tool op dat de EC München-Zürich tussen Memmingen en Hergatz via Leutkirch rijdt. De lijn is in 2019 geëlektrificeerd, maar de route via Immenstadt leek mij logischer, omdat de trein dan ook Kempten Hbf aandoet en de lijn Memmingen - Hergatz enkelsporig is.

Lindau-Reutin maakt ook gebruik van de nieuwe DB-schermen, zo zag ik in een video op YouTube. Ze zien er duidelijk uit, maar de weergave van buitenlandse stations is niet volledig consistent. Götzis wordt kloppend weergegeven, maar bij Lochau-Hörbranz wordt de ö als oe geschreven. Bregenz Hafen heet Bregenz See volgens de borden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Z2N »

De route via Kempten (Allgäu) is niet geëlektrificeerd, daarom kon het zondag ook in Hergatz misgaan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

Als je een treindienst met elektrische treinstellen gaat rijden, is het logisch dat er via een route wordt gereden die is voorzien van een bovenleiding? De route via Memmingen is geëlektrificeerd omdat die 20 kilometer korter is, de Zwitsers het grotendeels betalen en dus ook bepaald hebben dat de route die de Eurocity's al sinds de jaren '90 afleggen de voorkeur hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door PHS »

Hebben de Zwitsers de elektrificatie in Duitsland betaald? :o

Overigens is enkelspoor juist een voordeel bij elektrificatie t.o.v. dubbelspoor, dan moet je twee keer zo veel kilometers van draad voorzien.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door ArrivaBas »

In elk geval bedankt voor de verklaringen. De route via Leutkirch loopt deels parallel aan de A96 naar Vorarlberg. Vandaar dat ik die route beter ken dan de 'omweg' via Kempten.

Over Vorarlberg gesproken: In Vorarlberg is eind november het proefbedrijf met de Talent 3 gestart, waardoor de vertraging beperkt is gebleven tot anderhalf jaar. Elke dag rijdt één treinstel mee in de reguliere omloop op de S1 tussen Bludenz en Lindau (waarmee het off-topicgehalte daalt). Ik acht de kans groot dat de treinen ook naar Schruns rijden omdat de S1 en S4 inmiddels voor tweederde tot 85% van de ritten op elkaar doorrijden in Bludenz. In Vorarlberg zullen uiteindelijk 21 stellen gaan rijden, waarvan de Montafonerbahn één stel in dienst neemt. Daarnaast vervangen twee oudere Talent-stellen de NPZ's. Het proefbedrijf is met reizigers en betekent de laatste stap in de toelating van dit treintype in Oostenrijk. Opvallend is dat volgend jaar mogelijk opnieuw een raamovereenkomst wordt aanbesteed.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

@ArrivaBas: We bevinden ons in een topic over Duitsland?
PHS schreef:Hebben de Zwitsers de elektrificatie in Duitsland betaald? :o
De Zwitsers hebben 75 miljoen CHF geïnvesteerd in de elektrificatie van Lindau - Geltendorf, in het kader van een investeringsplan om Zwitserland aan te sluiten aan het Europese hogesnelheidsnet. Als tegenprestatie gaat de deelstaat Beieren de kosten voor het viersporig maken van München-Pasing - Buchenau betalen (geen idee of dat al af is eigenlijk).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door PHS »

Suus schreef: wo 16 dec 2020, 21:17 (geen idee of dat al af is eigenlijk)
Kennelijk niet, "Baubeginn geplant für 2025." aldus de DB.

Lijkt een beetje op de Betuweroute en de aansluiting op het derde spoor Emmerich - Oberhausen in Duitsland :p
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

Ik heb de eerste dienstregelingswijziging voor december 2021 alweer binnen :')

Voorlopig nog geen nieuw topic :lol:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door cassie127 »

Als ik zo in de dienstregeling kijk, lijkt het er op dat er tussen 29 maart en 21 november grote werkzaamheden tussen Nürnberg en München gaan komen, vrijwel elke ICE is omgeleid via Augsburg Hbf en Donauwörth. de 4 uur trein München Hbf - Berlin Hbf krijgt er daardoor 45 minuten rijtijd bij.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

Bwegt heeft een lijnennetkaart van Baden-Württemberg gepubliceerd. Daarmee heeft nu elke Duitse deelstaat een volledige lijnennetkaart en lijnnummers voor de regionale treindiensten.

Download op https://www.bwegt.de/fileadmin/assets/w ... refrei.pdf (PDF)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Alargule »

De vormgever heeft zich zo te zien zwaar door Maxwell Roberts' curvy tube maps laten inspireren...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Spoordienstregeling Duitsland 2021

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten