Pagina 6 van 6

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: di 15 jun 2021, 20:11
door DDietzen
Volgens mij vanwege capaciteitsproblemen op Köln Hbf en/of de Hohenzollernbrücke.

Als ze nou ook eens een ander pad zouden fixen op de SFS Köln-Rhein/Main, zou je nog een ruim kwartier tijdwinst kunnen behalen uit de route via Messe/Deutz. Maar nee hoor, ofwel je staat een kwartier te duimendraaien in Düsseldorf of Messe/Deutz, ofwel de dienstregeling bulkt van de speling. Is die SFS zo druk dat er echt geen sneller pad kan worden gebouwd voor de Nederlandse ICE's?

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: di 15 jun 2021, 20:49
door en-es
Jeetje, de meeste ICE's stoppen inderdaad in Messe/Deutz i.p.v. Hbf.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: di 15 jun 2021, 21:14
door Suus
Köln Hbf krijgt dit jaar een nieuw computergestuurd seinhuis, te beginnen met de S-Bahn en daarna volgt ook zo snel mogelijk de rest van het station. Vanuit het nieuwe seinhuis moet ook de spoorlijn tot Brühl bediend gaan worden, daarvoor volgen later dit jaar ook nog meerdere stremmingen. Ook worden dit jaar twee van de vijf spoorbruggen over de Deutz-Mülheimer-Straße vervangen, de overige drie bruggen volgen ook nog de komende jaren.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: di 15 jun 2021, 21:15
door Z2N
Dit is al bijna een jaar gaande, alleen heeft door de pandemie het bijna niemand door: bij Deutz worden de bruggen over de Mülheimer Strasse vervangen, waardoor telkens één spoor buiten dienst is. De beperkingen voor het Fernverkehr duren tot eind 2021 (Bahn.de)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: di 15 jun 2021, 22:02
door Ardan
Computergestuurde seinhuizen zijn echt nog een noviteit in Duitsland he :')

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: do 17 jun 2021, 14:09
door MaartenD
Nee hoor, de invoering van ESTW's begon in Duitsland tegelijkertijd met die in Nederland.
Alleen is Duitsland veel groter en spelen er waarschijnlijk andere zaken mee waarom daar niet zo voortvarend elk seinhuis wordt vervangen door een ESTW.
Hoeveel seinhuizen hebben we in Nederland? 12 volgens Wikipedia. In Duitsland hebben ze al 350 ESTW's.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: do 17 jun 2021, 14:14
door Suus
Voordat Nederland computergestuurde seinhuizen kreeg waren het er ook wel meer dan 12 :lol:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: do 17 jun 2021, 15:02
door MaartenD
Uiteraard. Er zijn in Duitsland ook heel wat seinhuizen samengebracht. Maar nog hebben ze 350 ESTW's, computergestuurde seinhuizen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: do 17 jun 2021, 16:48
door Z2N
In Nederland wordt het hele spoorwegnetwerk gestuurd vanuit gedigitaliseerde seinhuizen, sterker nog: we hebben gewoon een reserveseinhuis, dat met wat computerupdates zo aan de slag kan om elk ander seinhuis te vervangen. Dat lukt Duitsland de komende decennia nog niet, het is al heel wat dat de laatste armseinen zijn verdwenen van de route van ICE 105/104 tussen Karlsruhe en Rastatt. :Y

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: do 17 jun 2021, 17:21
door Post
MaartenD schreef: do 17 jun 2021, 14:09 Alleen is Duitsland veel groter
Er wonen ook meer elektriciens gok ik zo.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: vr 18 jun 2021, 13:34
door Vinny
Het is iets complexer: in de jaren '90 is veel geld geïnvesteerd in het wegwerken van achterstanden in voormalig Oost-Duitsland. Daarna is het onderhoud en de nieuwbouw op een aantal uitzonderingen na helemaal in de versukkeling geraakt. Zelfs iets als het herstellen van een kapot gevaren brug kost heel veel geld en duurt absurd lang.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: vr 18 jun 2021, 16:04
door Dennenboom
In Nederland waren al wel bijna alle armseinen verdwenen toen de Berlijnse muur nog functioneerde. Toen al had men in (West-)Duitsland de nodige achterstalligheden. Dat probleem is later alleen maar groter geworden.