Pagina 4 van 6

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: zo 06 dec 2020, 15:37
door Dennenboom
Op Friedrichstrasse kwam je op een apart deel aan waar je niet zonder pascontrole en geldomwisseling de stad in kwam. Gold ook voor de S-bahn. Een stalen wand vormde de scheiding tussen oost en westtreinen. Vopo's stonden gewapend onder de kap om ongewenst overstappen te voorkomen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: zo 06 dec 2020, 15:44
door Karl
en-es schreef: zo 06 dec 2020, 14:39 Treinen uit het westen die Berlijn als eindpunt hadden stopten in Wannsee (of Spandau, komend uit Hamburg), Zoo en Friedrichstrasse. Daarna reed de trein inderdaad leeg naar Rummelsburg. Op de koersborden stond dan Berlin Stadtbahn.
Dank. Weer wat geleerd. Op wikipedia lees ik dat Rummelsburg mede gefinancieerd is door BRD om treinen uit het westen daar af te handelen, eea in het kader om transitverkeer tussen BRD en West-Berlijn mogelijk te maken. Het zal wel een belangrijke manier geweest zijn van DDR om aan harde valuta te komen, want de kosten werden ongetwijfeld gefactureerd in D-marken.

Voor de liefhebbers:
- https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnhof_B ... bsbahnhof)
- https://de.wikipedia.org/wiki/Interzonenzug
- https://de.wikipedia.org/wiki/Transitabkommen

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: zo 06 dec 2020, 15:47
door en-es
Het meeste lange afstands verkeer binnen de DDR kwam aan in en vertrok van Berlijn Lichtenberg. Alsmede internationale treinen richting Praag.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: zo 06 dec 2020, 15:56
door Willem
Voor Oost-Berlijn zelf was dat wel wat ver uit het centrum.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: zo 06 dec 2020, 16:31
door Suus
Maar bijna het hele spoornetwerk van Berlijn was dan ook verwoest in de oorlog. Daar kwam nog de deling bij, waardoor Berlijn nu de grootste stad in Europa is waarbij je niet afhankelijk van je bestemming een ander kopstation moet hebben.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: ma 07 dec 2020, 00:01
door RobertT
JordiBrabant schreef: zo 06 dec 2020, 12:26 Is handig, maar lijkt mij niet de voornaamste reden. De Transittreinen tussen West-Berlijn en West-Duitsland reden leeg over de Berlijnse Stadtbahn tussen Rummelsburg en Friedrichstraße, waar ze gecontroleerd werden. Om te voorkomen dat mensen er op konden springen, kan je die trein maar beter over een perronloos spoor leiden.
De beide perronloze sporen dateren al van voor de transittreinen.Op een oude tekening zag ik "reservezug/wagen" en "verbindungsgleis".
Er lag vroeger aan de oostzijde een postperron,recht tegenover het oude postgebouw(met eigen sporen).
Mogelijk werden beiden sporen dus gebruikt om een trein tijdelijk te stallen en/of posttreinen direct te kunnen laten vertrekken richting west zonder een eventuele andere trein op de perronsporen te hinderen.
Tijdens de periode van de koude oorlog eindigden veel exprestreinen op het Ostbahnhof,aan de westkant lagen ook 2 korte kopsporen.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: ma 07 dec 2020, 10:04
door Suus
RobertT schreef:In de loop van de zomer gaat de nieuwe S15 rijden:Gesundbrunnen-Wedding-Berlin Hbf,in een 10 minuten takt.Deze S15 staat gepland met de nieuwe BR 483/484 als halbzüge.
Staat nu gepland voor “ergens in het vierde kwartaal van 2021, waarschijnlijk bij de start van de dienstregeling 2022” wegens problemen met de oplevering.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: vr 11 dec 2020, 23:59
door Suus
Updates voor Niedersachsen en Schleswig-Holstein toegevoegd. Verder zijn er behoorlijk ingrijpende werkzaamheden op de as Berlijn - Hamburg in het najaar van 2021 en heb ik in Hessen een paar zaken wat aangescherpt.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: za 12 dec 2020, 08:35
door Suus
Updates voor Bayern toegevoegd,

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: za 12 dec 2020, 09:27
door Suus
Ik zou heel graag updates over Thüringen willen toevoegen, maar de website van de organisatie die het treinverkeer regelt in Thüringen is al langere tijd uit de lucht en het ministerie heeft blijkbaar geen interesse om het probleem op te lossen :X

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: za 12 dec 2020, 10:05
door Suus
Ik geloof dat ik nu voor geheel Duitsland rond ben. In Mecklenburg-Vorpommern zijn de wijzigingen zo minimaal (in de lijst met besproken veranderingen was de verhouding geloof ik 97% afgewezen, 3% doorgevoerd) dat ik die deelstaat dit jaar kan overslaan. Fijne dienstregelingswijziging allemaal, al lijkt het waarschijnlijk dat Duitsland binnen nu en een paar dagen in harde lockdown gaat.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: zo 13 dec 2020, 10:40
door Suus
Hoera, toch nog twee wijzigingen en een werkzaamheid in Thüringen gevonden *O*

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: zo 13 dec 2020, 16:44
door en-es
Ik begrijp trouwens dat het nieuwe station Lindau Reutin (nog) geen stationsgebouw heeft. Ja, het oude stationsgebouw schijnt er nog te staan maar is niet in gebruik. De gemeente Lindau schijnt het gebouw gekocht te hebben om het te kunnen slopen en vervangen door nieuwbouw.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: wo 16 dec 2020, 20:23
door ArrivaBas
https://tracker.geops.ch/?z=13&s=1&x=95 ... =transport
Deze tool van de Universiteit van Freiburg en geOps laat de routes van de diensten van diverse OV-bedrijven over de hele wereld zien en waar ritten zich op dit moment bevinden. Meestal is deze locatie gebaseerd op de theoretische dienstregeling, maar bijvoorbeeld Nederlandse bussen en het voltallige Zwitserse OV zenden realtime vertragingsinformatie uit.
Het valt me via deze tool op dat de EC München-Zürich tussen Memmingen en Hergatz via Leutkirch rijdt. De lijn is in 2019 geëlektrificeerd, maar de route via Immenstadt leek mij logischer, omdat de trein dan ook Kempten Hbf aandoet en de lijn Memmingen - Hergatz enkelsporig is.

Lindau-Reutin maakt ook gebruik van de nieuwe DB-schermen, zo zag ik in een video op YouTube. Ze zien er duidelijk uit, maar de weergave van buitenlandse stations is niet volledig consistent. Götzis wordt kloppend weergegeven, maar bij Lochau-Hörbranz wordt de ö als oe geschreven. Bregenz Hafen heet Bregenz See volgens de borden.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: wo 16 dec 2020, 20:31
door Z2N
De route via Kempten (Allgäu) is niet geëlektrificeerd, daarom kon het zondag ook in Hergatz misgaan.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: wo 16 dec 2020, 20:38
door Suus
Als je een treindienst met elektrische treinstellen gaat rijden, is het logisch dat er via een route wordt gereden die is voorzien van een bovenleiding? De route via Memmingen is geëlektrificeerd omdat die 20 kilometer korter is, de Zwitsers het grotendeels betalen en dus ook bepaald hebben dat de route die de Eurocity's al sinds de jaren '90 afleggen de voorkeur hebben.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: wo 16 dec 2020, 20:44
door PHS
Hebben de Zwitsers de elektrificatie in Duitsland betaald? :o

Overigens is enkelspoor juist een voordeel bij elektrificatie t.o.v. dubbelspoor, dan moet je twee keer zo veel kilometers van draad voorzien.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: wo 16 dec 2020, 21:02
door ArrivaBas
In elk geval bedankt voor de verklaringen. De route via Leutkirch loopt deels parallel aan de A96 naar Vorarlberg. Vandaar dat ik die route beter ken dan de 'omweg' via Kempten.

Over Vorarlberg gesproken: In Vorarlberg is eind november het proefbedrijf met de Talent 3 gestart, waardoor de vertraging beperkt is gebleven tot anderhalf jaar. Elke dag rijdt één treinstel mee in de reguliere omloop op de S1 tussen Bludenz en Lindau (waarmee het off-topicgehalte daalt). Ik acht de kans groot dat de treinen ook naar Schruns rijden omdat de S1 en S4 inmiddels voor tweederde tot 85% van de ritten op elkaar doorrijden in Bludenz. In Vorarlberg zullen uiteindelijk 21 stellen gaan rijden, waarvan de Montafonerbahn één stel in dienst neemt. Daarnaast vervangen twee oudere Talent-stellen de NPZ's. Het proefbedrijf is met reizigers en betekent de laatste stap in de toelating van dit treintype in Oostenrijk. Opvallend is dat volgend jaar mogelijk opnieuw een raamovereenkomst wordt aanbesteed.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: wo 16 dec 2020, 21:17
door Suus
@ArrivaBas: We bevinden ons in een topic over Duitsland?
PHS schreef:Hebben de Zwitsers de elektrificatie in Duitsland betaald? :o
De Zwitsers hebben 75 miljoen CHF geïnvesteerd in de elektrificatie van Lindau - Geltendorf, in het kader van een investeringsplan om Zwitserland aan te sluiten aan het Europese hogesnelheidsnet. Als tegenprestatie gaat de deelstaat Beieren de kosten voor het viersporig maken van München-Pasing - Buchenau betalen (geen idee of dat al af is eigenlijk).

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: wo 16 dec 2020, 21:22
door PHS
Suus schreef: wo 16 dec 2020, 21:17 (geen idee of dat al af is eigenlijk)
Kennelijk niet, "Baubeginn geplant für 2025." aldus de DB.

Lijkt een beetje op de Betuweroute en de aansluiting op het derde spoor Emmerich - Oberhausen in Duitsland :p

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: vr 18 dec 2020, 21:10
door Suus
Ik heb de eerste dienstregelingswijziging voor december 2021 alweer binnen :')

Voorlopig nog geen nieuw topic :lol:

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: do 24 dec 2020, 02:46
door cassie127
Als ik zo in de dienstregeling kijk, lijkt het er op dat er tussen 29 maart en 21 november grote werkzaamheden tussen Nürnberg en München gaan komen, vrijwel elke ICE is omgeleid via Augsburg Hbf en Donauwörth. de 4 uur trein München Hbf - Berlin Hbf krijgt er daardoor 45 minuten rijtijd bij.

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: vr 25 dec 2020, 21:05
door Suus
Bwegt heeft een lijnennetkaart van Baden-Württemberg gepubliceerd. Daarmee heeft nu elke Duitse deelstaat een volledige lijnennetkaart en lijnnummers voor de regionale treindiensten.

Download op https://www.bwegt.de/fileadmin/assets/w ... refrei.pdf (PDF)

Re: Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: vr 25 dec 2020, 21:07
door Alargule
De vormgever heeft zich zo te zien zwaar door Maxwell Roberts' curvy tube maps laten inspireren...

Spoordienstregeling Duitsland 2021

Geplaatst: vr 25 dec 2020, 21:13
door Suus