NS overweegt te stoppen met Abellio Duitsland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

NS overweegt te stoppen met Abellio Duitsland

Bericht door Wubbo »

NS overweegt te stoppen met Duitse dochter

NS-dochter Abellio heeft het zwaar in Duitsland. Het vervoer op vijftig regionale spoorlijnen zorgt voor forse verliezen voor NS. De coronacrisis is zwaar, maar is niet de oorzaak van de problemen. Die is structureler. Volgens buitenlandse concurrenten van het nationale Deutsche Bahn (DB) wordt marktwerking op het Duitse spoor belemmerd door bevoordeling van DB. Doorgaan in Duitsland op de huidige manier heeft voor NS geen zin.

Lees verder (ik weet niet of het artikel voor iedereen te lezen is)
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: NS overweegt te stoppen met Abellio Duitsland

Bericht door en-es »

Wat is NS toch weer hyprociet.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: NS overweegt te stoppen met Abellio Duitsland

Bericht door Daan! »

?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS overweegt te stoppen met Abellio Duitsland

Bericht door webguy »

In Nederland willen ze geen aanbestedingen van vervoer, in Duitsland doen ze mee aan een concessie, maar is de markt niet vrij genoeg.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: NS overweegt te stoppen met Abellio Duitsland

Bericht door hidihi »

Volgens mij is inschrijven in Duitsland op vervoersconcessies niet veel anders dan in andere landen. Je schrijft je als vervoerder gewoon in op bepaalde vervoersconcessie en je biedt een X aantal DRU's aan. Als je veel geld verliest, dan heb je als vervoerder gewoon te laag ingeschreven. Je kunt zeggen dat de DB bevooroordeeld wordt, maar als dat zo is, dan krijg je überhaupt geen vervoersconcessies in handen. Zomaar stoppen gaat niet, de gewonnen vervoersconcessies moeten wel afgemaakt worden. Abellio kan alleen abrupt stoppen, als het op de fles gaat.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: NS overweegt te stoppen met Abellio Duitsland

Bericht door CamilleKreemers »

Verschil daar is dat DB acties alleen op DB en haar dochters gelden.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: NS overweegt te stoppen met Abellio Duitsland

Bericht door cassie127 »

Daarnaast dacht ik zover ik begrepen heb, dat DB een compensatie krijgt vanwege corona maar dat de regionale vervoerders die niet krijgen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS overweegt te stoppen met Abellio Duitsland

Bericht door Suus »

De Europese Commissie heeft de vijf miljard extra voor DB voorlopig tegengehouden vanwege verdenkingen van marktverstoring.

Een deel van de klachten is terecht. De sector heeft problemen met het personeel. Om dat op te lossen is een veel aantrekkelijkere CAO opgesteld, maar de vervoerders worden daarvoor niet gecompenseerd en wel met een nieuw personeelsprobleem opgezadeld, waardoor ze wel boetes van de opdrachtgevers krijgen opgelegd. En het is bekend dat de spoorinfrastructuur in Duitsland veel achterstallig onderhoud heeft, waarbij het oplossen ervan veel overlast veroorzaakt.

Abellio levert in de gebieden waar ik met ze gereisd hebt over het algemeen een hoge kwaliteit dienstverlenging: stipt, vriendelijk personeel en schone treinen. Op dat vlak is het een aanwinst voor de Duitse markt. Toch kan ik mij niet geheel aan de indruk onttrekken dat ze soms iets te goedkoop hebben ingeschreven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: NS overweegt te stoppen met Abellio Duitsland

Bericht door Aking »

hidihi schreef: vr 09 okt 2020, 16:19 Abellio kan alleen abrupt stoppen, als het op de fles gaat.
Het lijkt me dat dat wel geregeld kan worden toch?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS overweegt te stoppen met Abellio Duitsland

Bericht door Vinny »

In Nederland willen ze geen aanbestedingen van vervoer
De NS is natuurlijk net zo'n bedrijf als de gemiddelde patatbakker: Ze willen allemaal patat kunnen bakken, maar niet dat Jantje van de Overkant ook het recht krijgt om patat te verkopen :lol:

Vandaar dat het handig is als de overheid aanbesteding op de gehele OV markt dwingend voorschrijft. Maar dat gaat niet gebeuren voorlopig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten